Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1821217_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, regi-
streringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats til gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 16. november 2017. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvad regeringen agter at gøre for at udnytte den dobbelte CO2-gevinst, til skatteministeren
1821217_0002.png
Spørgsmål
Ifølge Energistyrelsen og Energinet.dk er biogas samfundsøkonomisk set den mest opti-
male måde at reducere CO2-udledningerne for den tunge transport. Biogas er dog ikke
kun en CO2-neutral energikilde. I det omfang biogas fortrænger fossile brændsler i trans-
portsektoren, har biogassen en dobbelt CO2-gevinst. Hvad agter regeringen at gøre for at
udnytte den dobbelte CO2-gevinst?
Svar
I forbindelse med udarbejdelsen af oplægget til den kommende energiaftale vil det skulle
vurderes, hvilke initiativer der bedst understøtter de klimapolitiske målsætninger. Her vil
der også blive taget højde for fordelene forbundet med visse former for biogasproduk-
tion.
Side 2 af 2