Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 9
Offentligt
1822861_0001.png
ÆNDRING AF LOV OM AFGIFT AF NATURGAS OG BYGAS (L 18)
Energiafgiften for CO2-neutral biogas er i dag højere end afgiften på diesel iblandet 7 pct. biodiesel. Lovforslag L18 forsøger at rette op på denne konkurrencemæssige skævvridning, men tager ikke højde for, at
gaskøretøjer på trods af større miljø- og klimagevinster er mindre energieffektive end dieselkøretøjer. Konsekvensen er, at biogas
i lovforslagets nuværende form - afgiftspålægges 17,5 pct. hårdere end diesel,
per kørte kilometer, selvom biogassen tilsvarende reducerer CO2-udledningen med 147 pct. ifølge tal fra Energistyrelsen.
FAKTA OM BIOGAS
Biogas er billigere at producere end biodiesel og
bioethanol, og udleder samtidig mindre NO
X
og
drivhusgasser. Dette skyldes bl.a. den dobbelte
CO2-gevinst, hvor biogasproduktion både
reducerer landbrugets drivhusgasudledninger, og i
den udstrækning biogassen efterfølgende
anvendes i transporten, hvor den fortrænger
fossile brændsler, opnås en dobbelt CO2-gevinst.
Det nuværende afgiftssystem hæmmer dog
anvendelsen af biogas i transportsektoren, hvor
brændstoffet ellers har den største
samfundsøkonomiske værdi. En fastholdelse af en
afgiftsstruktur, hvor biogas - målt pr. kørte
kilometer - beskattes hårdere end andre drivmidler,
svækker den grønne omstilling og øger den
samfundsøkonomiske omkostning ved
målopfyldelsen af Danmarks iblandingskrav på 0,9
pct. avancerede biobrændstoffer i 2020.
En modernisering af afgiftsstrukturen, der sikrer en
afgiftsmæssig ligestilling mellem diesel og biogas,
målt pr. kørte kilometer, vil samtidig øge
sandsynligheden for at høste de
samfundsøkonomiske gevinster, der er ved at
omstille den tunge transport fra diesel til biogas.
Senest har Klimarådet påpeget, at det er
samfundsøkonomisk billigere at omstille
dieseldrevne lastbiler til gasdrevne lastbiler end
slet ikke at omstille.
Skal lovforslaget L18 sikre en lige konkurrence
mellem diesel og biogas i transporten
som
samtidig er provenuneutral
kan afgiftssatsen
sænkes til 63,5 kr. pr. GJ. Dermed tages der højde
for det øgede energiforbrug i gaskøretøjer, som
ifølge Energistyrelsen er 18,9 pct. højere
1
.
GÆLDENDE RET
”Det følger af lov om afgift af naturgas og bygas, at
afgiften for gas, der anvendes eller er bestemt til
anvendelse som motorbrændstof, udgør 297,6 øre
pr. Nm3 gas (2015-niveau). Dette svarer til en
energiafgiftssats på 76,2 kr. pr. GJ i 2017-satser.”
LOVFORSLAG L18
”Det foreslås, at satsen for afgiftspligtig gas, der
anvendes eller er bestemt til anvendelse som
motorbrændstof, ændres til 295,4 øre pr. Nm3, der
svarer til en sats på 75,6 kr. pr GJ i 2017-satser.
Herved balanceres satsen for energiafgift på
naturgas til transportformål ud fra energiindholdet i
forhold til satserne for dieselolie og ren biogas til
transportformål.”
PROVENUNEUTRALT FORSLAG
Skal der skabes en afgiftsstruktur, der ligestiller
biogas og diesel med udgangspunkt i faktiske kørte
kilometer, bør afgiftssatsen for biogas til
transportformål være 251,4 øre pr. Nm
3
, svarende
til 63,5 kr. pr. GJ. Denne afgiftssats tilsvarer
dieselafgiften og tager højde for det faktiske
energiforbrug i køretøjerne, så afgiftssatserne
ligestilles i forhold til trafikarbejde.
Well-to-wheel drivhusgasudledning
ved 100.000 km buskørsel
300
250
Tons CO2-ækv / 100.000 km
200
DKK / 100.000 km
150
100
50
-
Fossil
-50
Diesel
B7
Diesel
RME
Biodiesel
PME
Scenarie 1 Scenarie 3
Biodiesel BionaturgasBionaturgas
20.000
-
Opstrømsemissioner
Kørselsemissioner
160.000
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
Provenueffekt
ved 100.000 km buskørsel
Nuværende
afgiftslov
Lovforslag L18
Provenuneutral
afgift
-100
-150
Diesel B7,
mineralolieafgift
Bionaturgas,
gasafgift
Kilde: Energistyrelsen (2016): Alternative Drivmidler 3.0.
Nuværende afgiftsstruktur
Enhed
DKK / Nm3
GJ / Nm3
DKK / GJ
MJ / km
DKK / 100.000 km
Diesel B7,
mineralolieafgift
2697
35,7
75,5
16,01
120.949
Bionaturgas,
gasafgift
3,018
0,0396
76,2
19,05
145.184
Lovforslag L18 (i nuværende form)
Enhed
DKK / Nm3
GJ / Nm3
DKK / GJ
MJ / km
DKK / 100.000 km
Diesel B7,
mineralolieafgift
2697
35,7
75,5
16,01
120.949
Bionaturgas,
gasafgift
2,954
0,0396
74,6
19,05
142.105
Provenuneutral afgiftsligestilling
Enhed
DKK / Nm3
GJ / Nm3
DKK / GJ
MJ / km
DKK / 100.000 km
Diesel B7,
mineralolieafgift
2697
35,7
75,5
16,01
120.949
Bionaturgas,
gasafgift
2,514
0,0396
63,5
19,05
120.949
1
Egne beregninger baseret på Energistyrelsen (2016): Alternative
Drivmidler 3.0. (2015-tal).