Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 6
Offentligt
1813399_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1813399_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsaf-
giftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretø-
jer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i
campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og
prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for
visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt
hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og ned-
sættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.) (L 18)
Til § 2
1)
Nr. 3
affattes således:
»3. I
§ 10, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »brugsværdi« til: »almindelige pris ved salg til
bruger her i landet, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov«,
og efter 1. pkt. indsættes:
»Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af
40 pct. af køretøjets nypris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne
lov.««
[Præcisering af reglerne om afgiftsgrundlag for veterankøretøjer]
Til § 6
2)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 5 a, stk. 2, 2. og 3. pkt.«: », i registreringsafgiftslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017,«.
[Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelse]
Side 2 af 4
L 18 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1813399_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at reglerne om veterankøretøjer ikke
medfører højere registreringsafgift end de almindelige regler om brugte køretøjer.
Efter registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, fastsættes den afgiftspligtige værdi af
brugte køretøjer til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men
uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet.
Er der tale om et veterankøretøj, det vil sige et køretøj, der er mere end 35 år gam-
melt, og som fremtræder som ved første registrering, følger det af registreringsaf-
giftslovens § 10, stk. 4, at den afgiftspligtige værdi er køretøjets brugsværdi. Det
fremgår endvidere af § 33, stk. 1, i bekendtgørelse om registreringsafgift, at den
afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj ansættes til 40 pct. af nyprisen.
I praksis forstås reglerne i registreringsafgiftsloven og den tilhørende bekendtgø-
relse sådan, at brugsværdien af et veterankøretøj er 40 pct. af køretøjets nypris ind-
befattet merværdiafgift, men uden registreringsafgift, hvorfor den afgiftspligtige
værdi af et veterankøretøj ansættes til 40 pct. af nyprisen indbefattet merværdiaf-
gift, men uden registreringsafgift.
Ved beregningen af registreringsafgiften for sædvanlige brugte køretøjer reduceres
alle komponenter
f.eks. skalaknæk og tillæg for dårlig brændstoføkonomi
efter
køretøjets konkrete værditab. Det er derimod ikke tilfældet for veterankøretøjer,
hvor beregningskomponenterne ikke reduceres efter værditab.
Såfremt den afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj
som det foreslås med lov-
forslagets § 2, nr. 3
fastsættes til køretøjets almindelige pris fastsat efter salg til
bruger her i landet, indbefattet merværdiafgift, men uden registreringsafgift, dog
maksimalt 40 pct. af køretøjets nypris, indbefattet merværdiafgift, men uden regi-
streringsafgift, vil veterankøretøjsejeren derfor ikke nødvendigvis betale den lave-
ste afgift, da beregningskomponenterne for registreringsafgiften reduceres efter
køretøjets værditab, hvis afgiftsgrundlaget fastsættes til den almindelige pris, hvor-
imod dette ikke er tilfældet, hvis afgiftsgrundlaget fastsættes til 40 pct. af nyprisen.
Således er det efter den foreslåede formulering i lovforslaget muligt, at veterankø-
retøjsejeren betaler registreringsafgift af det laveste af to mulige afgiftsgrundlag,
selvom ejeren ikke nødvendigvis ender med at betale den laveste registreringsaf-
gift.
Side 3 af 4
L 18 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1813399_0004.png
Fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi for veterankøretøjer bør derfor formule-
res, så det i alle tilfælde sikres, at reglerne om veterankøretøjer ikke medfører hø-
jere registreringsafgift end de almindelige regler om brugte køretøjer, som det er
hensigten med lovforslaget.
Det foreslås derfor at indsætte i registreringsafgiftslovens
§ 10, stk. 4,
at den af-
giftspligtige værdi af et veterankøretøj, det vil sige et køretøj, der er mere end 35
år gammelt, og som fremtræder som ved første registrering, fastsættes til køretø-
jets almindelige pris ved salg til bruger her i landet, indbefattet merværdiafgift,
men uden afgift efter denne lov. Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige
afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris, indbefattet merværdi-
afgift, men uden afgift efter denne lov. Det sikres herved, at reglerne om veteran-
køretøjer ikke medfører højere registreringsafgift end de almindelige regler om
brugte køretøjer.
Til nr. 2
Med § 6, stk. 3, foreslås det, at lovens § 2, nr. 2, også har virkning for køretøjer af-
giftsberigtiget efter reglerne i § 5 a, stk. 2, 2. og 3. pkt., før den 1. januar 2018,
uanset at der på registreringstidspunktet var krav om fire egentlige sovepladser.
Det foreslås, at det præciseres, at § 5 a, stk. 2, 2. og 3. pkt., henviser til registre-
ringsafgiftsloven.
Side 4 af 4