Til lovforslag nr.
L 156
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 24. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpede regler om udvisning af kriminelle udlændinge)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 14. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 12. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 60. Den 8. marts 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Institut for Menneskerettighe-
der.
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. Svar på spørgsmål 6 er efter ønske fra Dansk Folke-
partis medlemmer af udvalget optrykt som bilag 2 til be-
tænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF og KF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Konservative Folkepartis medlemmer af udval-
get er af den opfattelse, at der inden for Danmarks internati-
onale forpligtelser er et rum for at stramme danske domsto-
les praksis i forhold til udvisning af kriminelle udlændinge.
Partierne kan støtte lovforslaget og ønsker hermed at sende
et klart signal til domstolene om, at det er Folketingets øns-
ke, at der uomtvisteligt gås helt til grænsen af Danmarks in-
ternationale forpligtelser, og at flere kriminelle udlændinge
bliver udvist af Danmark.
Partierne vurderer, at lovforslaget giver bedre mulighed
for at udvise flere kriminelle udlændinge, hvilket er af afgø-
rende betydning, hvis vi skal fastholde og udbygge befolk-
ningens tillid til det danske retssystem.
Partierne har ligeledes noteret sig, at Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet deler denne opfattelse. Partierne for-
venter, at domstolene vil lytte til det klare signal, som Fol-
ketinget sender med betænkningen og med en vedtagelse af
lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Det er ikke et mål for Enhedslistens medlemmer af ud-
valget, at domstolene og andre myndigheder »går til kanten«
af Danmarks internationale forpligtelser. Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention – herunder konventionens
artikel 8 – fastlægger visse minimumsrettigheder i Europa-
rådets medlemslande, men landene har naturligvis frihed til
at lægge den menneskeretslige beskyttelse på et højere ni-
veau end det minimum, der er foreskrevet i konventionen og
håndhævet af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
På den baggrund kan Enhedslisten ikke støtte lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at domsto-
lene skal foretage en konkret bedømmelse af den enkelte
sags omstændigheder – også i sager, hvor anklagemyndighe-
den nedlægger påstand om udvisning. Enhedslisten mener
ikke, at den lovgivende magt i Danmark på udvisningsområ-
det skal pålægge den dømmende magt flere bindinger, end
tilfældet er i dag.
AX021412