n nuværende form skævt.
Foreningen nder lovforslaget i
Det rammer andelshavere, der allerede har haft store tab. Omvendt forærer forslaget rn arder
kreditorerne, der har givet de uansvarlige lån og foretaget overbelåning.
Et centralt punkt i forslaget er at lade andelshavere betale en særlig, opskruet husleje i seks år efter en
fallit. Det kan vi kun opfatte som en straf af danskere, der allerede har mistet meget - og den eneste
positive konsekvens er at priserne på ejendomme stiger endnu mere til fordel for panthaverne. Den del af
forslaget skal væk eller i det mindste begrænses mest muligt.
Flere og flere andelshavere vil i forvejen miste meget i de konkurssager, der nu truer som en konsekvens af
dette lovforslag. Den typiske andelshaver, der står overfor at miste sin andelsret, har allerede tabt en
million eller mere: Først sit indskud, dernæst udgifterne til de forbedringer der er foretaget - og endelig har
andelshaveren over de seneste halve snes år typisk betalt næsten dobbelt så meget i boligafgift som han
eller hun v' le have gjort som lejer.
Den gruppe vil I straffe dobbelt ved at forpligte dem til at betale en kunstig høj husleje i op til seks år, hv s
de ikke har råd til at flytte.
Forslaget bliver ekstra bizart, fordi det netop friholder dem, der lokkede str bevis af almindelige lejere til at
skrive under på store og uoverskuelige lån (ofte koblet med swap og rentetrapper, der stiger uanset
hvordan renten ellers udvikler sig).
Samtidig har jeres arbejde med loven allerede skabt en forventning i markedet, hvor priser på ejendomme
stiger markant i forventning om adgang til at opkræve højere huslejer end efter lejelovens almindelige
regler. Forventningerne fører til voldsom stigning i handelspriserne på ejendommene. Der er nu eksempler
på, at kreditgivere, herunder Nykredit med en stor andel af overbelånte andelsboligejendomme, opfordrer
andelsboligforeninger med en anstrengt økonomi til at melde sig konkurs eller indgå en frivillig aftale om
salg af ejendommen.
Det var ikke intentionen med lovarbejdet.
Tværtimod handlede det om at sikre en mere solid og gennemsigtig andelsboligsektor, hvor både låntager
og -giver tager et ansvar. Lovforslaget er langt fra at leve op til dette mål. Lovforslaget rykker énsidigt
långivers risiko over på Iåntager.
Det er en grundlæggende mangel ved forslaget, at det ikke præciserer hvilke rettigheder andelshaverne har
i konkursperioden, bortset fra pligten til at betale boligafgift.
Vi har tre helt konkrete forslag og ønsker tII jeres fortsatte arbejde med lovforslaget:
1. Forslaget skal gælde for alle nyst ftede andelsboligforeninger. Hvis lovforslaget fâr effekt på de
eksisterende andelsbol gforeninger, vil det som sagt koste andelshavere, der allerede har tabt
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber fra AB-i-krise
mEm u m: