Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 165 Bilag 12
Offentligt
1904515_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring om udkast til bekendtgørelse om energispa-
reydelser i net- og distributionsvirksomheder
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
14. maj 2018
J nr.
2018-1643
PLJ/MBR/ETE/MAW
Energistyrelsen har afholdt høring om udkast til bekendtgørelse om energispare-
ydelser i net- og distributionsvirksomheder. Høringen blev afholdt fra den 4. til 24.
april 2018 og har været offentliggjort på høringsportalen.
Høringen vedrørte primært udmøntning af regler om samkøring af oplysninger om
realiserede energibesparelser i lovforslag L165, som blev fremsat den 28. februar
2018. Desuden var der foretaget mindre rettelser af ikke-væsentlig karakter og
sproglige præciseringer.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Dansk Energi (DE), Dansk Gas Distribution (DGD), NGF Nature Energy (NGF),
Dansk Fjernvarme (DFJ), Datatilsynet, Energitilsynet (SET) HMN Naturgas A/S
(HMN) og Erhvervsministeriet.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar uden kommentarer fra:
CO-Industri, Dansk Byggeri, Dansk Industri (DI), Danske Regioner, Fiskeristyrel-
sen, Kommunernes Landsforening, Justitsministeriet, Styrelsen for Forskning og
Uddannelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA) og FSR Danske Revisorer.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til bekendt-
gørelsesudkastet. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i bekendtgørelsen i rele-
vant omfang og vil ikke blive kommenteret i høringsnotatet. Bekendtgørelsen vil
herudover indeholde en række mindre ændringer af lovteknisk karakter. Kommen-
tarer af generel politisk karakter indgår ikke i høringsnotatet.
Nedenfor redegøres for høringssvar om ændringer i bekendtgørelsen. Derefter
redegøres for øvrige centrale kommentarer. Der henvises i øvrigt til indholdet i de
fremsendte høringssvar, som kan findes på høringsportalen.
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i nedenståen-
de.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0002.png
1. Kommentarer til høringssvar om ændringer i bekendtgørelsen
1.a. Samkøring af oplysninger om realiserede energibesparelser, jf. § 13
DGD, NGF og HMN anfører i et samlet høringssvar, vedrørende § 13, stk. 1, at
Energistyrelsen bør overveje, om samkøring af de nævnte data bør være en myn-
dighedsopgave forstået på den måde, at de forpligtede net- og distributionsselska-
ber leverer de krævede data i det besluttede format og omfang, og at det derefter
bør være Energistyrelsen, der skal indgår aftale med en databehandler for selve
samkøringsopgaven. Høringsparterne finder, at det på basis af samkøringsresulta-
tet herefter ville være de forpligtede selskabers ansvar at sikre, at de nødvendige
tiltag efterfølgende iværksættes.
Til bekendtgørelsesudkastets § 13, stk. 2, bemærker ovennævnte høringsparter, at
omfanget af oplysninger, der tænkes at skulle indgå i samkøringen, er væsentligt
udvidet i forhold til beslutning på mødet i Teknisk Arbejdsgruppe (TAG) i juni 2017.
Energistyrelsen kan til § 13, stk. 1, bemærke, at det i Energispareaftalen fra 2016
er aftalt, at samarbejdsorganerne som led i deres egenkontrol og kvalitetssikring
gennemfører en årlig samkøring af alle sager på tværs af alle brancher. Som ud-
møntning heraf etableres en hjemmel til at pålægge selskaberne at gennemføre
samkøring i lovgrundlaget, som træder i kraft 1. juli 2018. Af lovforslag nr. L165
fremgår det i overensstemmelse med Energispareaftalen, at samkøringen skal
gennemføres af net- og distributionsselskaberne. Energistyrelsen er derfor forplig-
tet til at indarbejde denne model i bekendtgørelsen, hvor net- og distributionssel-
skaberne forpligtes til at sikre samkøringen. Forslaget imødekommes derfor ikke.
Med hensyn til bemærkningerne til § 13, stk. 2, har Energistyrelsen taget net- og
distributionsselskabernes bemærkninger vedrørende sammenhængen mellem de
foreslåede krav i bekendtgørelsen og det skema, der er vedtaget i TAG i juni 2017
til efterretning. Energistyrelsen tilpasser stk. 2 således, at litra a) fastholdes, da
angivelsen af CVR-nummer udgør en entydig identifikation i forbindelse med sam-
køringer. Under litra b) vil kravet om navnet på slutbrugeren kunne udgå, da det er
installationsadressen, der er den væsentlige for samkøring i forhold til dobbelttæl-
lingen. Energistyrelsen finder, at data om aktørerne, jf. litra c), ikke er påkrævede,
da de ikke er ”ejere” af energispareindsatsen. Energistyrelsen er derudover enig
med høringsparterne i, at litra d), som kræver en verbal beskrivelse af energispare-
projektet, ikke egner sig til en elektronisk samkøring, men kan være nødvendig at
indhente i en anden runde, såfremt samkøringen har vist, at der har været dob-
beltællinger. Litra d) kan derfor udgå som datakrav til samkøringen. Kravet i litra e)
om oplysning om størrelsen af energibesparelser målt i MWh skønnes ikke at være
nødvendigt, da besparelser kan være opgjort forskelligt, og oplysningen herom
derfor ikke bidrager til afdækning af dobbelttællinger. En indsnævring af omfanget
Side 2/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0003.png
af data, der skal indgå i samkøringen vil også være i overensstemmelse med prin-
cippet om dataminimering i databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Dansk Fjernvarme (DFJ) finder som de ovennævnte organisationer, at samkørin-
gen er en myndighedsopgave, der kan sidestilles med de øvrige kontrolfunktioner
af energispareordningen. Der henvises bl.a. til, at der har været og er stor kritik af
energispareindsatsen, herunder at kontrollen har været utilstrækkelig. Der henvises
desuden til, at der kunne opstå kritik og habilitetsmæssige problemer ved at lade
energiselskaberne stå for samkøringen.
DFJ peger desuden på, at man ikke ønsker at agere myndighed og skulle træffe
afgørelse om at korrigere indberetninger ved evt. dobbeltindberetninger.
DFJ nævner, at samkøringen bør være enkel og valid, herunder at tekstuelle be-
skrivelser bør undgås med henblik på håndteringen af datasorteringen. Til dette
brug henviser DFJ til det skema, der er udarbejdet af TAG
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt samkøringen er en myndighedsopgave,
henvises til bemærkningerne ovenfor.
Til bemærkningen om, at man ikke ønsker at agere myndighed og skulle træffe
afgørelse om at korrigere indberetninger ved evt. dobbeltindberetninger, kan Ener-
gistyrelsen henvise til, at der ikke skal træffes myndighedsafgørelser, da energibe-
sparelsen jf. energispareaftalen skal tilskrives det energiselskab, der først har ind-
gået aftale med kunden om overdragelse af retten. Der er således ikke tale om en
vurdering, hvorfor bemærkningen ikke imødekommes
Til bemærkningerne om de data, der skal indgå i samkøringen, dvs. bekendtgørel-
sesudkastets § 13, stk. 2, kan der henvises til bemærkningerne ovenfor.
DE anfører, at Energiaftaleparterne indvilligede i at gennemføre en kontrol af dob-
belttællinger, men at Energistyrelsen i mellemtiden har fået tilført ressourcer og at
Rigsrevisionen i deres beretning har peget på behovet for en klar ansvarsfordeling.
DE beder endvidere Energistyrelsen bekræfte, at § 13, der forpligter net- og distri-
butionsvirksomhederne til at sikre samkøring, ikke pålægger samarbejdsorganisati-
onerne en forpligtelse til at ligge inde med de (person-)data, der samkøres.
DE gør samtidig opmærksom på, at der i TAG er udarbejdet et skema over, hvilke
elementer, der skal indsamles, og stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor bekendtgø-
relsesudkastet ikke afspejler dette.
Endelig peger DE på, at det står uklart, med hvilken hjemmel oliebranchen vil skulle
deltage i en kontrol for dobbelttælling.
Side 3/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0004.png
Fsva. placering af kontrolopgaven kan Energistyrelsen henvise til bemærkningerne
ovenfor, og til at tilførsel af ressourcer ikke er sket med henblik på at udføre sam-
køringsopgaven.
Fsva. en evt. forpligtelse til at ligge inde med persondata kan Energistyrelsen be-
kræfte, at det er energiselskaberne, der efter lovforslaget er dataansvarlige, og at
de skal træffe aftale med én fælles databehandler, som gennemfører samkøringen.
Aftalen skal, jf. også lovforslagets almindelige bemærkninger, leve op til databe-
skyttelsesforordningens art. 28, stk. 3. Da det er energiselskaberne og ikke samar-
bejdsorganerne, der vil være de direkte dataansvarlige, kan Energistyrelsen be-
kræfte dette. Dette gælder dog ikke, hvis et samarbejdsorgan efter konkret aftale
med de dataansvarlige energiselskaber måtte påtage sig opgaven som databe-
handler.
Fsva. skema udarbejdet i TAG tager Energistyrelsen bemærkningerne til efterret-
ning og tilpasser datakravene. Der henvises til bemærkningerne ovenfor.
Endelig kan Energistyrelsen henvise til, at Energi- og Olieforum (EOF) ikke kan
være forpligtet af bekendtgørelsen, men kun af Energispareaftalen. Der har været
en dialog mellem Energistyrelsen og EOF, og EOF arbejder på en løsning, som gør
det muligt at gennemføre en samkøring med øvrige brancher for at sikre, at der
ikke er sket dobbelttællinger.
1.b. Persondataforordningen, jf. § 4, stk. 3
Datatilsynet anfører, at de går ud fra, at behandlingen af personoplysninger vil ske
inden for rammerne af gældende persondatalovgivning, herunder såvel forordning
(EU) 2016/679 som national persondatalovgivning.
Energistyrelsen tager til efterretning, at behandlingen af personoplysninger skal ske
i overensstemmelse med såvel EU-lovgivning som national lovgivning og kan bl.a.
henvise til, at mængden af data indsnævres bl.a. under henvisning til dataminime-
ringsprincippet.
DE anfører til bekendtgørelsesudkastets § 4, stk. 3, at der efter persondatalovgiv-
ningen opereres med et dobbelt hjemmelskrav, hvorfor det ikke er tilstrækkeligt at
have hjemmel (samtykke) til behandling af en personoplysning, samt at behandlin-
gen skal leve op til de generelle regler for databehandling i persondataforordnin-
gens artikel 5 samt den kommende databeskyttelseslov § 5. Man ønsker derfor i
bekendtgørelsen præciseret, at en identificering af energiforbrug hos en enkelt
forbruger kun må offentliggøres eller meddeles, hvis der er taget højde herfor.
Side 4/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0005.png
Energistyrelsen er enig i, at EU’s persondatalovgivning, herunder persondatafor-
ordningens artikel 5, gælder. Da forordninger imidlertid efter EU-Traktatens artikel
288 gælder direkte (umiddelbart) i medlemsstaterne, må de som udgangspunkt
ikke gentages i den nationale lovgivning, hvorfor en henvisning hertil ikke skal ind-
gå i bekendtgørelsens bestemmelser.
1.c. Dokumentation af virksomheders omkostninger
Energitilsynet (SET) gør opmærksom på, at § 17, stk. 6, bør sondre mellem elnet-
virksomheder og naturgasdistributionsvirksomheder. Efter udstedelse af bekendt-
gørelse om reguleringsregnskaber, som forventes at træde i kraft 1. juli 2018, hen-
viser § 22 ikke længere til elnetvirksomheder. Der bør derfor i forhold til dokumen-
tation henvises til den nye bekendtgørelse, som indeholder indberetningskrav for
netvirksomhedernes reguleringsregnskaber.
Energistyrelsen ændrer formuleringen af § 17, stk. 6, således at der henvises til
den nye bekendtgørelse om netvirksomheders regnskabsaflæggelse.
1.d. Henvisninger i § 21, stk. 1, gælder nu kun for naturgasdistribution
SET gør opmærksom på, at der i § 21, stk. 1, i stedet for henvisning til §§ 22, 24 og
25, bør henvises til bekendtgørelse om reguleringsregnskaber, for så vidt angår
netvirksomheder, da paragrafferne nu kun gælder for naturgasdistribution.
Energistyrelsen ændrer formuleringen af § 21, stk. 1, således at der henvises til
den nye bekendtgørelse om netvirksomheders regnskabsaflæggelse.
1.e. Netvirksomheders redegørelse for forhold i § 22
HMN, DGD, NGF anfører, at der synes at mangle bestemmelser om, hvordan net-
virksomheder skal redegøre for forhold i § 22.
Energistyrelsen bemærker, at Energitilsynet pr. 1. juli 2018 forventes at udstede
regler om netvirksomheders regnskabsforhold, som fastlægger de materielle regler
for dem.
1.f. Branchemål, jf. § 23, stk. 1, nr. 2
HMN, DGD, NGF anfører, at der mangler formulering af, hvilke forhold, der er gæl-
dende for naturgasdistributionsselskaber.
Energistyrelsen har tilrettet bestemmelsen i § 23, stk. 1, nr. 2, i overensstemmelse
med bemærkningerne.
Side 5/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0006.png
1.g. Andel af energisparebranchens mål, jf. § 23, stk. 1, nr. 3
HMN, DGD, NGF anfører, at såfremt gasvirksomheder er identisk med naturgasdi-
stributionsselskaber, er der ikke tale om at den enkelte virksomhed har en andel af
branchens energisparemål, da de tre naturgasdistributionsselskaber hver især er
aftalepart med individuelle selskabsmål.
Energistyrelsen har tilrettet bestemmelsen i § 23, stk. 1, nr. 3, i overensstemmelse
med bemærkningerne.
1.h. Omkostningseffektivitet, jf. § 32, stk. 1
DE anfører, at den nye formulering om, at Energistyrelsen kan anmode net- og
distributionsvirksomheder med omkostninger, der ligger blandt de højeste, redegø-
re for, hvordan de har sikret en forbedret omkostningseffektivitet, er ikke i overens-
stemmelse med aftalen. Det fremgår af Energispareaftalens pkt. 14.8, at de udtruk-
ne selskaber blot skal kunne dokumentere, at de har handlet så omkostningseffek-
tivt som muligt.
Energistyrelsen er enig i betragtningen og sletter denne ændring.
2. Kommentarer til øvrige høringssvar
2.a. Definition af Energispareaftalen, jf. § 2, stk. 1, nr. 11
DE foreslår, at henvisning til Energispareaftalen i § 2, stk. 1, nr. 11, ændres til at
henvise til en revideret version.
Energistyrelsen er enig i denne betragtning og
vil tilføje ordene: ”med senere æn-
dringer” i bestemmelsen.
2.b. Indberetning af ændringer til allerede foretagne indberetninger af energi-
besparelser, jf. § 6, stk. 6
DGD, NGF, HMN, DFJ og DE anfører, at § 6, stk. 6, har et væsentlig større omfang
end det omfang af indberetning af korrektioner, som er aftalt i TAG. Bemærkningen
har endvidere betydning for § 31, stk. 3, jf. nedenfor.
Energistyrelsen er enig i denne betragtning og vil lade anden sætning i § 6, stk. 6,
udgå med henblik på at skabe overensstemmelse med kravene i korrektionsindbe-
retningsskema 1.A.
2.c. Kvalitetssikringssystemet, jf. § 19, stk. 3
Side 6/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0007.png
HMN, DGD, NGF, DFJ og DE anfører, der ikke er overensstemmelse mellem be-
kendtgørelse og aftalens pkt. 12.2.1. Bestemmelsen angiver, at det omfatter doku-
mentation af virksomhedens omkostninger til besparelser, og pkt. 12.2.1 angiver, at
der skal ske en opgørelse og indberetning af omkostninger. Aftalen ønskes afspej-
let i bekendtgørelsen.
SET har efter energisparebekendtgørelsen ansvar for at føre tilsyn med selskaber-
nes indrapporterede omkostninger ved energispareindsatsen. Energistyrelsen vil
tage initiativ til at drøfte med SET, om bestemmelsens ordlyd er tilstrækkelig præ-
cis. På baggrund af drøftelserne kan bestemmelsen evt. præciseres ved en senere
revision.
2.d. Omkostningseffektivitet, jf. § 32, stk. 2
DE ønsker at påpege, at formuleringerne ikke er i overensstemmelse med Energi-
spareaftalen. Ifølge aftalen kan Energistyrelsen indgå aftale med de berørte sel-
skaber om den fremadrettede indsats - ikke den bagudrettede. Det bør afspejles i
bestemmelsen.
SET har efter energisparebekendtgørelsen ansvar for at føre tilsyn med selskaber-
nes indrapporterede omkostninger ved energispareindsatsen. Energistyrelsen vil
tage initiativ til at drøfte med SET, om bestemmelsens ordlyd er tilstrækkelig præ-
cis. På baggrund af drøftelserne kan bestemmelsen evt. præciseres ved en senere
revision.
2.e. Mulighed for dækning af omkostning, jf. § 35, stk. 2
DE påpeger, at det af bestemmelsen ikke fremgår entydigt, at det udelukkende er
omkostninger til besparelser, der ikke er omfattet af ordningen, og som net- og
distributionsvirksomhederne ikke kan medregne omkostninger til besparelser. Sær-
ligt kan det give anledning til unødig forvirring, når det i § 35, stk. 2, nr. 1, fremgår,
at muligheden for dækning af net- og distributionsvirksomhedernes omkostninger til
realiserede besparelser bortfalder, hvis der er medtaget omkostninger til aktivitet,
som Energistyrelsen har truffet afgørelse om at afvise efter § 33, stk. 2. DE konsta-
terer, at virksomheder må medregne årets afholdte omkostninger til energispare-
projekter, som er underkendte af Energistyrelsen i henhold til grundprincipperne i
Energispareaftalen pkt. 14.1.1 samt indeværende bekendtgørelses § 17, stk. 4, nr.
2. DE finder derfor formuleringen i § 35, stk. 2, nr. 1, uhensigtsmæssig og finder, at
reglerne bør afspejle principperne i aftalen.
Energistyrelsen kan oplyse, at § 35, stk. 2, samt tilhørende nr. 1 skal forstås såle-
des, at hvis Energistyrelsen træffer afgørelse om, at en energibesparelse ikke kan
medtælles i energispareordningen, kan SET vurdere de omkostninger, der har væ-
Side 7/8
L 165 - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1904515_0008.png
ret forbundet med energibesparelsen for at sikre, at reglerne for hvilke omkostnin-
ger, der kan medtælles i ordningen, er overholdt.
SET har efter energisparebekendtgørelsen ansvar for at føre tilsyn med selskaber-
nes indrapporterede omkostninger ved energispareindsatsen. Energistyrelsen vil
tage initiativ til at drøfte med SET, om bestemmelsens ordlyd er tilstrækkelig præ-
cis. På baggrund af drøftelserne kan bestemmelsen evt. præciseres ved en senere
revision.
2.d. Bilag til bekendtgørelse
DE foreslår at vedlægge Energispareaftalen af 16. december 2016 som bilag til
bekendtgørelsen.
Energistyrelsen finder ikke, at der er hjemmel til at medtage Energispareaftalen
som et bilag til bekendtgørelsen, da Energispareaftalen beror på en frivillig aftale
indgået mellem aftaleparterne, hvorimod bekendtgørelsen gælder for alle og er en
del af lovgivningen. Forslaget imødekommes derfor ikke.
2.e. Regler i kapitel 6 og gyldighed for el-netselskaberne
DE anfører, at reglerne i kapitel 6 kun omfatter el-netselskaberne i et vist omfang,
idet Energitilsynet ved elforsyningslovens § 69 b, stk. 3, har fået bemyndigelse til at
fastsætte en række regler for netselskaberne. DE anfægter det fornuftige i at ad-
skille regelsæt for Energispareaftalens parter, da det giver en usikkerhed og even-
tuel forskelsbehandling.
Energistyrelsen vil tage initiativ til at indgå i dialog med SET og DE med henblik på
at afklare eventuelle problemstillinger, og med henblik på en eventuel revision.
2.f. Markedsmæssighed
DFJ anfører bl.a., at vurdering af markedsmæssighed i forbindelse med Energisel-
skabernes Energispareindsats, kun har relevans for handel med energibesparelser
mellem koncerninternt forbundne selskaber.
Energistyrelsen vil orientere SET herom, da spørgsmål om markedsmæssighed
ligger under SET.
Side 8/8