Skatteudvalget 2017-18
L 172 Bilag 1
Offentligt
1862036_0001.png
28. februar 2018
J.nr. 2017 - 7983
.
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af
køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og ad-
gang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje,
broer, færger eller tunneler).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bilbranchen
Bilbranchen bemærker, at de i det
hele tilslutter sig høringssvaret fra
DI Transport.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd anfører, at
uagtet at der foreligger en ganske
betragtelig stigning for visse køre-
tøjer, er det glædeligt, at der sættes
fokus på den miljømæssige belast-
ning. Dansk Bilbrancheråd havde
samtidig gerne set, at der blev fo-
retaget en tværgående analyse af
hele regelsættet omkring afgift på
tunge køretøjer.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
det synes selvmodsigende, at de
større køretøjer typisk vil være bil-
ligere end de små i forhold til fx
vægtafgift. I denne sammenhæng
påpeger Dansk Bilbrancheråd også
det besynderlige i, at en tre-akslet
forvogn/trækker, der monteres
med et træk til 3.500 kg, vurderes
på samme måde, som en tilsva-
rende trækker med et træk til 12
ton i forhold til vejafgift alene ba-
seret på, at begge nu overstiger 3
aksler.
En tværgående analyse af hele re-
gelsættet om afgift på tunge køre-
tøjer ligger uden for rammerne for
den folkeretlige aftale, som lov-
forslaget har til formål at gennem-
føre i dansk ret.
Det er ikke på nuværende tids-
punkt muligt at differentiere yder-
ligere i afgiftsbetalingen for hhv.
vægt og aksler. Det anførte noteres
til brug ved videreudvikling af af-
giftssystemet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv konstaterer, at lov-
forslagets mål er at ratificere og
implementere de ændringer, der er
aftalt mellem Eurovignettelandene
ved protokol af 6. december 2017.
Der er dermed kommet øget fokus
på køretøjernes emissionsnormer
og investeringer i nyere materiel
belønnes.
Side 2 af 7
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker endvi-
dere, at merprovenuet går til finan-
siering af retssikkerhedspakke II,
hvilket Dansk Erhverv støtter.
Dansk Industri (DI)
DI anfører, at forslaget indebærer
en varig stigning i provenuet fra
vejbenyttelsesafgiften på 55 mio.
kr. årligt. DI påpeger i den forbin-
delse, at forhøjelsen alt andet lige
øger transportomkostningerne for
danske virksomheder, herunder
for eksporten af varer. DI er prin-
cipielt imod øget omkostninger på
mobilitet. DI noterer sig dog lov-
forslagets bemærkninger om, at
det ikke er muligt for Danmark at
fortsætte i Eurovignettesamarbej-
det med den gældende satsstruk-
tur, fordi de andre lande har øn-
sket en afgiftsforhøjelse. Hertil be-
mærker DI, at selvom de er uenige
i afgiftsforhøjelsen, så kan DI ikke
anbefale, at Danmark udtræder af
Eurovignettesamarbejdet, der bl.a.
gør det muligt for danske lastbiler
at køre i Sverige uden at betale
ekstra.
I relation hertil anfører DI, at mer-
provenuet fra vejbenyttelsesafgif-
ten, der følger af aftalen, i det
mindste burde komme vejgods-
transporten til gode i tråd med
hensigterne i Eurovignette-direkti-
vet, som senest ændret ved direk-
tiv 2011/76/EU.
Det følger af den politiske Aftale
om Retssikkerhedspakke II, at det
forventede merprovenu anvendes
til finansiering af initiativer i afta-
len, hvilket bl.a. indebærer genind-
førelse af omkostningsgodtgørelse
til skattepligtige selskaber og
fonde.
DTL – Danske Vogn-
mænd
DTL udtrykker tilfredshed med, at
lovforslaget ikke vil påvirke kon-
kurrenceevnen negativt for danske
Side 3 af 7
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vognmænd i forhold til udenland-
ske vognmænd, idet DTL konsta-
terer, at den varige provenu-virk-
ning efter tilbageløb og adfærd år-
ligt udgør 5 mio. kr. for danske
vognmænd og 40 mio. kr.
FDM
FDM har ingen bemærkninger.
FSR
FSR har ingen bemærkninger.
ITD – Brancheorganisa-
tion for den danske vej-
godstransport
ITD anfører, at foreningen af prin-
cipielle årsager ikke er tilhænger af
SKAT på mobilitet, hvilket vejbe-
nyttelsesafgiften bl.a. er et udtryk
for. ITD mener dog, at en even-
tuel afvisning af aftalen fra decem-
ber 2017 om vejbenyttelse potenti-
elt kunne betyde, at Danmark
skulle udtræde af ordningen. En
sådan situation ville ikke på nogen
måde være ønskelig.
I forhold til forslagets enkeltele-
menter peger ITD på, at dagsvig-
netternes kraftige satsstigning, uag-
tet ordlyden i bemærkningerne
herom, de facto vil medvirke til en
forskelsbehandling mellem danske
og udenlandske køretøjer.
Det formodes, at ITD henviser til,
at udenlandske køretøjer ofte be-
nytter sig af dagsvignetter. Hertil
skal det bemærkes, at det vil være
muligt for udenlandske vognmænd
at købe vignetter, som gælder i
længere perioder (på uge-, måneds-
og årsbasis), hvor prisen per dag er
lavere.
Side 4 af 7
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ITD gør særligt opmærksom på, at
der for visse segmenters vedkom-
mende kan være køretøjer, der
rammes uhensigtsmæssigt, med
stigninger på over 30 pct. Der er
ikke tale om mange køretøjer, men
til gengæld nogle, der på grund af
deres beskaffenhed har en endog
meget lang levetid. F.eks. slamsu-
gere, betonpumpe-biler, visse
krankøretøjer o.a. De pågældende
køretøjer kører alt andet lige ikke
mange kilometer.
ITD anfører dog, at de kan støtte
lovforslaget. ITD’s støtte udsprin-
ger af, at afgiftssatserne for langt
de fleste køretøjer (over 80-90
pct.), nemlig dem med de mindst
belastende miljønormer, bevares
uændret.
Køretøjer som slamsugere, beton-
pumpe-biler og krankøretøjer vil
som udgangspunkt ikke være om-
fattet af reglerne i vejbenyttelsesaf-
giftsloven, da sådanne køretøjer
ikke anvendes til vejgodstransport.
Såfremt nogle af disse køretøjer
anvendes til vejgodstransport og
betaler vejbenyttelsesafgift, er det
for sådanne køretøjer ligeledes den
generelle hensigt at understøtte
udskiftning til køretøjer med bedre
miljøegenskaber.
KL
KL er enig i Skatteministeriets vur-
dering af, at lovforslaget ikke vil
medføre økonomiske konsekven-
ser for kommunerne.
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Motorcykel Forhandler Forenin-
gen har ingen bemærkninger.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd opfordrer
til, at man undtager de historiske
køretøjer fra ordningen. Motorhi-
storisk Samråd bemærker, at der
ikke skal skabes et incitament til at
bruge 35 år og ældre lastbiler, for
at komme uden om ordningen.
Motorhistorisk Samråd opfordrer
derfor til, at man undtager de hi-
Veteranlastbiler, som anvendes til
godstransport, er omfattet af vej-
benyttelsesafgiftslovens anvendel-
sesområde. Veteranlastbiler vil i
sådanne tilfælde forsat betale en la-
vere vægtafgift. Veteranlastbiler,
som ikke anvendes til godstrans-
port, betaler ikke vejbenyttelsesaf-
gift.
Side 5 af 7
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
storiske køretøjer, som er registre-
ret til veterankørsel, fra lovforsla-
get.
Dette vil medfører enkelhed og
gennemskuelighed i lovgivningen
om historiske køretøjer.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF har ingen bemærkninger.
Sund & Bælt Holding
A/S
Sund & Bælt Holding A/S imøde-
kommer Skatteministeriets forslag,
hvorefter virksomheder, der op-
kræver betaling for brug af veje,
broer eller tunneler, vil få mulig-
hed for at indgå aftale med SKAT
om terminaladgang til Køretøjsre-
gisteret.
Sund & Bælt påpeger imidlertid, at
BroBizz A/S tidligere har haft ad-
gang til Køretøjsregisteret, uagtet
at virksomheden var knyttet op på
betaling for brug af veje, broer el-
ler tunneler. Det betød, at BroBizz
A/S også havde adgang til oplys-
ninger i Køretøjsregisteret ved op-
krævning i forbindelse med brug af
færger og lignende. Sund & Bælt
A/S finder det afgørende, at virk-
somheder som BroBizz A/S kan
få adgang til oplysninger i Køre-
tøjsregisteret i forbindelse med op-
krævning for brug af færger. Dette
er i overensstemmelse med tidli-
gere retstilstand.
Det er hensigtsmæssigt, at virk-
somheder, der opkræver betaling
for brug af færger, ved genken-
delse af en køretøjsnummerplade
kan få adgang til oplysninger om
identiteten af et køretøjs ejer eller
bruger, da disse virksomheder som
led i deres erhverv har et begrun-
det behov for at kunne sende op-
krævninger til et køretøjs ejer eller
bruger ved manglende betaling.
Lovforslaget er således tilrettet, så
der indsættes en hjemmel i lov om
registrering af køretøjer til, at
SKAT kan indgå aftaler om termi-
naladgang til Køretøjsregisteret
med virksomheder, der opkræver
betaling for brug af færger.
Parkeringsvirksomheder har alle-
rede i dag adgang til oplysninger
om navn og adresse på et køretøjs
Sund & Bælt A/S finder det her-
udover hensigtsmæssigt, hvis Bro-
Side 6 af 7
L 172 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1862036_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bizz A/S får adgang til oplysnin-
ger i Køretøjsregisteret i relation til
selskabets øvrige forretningsområ-
der, som er fastlagt af lovgiver i
lov om Sund & Bælt Holding A/S.
Sammenfattende finder Sund &
Bælt, at virksomheder som Bro-
Bizz A/S har et begrundet behov
for adgang til oplysninger i Køre-
tøjsregisteret i relation til selska-
bernes forretningsområde inden
for transport og infrastruktur, hvil-
ket kan omfatte opkrævning for
passage af elektroniske bompenge-
systemer, herunder færger, samt
opkrævning i relation til fx parke-
ring, køb af benzin samt adgangs-
kontrolsystemer til fx havne og
sikrede parkeringssystemer.
primære ejer eller bruger. Det vil
blive undersøgt nærmere, om de
øvrige virksomhedsaktiviteter kan
begrunde et behov for terminalad-
gang til Køretøjsregisteret.
Erhvervsstyrelsen (TER)
TER bemærker, at lovforslaget
ikke giver anledning til bemærk-
ninger, idet forslaget ikke medfø-
rer administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Side 7 af 7