Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 153 Bilag 1
Offentligt
1864891_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2017-2881
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af byggeloven
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 13. december 2017 en ræk-
ke myndigheder og organisationer, jf. vedlagte
høringsliste i bilag 1, over ud-
kast til forslag til lov om ændring af byggeloven. Høringsfristen udløb den 10.
januar 2018.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Arkitektvirksomheder, DI Byg, For-
eningen af Rådgivende Ingeniører, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Landsbyggefonden, Statsforvaltningen, Tekniq Installatørernes
Organisation og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
Aalborg Universitet, Banedanmark, Bygherreforeningen, Danske Kloakmestre,
Energi-, Forsyning- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Finanstilsynet,
Forsvarsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Miljøstyrelsen, Mil-
jø- og Fødevareministeriet, SKAT og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Altinex Oil
Denmark A/S, Andelsboligforeningernes Fælles Repræsentation, Ankenævnet
på Energiområdet, Arbejdsgiverne, Astma-Allergi Danmark, BAT-Kartellet,
Bips-Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde, Boligsel-
skabernes Landsforening, BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i
Danmark, Brancheforeningen Danske Byggecentre, Brancheforeningen for
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, Brancheforeningen for Storkøk-
kenudstyr (BFS), Byggefagenes Kooperative Landssammenslutning, Byggeriets
Evaluerings Center, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfor-
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0002.png
nyelse , Byggesocietet , Bygningsfredningsforeningen (BYFO), Center for Inde-
klima og Sundhed i Boliger, Dabyfo – Forum for Danske Bygningsmyndighe-
der, DANAK, Dancert – Teknologisk Institut, Danmark Tekniske Universitet,
Institut for Byggeri og Anlæg, Danmarks Lejerforening, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Brand- og Sikringsteknisk
Institut, Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi,
Dansk Fjernvarme, Dansk Forening for Automatforplejning (DAFA), Dansk
Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Solvarme Forening, Dansk Standard, Dansk Varme Service, DVS, Dansk Venti-
lation, Danske Advokater, Danske Beredskaber, Danske Handicaporganisatio-
ner, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA, Datatilsynet, Debra - Energi-
branchen, Den Danske Landinspektørforening, Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø, Det Økologiske Råd, DI Digital, DI Energibranchen, DI Føde-
varer, DI Handel, DI Videnrådgiverne, DONG Energy, E.On Denmark A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og Olieforum, Energiforum Danmark,
Energiservice A/S, Energitjenesten, Erhvervslejernes Landsorganisation, ETA
Danmark A/S, Eurofins, FABA, FEHA, Finans Danmark, Forbrugerrådet
TÆNK, Forbundet Arkitekter og Designere, Forbundet Træ- Industri-Byg i
Danmark (3F), FORCE Technology, Foreningen af Danske Kraftvarmemærker,
Foreningen af Slutbrugere af Energi, Forsikring og Pension, Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse, FSR Danske Revisorer, Glasindustrien, God Adgang,
Grundfos, HE-sekretariatet, HMN Naturgas, Hofor, Horesta, Hovedstadens
Beredskab, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen Danmark, Konstruktørfor-
eningen, KTC - Kommunalteknisk Chefforening, Københavns Erhvervsakade-
mi, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bygnings og Landskabskultur,
Lejernes Landsorganisation, LO, Maskinmestrenes Foreningen, Molio – Bygge-
riets Videncenter, NGF Nature Energy, Parcelhusejernes Landsforening, Plan
Energi, Plastindustrien, Praktiserende Landinspektørers Forening, Realdania,
Rørforeningen, SBS Byfornyelsesselskabet, Seges, SikkerhedsBranchen, Skor-
stensfejerlauget, Statens Byggeforskningsinstitut, Statikeranerkendelsesudval-
get, Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsfor-
valtningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen Syd-
danmark, Stålcentrum, SYD Energi, Syddansk Universitet, Teknologisk Insti-
tut, Træinformation, Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpefabrikantforeningen, VELTEK, Vindmølleindustrien, Vinduesin-
dustrien, Aarhus Universitet, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Beskæfti-
gelsesministeriet, Bygningsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Energiklagenævnet,
Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen, Finansmini-
steriet, Fødevarestyrelsen, Justitsministeriet, Kulturministeriet, Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen, Ligestillingsafdelingen, Miljø- og Fødevareklagenævnet, Na-
turstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen,
Statsministeriet, Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, Sundheds-
og Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, Undervisningsministeriet,
4. Øvrige høringssvar
Side 2/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0003.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke modtaget høringssvar fra
høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
1.
Offentliggørelse af tekniske specifikationer
Side 3/9
Foreningen for Rådgivende Ingeniører (FRI) bemærker, at foreningen har en
splittet holdning til, at tekniske specifikationer ikke offentliggøres i retsinfor-
mation. FRI anfører, at der på den ene side er tale om gevinster ved at anvende
fælles teknisk grundlag i form af standarder. På den anden side anfører FRI, at
det ikke anses som retssikkerhedsmæssigt holdbart, at man skal betale penge
for at finde ud af, hvad gældende regler er, og at summerne hertil er store.
Derudover bemærker FRI, at de stiller sig tvivlende overfor standardernes til-
gængelighed, idet FRI ikke kan finde aktuelle standarder på kommunernes
biblioteker. FRI foreslår i den forbindelse, at det sikres, at der er adgang til alle
de standarder, som Bygningsreglementet og dets tilhørende vejledninger hen-
viser til, og at disse er tilgængelige på biblioteker i hele landet.
Landsbyggefonden finder det hensigtsmæssigt, at der fortsat fremadrettet hen-
vises til tekniske specifikationer i Bygningsreglementet, og har ingen bemærk-
ninger til den konkrete foreslåede ændring i byggeloven.
TEKNIQ finder det uhensigtsmæssigt og forkert, at der indføres hjemmel til
ikke at skulle offentliggøre tekniske specifikationer, som er omfattet af ophavs-
retsligt beskyttelse, i Lovtidende. Hjemlen vil ifølge TEKNIQ medføre, at virk-
somheder påføres udgifter til anskaffelse af tekniske specifikationer, herunder
tekniske standarder udgivet af Dansk Standard, hvorfra der i Bygningsregle-
mentets kravtekster er en del henvisninger til.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at
det
i
dag er almindelig gældende praksis, at standarder og andre tekniske specifi-
kationer, som henvender sig til professionelle aktører på byggeområdet, og
som der henvises til i national regulering, ikke offentliggøres på Retsinforma-
tion. At disse tekniske specifikationer ikke offentliggøres på Retsinformation
er begrundet med, at dokumenterne er ophavsretsligt beskyttede, og at den
regeludstedende myndighed derfor ikke har ret til at offentliggøre dokumen-
terne.
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0004.png
På andre lovgivningsområder, hvor der også anvendes standarder, er der
indført direkte lovhjemmel til ikke at skulle offentliggøre tekniske specifikati-
oner på Retsinformation. En sådan hjemmel kan fx findes i el-sikkerhedsloven
og beredskabsloven.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er imidlertid af Justitsministeriet
blevet gjort opmærksom på, at der er et arbejde i gang med at udarbejde
”Principper
for brug af standarder i lovgivning”, som fremover skal indgå i
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet.
Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet har derfor besluttet ikke på nuværende tidspunkt at fremsætte
dette punkt vedrørende offentliggørelse af tekniske specifikationer som en del
af nærværende lovforslag. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet afven-
ter den igangværende udarbejdelse af
principper for brug af standarder i
lovgivning.
2. Overførsel af myndighedskompetence til beredskaberne
KL bemærker, at denne ændring af byggeloven har været efterspurgt, hvorfor
ændringen imødekommes positivt. KL bemærker ydermere, at der med fordel
kan skabes større rum for, at kommunerne selv kan vurdere, hvordan en opga-
ve varetages og placeres bedst muligt.
Statsforvaltningen foreslår, at det tydeliggøres, at klageadgangen til Statsfor-
valtningen bevares ved overførsel af myndighedskompetence til beredskaberne.
DI Byg, Danske Arkitektvirksomheder, Dansk byggeri, Forening for Rådgiven-
de ingeniører (FRI) og Dansk Erhverv har indgivet et samlet høringssvar. Or-
ganisationerne støtter ønsket om at sikre fleksibilitet i forbindelse med at brin-
ge brandsikkerheden i orden. Dog er organisationerne betænkelige ved den
foreslåede hjemmel. Organisationerne udtrykker bekymring for, at ændringen i
det i lovforslaget beskrevne omfang vil underminere den netop vedtagne priva-
te certificeringsordning.
Dertil bemærker organisationerne i deres fælles høringssvar, at kommunerne
selv bør varetage opgaven, og at eventuelle hindringer, som måtte skyldes ar-
bejdstider/åbningstider, må søges løst i kommunen på samme måde som med
andre personalegrupper, hvor der kan være et sådant behov.
Udover ovenstående har FRI fremsendt et selvstændigt høringssvar. FRI aner-
kender i høringssvaret, at der i beredskaberne findes en stor og frem for alt
hands-on viden om brandforhold. Dog bemærker FRI, at den foreslåede udde-
legering af kompetence til beredskaberne er omfattende, og FRI er skeptiske
overfor den foreslåede ændring af byggeloven.
FRI uddyber i høringssvaret, at den foreslåede hjemmel lægger op til en mere
omfattende uddelegering af myndighedsrollen end den, der førhen har været
Side 4/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0005.png
henlagt til beredskaberne. FRI bemærker, at de bygningsmæssige forhold al-
drig har været uddelegeret til afgørelse hos beredskaberne, da beredskaberne
kan have særinteresser i en bygningsudformning, som vil kunne tilgodese dis-
ses indsatstaktiske forhold. FRI anfører, at det i bemærkningerne til lovforsla-
get beskrives, at alle forhold, som anses for ulovlige i henhold til byggeloven –
altså ikke kun de driftsmæssige forhold, skal kunne uddelegeres til § 60-
selskaber.
TEKNIQ bemærker, at de ser positivt på, at der indføres en hjemmel, der gør
det muligt for kommunalbestyrelsen at delegere nærmere definerede forvalt-
ningsopgaver til kommunens tilknyttede beredskab, såfremt det ikke er en di-
rekte del af kommunen.
Københavns Kommune er positiv over for lovændringen, der åbner op for
kommunalbestyrelsens henlæggelse af beføjelser og pligter til beredskabet ved
brandsikkerhedsmæssige forhold. Københavns Kommune anfører, at der også
inden for normal arbejdstid bør gives mulighed for, at kommunerne kan udde-
legere myndighedskompetence til beredskaberne indenfor nærmere bestemte
områder.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i deres høringssvar foreslået en række
sproglige ændringer af bemærkningerne til den foreslåede hjemmel. Derudover
gør Økonomi- og Indenrigsministeriet opmærksom på, at der er kommet en ny
lovbekendtgørelse for kommunestyrelsesloven, hvorfor henvisningerne til den-
ne skal opdateres i bemærkningerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at den
foreslåede bestemmelse skal give kommunalbestyrelsen mulighed for at hen-
lægge opgaver vedrørende brandsikkerhedsmæssige forhold til det fælles-
kommunale beredskab, hvis kommunalbestyrelsen på henlæggelsestidspunk-
tet har vurderet, at disse bedst varetages af beredskabet i forbindelse med
dets virke. Hjemlen giver alene kommunalbestyrelsen mulighed for at hen-
lægge brandsikkerhedsmæssige myndighedsopgaver til beredskabet i situati-
oner, hvor det af hensyn til personsikkerheden eller af hensyn til at kunne
fortsætte brugen af en bygning eller arrangement, i den skriftligt indgåede
aftale, er vurderet af kommunalbestyrelsen, at beredskabet på stedet skal
kunne træffe en afgørelse om forholdet.
Med hensyn til KL’s og Københavns Kommunes ønske om at udvide hjemlen til
også at omfatte mulighed for at henlægge myndighedskompetence til de fæl-
leskommunale beredskaber i forbindelse med almindelig byggesagsbehand-
ling vurderes det, at det allerede i dag er muligt for kommunalbestyrelsen at
indhente rådgivning vedrørende konkrete elementer i en byggesag fra det
fælleskommunale beredskab. Det vurderes derfor allerede at være muligt at
tilrettelægge det arbejde, der går forud for at træffe den endelige afgørelse i
en almindelig byggesag, fleksibelt, hvorfor Transport-, Bygnings- og Bolig-
Side 5/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0006.png
ministeriet vurderer, at der ikke er behov for at indføre hjemmel til, at bered-
skaberne kan træffe afgørelse i forbindelse med den almindelige byggesags-
behandling.
Det fremgår af Økonomi- og Indenrigsministeriets Vejledning om kommunale
fællesskaber (VEJ nr. 10464 af 07/04/2016), at der ”normalt ikke noget i ve-
jen for, at et kommunalt fællesskab, der varetager driftsopgaver, kan medvir-
ke til at fremskaffe det fornødne faktiske grundlag for kommunens udarbej-
delse af anordninger eller forvaltningsakter.”, hvorfor behovet for at udvide
hjemlen til også at omfatte mulighed for at henlægge myndighedskompetence
i forbindelse med almindelig byggesagsbehandling, efter Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet ikke er til stede.
På baggrund af Københavns Kommunes ønske om, at der også inden for
normal arbejdstid bør gives mulighed for, at kommunerne kan uddelegere
myndighedskompetence til beredskaberne inden for nærmere bestemte områ-
der, er det blevet præciseret i lovforslaget, at der med bestemmelsen gives
mulighed hertil. Det fremgår i den forbindelse af bemærkninger til bestem-
melsen, at kommunalbestyrelsen, i forbindelse med indgåelsen af den skriftli-
ge aftale om henlæggelse af myndighedsbeføjelser, skal definere, hvilke situa-
tioner henlæggelsen vil omfatte. Kommunalbestyrelsen kan med lovforslaget
alene henlægge brandsikkerhedsmæssige myndighedsopgaver til beredskabet
i situationer, hvor det i den skriftligt indgåede aftale er vurderet af kommu-
nalbestyrelsen, at beredskabet på stedet skal kunne træffe en afgørelse om
forholdet, fordi kommunalbestyrelsen ikke selv inden for et rimeligt tidsrum
vil kunne træffe afgørelse om de i stk. 6 nævnte ulovlige brandsikkerheds-
mæssige forhold. I kommunalbestyrelsens vurdering af, hvornår der er tale
om et rimeligt tidsrum, vil hensyn til personsikkerheden og hensyn til byg-
ningsejerens og brugerens ønske om at kunne fortsætte brugen af en bygning
eller arrangement være relevante parametre.
Med hensyn til de bekymringer, som DI Byg, Danske Arkitektvirksomheder,
Dansk byggeri, Forening for Rådgivende ingeniører og Dansk Erhverv anfø-
rer i organisationernes fælles høringssvar, kan det oplyses, at der med lov-
forslaget ikke sker nogen ændring i omfanget af de myndighedsopgaver, som
med byggeloven tilfalder kommunalbestyrelsen. Ændringen har alene til hen-
sigt at skabe større fleksibilitet i situationer, hvor beredskabet i dets virke
uden denne ændring kun har mulighed for at træffe afgørelser efter bered-
skabslovgivningen, eksempelvis ved at nedlægge totalt forbud i den konkrete
situation, eller for at videregive oplysninger om ulovlige situationer, der er
reguleret af byggeloven, til kommunalbestyrelsens videre foranstaltning.
Uden indførelsen af den foreslåede hjemmel vil beredskaberne i deres virke
ikke have mulighed for at træffe myndighedsafgørelser efter byggeloven og
vil dermed heller ikke have mulighed for på stedet at give tilladelse og stille
vilkår til fortsat brug af en ellers i brandsikkerhedsmæssig henseende ulovlig
bygning.
Side 6/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0007.png
For at imødekomme organisationernes bekymring for, at den netop indførte
certificeringsordning vedrørende de tekniske forhold i bygningsreglementet
påvirkes af den foreslåede ændring af byggeloven, er der foretaget en række
præciseringer i lovforslaget og bemærkningerne hertil. Det er således præci-
seret, at kommunalbestyrelsens eksisterende tilsynsforpligtigelse efter bygge-
loven ikke udvides med lovforslaget. Det er endvidere præciseret, at en byg-
ning eller et arrangement, der er i overensstemmelse med en gældende bygge-
tilladelse, ikke af beredskabet kan erklæres for ulovlig. Desuden er det præci-
seret, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med aftalen om henlæggelse af
myndighedsbeføjelser skal definere, i hvilke situationer det fælleskommunale
beredskab kan træffe afgørelser om brandsikkerhedsmæssige forhold efter
byggeloven. Endelig er det præciseret, at det ansvar og de pligter, der påhvi-
ler kommunalbestyrelsen som bygningsmyndighed, tillige vil påhvile de fæl-
leskommunale beredskaber ved henlæggelse af beføjelser til dem.
Med hensyn til FRIs bekymring om, at der med den foreslåede hjemmel gives
mulighed for at henlægge myndighedsopgaver vedrørende alle bestemmelser
om brandsikkerhedsmæssige forhold under byggeloven til de fælleskommuna-
le beredskaber frem for kun opgaver vedrørende de bestemmelser, der vedrø-
rer bygningers driftsmæssige forhold, er det Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets vurdering, at dette er nødvendigt for, at denne hjemmel kan an-
vendes efter hensigten. Hvis muligheden for at henlægge myndighedsopgaver
med hensyn til brandsikkerhedsmæssige forhold indskrænkes til ikke at kunne
omfatte situationer, hvor det ulovlige forhold, som der skal træffes afgørelse
om, udgøres af et bygningsfysisk forhold, som fx et hul i en brandvæg, vil den
tilsigtede fleksibilitet for at muliggøre den fortsatte brug af en bygning, ikke
kunne opnås.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil som led i opfølgningen på im-
plementeringen af lovforslaget foretage en evaluering af ændringen, hvor det
skal vurderes, i hvilket omfang og på hvilken måde bestemmelsen anvendes i
praksis. Evalueringen vil blive igangsat inden for to år efter ikrafttrædelse af
nærværende lovforslag.
På baggrund af Statsforvaltningens høringssvar præciseres det i bemærknin-
gerne til lovforslaget, at klageadgangen til Statsforvaltningen bevares ved
overførsel af myndighedskompetence
til beredskaberne.
På baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets sproglige og lovtekniske
bemærkninger præciseres det i lovforslagets bemærkninger; at der er tale om
henlæggelse af myndighedskompetence og ikke delegation, at kommunalbe-
styrelsen alene kan henlægge myndighedskompetencen til et § 60-selskab,
som kommunalbestyrelsen selv deltager i og, at det skal fremgå klart af ved-
tægterne for et samarbejde efter § 60 i lov om kommunernes styrelse, hvilke
opgaver samarbejdet skal varetage.
Side 7/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0008.png
3. Diverse andre bemærkninger
Yderligere bemærker TEKNIQ, at der i Bygningsreglementet henvises til en
række standarder, hvor kravteksterne i dag ikke er oversat fra engelsk til dansk.
Den manglende oversættelse giver risiko for oversættelsesfejl og misforståelser
i dansk byggeri. TEKNIQ foreslår, at lovforslaget ændres, så det sikres, at der til
supplering af Bygningsreglementet udgives vejledninger, som ikke er ophavs-
retsligt beskyttede, og som mindsker behovet for anskaffelse af tekniske speci-
fikationer, herunder tekniske standarder, og samtidig at tekniske specifikatio-
ner, herunder tekniske standarder alle er oversat til dansk.
FRI bemærker foruden det ovenfor anførte, at der bør stilles krav til § 60-
selskaber, som nu i 2018 stadig har medarbejdere, der har arbejdet som myn-
dighedsansatte, hvilket ikke nødvendigvis vil være tilfældet om 10 år. Det bør
derfor ifølge FRI overvejes: 1) Hvordan det sikres, at et beredskab, der bliver
tilkaldt pga. alarm fra et brandalarmanlæg, har de fornødne kvalifikationer og
kompetencer til at træffe afgørelser på stedet, 2) Hvordan det sikres, at perso-
ner, der går brandsyn, har de fornødne kvalifikationer og kompetencer til at
træffe afgørelser på stedet, 3) Hvordan det sikres, at afgørelser truffet på stedet,
ikke strider mod tilladelser givet ifm. byggesagsbehandlingen, 4) Hvordan det
sikres, at § 60-selskabet ikke har økonomiske interesser forbundet med påbud
om afhjælpende foranstaltninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at der
ikke er behov for en lovhjemmel til at udarbejde vejledninger til bygningsreg-
lementet, som TEKNIQ efterspørger. Der findes allerede i dag en lang række
vejledninger til bygningsreglementet, og der udarbejdes løbende nye vejled-
ninger af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og eksisterende vejledninger re-
videres løbende i takt med, at der opstår behov herfor. Disse vejledninger af-
fattes som udgangspunkt på dansk og er ikke ophavsretsligt beskyttede.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som er den regeludstedende myndighed,
vurderer løbende bl.a. på baggrund af input fra branchen og Dansk Stan-
dard, om der er konkrete standarder, som bør oversættes. Tilsvarende laver
Dansk Standard løbende en prioritering af hvilke standarder, der oversættes
til dansk, ud fra en vurdering af målgrupperne og den potentielle udbredelse
af standarderne, samt om standarderne er knyttet til regulering. Dette frem-
går fx af den mål- og resultatplan, som Erhvervsministeriet og Dansk Stan-
dard indgik for 2017.
Med hensyn til FRIs spørgsmål kan det oplyses, at det generelt påhviler den
enkelte kommunalbestyrelse at sikre, at kommunalbestyrelsen har de fornød-
ne faglige kompetencer til at udføre de myndighedsopgaver, som den tillæg-
ges i byggeloven. Dette ansvar vil tilsvarende tilfalde de fælleskommunale
beredskaber, der efter aftale med kommunalbestyrelsen tillægges myndig-
hedsopgaver efter byggeloven.
Side 8/9
L 153 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1864891_0009.png
Hvad angår FRIs spørgsmål om, hvordan det sikres, at de myndighedsafgø-
relser, som et beredskab træffer efter aftale med den ansvarlige kommunalbe-
styrelse, ikke strider mod eksisterende tilladelser eller er baseret på økonomi-
ske interesser i det pågældende beredskab, skal det understreges, at der med
henlæggelsen af myndighedsopgaver fra kommunalbestyrelsen til det fælles-
kommunale beredskab følger det ansvar og de pligter, der i almindelighed
gælder for myndigheder.
Det vil således ikke for et fælleskommunalt beredskab være lovligt at træffe
afgørelser i strid med en gældende tilladelse, ligesom det ikke vil være lovligt
at basere en myndighedsafgørelse på økonomiske interesser.
Side 9/9