Til lovforslag nr.
L 18
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. november 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer,
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
(Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv,
adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteududvalget. Ud-
valget afgav betænkning den 9. november 2017. Lovforsla-
get var til 2. behandling den 23. november 2017, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det forelig-
ger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lov-
forslaget, idet det bemærkes, at lovforslaget er et skridt i den
rigtige retning i forhold til at fremme gas til transportformål.
Således bakker Socialdemokratiet op om lovforslagets for-
mål om en ligestilling af biogas med diesel for på den måde
at lette indfasningen af biogas i transportsektoren. Vi noterer
os, at der er ikke er tale om en afgiftsligestilling, når der ses
på selve transportarbejdet, men en ligestilling med hensyn
til energiindhold.
Når Socialdemokratiet ikke støtter det stillede ændrings-
forslag skyldes det, at vi ikke mener, at de samfundsøkono-
miske konsekvenser af en sænkning af afgiften til 63,5 kr.
pr. GJ er tilstrækkeligt belyst. Det er imidlertid Socialdemo-
kratiets holdning, at en nærmere undersøgelse af mulighe-
derne for at fremme gas til transportformål bør iværksættes.
Det er på sigt uhensigtsmæssigt, at afgiften på eksempelvis
biogas er højere end afgiften på diesel.
Et
mindretal
i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer på-
peger, at lovforslaget uden det stillede ændringsforslag ikke
vil sidestille biogas og diesel, hvilket havde været oplagt, da
biogas ifølge både Energistyrelsen og Energinet samfunds-
mæssigt udgør den mest optimale måde at reducere CO
2
-ud-
ledningen fra den tunge transport på. Den lille justering af
afgiftssatsen i det oprindelige forslag indregner ikke det tek-
niske faktum, at forbruget af biogas i forbindelse med trans-
port er ca. 18,9 pct. højere, jf. henvendelsen fra E. ON Dan-
mark A/S (bilag 9). Justeringen i det oprindelige forslag vil
derfor næppe øge omstillingen af den tunge transport fra
diesel til biogas. Biogas har desuden dobbelt CO
2
-effekt,
hvilket ikke bare gør biogassen CO
2
-neutral, men faktisk
CO
2
-negativ, i det omfang biogas fortrænger fossile brænd-
sler i transportsektoren (jf. Energistyrelsen).
AX020731