Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. maj 2018
1. udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3. maj
2018. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. maj 2018.
Udvalget besluttede på sit møde den 17. maj 2018 at genop‐
tage udvalgsbehandlingen af lovforslaget, jf. Folketingets
forretningsorden, § 12, stk. 4.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla‐
get modtaget en skriftlig henvendelse fra Sammenslutningen
af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark.
Børne- og socialministeren har over for udvalget kom‐
menteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede‐
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Dan‐
mark.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla‐
get stillet 3 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ] 1 af udval‐
gets spørgsmål er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænknin‐
gen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har noteret sig, at børne- og socialministeren i svar
på spørgsmål 4, som er optrykt i tillægsbetænkningen, un‐
derstreger, »…at der med læreplanstemaerne på ingen måde
er tale om et diktat i forhold til at anvende bestemte meto‐
der. Det er således helt op til lokal beslutning, hvordan det
enkelte dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige ele‐
menter, der fremgår af de enkelte læreplanstemaer.«
For S og DF er det vigtigt, at det, der er tænkt som »kan-
bestemmelser« i forhold til implementeringen af de nye pæ‐
dagogiske læreplaner, ikke bliver til »skal-bestemmelser«,
når de enkelte elementer skal føres ud i livet i kommunerne.
Når de overordnede pædagogiske rammer for lærerplanerne
overholdes, må det stå de enkelte dagtilbud sammen med
forældre og pædagoger frit for, hvordan de ønsker at arbejde
med de nye pædagogiske lærerplaner. Derfor opfordrer S og
DF ministeren til i forbindelse med den kommende bekendt‐
gørelse om pædagogiske læringsmål og indhold i seks lære‐
planstemaer at understrege, at de i bekendtgørelsesudkastet
beskrevne eksempler er eksempler og ikke opdrag og tjekli‐
ster til tilsyn og embedsfolk i kommunerne.
[Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse.
]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin‐
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval‐
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
DokumentId
Journalnummer