Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1813447_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, regi-
streringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler,
afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 6. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om redegørelse for det forventede mindreprovenu forbundet med at nedsætte afgiftsgrundlaget, til skatteministeren
1813447_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet med at nedsætte
afgiftsgrundlaget for veterankøretøjer.
Svar
Ved fastsættelsen af registreringsafgiften på en veteranbil tages der efter gældende regler
udgangspunkt i en afgiftspligtig værdi på 40 pct. af veteranbilens nypris. Den afgiftspligti-
ge værdi af andre brugte biler fastsættes efter køretøjets almindelige pris til bruger her i
landet, dvs. markedsprisen.
Udviklingen i markedet har medført, at der er visse veterankøretøjer, som i dag har en
handelspris, som gør, at registreringsafgiften beregnet efter afgiftsreglerne for veteranbiler
er højere end hvis veterankøretøjet blev afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens
almindelige regler om brugte køretøjer.
Lovforslaget skal sikre, at reglerne for veterankøretøjer ikke medfører højere registre-
ringsafgift end de almindelige regler om brugte biler.
Set i lyset af dette, samt at antallet af indregistrerede veterankøretøjer udgjorde mellem
1.300-1.500 stk. i årene 2013-2016, skønnes forslaget ikke at have nævneværdige økono-
miske konsekvenser. Jeg henviser i øvrigt til afsnit 4 om forslagets økonomiske konse-
kvenser i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 2 af 2