Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 166 Bilag 1
Offentligt
1861515_0001.png
Høringsnotat
Dato
22. januar 2018
Kontor i departementet
Energikontor I
J nr. 
 2017-2488
Kontor i styrelse
Center for Energiressourcer
J nr.
2017-5999
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af ved-
varende energi (Afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret
på solcelleanlæg)
/ TKL
Et udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi har været
sendt i høring i perioden den 17. november 2017 til den 15. december 2017.
Energistyrelsen har inden for høringsfristen modtaget 11 høringssvar på baggrund
af den eksterne høring.
Aalborg Universitet har ikke bemærkninger til høringen, CO-industri agter ikke at
afgive høringssvar i det akutelle emne, og FSR – danske revisorer har ingen be-
mærkninger af regnskabsmæssig eller revisionsmæssig karakter.
Forbrugerrådet Tænk har oplyst, at de af ressourcemæssige årsager ikke har mu-
lighed for at forholde sig til det fremsendte udkast til lovforslag og således ikke kan
tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
BL - Danmarks Almene Boliger, Dansk Byggeri, Dansk Solcelleforening, Dansk
Industri, DENFO - Danske Energiforbrugere, TEKNIQ og Vedvarende Energi har
afgivet bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i de indkommende høringssvar.
Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Bemærkninger til høringssvarene er angivet med kursiv nederst i høringsnotatet.
Resume af høringssvar
BL - Danmarks Almene Boliger (herefter BL) har udtrykt forståelse for, at formålet
med at anvende udbudsmodellen er at sikre mere grøn energi for pengene. BL har
dog anført, at da lovforslaget vil blive begrænset til anlæg, hvor hele anlæggets
elproduktion sælges til nettet, vil det i praksis betyde, at bygningsmonterede solcel-
leanlæg i den almene sektor ikke vil komme i betragtning til støtte. I praksis vil støt-
ten således alene være anvendelig for markbaserede solcelleanlæg og ikke for
Side 1/4
L 166 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1861515_0002.png
bygningsmonterede solcelleanlæg, som primært producerer el til egetforbrug og
således har karakter af energibesparende foranstaltning. Således vil modellen have
en tendens til at støtte de nuværende mest økonomisk fordelagtige teknologier. BL
har anført, at VE-støtteordninger ud fra et erhvervspolitisk hensyn også bør fokuse-
re på at udvikle fremtidens teknologier, som bl.a. kan have store eksportpotentialer.
Det er BL’s opfattelse, at bygningsintegrerede solcelleløsninger har et stort er-
hvervspolitisk potentiale, og at udbuddet af pristillæg til solcelleanlæg derfor bør
gives til innovative bygningsmonterede solcelleanlæg. Enten som bygningsintegre-
rede solcelleanlæg og/eller solcelleanlæg, som indeholder batteriløsninger til opbe-
varing af strømmen, således at støtten fra udbuddet gives til de samme typer an-
læg, som solcellepuljen for 2017 var målrettet til.
Dansk Byggeri har anført, at det er vigtigt, at branchen inddrages rettidigt, når
rammerne for udbuddet skal fastsættes, således at også mindre tagbaserede an-
læg og bygningsintegrerede anlæg sikres en plads i udbuddet. Dansk Byggeri har
ligeledes anført, at udbuddet bør sikre, at en andel af midlerne går til fremme af
bygningsintegrerede solcelleløsninger, som er et nichemarked, hvor Danmark har
særlige kompetencer. Danmark vil i modsat fald risikere at gå glip af et stort ek-
sportpotentiale, hvis der ikke er et hjemmemarked til at understøtte de bygningsin-
tegrerede løsninger, ligesom udviklingen af fremtidens teknologier kan rykke bille-
det af, hvad der er omkostningseffektivt. Dansk Byggeri er tvivlende overfor, om
udbud er det rette støttesystem for mindre vedvarende energiløsninger, da der er
en risiko for, at private bygningsejere, som ønsker at tage del i den grønne omstil-
ling, tabes på gulvet. Dansk Byggeri har anført, at et manglende hjemmemarked for
fx bygningsintegrerede solceller vil kunne sætte den innovative produktion i Dan-
mark over styr, hvilket vil være uhensigtsmæssigt både for den grønne omstilling,
væksten og beskæftigelsen. Endelig har Dansk Byggeri anført, at den turbulente
politikudvikling på solcelleområdet de sidste mange år understreger behovet for, at
der snart laves en langsigtet strategi på området, og at der indledes en drøftelse
med relevante interessenter, herunder Dansk Byggeri, når der er opnået erfaringer
med udbuddet.
Dansk Solcelleforening anerkender lovforslagets ambition om at sikre mest mulig
grøn omstilling for pengene og har påpeget, at de er glade for, at de resterende
midler fra solcellepuljen for 2017 bliver overført til udbuddet i 2018. Dansk Solcelle-
forening understreger dog, at det er yderst kritisabelt, at udbuddet begrænses til
anlæg, der tilsluttes elforsyningsnettet, og hvor hele anlæggets elproduktion sæl-
ges på elmarkedet. Det vil betyde, at de borgere, der overvejer at blive solcelleeje-
re med den hensigt at levere el til egetforbrug, udelukkes fra udbuddet. De danske
borgere, boligforeninger, virksomheder, kommuner og institutioner udelukkes i høj
grad fra at blive en del af den grønne omstilling, hvilket er et afgørende skridt i ud-
viklingen af danske produkter inden for solceller med egetforbrugsanlæg. Det vil
medføre, at Danmark kan gå glip af eksportmuligheder og involvering af den alme-
ne borger i den grønne omstilling. Dansk Solcelleforening anbefaler, at udbuddet
udformes, så solcelleejere, der leverer el til egetforbrug, også kan ansøge om støt-
Side 2/4
L 166 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1861515_0003.png
te i udbuddet. Samtidig påpeger de, at lovforslaget i høj grad lægger op til, at mid-
lerne i puljen udbydes således, at der placeres 30 1 MW solcelleanlæg i forlængel-
se af hinanden på landbrugsjord i Danmark, og anbefaler derfor, at lovforslaget
ændres med henblik på at sikre, at udbuddet ikke bliver placeret som 30 1 MW
solcelleanlæg i forlængelse af hinanden. Endelig anbefaler Dansk Solcelleforening,
at der parallelt med det kommende udbud sikres, at EUDP prioriterer udviklings- og
demonstrationsprojekter med fokus på bygningsintegrerede solcelleanlæg.
Dansk Industri har anført, at de bakker op om en markedsbaseret og omkostnings-
effektiv grøn omstilling. Dansk Industri opfordrer til, at pristillægget udformes som
et variabelt pristillæg baseret på en ”contract-for-difference”- model (CFD-model) i
stedet for en model med et fast pristillæg oven i elmarkedsprisen, som lovforslaget
lægger op til på nuværende tidspunkt. DI har anført, at en CFD-model vil resultere i
lavere bud fra investorerne, mere VE for pengene, lavere omkostninger for staten,
samt at solceller vil kunne klare sig uden støtte på et tidligere tidspunkt sammenlig-
net med en situation, hvor støtten tildeles som et fast pristillæg.
DENFO, Danske Energiforbrugere (herefter DENFO) har anført, at lovforslaget bør
ændres, så støtteordningen alene bliver rettet mod de anlæg, der ville have kunnet
få støtte fra solcellepuljen for 2017. Således vil støtten alene skulle tildeles private
solcelleejere og solcelleejere, som har opsat solcelleanlæg pga. energirammen
efter Bygningsreglementet 2020, og støtten dermed ikke begrænses til anlæg, hvor
hele anlæggets elproduktion sælges på elmarkedet.
TEKNIQ anerkender, at lovforslaget sigter på at sikre billigste pris, men TEKNIQ
har anført, at når udbudsmodellen alene bliver rettet mod produktionsanlæg, som
tilsluttes direkte til elnettet, vil det betyde, at Danmark kan gå glip af betydelige
eksportmuligheder, der ligger inden for bygningsintegrerede solcelleanlæg. TEK-
NIQ anbefaler derfor, at lovforslaget ændres således, at det i højere grad fremmer
tagplacerede og bygningsintegrerede solcelleanlæg. Endelig anbefaler TEKNIQ, at
der parallelt med det kommende udbud sikres, at EUDP prioriterer udviklings- og
demonstrationsprojekter med fokus på bygningsintegrerede solcelleanlæg.
VedvarendeEnergi har anført, at det vil styrke udbygningen med vedvarende energi
mere at øge puljerne til vedvarende energi end at gennemføre flere udbud. Hvis
udbudsmodellen fastholdes, opfordrer VedvarendeEnergi til, at udbuddet ændres
på en række punkter. Bl.a. anfører foreningen, at udbuddet bør udformes, så det
omfatter anlæg i egen installation, således at pristillægget for disse anlæg kun ud-
betales for den del af elproduktionen, der ikke bruges i egen installation.
Bemærkninger
For regeringen har det været afgørende, at udbuddet af støtte til solcelleanlæg i
2018 sikrer mest mulig grøn strøm for pengene. Støtten tildeles derfor til de projek-
ter, der afgiver de laveste tilbud, uden at nogen projekter favoriseres på baggrund
af ejerskab, placering af anlæg eller lignende. Det er således hensigten, at de mest
Side 3/4
L 166 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1861515_0004.png
effektive projekter vinder og ikke dem med de mest fordelagtige vilkår. Støtten tilde-
les ligeledes som et fast pristillæg oveni elprisen, så usikkerheden om udsving i
elprisen bæres af projektudviklerne og ikke statskassen og dermed skatteborgerne.
Støtten tildeles alene til projekter med anlæg, der leverer hele elproduktionen til det
kollektive elforsyningsnet, for at undgå, at konkurrencen skævvrides i forhold til
anlæg, som leverer til anlægsejerens egetforbrug, hvorved projektet kan opnå af-
giftsfordele i forholdt til egetforbruget. Hvis de bygningsintegrerede solcelleanlæg
etableres for at producere direkte til nettet, vil disse anlægsprojekter kunne deltage
i udbuddet på lige fod med andre solcelleprojekter.
Med lovforslaget skabes alene hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministe-
ren kan afholde et udbud om pristillæg til solcelleanlæg. De refererede høringssvar
vedrørende indholdet i udbudsbetingelser og kontrakter vil indgå i Energistyrelsens
arbejde med udarbejdelse heraf.
Regeringens mål om mest mulig grøn omstilling for pengene betyder, at der bør
være færrest mulige kriterier. Solcelleudbuddet skal overholde statsstøttereglerne.
Hvorvidt der er behov for kriterier om afstande vil blive afklaret i det videre arbejde
med udbudsbetingelser.
Støtte til udvikling og demonstration af nye teknologier kan få støtte via de statslige
fonde som fx EUDP. På denne måde er det muligt for bygningsintegrerede solcel-
lesystemer at søge om støtte til udvikling og demonstration af projekter gennem
EUDP, som vil vurdere og udvælge de mest lovende og omkostningseffektive pro-
jekter, der kan være med til at understøtte den grønne omstilling i fremtiden.
Side 4/4