Skatteudvalget 2017-18
L 16 Bilag 15
Offentligt
1836073_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. december 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love
(Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har under den fornyede behandling af
lovforslaget stillet 5 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Ud-
valget afgav betænkning den 30. november 2017. Lovforsla-
get var til 2. behandling den 5. december 2017, hvorefter det
blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møde
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget skriftlige henvendelser fra Bluegarden A/S og
Leon Petersen, Karlslunde.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig be-
svarelse, som denne har besvaret.
To af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar her-
på er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
Samråd
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 15. december 2017.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og ALT):
Ny paragraf
1)
Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 7. december 2017 vedtagne for-
slag til skatteindberetningslov foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 1,
indsættes som
nr. 13:
DokumentId
Journalnummer
L 16 - 2017-18 - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet den 15. december 2017
1836073_0002.png
2
»13) Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en
rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med lø-
bende udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.«
2.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som
nr. 11:
»11) Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en
rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med lø-
bende udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af vedtagelse af lovforslag
nr. L 13 og lovforslag nr. L 14]
Til § 7
2)
I
stk. 1
indsættes efter »2018«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 01 træder i kraft den 1. januar 2019.«
Stk. 2-12 bliver herefter stk. 3-13.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændring af skatteindberetnings-
loven]
4)
I
stk. 12,
der bliver stk. 13, ændres »stk. 8« til: »stk.
11«.
[Korrektion af henvisning]
5)
Som
stk. 14
indsættes:
»Stk. 14.
§ 01 finder ikke anvendelse på indberetninger
om indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og
supplerende engangssum og udbetalinger af eller afgiftsplig-
tige dispositioner over en rateforsikring, rateopsparing, pen-
sionsordning med løbende udbetalinger eller indeksordning
omfattet af pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1.
pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 16, for kalenderåret
2018. For sådanne indberetninger finder skattekontrollovens
§ 8 B, stk. 1, nr. 12, og § 8 F, stk. 1, nr. 10, som affattet ved
lovens § 6, nr. 3 og 6, og forskrifter udstedt i medfør heraf
anvendelse.«
[Virkningstidspunkt for ændring af skatteindberetningslo-
ven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved § 6, nr. 3 og 6, i lovforslaget er det foreslået, at der
indsættes et nyt nr. 12 i skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, og
et nyt nr. 10 i skattekontrollovens § 8 F, stk. 1.
Ved § 90, stk. 2, i lovforslag nr. L 13 til skattekontrollov,
som blev vedtaget ved 3. behandling den 7. december 2017,
ophæves den hidtil gældende skattekontrollov, og bestem-
melserne i lovens § 8 B, stk. 1, og § 8 F, stk. 1, videreføres i
henholdsvis § 9, stk. 1, og § 11, stk. 1, i lovforslag nr. L 14
til skatteindberetningslov, som ligeledes er vedtaget ved 3.
behandling den 7. december 2017.
Det foreslås på den baggrund, at det nye nr. 12 i skatte-
kontrollovens § 8 B, stk. 1, også videreføres som et nyt nr.
13 i skatteindberetningslovens § 9, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal forsikringsselska-
ber efter nærmere regler, der fastsættes af skatteministeren,
årligt indberette udbetalinger af eller afgiftspligtige disposi-
tioner over en rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning
med løbende udbetalinger eller indeksordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som affat-
tet ved § 1, nr. 16, i lovforslag nr. L 16.
Tilsvarende regler vil skatteministeren efter forslaget til
skatteindberetningslovens § 10 kunne fastsætte for pensions-
kasser, pensionsfonde og andre, der udbetaler pensioner. Det
samme gælder Arbejdsmarkedets Tillægspension, for så vidt
angår supplerende arbejdsmarkedspensioner som nævnt i §§
33 b-33 e i lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at det nye nr. 10 i skattekontrollo-
vens § 8 F, stk. 1, videreføres som et nyt nr. 11 i skatteind-
beretningslovens § 11, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal banker og spare-
kasser m.v., der forvalter pensionsordninger, som omfattes
af pensionsbeskatningslovens afsnit I, efter nærmere regler,
der fastsættes af skatteministeren, årligt indberette udbeta-
linger af eller afgiftspligtige dispositioner over en rateforsik-
ring, rateopsparing, pensionsordning med løbende udbeta-
linger eller indeksordning omfattet af pensionsbeskatnings-
lovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 16, i
lovforslag nr. L 16.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at det
ved ændringsforslag nr. 3 er foreslået at indsætte et særligt
ikrafttrædelsestidspunkt (1. januar 2019) i et nyt stykke i
lovforslagets § 7 for ændringerne af skatteindberetningslo-
ven i ændringsforslag nr. 1. Dette tidspunkt afviger fra
ikrafttrædelsestidspunktet i lovforslagets § 7, stk. 1, for lov-
forslagets øvrige bestemmelser, og det foreslås derfor, at der
i lovforslagets § 7, stk. 1, henvises til det nye stykke.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes et nyt stykke i lovforslagets
§ 7, hvorefter ændringerne af skatteindberetningsloven ved
ændringsforslag nr. 1 træder i kraft den 1. januar 2019. Det-
te svarer til ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 64, stk. 1, i det
vedtagne lovforslag nr. L 14 til skatteindberetningslov.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en henvisning.
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 12, at den beregne-
de korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk.
8 fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren på grundlag
af de oplysninger vedrørende indkomståret 2018, der fore-
ligger pr. 1. maj 2020.
Stk. 8 omhandler ikke korrektion af kommunens slutskat
og kirkeskat. Derimod indeholder lovforslagets § 7, stk. 11,
regler om en sådan korrektion. Det foreslås derfor, at der i §
7, stk. 12, henvises til dette stykke i stedet for til stk. 8.
Til nr. 5
Det foreslås, at ændringerne af skatteindberetningsloven
ved ændringsforslag nr. 1 ikke finder anvendelse på indbe-
retninger vedrørende kalenderåret 2018. For sådanne indbe-
L 16 - 2017-18 - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet den 15. december 2017
1836073_0003.png
3
retninger finder skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, nr. 12, og
§ 8 F, stk. 1, nr. 10, som affattet ved lovforslagets § 6, nr. 3
og 6, og regler, der måtte blive udstedt i medfør heraf, an-
vendelse.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at indberetninger-
ne, der vedrører 2018, vil skulle ske efter den hidtil gælden-
de skattekontrollov og regler udstedt i medfør heraf, mens
indberetninger vedrørende 2019 og senere kalenderår skal
ske efter reglerne i skatteindberetningsloven. Dette svarer til
virkningsbestemmelsen i § 64, stk. 2, i det vedtagne lovfor-
slag nr. L 14 til skatteindberetningslov.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
Anders Stjernholm (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 16 - 2017-18 - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet den 15. december 2017
1836073_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 16 efter betænkningsafgivelse
Bilagsnr.
10
11
12
13
Titel
Henvendelse af 30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde
Betænkning afgivet den 30. november 2017
Henvendelse af 14/12-17 fra Bluegarden A/S
Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16 efter betænkningsafgivelse
Spm.nr.
12
13
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-17 fra Leon Petersen,
Karlslunde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den sammensatte beskatning af afkastet af pensionsindbeta-
linger, der foretages f.eks. 10 år, 5 år og 2 år før pensionering, ikke
fortsat er væsentligt over topskattegrænsen, jf. svar på spm. 10, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor hele problemstillingen vedrørende aldersopsparin-
gen og modregning skal tvinges frem i lyset, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om de korrigerede svar vedrørende modregning i bestemte fa-
milietyper giver anledning til en ændring af arbejdsudbudseffekterne
ved pensionsforslaget, og om provenuberegningerne bag lovforslaget
dermed påvirkes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan uddannelsesbaggrunden er for de personer, der i
dag anvender muligheden for at få udbetalt livsvarig livrente, ophø-
rende livrente, ratepension, aldersopsparing eller kapitalpension, i de
første 2 år efter de har nået pensionsudbetalingsalderen, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at forhøjelsen af pensionsudbetalingsalderen vil
føre til senere tilbagetrækning for personer, der er beskæftiget inden
for brancher med hårdt arbejdsmiljø, og som i dag anvender mulighe-
den for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet før både efterløns- og
pensionsalderen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at hvis aldersopsparing skal blive en succes og
få den udbredelse, som er lagt til grund i pensionsaftalen, kræver det,
at pensionsselskaber på vegne af kunder med samspilsproblemer auto-
matisk omlægger fradragsberettiget pensionsopsparing til aldersopspa-
ring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at pensionsselskaberne kan
identificere kunder, der ikke kan indbetale til aldersopsparing i deres
obligatoriske pensionsordning uden at få nedgang i eget eller fami-
liens rådighedsbeløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at beregne, hvor stor nedgangen i kontanthjælp pr. måned er
i den beskrevne situation, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at pensionsselskaberne kan gø-
re aldersopsparing til standardvalget i en pensionsordning, uden at
14
15
16
17
18
19
20
21
L 16 - 2017-18 - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet den 15. december 2017
1836073_0005.png
5
22
lønmodtagere eller deres familier risikerer en betydelig nedgang i rå-
dighedsbeløb pga. modregning i offentlige ydelser, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/12-17 fra Bluegarden
A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 16 efter betænkningsafgivelse
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om lovforslaget faktisk afhjælper samspilsproblemet for
lavtlønnede, til skatteministeren
B
Samrådsspm. om at bekræfte, at det eneste, der reelt gør aldersopspa-
ringen attraktiv for lønmodtagere, der har en lønindkomst efter ar-
bejdsmarkedsbidrag på mellem ca. 189.000 kr. og ca. 435.000 kr. og
har en partner, der er på førtidspension, er det forhold, at der sker en
marginalt mindre aftrapning af førtidspensionen for partneren, end der
ville gøre af lønmodtagerens pensionstillæg i forbindelse med pen-
sionsudbetalinger, til skatteministeren
C
Samrådsspm., om det er et eksempel på en god lovgivningsproces, at
ministeriet oversender korrigerede svar på spørgsmål til lovforslaget
efter Skatteudvalgets afgivelse af betænkning, til skatteministeren
D
Samrådsspm., om det reviderede svar fra Skatteministeriet på spørgs-
mål 10, hvor der anvendes korrekte regler for aftrapning af pensions-
tillægget, får ministeren til at ændre sin vurdering af, hvem der får
mest ud af ordningen, til finansministeren, kopi til skatteministeren
E
Samrådsspm., om ministeren anerkender, at de regneeksempler, der er
blevet anvendt i forbindelse med præsentation af pensionsaftalen –
herunder på regeringen.dk – ikke er retvisende, til finansministeren,
kopi til skatteministeren
L 16 - 2017-18 - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet den 15. december 2017
1836073_0006.png
6
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 18 og 19 og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 18
Vil ministeren bekræfte, at hvis aldersopsparing skal blive en succes og få den udbredelse, som er lagt
til grund i pensionsaftalen »Flere år på arbejdsmarkedet«, så kræver det, at pensionsselskaber på vegne af
kunder med samspilsproblemer automatisk omlægger fra-dragsberettiget pensionsopsparing til aldersop-
sparing? Vil ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at hvis der ikke sker automatisk omlægning – dvs. at
disse kunder aktivt skal tage kontakt til deres pensionsselskab for at få aldersopsparing – så vil udbredel-
sen blive markant lavere end forudsat?
Svar på spørgsmål 18
Som det fremgår af høringsskemaet til lovforslaget, er det ikke forudsat, at aldersopsparing indbygges
som et obligatorisk element i arbejdsmarkedspensionerne.
Men den øgede gevinst ved fortsatte pensionsindbetalinger, som justeringen af aldersopsparingen bidra-
ger til, vil kunne understøttes ved løsninger, hvor der indbetales til aldersopsparing, medmindre kunden
fravælger dette, eller ved tilvalgsløsninger, hvor kunden vælger at indbetale til aldersopsparing i stedet for
ratepension eller livrente – med udgangspunkt i kundens situation.
Og da muligheden for store indbetalinger til aldersopsparing som udgangspunkt er et rigtigt godt tilbud
til de pensionskunder, der har udsigt til at blive ramt af samspilsproblemet på udbetalingstidspunktet, vil
det – med behørig rådgivning fra pensionsudbyderen – være vigtigt for den enkelte kunde at overveje det-
te tilbud nærmere.
Jeg har tillid til, at pensionsbranchen løfter denne opgave. Skatteministeriet indgår gerne i dialog om
mulige initiativer, der kan gøre det lettere for pensionsbranchen at opfylde sin rådgivningsforpligtelse, jf.
også svaret på spørgsmål 19.
Spørgsmål 19
Hvad vil ministeren gøre for, at pensionsselskaberne kan identificere kunder, der ikke kan indbetale til
aldersopsparing i deres obligatoriske pensionsordning uden at få nedgang i eget eller familiens rådigheds-
beløb? Vil ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at hvis udveksling af oplysninger mellem pensionssel-
skaberne og en offentlig myndighed er nødvendig for at identificere kunder, hvis offentlige ydelser vil
blive beskåret ved omlægning til aldersopsparing, så vil ministeren tilvejebringe det juridiske grundlag
for en sådan informationsudveksling?
Svar på spørgsmål 19
Skatteministeriet er i dialog med Forsikring & Pension om løsninger, der indebærer, at pensionsinstitut-
terne sættes i stand til at identificere de pensionskunder, som enten selv modtager offentlige ydelser, som
vil kunne blive påvirket af en omlægning fra fradragsberettiget pension til aldersopsparing, eller som er
gift eller samlevende med en person, der modtager indkomstafhængige offentlige ydelser.
I det omfang dialogen resulterer i en løsning, hvor der skal ske udveksling af oplysninger mellem pen-
sionsselskaber og en offentlig myndighed, vil regeringen naturligvis sikre, at det fornødne juridiske
grundlag er til stede.