Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 162 Bilag 1
Offentligt
1861938_0001.png
Høringsnotat
Enhed
Jura og Internatio-
nal
Sagsbehandler
Liza Lund Høj-
gaard Jensen
Koordineret med
over
Forslag til lov ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område
(Sagsbehandlingsfrister for hjemviste sager, pligt til tydelig offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og pligt til at behandle
danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Sagsnr.
2017 - 5377
Doknr.
542939
Dato
14-02-2018
Udkast til lovforslaget har i perioden fra den 15. december 2017 til den 19. januar
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Børne- og Kultur-
chefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handi-
capområdet, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, FBU – Forældre-
Landsforeningen, FTF, HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Landsfor-
eningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen Sind, LO, KL, Red Barnet, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte, Sand, Sjældne Diagnoser, Foreningen af Kommunale Soci-
al-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, ULF Udviklingshæmmedes
Landsforbund og Ældresagen.
Børne- og Socialministeriet har modtaget svar fra Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dan-
ske Handicaporganisationer, Dansk Handicap Forbund, Datatilsynet, FBU – Foræl-
dreLandsforeningen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Institut for Menneskerettigheder og KL.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Datatilsynet
og
Institut for Menneskerettigheder
har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
KL
har afgivet bemærkninger men har taget forbehold for den politiske stillingtagen til
udkastet, da det ikke har været muligt at behandle sagen politisk inden høringsfristens
udløb.
L 162 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2.1. Sagsbehandlingsfrister i kommunerne
Dansk Handicap Forbund
støtter op om forslaget, da det sætter fokus på, at kom-
munerne skal prioritere området. Forbundet ser dog gerne forslaget udbygget, så der
også fokuseres på sagsbehandlingstiderne i de enkelte kommuner. Forbundet ser
gerne, at der i lovgivningen fastsættes vejledende sagsbehandlingsfrister.
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
støtter ligeledes forslaget om, at de af kommunalbestyrelsen fastsatte frister
ligeledes gælder for hjemviste sager.
Danske Handicaporganisationer
er overordnet set meget tilfredse med, at der nu er
sat fokus på at forbedre kvaliteten af sagsbehandlingen. Dog bemærker organisatio-
nen, at det ville have været ønskeligt, at lovforslaget også havde sat fokus på at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne – f.eks. ved at fastsætte et loft over den maksimale
sagsbehandlingstid.
FBU – ForældreLandsforeningen
støtter denne del af lovforslaget.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
I forhold til Dansk Handicap Forbunds og Danske Handicaporganisationers bemærk-
ning bemærkes, at det med lovforslaget foreslås, at de sagsbehandlingsfrister, som
kommunalbestyrelsen fastsætter for behandlingen af sager efter serviceloven, også
skal gælde for afgørelser efter serviceloven, der er hjemvist af Ankestyrelsen. Forsla-
get gennemfører en del af handlingsplanen til styrkelse af kvaliteten af sagsbehand-
lingen på handicapområdet, som er en del af satspuljeaftalen for 2018-2021 på soci-
alområdet. De af Dansk Handicap Forbund og Danske Handicaporganisationer frem-
satte bemærkninger i forhold til fastsættelse af vejledende/maksimale sagsbehand-
lingsfrister falder således uden for dette lovforslags rammer.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.2. Lovfæstelse af offentliggørelse af danmarkskortet samt årlig behandling
heraf i kommunalbestyrelsen
KL
støtter ikke, at børne- og socialministeren årligt offentliggør et danmarkskort over
omgørelsesprocenter på socialområdet. KL finder ikke, at offentliggørelsen medvirker
til at sikre en forbedring i kvaliteten i sagsbehandlingen. KL støtter derfor heller ikke, at
det gøres obligatorisk, at kommunalbestyrelsen årligt skal behandle danmarkskortet
på et kommunalbestyrelsesmøde. KL finder, at det bør være op til den enkelte kom-
munalbestyrelse at beslutte, hvordan kommunen følger op på konkrete klagesager.
KL
anfører også, at de høje omgørelsesprocenter ikke alene er kommunernes ansvar,
da de også skyldes dels en kompleks lovgivning og dels forskellige juridiske udlæg-
ninger i sagerne. KL mener, at lovgivningen på det sociale område generelt bør for-
enkles, så reglerne er nemmere at forstå og administrere.
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
bemærker, at det bør præciseres i bemærkninger, hvilket politisk organ, der skal
behandle danmarkskortet. Det bør præciseres, om det skal behandles af den samlede
kommunalbestyrelse i modsætning til et stående udvalg.
FBU – ForældreLandsforeningen
støtter denne del af lovforslaget.
Danske Handicaporganisationer
havde gerne set, at kommunerne også var blevet
forpligtet til at følge op på drøftelsen af danmarkskort.
2
L 162 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
I forhold til KL’s bemærkninger bemærkes, at danmarkskortet over omgørelsesprocen-
ter på socialområdet vil blive offentliggjort en gang årligt uanset, at offentliggørelsen
heraf lovfæstes.
Derudover er der et politisk ønske om, at kommunalbestyrelsen skal have forelagt
danmarkskortet således, at kommunalbestyrelsen får kendskab til omfanget af omgø-
relser af klagesager i kommunen samt kommunens niveau for sagsbehandlingskvalitet
set i forhold til andre kommuner. Forslaget er en del af satspuljeaftalen for 2018-2021
på socialområdet.
I forhold til KL’s bemærkning om en kompleks lovgivning på socialområdet bemærkes,
at der er tale om en problemstilling, som der ikke kan behandles inden for rammerne
af dette lovforslag.
I forhold til Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark bemærker ministeriet, at det fremgår udtrykkeligt af den foreslåede bestem-
melse, at kommunalbestyrelsen skal behandle danmarkskortet på et møde. Dog har
ministeriet i specielle bemærkninger for en god ordens skyld tilføjet, at der vil gælde et
delegationsforbud, dvs. at kommunalbestyrelsen ikke kan overlade behandlingen til et
udvalg.
I forhold til Danske Handicaporganisationers bemærkning bemærkes, at det falder
uden for rammerne af den politiske aftale, som danner grundlag for lovforslaget.
2.3. Offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunernes hjemmeside
KL
mener ikke, at det er nødvendigt at lovgive om, at offentliggørelse af sagsbehand-
lingsfrister for sager efter serviceloven, skal ske på kommunernes hjemmeside.
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
hilser initiativet velkomment.
FBU – ForældreLandsforeningen
støtter ligeledes denne del af lovforslaget.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
I forhold til KL’s bemærkning bemærkes, at forslaget har til formål at lette adgangen
for borgere til at finde oplysninger om sagsbehandlingstider. Det er et politisk ønske,
at der lovgives om, at sagsbehandlingsfristerne skal fremgå tydeligt på kommunernes
hjemmesider. Forslaget er en del af satspuljeaftalen for 2018-2021 på socialområdet
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.4. Nye forslag
2.4.1. Forslag vedrørende forbedring af kvaliteten i sagsbehandlingen
Dansk Handicap Forbund
finder, at der bør arbejdes videre med at sikre et løft af
retssikkerheden i kommunerne, samt at der gennemføres undersøgelser af, hvilke
besparelser, der kan opnås i kommunerne ved at nedbringe antallet af hjemvisnings-
sager.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at dette lovforslag gennemfører handlingsplanen til styrkelse af kvali-
teten af sagsbehandlingen på handicapområdet, og de af Dansk Handicap Forbund
fremsatte bemærkninger falder således uden for dette lovforslags rammer.
3
L 162 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.4.2. Bemærkninger til Ankestyrelsens sagsbehandling
KL
har derudover en række bemærkninger til Ankestyrelsens sagsbehandling vedrø-
rende bl.a. Ankestyrelsens datakvalitet, formidling og information til kommunerne om
nye principafgørelser og forbedring af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksom-
hed. KL anfører desuden, at sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen skal nedbringes.
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
bemærker, at anvendelsen af ordet ”omgørelsesprocent” er problematisk, da det
både dækker over sager, hvor Ankestyrelsen har truffet en konkret materiale afgørelse
om ændring af kommunens afgørelse, samt sager der hjemvises af Ankestyrelsen.
Foreningen vurderer, at en adskille af disse sagstyper vil sikre et mere retvisende
billede af sagsbehandlingen i kommunerne.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
I forhold til KL’s bemærkninger vedrørende Ankestyrelsens sagsbehandling bemær-
kes, at der er tale om emner, som ikke kan behandles inden for rammerne af dette
lovforslag.
Det samme gør sig gældende for Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmarks bemærkninger.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
4