Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 22. maj 2018
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3. maj
2018. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. maj 2018.
Udvalget optog den 17. maj 2018 lovforslaget til fornyet ud-
valgsbehandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Sammenslutningen
af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark.
Børne- og socialministeren har over for udvalget kom-
menteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dag-
tilbud i Danmark mundtligt over for udvalget redegjort for
sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 4 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret på nær spørgs-
mål 7, som forventes besvaret inden 3. behandling. 2 af ud-
valgets spørgsmål er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænk-
ningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har noteret sig, at børne- og socialministeren i sva-
ret på spørgsmål 4, som er optrykt i tillægsbetænkningen,
understreger, »…at der med læreplanstemaerne på ingen
måde er tale om et diktat i forhold til at anvende bestemte
metoder. Det er således helt op til lokal beslutning, hvordan
det enkelte dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige
elementer, der fremgår af de enkelte læreplanstemaer.«
For S og DF er det vigtigt, at det, der er tænkt som
»kan«-bestemmelser i forhold til implementeringen af de
nye pædagogiske læreplaner, ikke bliver til »skal«-bestem-
melser, når de enkelte elementer skal føres ud i livet i kom-
munerne. Når de overordnede pædagogiske rammer for læ-
rerplanerne overholdes, må det stå de enkelte dagtilbud sam-
men med forældre og pædagoger frit for, hvordan de ønsker
at arbejde med de nye pædagogiske lærerplaner. Derfor op-
fordrer S og DF ministeren til i forbindelse med den kom-
mende bekendtgørelse om pædagogiske læringsmål og ind-
hold i seks læreplanstemaer at understrege, at de i bekendt-
gørelsesudkastet beskrevne eksempler er eksempler og ikke
opdrag og tjeklister til tilsyn og embedsfolk i kommunerne.
Alternativets medlem af udvalget har i forbindelse med
bekymring for, hvorvidt lovforslaget krævede, at dagtilbud-
dene bliver påkrævet at benytte sig af særlige it-redskaber,
stillet et skriftligt spørgsmål om, hvorvidt dagtilbuddene
med lovforslaget fortsat vil have pædagogisk metodefrihed,
herunder om de kan fravælge brugen af digitale og teknolo-
giske redskaber. ALT noterer sig med tilfredshed, at mini-
steren i svaret på spørgsmål 5 har svaret bekræftende på det-
te, ligesom ministeren i svaret på spørgsmål 4 til udvalget
har bekræftet, at det er op til en lokal beslutning, hvordan de
AX021626