Skatteudvalget 2017-18
L 174 Bilag 7
Offentligt
1883789_0001.png
Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven,
sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven
(Bedre vilkår for tildeling af medarbejderaktier, udvidelse af DIS-ordningen med søfolk, der arbejder om bord på en række
specialskibe, afskaffelse af registreringsafgiften for skibe i danske skibsregistre, ændret forrentning ved opkrævning af
personers skat m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 13. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 21. februar
2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 91.
Den 8. marts 2018 sendte skatteministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget understreger
vigtigheden af, at danske arbejdsvilkår på kontinentalsokkel
sikres ved en lovbaseret løsning som skitseret af både fagli-
ge organisationer og arbejdsgivere i et samlet DIS-kontakt-
udvalg. Når Socialdemokratiet stemmer for lovforslaget, er
det dermed ud fra den forståelse, at regeringen vil fremsætte
lovforslag herom, således som skatteministeren også tilken-
degav det under 1. behandling af lovforslaget: »Så er der
spørgsmålene, som der er stillet, hvor jeg kan sige, at Rege-
ringen – og i øvrigt de partier, der står bag aftalen – lægger
vægt på, at en udvidelse af DIS-ordningen sker på baggrund
af en overenskomstaftale mellem arbejdsmarkedets parter.
Regeringen har derfor i regi af Erhvervsministeriet og er-
hvervsministeren opfordret arbejdsmarkedets parter i det,
der hedder DIS-kontaktudvalget, til at finde en løsning, som
sikrer danske arbejdsvilkår på de skibe, der bliver omfattet
af en udvidelse af DIS-ordningen. Regeringen har modtaget
et forslag til en lovbaseret løsning, som parterne i DIS-kon-
taktudvalget bakker op om, og regeringen vil derfor se nær-
mere på forslaget, og vi vil drøfte det med aftalepartierne.
Og det er min, og erhvervsministerens forventning, at et lov-
forslag til sikring af arbejdsvilkårene vil blive fremsat i Fol-
ketingets åbningsuge i efteråret, efter at det selvfølgelig har
været i høring. Så det skulle gerne besvare det spørgsmål.
Der er enighed blandt arbejdsmarkedets parter i DIS-udval-
get, og regeringen vil ophøje forslaget til et lovforslag, som
fremsættes i Folketingssalen i næste samling.«
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod
det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten stemmer imod ændringsforslaget, da Enhedsli-
stens tilslutning til ændringsforslaget vil forudsætte en af-
klaring, i forhold til at § 10, stk. 2 og 3, i DIS-loven ikke
skal være gældende for denne DIS-udvidelse. Da erhvervs-
ministeren endnu ikke har fremsat lovforslag herom, kan
Enhedslisten på det foreliggende grundlag ikke støtte æn-
dringsforslaget. Enhedslisten stemmer også imod det samle-
de lovforslag, hvilket bl.a. skyldes udvidelsen af DIS-ord-
AX021368
L 174 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 19. april 2018
1883789_0002.png
2
ningen kombineret med, at de ændrede regler for erhvervel-
se af medarbejderaktier er en skattenedsættelse for folk med
de højeste indkomster.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me hverken for eller imod ændringsforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at der er
flere positive elementer i lovforslaget. Alternativet vil gerne
skabe bedre vilkår for ejerskab gennem medarbejderaktier
og er også kommet med konkrete forslag til dette med fokus
på en mere bred ordning for alle medarbejdere og ligeledes
med et bæredygtighedselement. Derudover vil Alternativet
gerne anerkende de maritime erhverv i Danmark for at ville
den grønne omstilling set i et internationalt perspektiv, hvor-
for det også er interessant for Alternativet at fremme vilkå-
rene for netop de danske rederiers vækst og skabelsen af nye
arbejdspladser. Vægtningen i lovforslaget er dog ikke sådan,
at Alternativet kan stemme for.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, RV
og KF):
Til § 3
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 5, stk. 3,
ændres i
nr. 1
»§§ 6 eller 8 a, eller« til: »§ 6 eller § 8 a, nr. 1 eller 2 eller
nr. 3, 1. pkt., hvor betingelsen i 2. pkt. ikke finder tilsvaren-
de anvendelse, eller nr. 4-6, eller«.
[Udvidelse af DIS-ordningen med søfolk på skibe, der an-
vendes til bygning, reparation og nedtagning af olieinstalla-
tioner inden for det danske søterritorium eller kontinental-
sokkelområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er at gøre det muligt for
rederier med dansk indregistrerede konstruktionsskibe, der
f.eks. anvendes til bygning af vindmølleparker, fortsat at
kunne anvende DIS-ordningen på deres søfolk, selv om de
også påtager sig ad hoc-opgaver med bygning, reparation og
nedtagning af olieinstallationer inden for det danske søterri-
torium eller kontinentalsokkelområde.
I lovforslagets § 3, nr. 2, foreslås det at udvide den så-
kaldte nettolønsordning for søfolk (DIS-ordningen) til sø-
folk, der arbejder om bord på specialskibe, der udfører de
samme aktiviteter, som tonnageskatteordningen udvides
med, når lov nr. 1886 af 29. december 2015 træder i kraft.
Det foreslås med lovforslaget at udmønte en del af »Aftale
om erhvervs- og iværksætterinitiativer«.
For så vidt angår skibe, der udfører aktiviteter med byg-
ning, reparation og nedtagning af olieinstallationer til søs, er
udvidelsen af tonnageskatteordningen begrænset til kun at
omfatte aktiviteter, der udøves uden for det danske søterrito-
rium eller kontinentalsokkelområde.
Baggrunden for denne begrænsning af tonnageskatteord-
ningen er ønsket om at modvirke risikoen for, at koncerner,
som både har selskaber med konstruktionsaktiviteter og sel-
skaber med aktivitet inden for olieindvinding, internt kan
overføre indkomst fra den højere kulbrintebeskatning til den
lempeligere tonnagebeskatning.
Det er ikke på samme måde muligt at overføre indkomst
fra kulbrintebeskatning til DIS-beskatning. Der er derfor ik-
ke samme behov for, at den i lovforslaget foreslåede udvi-
delse af anvendelsesområdet for DIS-ordningen indeholder
den begrænsning, som gælder for tonnageskatteordningen.
Herudover vil en begrænsning af udvidelsen af DIS-ord-
ningen svarende til begrænsningen af udvidelsen af tonnage-
skatteordningen udgøre en barriere for, at rederier med
dansk indregistrerede konstruktionsskibe kan byde på opga-
ver med bygning, reparation og nedtagning af olieinstallatio-
ner inden for det danske søterritorium eller kontinentalsok-
kelområde, da de uden DIS-ordningen vil have svært ved at
kunne konkurrere med rederier med udenlandsk indregistre-
rede konstruktionsskibe.
Det foreslås på den baggrund at udvide DIS-ordningen,
så den også finder anvendelse for søfolk, der arbejder om
bord på skibe, der udfører aktiviteter med bygning, repara-
tion og nedtagning af olieinstallationer udøvet inden for det
danske søterritorium eller kontinentalsokkelområde.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
L 174 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 19. april 2018
1883789_0003.png
3
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 174 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 19. april 2018
1883789_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 174
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Fejloprettet bilag
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 174
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at kommentere brevet fra Dansk Metal, Danske Rederier og
Rederiforeningen af 2010, jf. SAU alm. del – bilag 130, om udvidel-
sen af DIS-ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indkalde til fornyede forhandlinger om sømandsfradraget,
eftersom forudsætningerne i den politiske aftale, der i 2011 førte til en
nedsættelse af den procentuelle andel af en besætnings danske skibs-
førere, nu er ændrede, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2