Til lovforslag nr.
L 155
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den (24. april 2018)
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed
(Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven)
[af forsvarsministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia‐
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 7 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 15. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 13. decem‐
ber 2017 dette udkast til udvalget, jf. FOU alm. del – bilag
49. Den 27. februar 2018 sendte forsvarsministeren de ind‐
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til forsvarsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Et <>tal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedta‐
gelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt ændringsfor‐
slagene ikke vedtages ved 2. behandling, indstiller <>tallet
lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at beskyt‐
telse af vores vitale infrastruktur er et anliggende for hele
samfundet, og derfor ønsker vi Center for Cybersikkerhed
placeret som en civil myndighed. Når vi ser til vores nabo‐
lande, har mange andre europæiske lande således også pla‐
ceret lignende funktioner som enheder under f.eks. justits‐
ministeriet, indenrigsministeriet eller i relation til de sekto‐
rer, der har størst behov for beskyttelse.
Center for Cybersikkerhed skal naturligvis kunne samar‐
bejde med efterretningstjenester om trusselsvurderinger,
konkrete angreb etc. Men det er både principielt og praktisk
problematisk at lægge hele centeret og al dets arbejde under
Forsvarets Efterretningstjeneste, fordi det skaber en uhen‐
sigtsmæssig lukkethed og risiko for deling af oplysninger,
og de almindelige regler for datasikkerhed bliver sat ud af
kraft.
Det er vigtigt, at vi får en god struktur for det vigtige ar‐
bejde med cybersikkerhed, og derfor foreslår vi således, at
centerets arbejde fortsætter, men får en anden placering.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 2. behandling
stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag
og ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovfor‐
slaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be‐
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
DokumentId
Journalnummer