Til lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2017
2. udkast
(Betænkningsbidrag)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og
opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet
tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven
(Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 23. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 225, folke-
tingsåret 2016-17. Den 4. oktober 2017 sendte skattemini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at A. P.
Møller – Mærsk A/S i april 2016 udsendte en pressemedde-
lelse, hvor det fremgik, at man ville nedlægge store dele af
Tyra-feltet og dermed lukke ned for langt den største del af
den danske gasproduktion i Nordsøen, hvis man ikke inden
den 1. januar 2017 fik en aftale om lavere skat. Enhedslisten
opfatter dette som ren revolverpolitik fra A. P. Møller –
Mærsk A/S, hvor man tog en stor del af den danske energi-
forsyning som gidsel. Desværre har aftalepartierne bøjet sig
for kravet fra A. P. Møller – Mærsk A/S. I marts 2017 ind-
gik disse partier en aftale om at lempe beskatningen af olie-
selskaberne. Ikke bare for A. P. Møller – Mærsk A/S og de
andre selskaber i Dansk Undergrunds Consortium (DUC),
men for alle olieselskaber i den danske del af Nordsøen. En-
hedslisten undrer sig over, hvordan A. P. Møller – Mærsk
A/S kunne komme igennem med den lempelse og få så stort
et flertal med. I 2003 var der kun et snævert flertal (V, DF,
K og RV) for en problematisk skatteaftale, der bl.a. indførte
et skattestop for olieselskaberne. Hvis et flertal i Folketinget
skulle beslutte at sætte skatten på olien op, så skal A. P.
Møller – Mærsk A/S og DUC kompenseres fuldt ud. En
form for aftale, der kun kendes fra bananrepublikker. Den
aftale var Enhedslisten selvfølgelig imod, men det var S og
SF også. Derfor er det overraskende, at S og SF nu er med
til at vedtage en lempelse af skatten, der går videre end afta-
len fra 2003. Begrundelsen for den nye skattelettelse påstås
at være, at oliepriserne er faldet, men selv om prisen er fal-
det fra store højder, er den fortsat meget højere end dengang
2003-aftalen blev indgået. Oliepriserne er ikke faldet, de er
steget – og højere end det, der lå til grund for Nordsøaftalen
i 2003. I et notat fra forhandlingerne i 2003 vurderede rege-
ringen, at olieprisen ville være på 22 dollar pr. tønde stigen-
de til 36 dollar pr. tønde i 2042, hvor 2003-aftalen udløber.
Men umiddelbart efter 2003 steg olieprisen markant, og i
flere år har olieprisen været over 100 dollar pr. tønde. Prisen
for en tønde olie ligger i dag på omkring 50 dollar. Det er
således yderst diskutabelt, når A. P. Møller – Mærsk A/S
DokumentId
Journalnummer