Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. april 2018
J nr.
2017 - 2152
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 23. marts 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål til L164, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Per Husted (S).
Spørgsmål 4
Kan ministeren afklare forholdet til gældende sektorregulering ved eksempelvis
at bekræfte, at hjemmel til indhentning af data kan være begrænset af anden
gældende sektorregulering, og at hjemmelen i § 7 derfor ikke kan anvendes
til at indhente flere data, end der er hjemmel til i kraft af f.eks. varmeforsyningslo-
ven?
Svar
Forsyningssektoren omsætter for i omegnen af 90 mia. kr. om året og leverer en
kerneydelse til husholdninger og virksomheder. En gennemsnitlig husstand bruger
årligt cirka 35.000 kroner på forsyningsydelser, og ofte kan forbrugerne ikke fra-
vælge sit forsyningsselskab, hvis det ikke leverer en ordentlig service eller forvalter
midlerne hensigtsmæssigt.
Derfor er det regeringens opfattelse, at adgangen til data og gennemsigtighed i
forsyningssektoren er særligt afgørende for at kunne sikre, at forbrugerne kan have
tillid til, at forsyningerne forvalter de betydelige midler fornuftigt og i overensstem-
melse med de politiske intentioner. Det er efter min opfattelse vigtigt for samfundet,
beslutningstagere og forsyningssektoren selv at kunne dokumentere dette.
For så vidt angår hjemlen til at indhente oplysninger fra forsyningsselskaberne iht.
§ 7 i Lov om Forsyningstilsynet, omfatter det alene indhentning af »oplysninger,
som er nødvendige for Forsyningstilsynets varetagelse af opgaver med overvåg-
ning og analyser efter § 4, stk. 1« i lovforslaget. Det vil sige, at hjemlen ikke kan
anvendes til at indhente oplysninger til løsning af opgaver iht. sektorlovene eller til
andre formål. Der kan dog indhentes oplysninger, der ikke nødvendigvis er hjem-
mel til at indhente iht. sektorlovene, i det omfang at de pågældende oplysninger er
nødvendige for at løse Forsyningstilsynets opgaver med monitorering og analyse.
Beføjelsen til at indhente oplysninger skal dog udøves under hensyntagen til de
almindelige retssikkerhedsmæssige principper om proportionalitet. Det vil sige, at
indhentelsen af oplysninger skal stå i et rimeligt forhold til formålet. Forsyningstilsy-
net kan indhente oplysninger fra selskaberne, som de ikke allerede er i besiddelse
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2