Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 154 Bilag 1
Offentligt
1861986_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Line Klitsø ([email protected])
TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
ADM Engineering/Sund/Tech Fakultetskontor ([email protected])
Aalborg Universitet svar vedr. J.nr. 2017-5407 (Høring vedr. lov om ændring af lov om luftfart)
11-01-2018 08:55:22
J.nr. 2017-5407
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
Aalborg Universitet har ingen kommentarer vedr. lov om ændring af lov om luftfar.
Venlig hilsen
Bisera Bratovic
Bisera Bratovic
Kontorfuldmægtig- Journalen | Kommunikationsafdelingen
Fakultetskontoret for ENGINEERING, SUND og TECH
Tlf.: (+45) 9940 9646| Email [email protected] | Web: www.aau.dk
Aalborg Universitet | Niels Jernes Vej 12 | Aalborg Øst | EAN: 5798000420632
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0002.png
-- AKT 335468 -- BILAG 2 -- [ Scan_24250_2018-01-09_14.23.35 ] --
Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Att.: Chefkonsulent Lene Klitsø
Telefon
+45 3232 3031
Mobil
+45
3232 3031
e-mail
[email protected]
CPHAZ/LWA
9januar2018
Udkast til lov om ændring af lov om luftfart
Transport-, Bygnings- og Boligstyrelsen har med brev af 8. december 2017 anmodet om
eventuelle bemærkninger
til
ovenstående lovforslag. SAS har følgende bemærkninger:
1. Ændringer og udbygninger af flyvepladser
Overordnet er SAS af den opfattelse, at væsentlig
infrastruktur
for luftfarten såvel som for
andre
transportformer
skal tilgodese samfundsmæssige hensyn og sikre en rimelig
balance mellem
interessenternes
kommercielle
interesser.
De samfundsmæssige hensyn
for lufthavne er som oftest varetaget gennem disses offentlige ejerskab, mens dette ikke
nødvendigvis er tilfældet, hvor lufthavne kontrolleres af private ejerinteresser.
En naturlig følge heraf er, at væsentlige udbygninger og ændringer af infrastrukturen i
Københavns Lufthavn (CPH) med de eksempler, som er nævnt i bemærkningerne, altid
skal godkendes af myndighederne. SAS støtter derfor den foreslåede tydeliggørelse af
lovbestemmelserne i den henseende.
Det ville omvendt være udtryk for unødvendig bureaukratisering, såfremt driftsmæssige
og mindre fysiske ændringer skulle underkastes en godkendelsesprocedure.
Efter SAS'
opfattelse giver det derfor god mening, at sådanne ændringer er underlagt den mindre
belastende indsigelsesret fra myndighedernes side.
2.
Service- og kapacitetsmål
Det anføres i bemærkningerne, at det er afgørende for passagerer og samfundet, at
flyvepladsen løbende udvikler og foretager udbygninger af infrastrukturen, således at
service- og kapacitetsniveauet følger med passagerudviklingen. SAS er enig heri, idet det
bemærkes, at ikke alene passagerudviklingen er bestemmende for en flyveplads'
kapacitetsniveau. Udviklingen i antallet af operationer og de flytyper, hvormed de afvikles,
er af lige så stor betydning for den nødvendige kapacitet og dermed for passagerernes
ventetid og oplevelse af serviceniveauet på en flyveplads.
Den eksisterende adgang til pålæg og den foreslåede bestemmelse om service- og
kapacitetsmål for passagervendte områder efterlader således centrale områder for
lufthavnens service- og kapacitetsniveau ureguleret. Mens det ofte vil være synligt og
Scandinavian Airlines System
Denmark
Norway Sweden
A STAR ALLIANCE MEMBER
v~>
-
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0003.png
2(4)
gennemskueligt,
hvis der er problemer i de passagervendte områder, vil det være usynligt
og ansvarsmæssigt vanskeligt gennemskueligt, hvis der er service- og
kapacitetsproblemer med funktioner og faciliteter, som ikke er synlige for passagererne.
Det forekommer derfor umiddelbart ulogisk, at service- og kapacitetsmål for centrale
parametre som eksempelvis bagagesorteringskapacitet for afgående og transfererende
bagage samt standpladstilgængelighed ikke er omfattet af forslaget. Disse områder er af
mindst lige så afgørende betydning for vente- og spildtid og dermed passagerernes
oplevelse af en velfungerende lufthavn. De indebærer tillige som oftest store
investeringer for en lufthavn og udgør erfaringsmæssigt i perioder flaskehalse for
afviklingen af trafikken.
Efter SAS' opfattelse bør det derfor overvejes at skabe lovhjemmel til at fastsætte
service- og kapacitetsmål for alle de funktioner og processer, som er af afgørende
betydning for trafikafviklingen og passagerernes oplevelse heraf.
SAS er i øvrigt enig
i,
at de i bemærkningerne tre nævnte områder er centrale for
passagerernes ventetid, oplevelse og for trafikafviklingen som helhed. Mens SAS fuldt ud
støtter en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte mål herfor, erindres om, som også
nævnt i bemærkningerne, at der for CPHs vedkommende i BL 9-15 består et krav om
indgåelse af en Service Level Agreement om serviceniveauer med luftfartsselskaberne.
Da de enkelte serviceniveauer skal ses i en overordnet sammenhæng mellem processer,
flows samt deres omkostnings- og kvalitetsniveauer, bør en eventuel konsultation og
fastsættelse af niveauerne om muligt i første omgang afvente en eventuel enighed
mellem luftfartsselskaberne og CPH om niveauerne i en SLA.
SAS deler opfattelsen, at ventetiden i den centrale sikkerhedskontrol for CPHs
vedkommende i en periode var dybt kritisabel og heller ikke efterlevede de aftalte mål i
den gældende SLA. Det har den imidlertid gjort gennem et længere stykke tid, hvilket
også synes at betyde, at passagererne har oplevet den som tilfredsstillende. Security i
CPH vandt i 2017 da også Skytrack-prisen for verdens bedste security. SAS er derfor
usikker på, om en skærpelse af kravene til ventetiden således som specificeret i
bemærkningerne på afgørende vis kan øge passagertilfredsheden og tilgodeser den
samlede lufthavnsfunktion, dens kvalitet og omkostninger. Under alle omstændigheder
synes det hensigtsmæssigt, om man fra myndighedsside i sin vurdering af fastsættelsen
afventer og inddrager det niveau, som CPH og luftfartsselskaberne måtte blive enige om i
en SLA i løbet af de kommende måneder.
SAS er enig i, at ventetiden for bagageudleveringen i CPH bør have myndighedernes
opmærksomhed, idet bagagefaciliteterne er under voldsomt pres, og da der
tilsyneladende ikke er udsigt til yderligere kapacitet de næste 5-6 år. Som også nævnt i
bemærkningerne er det vigtigt at holde sig for øje, at visse processer består af flere
delprocesser med forskellige ejere. Fastsættelsen af et servicemål for ankommende
bagage begrundet i kapacitetsmangel må derfor rette sig mod de faciliteter og processer,
som ejes/kontrolleres af CPH og må ikke have den afledte konsekvens, at andre
delprocesejere end lufthavnen skal øge bemanding eller på anden vis øge deres
omkostninger for at kompensere for lufthavnens manglende service- og kapacitetsniveau.
For paskontrollen gælder i CPH, at kapaciteten er underdimensioneret, og ventetiderne er
forøget efter nye regler for grænsekontrol fra den 7. oktober 2017. De værste
konsekvenser er imidlertid afværget gennem et rosværdigt samarbejde mellem politi,
lufthavn og flyselskaber, idet dog bemærkes, at flyselskaberne gennem deres
Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden
A STAR ALLIANCE
MEMBER
vt>.
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0004.png
3(4)
handlingselskaber har måttet tilsætte ekstra ressourcer for at kompensere for den også i
bemærkningerne nævnte afledte kapacitetsmangel i bagageudleveringen. Også her er
det derfor vigtigt at holde sig for øje,
at fastsættelse af service- og kapacitetsmål for
manglende kapacitet retter sig mod CPHs ansvar i processen, i dette tilfælde
tilgængeligheden af kontrolsteder.
3.
Efterregulering af lufthavnstakster
SAS er enig
i,
at den ændrede BL 9-15 om regulering af lufthavnstakster er udformet på
en måde, så behovet for en efterregulering af taksterne fra myndighedernes side ikke er
et sandsynligt scenarie.
SAS er samtidig enig i, at det er formålstjenligt at skabe en klar hjemmel for
myndighedernes efterregulering, såfremt behovet alligevel måtte opstå.
4.
Oplysningspligt for flyvepladser
Den efter SAS' opfattelse forbedrede BL 9-15 opererer stadig med det såkaldte "hybrid
till", hvilket indebærer, at de luftfartsmæssige og kommercielle områder anskues separat,
og at de kommercielle indtægter i begrænset omfang skal bidrage til fastlæggelsen af
konkurrencedygtige lufthavnstakster. En korrekt allokering af omkostninger og indtægter
til de to områder er af største vigtighed, da den har forholdsvis stor indflydelse på CPHs
takstniveau og andre betalinger til lufthavnen.
Princippet om en todeling indebærer en større og temmelig kompleks øvelse med
allokering af omkostninger og indtægter. Der er tale om overlappende funktioner både i
den fysiske bygningsmasse og tilliggende områder samt i relation til overhead-
omkostninger, som fordeles mellem en lang række omkostningsbaser, for hvilke der
betales enten over taksterne eller ved separate kontraktuelle betalinger.
SAS er derfor enig i, at man fra myndighedsside fastsætter en oplysningspligt, der kan
skabe den fornødne transparens og indsigt i CPHs økonomiske aktiviteter. Dette gælder i
særdeleshed forud for de i BL 9-15 fastlagte afgiftsforhandlinger. For at skabe tryghed
hos begge parter i forhandlingerne gælder tillige, at myndighederne bør gøre brug af
uafhængig, ekstern bistand og inddrage parterne i fastlæggelsen af modeller for og
konkrete allokeringer af omkostninger/aktiver. SAS sætter pris på, at Trafik- Bygge- og
Boligstyrelsen har taget initiativ hertil i forbindelse med de forestående
afgiftsforhandlinger
5.
Investeringsstøtte
SAS er af den opfattelse, at regeringens luftfartsstrategi fra juli 2017 fortjener stor ros, da
dens hovedsigte er at skabe bedre tilgængelighed gennem forbedrede forhold for dansk
luftfart. SAS har herunder bl.a. hæftet sig ved strategiens initiativ nr. 33, hvorefter
regeringen vil sikre et lavere safety-bidrag i takt med passagervæksten.
Da den foreslåede investeringsstøtte til security til mindre lufthavne skal finansieres af
luftfarten gennem en forøgelse af omkostningsgrundlaget for safety-bidraget, strider
støtten mod både den overordnede og den konkrete målsætning.
SAS tilsluttede sig i sin tid indførelsen af safety-bidraget som betaling for hovedparten af
Trafikstyrelsens ydelser til erstatning for en række gebyrer, da det overordnet set var
Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden
A STAR ALLIANCE
MEMBER
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0005.png
4(4)
fornuftigt at fordele omkostningsbyrderne mere ligeligt,
end det tidligere var tilfældet.
Omvendt var SAS af den opfattelse, at den kommercielle luftfarts fortsatte støtte af andre
dele af luftfartserhvervet gradvis skulle afvikles. Dette er ikke sket. Det omvendte vil nu
ske med den foreslåede investeringsstøtte til mindre lufthavne.
SAS havde også den betænkelighed, at der nu indførtes et afgiftshåndtag, der kunne
skrues på til finansiering af andre initiativer, som ikke har med Trafikstyrelsens tilsyn at
gøre. Baggrunden for og bemærkningerne i det oprindelige lovforslag vedrørende safety-
bidraget om, at bidraget kun kan bruges til dækning af Trafikstyrelsens omkostninger,
betryggede imidlertid SAS i, at det ikke var tilfældet. Indførelsen af investeringsstøtten
finansieret over safety-bidraget er nu det første eksempel på et brud på det princip, som
var en klar forudsætning for bidragets indførelse.
Såfremt man fra statsligt hold ønsker, at visse mindre lufthavne skal kunne drives på
trods af omkostningsskabende statslige initiativer, finder SAS, at det, som det er
gældende for en række andre transportformer, er statens opgave at finansiere dette over
finansloven og ikke gennem øgede skatter specifikt at belaste en anden del af luftfarten,
som i forvejen er stærkt konkurrenceudsat og typisk har eller bærer andre lufthavnes
betydelige omkostninger til (selv samme) security-foranstaltninger.
Dertil kommer, at nogle af de potentielt støtteberettigede offentligt ejede lufthavne i
forvejen er i konkurrence med andre offentligt ejede lufthavne, idet de deler
optageområder. Staten vil altså bidrage til konkurrencen mellem offentligt ejede lufthavne,
og SAS vil i praksis være med til at finansiere omkostningerne i en lufthavn, som er i
konkurrence med en lufthavn, som SAS beflyver. En sådan konkurrenceforvridning må i
givet fald indgå i myndighedernes vurdering af, om der er tale om ikke-diskriminering,
således som det er anført i bemærkningerne som forudsætning for tildeling af midlerne.
Selv om der i den store sammenhæng er tale om mindre beløb, er der efter SAS'
opfattelse tale om et principielt betænkeligt og præcedensskabende initiativ, der udvider
det nuværende anvendelsesområde for safety-bidraget, og som ikke er til gavn for
luftfarten og tilgængeligheden i Danmark.
---000---
Alt i alt finder SAS, at det foreliggende udkast til ændring af luftfartsloven med få
forbehold er særdeles positivt, og at det som en naturlig del af tydeliggørelsen og
indførelsen af krav om godkendelse og tilsyn ledsages af tilsvarende regler om
håndhævelse og sanktioner.
SAS står selvsagt til rådighed for en uddybning af nærværende brev.
Med venlig hilsen
SAS
dersen
Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden
A
STAR
ALLIANCE
MEMBER
v~~"
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0006.png
11. januar 2018
PEHE
DI-2017-16335
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Transport-, Bygnings- og
riet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Boligministe-
Danish Aviation
E-mail til
[email protected],
kopi til
[email protected]
Transport-, Bygnings- og Boligstyrelsen har med mail af 8. december anmodet om
eventuelle bemærkninger til ovennævnte forslag til ændring af Lov om Luftfart. For-
slaget skal ses i sammenhæng med regeringens luftfartsstrategi, fordi der med de
foreslåede ændringer skabes grundlag for at gennemføre flere af de initiativer, der
relaterer til udvikling af den nationale og internationale tilgængelighed. Nedenstå-
ende bemærkninger afgives også på vegne af DI Transport / Dansk Industri.
Flere af de foreslåede ændringer relaterer til hjemmelsgrundlaget for den reviderede
BL 9-15 (3. udgave), der fremover vil regulere rammerne for takstfastlæggelsen for
Københavns Lufthavn, således at der kan indgås aftaler om taksterne på et afbalan-
ceret grundlag. Specifikt omfatter disse ændringer hjemlen til at fastsætte nærmere
regler om service- og kapacitetsmål på passagervendte områder som sikkerhedskon-
trollen, forpligtelse til at levere visse oplysninger vedrørende lufthavnens økonomi
samt nærmere regler om efterfølgende reguleringsmekanisme i tilfælde af forudsæt-
ningsmæssige afvigelser ved en takstperiodes udløb. Forslaget indeholder også en
præcisering af reglerne for tilladelse og godkendelse af udbygninger og ændringer af
lufthavnen.
Vi lægger vægt på, at ovennævnte skal ses som midler med henblik på at opfylde
luftfartsstrategiens eksplicitte formål, nemlig at udbygge grundlaget for at øge Dan-
marks nationale og internationale tilgængelighed til gavn for den økonomiske vækst,
beskæftigelsen og sammenhængskraften. Det er således afgørende, at de foreslåede
regler anvendes på en sådan måde, så lufthavn og brugere oplever en klar fælles in-
teresse i at opnå og indgå frivillige aftaler for fremtidige takstperioder. Det er også
helt centralt, at der administreres med en sund balance mellem regulering og luft-
havnens forretningsmæssige frihedsgrader for øje, således at man stimulerer virke-
liggørelsen af tidssvarende og relevante investeringer i lufthavnens infrastruktur, så
lufthavnen fortsat vil være et centralt trafikknudepunkt i Nordeuropa.
Hvad angår hjemlen til at fastsætte nærmere service- og kapacitetsmål for lufthavnes
passagervendte områder, noterer vi, at det af bemærkningerne fremgår, at hjemlen
også kan udnyttes til at fastsætte nærmere regler om kapacitetsmål for grænsekon-
*SAGDI-
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0007.png
trollen. For den rejsende er oplevelsen af kvalitet og effektivitet resultatet af en hel-
hedsoplevelse. Derfor er ventetid i grænsekontrollen et mindst lige så vigtigt mål som
ventetid i sikkerhedskontrollen. Vi opfordrer derfor til, at der bliver fastlagt rele-
vante service- og kapacitetsmål for grænsekontrollen som helhed, også selv om dette
betyder, at der fastsættes mål på områder, der ikke direkte er ”under flyvepladsens
kontrol”, jf. lovbemærkningerne nederst side 9. Myndighedernes allokering af græn-
sekontrolressourcer og nødvendigt teknisk udstyr, er helt afgørende for grænsekon-
trollens kapacitet, og bør derfor være omfattet.
Lovforslaget indeholder også en hjemmel til at fastsætte nærmere regler om en stats-
lig investeringspulje, der skal målrettes de mindre regionale lufthavnes særlige fi-
nansieringsudfordringer i forbindelse med security-relaterede investeringer. Krite-
rierne for at få andel i sådanne støttemidler angives dels i lovteksten og dels i lovbe-
mærkningerne. Det fastlægges således, at støtte kun kan ydes til lufthavne med min-
dre end 200.000 årlige passagerer, samt at de pågældende lufthavne skal have regel-
mæssig rutetrafik hele året. Trafikken i de pågældende lufthavne skal også bidrage
til den nationale og internationale tilgængelighed. Det fremgår endvidere af lovbe-
mærkningerne, at der kun kan ydes støtte i forbindelse med implementering af ny
security-regulering, der medfører behov for anskaffelse af nyt materiel, ombygning
eller udbygning af infrastruktur. Ordningen foreslås finansieret gennem udvidelse af
anvendelsesområdet for det såkaldte safety bidrag, jf. den forslåede tilføjelse i luft-
fartslovens § 148, stk. 1.
Vi bemærker, at luftfartsstrategien i forhold til de mindre regionale lufthavnes vilkår
har fokus på forenkling af kontrol- og tilsynsregimerne og ikke på investeringsstøtte.
Vi har dog ikke principielle forbehold til ideen om etablering af en statslig investe-
ringspulje til det nævnte formål. Men vi kan til gengæld ikke støtte den foreslåede
finansieringsmodel, der reelt betyder, at luftfartsselskaberne gennem safety bidraget
pålægges finansieringsbyrden for en støtteordning til tredjepart. Finansieringsfor-
slaget udgør et principielt brud med de forudsætninger, der lå bag safety bidragets
etablering i 2013 og som stadig var gældende, da bestemmelserne blev tilpasset i
2015. Som det fremgår af lovbemærkningerne fra 2015, har ”Safety-bidraget
ikke
fiskal karakter, idet omkostninger og indtægter skal balancere. Det betyder bl.a. at
de indtægter, Trafik- og Byggestyrelsen får fra safety bidraget, kun kan bruges til
formålet, og indtægter, der overstiger omkostningerne, skal føres tilbage til bran-
chen, enten via nedsættelse af safety-bidragssatsen, eller via en tilbagebetaling af
overskuddet.
” Dette princip brydes med den foreslåede finansieringsmodel, der ikke
er i overensstemmelse med luftfartsstrategiens overordnede formål, og dertil speci-
fikt strider mod målsætningen i luftfartsstrategiens initiativ 33. Vi opfordrer derfor
til, at man søger andre finansieringskilder til initiativet.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0008.png
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
6. januar 2018
Til Transport- og Bygnings- og Boligministeren:
Høringssvar vedr. forslag til ændringer i lov om luftfart.
Følgende ændringer til lovteksten foreslår vi:
1. §55, stk. 1. Eksisterende formulering fastholdes, men efter punktum tilføjes denne
sætning: ”Inkl. opgørelse af ændringens evt. klimabelastning.”
3. §57 til det ny stk.: … kan fastsætte nærmere regler om ”kapacitetsmål for
flyvepladser, så flyvepladsernes kapacitet kan fases ned og evt. lukkes helt i henhold
til danske forpligtigelser for reduktioner af transportens CO2-udledninger.” Sætningen
erstatter den foreslåede tekst resten af vejen.
7. og 8. §148. De to foreslåede ændringer foreslås fjernet.
Bemærkninger til høringssvaret
Generelt
Luftfartsstrategien fra 3.7. 2017 ønsker at udvide flyvningen til og fra danske
lufthavne. Det er således også præmissen for dette lovforslag, som vi afgiver
høringssvar for. Disse intentioner mener vi er i direkte modstrid mod dansk
forpligtigelse i henhold til Paris-aftalen og EU’s målsætninger for CO2-reduktioner på
transportområdet. Det nævnes paradoksalt i pkt. 10 at lovforslaget ikke har
miljømæssige konsekvenser. Det kan blive en strid om ord, men lovforslaget har til
hensigt at gøre forhold omkring danske lufthavne nemmere, smidigere, billigere – for
at øge flyvningen. Og når flyvningen øges, får det negative konsekvenser for klimaet.
Tværtimod skal dansk lovgivning i årene der kommer implementere vidtgående
hensyn til klimaet, og derfor er det naturligt at bruge denne anledning til at ændre
lovgivningen i en mere grøn og bæredygtig retning.
§55. Indretning og drift af flyvepladser har konsekvenser for CO2-udledninger og for
danske målsætninger for at imødegå menneskeskabte klimaændringer. Ændringer af
eksisterende flyvepladser bør fremover altid indeholde en opgørelse af ændringens
evt. klimabelastning. Hvordan dette skal opgøres fastlægges af ministeriet i
samarbejde med kollegerne i klimaministeriet.
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
§57. Det nye fokus på servicemål er efter vores mening overflødige. Disse forhold kan
overlades til lufthavnene. Går det langsomt med at håndtere sikkerhed, bagage mv.
så kan passagererne søge til andre lufthavne eller benytte andre transportmidler. Det
behøver ministeriet ikke at blande sig i.
§71. Der bør igangsættes lovforberedende arbejde, så Danmark snarest kan indføre
dansk flyskat efter inspiration fra fx Norge (hvor en sådan skat findes) og fra Sverige
(hvor en flyskat indføres pr. 1.4. 2018).
§148. Puljer og støtte til terrorsikring mv. af små lufthavne er irrationelt at
iværksætte. Kan de små lufthavne ikke leve op til reglerne på egen hånd, må de
opgive at flyve med passagertrafik. I lyset af at vi mener at især indenrigsflyvningen
skal reduceres, er det spild af tid og penge at terrorsikre alle vegne.
Poul Kattler
Bestyrelsesmedlem
Kjeld Allan Larsen
Formand
Rådet for Bæredygtig Trafik
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0010.png
08. januar 2018
/AndAre-erst
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om luftfart
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har konstateret at, Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet har sendt forslaget i høring via høringspor-
talen. Vi beder om, at al erhvervsrelevant regulering sendes i høring direkte til
TER via
[email protected].
Ved EU-høringer til
[email protected].]
TER vurderer, at lovforslaget potentielt medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Det bemærkes dog, at de faktiske administrative konsekven-
ser for erhvervslivet ikke kan vurderes på baggrund af de fremsendte oplysnin-
ger.
Det er oplyst TER, at der med lovforslaget gives hjemmel til fastsættelse af
nærmere regler vedrørende service- og kapacitetsmål, oplysningsforpligtelser
for flyvepladser samt investeringsstøtte til udgifter forbundet med forebyggel-
se af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed for mindre regionale flyvepladser.
Når hjemlen er givet, vil reglerne blive nærmere bestemt i samarbejde med re-
levante aktører.
TER vil vurdere de administrative konsekvenser for erhvervslivet i kommende
høring(er), når hjemlens udmøntning her fastsættes nærmere.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Lotte Dalgaard
Specialkonsulent
Tlf. direkte 3529 1660
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Andreas Oscar Arenfeldt
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet - Team Jura
Telefon: 35291090
Mail:
[email protected]
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0011.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Line Klitsø ([email protected])
TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
Bent Esbensen - BES ([email protected])
Høring over udkast til lov om ændring af lov om luftfart
12-12-2017 11:51:47
KZ & Veteranfly Klubben takker for tilsendte høringsbrev med bilag. Vi har ingen bemærkninger til udkastet.
Bedste hilsener,
KZ & Veteranfly Klubben
EAA Chapter 655
Bent Esbensen - Formand
Gl. Vardevej 213
DK-6715 Esbjerg N
Tlf.: +45 5099 7007
www.veteranflyklubben.dk
[email protected]
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0012.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Danmark
[email protected]
Kopi til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE
MOBIL 91325769
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/02715-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM LUFTFART
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ved e-mail af 8. december
2017 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Service- og kapacitetsmål, oplysningspligt for flyvepladser,
investeringspulje til mindre regionale lufthavne m.v.).
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til J.nr.: 2017-5407.
11. DECEMBER 2017
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0013.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Line Klitsø ([email protected])
TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
Rasmus Stoklund Holm-Nielsen ([email protected])
Høringssvar fra Dansk Metal vedr. Lov om ændring af lov om luftfart
11-01-2018 14:38:57
Kære Line Klitsø
Nedenfor følger høringssvar fra Dansk Metal vedr. Lov om ændring af lov om luftfart.
På vegne af Dansk Metal vil jeg først og fremmest takke for muligheden for at afgive bemærkninger vedrørende Lov om
ændring af lov om luftfart, som pt. er sendt i høring.
Først og fremmest glæder vi os over, at regeringen ønsker at gøre Danmark til et mere attraktivt luftfartsland.
Vedrørende punktet om service- og kapacitetsmål på passagervendte områder i flyvepladser og særligt vedrørende
fastsættelse af regler for ventetid i sikkerhedskontrol, har vi en enkelt bemærkning. Ved fastsættelse af kapacitetsmålene
finder vi det væsentligt at understrege, at målene både bør gælde for sikkerhedskontrol og grænsekontrol. I en situation
hvor lufthavnene har skabt effektiv sikkerhedskontrol, kan gevinsten tabes på gulvet, hvis passagererne ikke kan have
tillid til en tilsvarende effektiv grænsekontrol.
Med venlig hilsen
Rasmus Stoklund Holm-Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Formandssekretariatet Dansk Metal
Molestien 7, 2450 København Sv
T: 50 74 41 85
E:
[email protected]
T: twitter.com/RStoklund
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0014.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
TRM Line Klitsø ([email protected]), TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
Rigsombuddet ([email protected])
Annika Poulsen ([email protected])
SV: Høring hos landsstyret vedr. lov om ændring af lov om luftfart - udsættelse af høringsfrist (RIGS-FO Sagsnr.:
2015 - 384)
Sendt:
11-01-2018 13:50:49
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Samferðslumálaráðið (Transportministeriet) ønsker ikke at tage initiativ til at sætte de foreslåede ændringer i kraft på
Færøerne.
Venlig hilsen
Annika Poulsen
Fuldmægtig
Samferðslumálaráðið
Tel: +298 306000 * +298 558075
[email protected]
* www.smr.fo
Fra:
Rigsombuddet [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. januar 2018 09:17
Til:
Samferðslumálaráðið <[email protected]>
Emne:
Høring hos landsstyret vedr. lov om ændring af lov om luftfart - udsættelse af høringsfrist (Id nr.: 332011) (RIGS-FO
Sagsnr.: 2015 - 384)
Til Samferðslumálaráðið
Vedlagt fremsedes i høring lov om ændring af lov om lutfart.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sat høringsfristen til
januar 2018.
Høringssvar bedes sendt med mail til
[email protected]
og
[email protected]
med kopi til Rigsombuddet på
[email protected]
Med venlig hilsen
John Johannessen
Administrativ kontorleder
Postboks 12
FO-110 Tórshavn
Tel: +298 201200
Fax: +298 201220
E-mail (journal):
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0015.png
Trafik-, Bygge- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Att: Tine Færch Jørgensen
J.nr. 2017-5407
11. januar 2018
Høringssvar til høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 13. oktober 2017 vedrørende ovennævnte og har føl-
gende bemærkninger.
Dansk Erhverv mener som udgangspunkt, at der er brug for en klar og fleksibel regulatorisk ramme for
luftfartsområdet som en helhed.
Dansk Erhverv har den klare holdning, at det private erhvervsliv skal arbejde og forhandle på mar-
kedsvilkår, hvorfor enhver regulatorisk ramme skal fastsættes med respekt for de private virksomhe-
der, der opererer på området, og fortsat give alle parterne mulighed for at udøve deres almindelige ret
til kontrahere frit med hinanden uden alt for meget indblanding fra eksterne.
Generelt om efterregulering
Ønsket om at give Trafikstyrelsen vidtgående reguleringsbeføjelser virker som en generel efterrationa-
lisering. Det vil blandt andet være tilfældet, hvis lufthavnstaksterne er fastsat efter fall back ordningen
og den derefter reguleres af Trafikstyrelsen baseret på et tilbageblik over den faktiske kontra den for-
ventede trafik og benyttelse af faciliteterne i lufthavnen.
Service Level Agreement
Dansk Erhverv er af den opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt, at lave for meget detailregulering
fra myndighedernes side. Det er et centralt område for både lufthavnene og deres brugere, hvor
forhandlingerne ikke har givet anledning til større udfordringer tidligere.
I disse forhandlinger aftales incitamentsmål for blandt andet security. Det forekommer derfor
unødvendigt at lave specifikke mål for dette gennem lovgivning, som det er tilfældet med kravet
om maksimal ventetid på 15 minutter døgnet rundt. Lufthavnen vil, med dette forslag blive nød-
saget til hele tiden at have en stående ekstra kapacitet klar, hvilket vil fordyre produktet for luft-
havnens brugere og i sidste ende deres passagerer.
CGR/CGR
[email protected]
Side 1/2
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0016.png
Derudover skal det bemærkes, at Trafikstyrelsen allerede sidder med til disse forhandlinger som
observatører, hvis der skal fremkomme indsigelser fra deres side, så kunne det passende foregå
på dette tidspunkt.
Oplysningspligt
Dansk Erhverv mener, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at lufthavnene skal indlevere
de kommercielle oplysninger, som Trafikstyrelsen mener er nødvendige for udøve deres tilsyn
med lufthavnstaksterne er betænkelig, da disse oplysninger vil være en del af kernen af deres virk-
somhedsdrift. Det kan dreje sig om oplysninger, der for andre virksomheder vil blive betragtet
som strengt fortrolige, hvorfor der skal være klarhed over, hvilke initiativer der bliver taget for at
de ikke kommer i forkerte hænder.
Med venlig hilsen
Christoffer Greenfort
Chefkonsulent
Side 2/2
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0017.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Line Klitsø ([email protected]), TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høring vedr. lov om ændring af lov om luftfart: ES 007-18
06-01-2018 11:08:12
ES 007-18
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring om udkast til lovforslaget,
som er en opfølgning på regeringens luftfartsstrategi for Danmark fra juli 2017.
ES noterer sig, at der med lovforslaget foreslås gennemført en række konkrete initiativer, som udspringer af
luftfartstrategien og som kræver justering af gældende regler i lov om luftfart. Lovforslagets primære formål er således at
sikre, at reguleringen i luftfartsloven skaber det fornødne grundlag for at drive flyvepladser med højest mulig national og
international tilgængelighed.
Der har været megen fokus på Københavns Lufthavn Kastrup, hvilket overordnet set er forståeligt, men som
brancheforening med også små og mellemstore virksomheder indenfor den erhvervsmæssige luftfart, er det vigtigt for ES,
at man også ser på landets andre flyvepladser / lufthavne. Derfor er det tilfredsstillende, at lovforslaget også indeholder
en hjemmel for transport-, bygnings- og boligministeren til at fastsætte nærmere regler om en statslig investeringspulje,
der er målrettet de mindre regionale flyvepladsers særlige finansieringsudfordringer.
Københavns Lufthavne omfatter København/Kastrup og Roskilde. ES medlemmer bruger begge lufthavne. Det er derfor
vigtigt, at der i forvaltningen af den nye luftfartslov er opmærksomhed på dette forhold således, at Roskilde bliver
opfattet som en regional flyveplads / lufthavn, og hermed får mulighed for at få del i den statslige investeringspulje.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of EASA GA.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0018.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Thea Bang Schou Jensen ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Høring vedr. lov om ændring af lov om luftfart
08-12-2017 13:19:45
Kære Thea Bang Schou Jensen
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jette L. Andersen
Chefsekretær
Fra:
TRM Thea Bang Schou Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. december 2017 11:23
Cc:
TRM Line Klitsø <[email protected]>
Emne:
Høring vedr. lov om ændring af lov om luftfart
Til høringsparterne
Hermed sendes udkast til lov om ændring af lov om luftfart.
Udover lovforslaget vedhæftes i øvrigt høringsbrev samt høringsliste.
Høringsfristen er
mandag den 8. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Thea Bang Schou Jensen
Stud.jur
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon: +45 72 26 71 46
[email protected]
www.trm.dk
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0019.png
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0020.png
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0021.png
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0022.png
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0023.png
L 154 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1861986_0024.png