Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 152 Bilag 1
Offentligt
1866020_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2017-3384
Høringsnotat
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og
køretøjsregistreringsloven
(Indførelse af dagsgebyr ved manglende betaling af ansvarsforsik-
ringspræmie for motordrevne køretøjer)
1. Indledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 15. december 2017 sendt
udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven og køretøjsregistrerings-
loven i høring hos følgende organisationer og virksomheder mv.:
Øster og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Alkohol og Sam-
fund, Autobranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Transport
(DTU Transport), Dansk Cyklist Forbund, Danmarks Motor Union, Dansk Bil-
brancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI),
Dansk Køreskole Forening, DTL – Danske Vognmænd, Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørerlæreres Landsforbund, Danske Motorcykli-
ster, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, DFIM, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM), For-
eningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring og
Pension, Frie Danske Lastbilsvognmænd (FDL), Havarikommissionen for Vej-
trafikulykker, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International
Transport Danmark (ITD), Justitsministeriet, KL, Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i
Danmark, Landsforeningen af Polio og Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-
Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæ-
redygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Skatteministeriet, Trafikforsknings-
gruppen ved på Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark og
Veteranknallertklubben Arkiv.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 15. januar 2018.
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0002.png
-----
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer og virksomheder m.v.:
Autobranchen Danmark
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Erhverv
Dansk Kørelære-Union
Danske Motorcyklister
Erhvervsstyrelsen
DFIM
DTL – Danske Vognmænd
FDM
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Forsikring & Pension
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Institut for Menneskerettigheder
ITD
Rigsadvokaten
Politiforbundet
Rigspolitiet
Rådet for Sikker Trafik
Vestre Landsret
Østre Landsret
Autobranchen Danmark,
Dansk Erhverv,
Dansk Kørelære-Union,
Erhvervssty-
relsen,
Forbrugerombudsmanden, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker,
Institut for Menneskerettigheder,
Rigspolitiet og Politiforbundet har svaret, at
lovforslaget ikke giver anledning til bemærkninger.
Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
2. Høringssvarene
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger fra hø-
ringssvarene. Ikke alle bemærkninger i høringssvarene er refereret, idet de
væsentligste dog fremgår.
Høringsnotatet er udarbejdet således, at de mere uddybende høringssvar gen-
gives og kommenteres først. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets even-
tuelle kommentarer vil fremgå i kursiveret form i forlængelse af de pågældende
høringssvar.
Forsikring & Pension og DFIM støtter op om lovforslaget, der vil sikre en mere
retfærdig fordeling af udgifterne til skader forvoldt af uforsikrede og ukendte
motordrevne køretøjer.
Side 2/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0003.png
Forsikring & Pension og DFIM anfører at, det er vigtigt, at gebyret kan pålæg-
ges den, som har rådighed over køretøjet og den, som stiller køretøjet til rådig-
hed. Dagsgebyret bør derfor i alle tilfælde kunne pålægges ejeren – også selvom
der er en varig bruger. Ejer og en eventuel varig bruger bør i disse tilfælde hæf-
te solidarisk for pålagte dagsgebyrer.
Forsikring & Pension og DFIM bemærker i den forbindelse, at der netop ikke er
tale om betaling af en forsikring, men et særligt dagsgebyr, der skal motivere til
at tegne forsikring. Her spiller ejeren af et køretøj som den, der stiller et køretøj
fysisk til rådighed for andre, en vigtig rolle. Det gør sig gældende i forhold til
leasing, i forhold til virksomheder, der har firmabiler med fast udlån til ansatte,
privatpersoner, der lader sig registrere som ejer til fordel for andre personer
samt en række andre konstellationer.
At gebyret i alle tilfælde kan pålægges ejeren af det uforsikrede køretøj har efter
Forsikring & Pension og DFIM´s opfattelse også stor betydning for udpant-
ningsretten. Hvis der skal tages pant i et aktiv, skal der være identifikation mel-
lem skyldneren og ejeren af aktivet. DFIM ønsker at tage pant i det pågældende
køretøj for at sikre en effektiv inddrivelse af dagsgebyret, men også for at sikre,
at køretøjet i sidste ende bliver fjernet fra vejene. Hvis DFIM ikke kan gøre krav
om gebyr gældende over for en ejer i de situationer, hvor ejer og varig bruger
ikke er den samme, vil udpantningsretten i en række situationer reelt være
uden effekt. Forsikring & Pension og DFIM foreslår derfor, at bestemmelsen i §
106, stk. 4, ændres således, at den fastlægger et solidarisk ansvar for ejeren og
den varige bruger.
Det fremgår af lovforslagets § 106, stk. 6, at det ikke skal være muligt at tegne
en ny forsikring for samme køretøj, hvis der skyldes gebyr til DFIM. Forsikring
& Pension og DFIM anfører, at det alene bør være den skyldige forsikringsta-
ger, der er afskåret fra at tegne ansvarsforsikring, før pålagte dagsgebyrer er
betalt.
For at sikre en entydig identifikation af ejer/varig brugere af et køretøj har
DFIM brug for oplysninger, der går ud over de oplysninger, som selskaberne i
dag kan modtage fra Køretøjsregisteret via SKAT. DFIM har særskilt behov for
personnummer eller cvr-nummer på registrerede ejer(e)/varige bruger(e) og
adresseoplysninger på både nuværende og forhenværende ejere/varige bruge-
re.
Indtægterne fra ordningen foreslås at dække DFIM’s samlede erstatningsudbe-
talinger og administration. DFIM forventer, at indtægterne vil variere fra år til
år, og at det af den årsag vil være fornuftigt at opbygge en reserve af eventuelt
overskud.
Derudover gøres der opmærksom på, at Forsikring & Pension i dag anvender
midler til trafiksikkerhed (pt. i form af tilskud til Rådet for Sikker Trafik), og
Forsikring & Pension og DFIM finder det naturligt, at trafiksikkerhed stadig
Side 3/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0004.png
kan finansieres på denne måde i det omfang, der er midler til det. Dette kunne
eventuelt ske efter aftale med Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Endelig opfordrer Forsikring & Pension og DFIM Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet til at overveje mulighederne for at begrænse en borgers mulig-
hed for at afmelde eget køretøj via SKAT uden oplysninger om ny ejer. I Norge
er det ikke muligt at afmelde sit køretøj ved salg uden oplysninger om ny ejer.
Der ses ikke at være nogen tungtvejende argumenter for ikke at skulle afgive
oplysninger om ny ejer ved et salg.
Side 4/10
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at hæftelsen for dags-
gebyret bør påhvile den, som selve forsikringspligten påhviler. I modsat fald
vil man kunne pålægges dagsgebyrer for manglende betaling af en forsik-
ring, som man hverken har pligt til eller ansvar for at tegne. Efter færdsels-
lovens almindelige regler i § 106, stk. 1 og 2, påhviler forsikringspligten
ejeren eller den varige bruger, hvis en sådan findes, men aldrig begge to.
Der kan ikke være tale om et solidarisk ansvar for forsikringspligt efter reg-
lerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i relation til udpant-
ningsretten for dagsgebyrerne, at udpantningsretten medfører, at ubetalte,
forfaldne krav på dagsgebyrer umiddelbart kan inddrives ved udlæg af fo-
gedretten, jf. retsplejelovens § 478, stk. 2. Ifølge retsplejelovens § 507, stk.
1, foretages udlæg i skyldnerens formue, og det følger videre af retsplejelo-
vens § 508, at udlæg kan foretages i rede penge samt i fast ejendom, løsøre,
fordringer og andre aktiver, hvis identitet kan fastslås, men ikke i fremtidige
erhvervelser. Der vil således kunne foretages udlæg til fyldestgørelse af
DFIM for forfaldne, ubetalte dagsgebyrer i en lang række af skyldnerens
aktiver, og ikke blot i den bil, som er uforsikret. Med hensyn til DFIM´s fyl-
destgørelsesadgang har det således i de fleste tilfælde ikke betydning, at den
som har forsikringspligten – og dermed hæfter for dagsgebyrerne – i et kon-
kret tilfælde ikke er ejer af den uforsikrede bil.
Det er endvidere Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
de situationer, hvor den hæftelsesform, der følger af færdselslovens regler
om forsikringspligten, giver anledning til praktiske problemer, er relativt få
i forhold til det samlede antal af indregistrerede køretøjer. I øvrigt formoder
ministeriet, at der i disse forholdsmæssigt få tilfælde også må være et tilsva-
rende problem i relation til betaling/hæftelse for selve forsikringspræmien,
hvorfor færdselslovens generelle regler om forsikringspligt i givet fald vil
skulle laves om for at imødegå dette problem. Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet er indstillet på i fremtiden at drøfte en sådan eventuel ændring
af reglerne om forsikringspligt, men det ligger uden for dette lovforslags
rammer.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 106, stk. 6, bemærker
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at den anførte bestemmelse alene
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0005.png
skal medføre, at den skyldige forsikringstager (dvs. den forsikringstager, hvis
manglende betaling af ansvarsforsikringspræmie har givet anledning til på-
læggelse af dagsgebyrerne) ikke kan tegne ansvarsforsikring på køretøjet, før
de skyldige dagsgebyrer er betalt. Hvis ejerskabet til køretøjet efterfølgende
overgår til en tredjemand (f.eks. ved salg), vil en sådan ny ejer kunne tegne
ansvarsforsikring for køretøjet, selvom den forrige ejer måtte skylde dagsge-
byrer. Hæftelsen for de pålagte dagsgebyrer vil endvidere ikke overgå til en
ny ejer. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har præciseret dette i be-
stemmelsens ordlyd samt uddybet det i pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Med hensyn til typen af oplysninger, som DFIM har behov for at modtage fra
Køretøjsregisteret (SKAT) og de enkelte forsikringsselskaber, bemærker
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at det fremgår af lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 1, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
færdselslovens § 106, stk. 7, indeholder hjemmel til, at der kan fastsættes be-
stemmelser om, at forsikringsselskaberne skal videregive oplysninger til
SKAT og DFIM om uforsikrede køretøjer, der er nødvendige for DFIM´s ad-
ministration af ordningen. Det fremgår endvidere, at de nødvendige oplys-
ninger vil være oplysninger om navn, adresse, personnummer eller cvr-
nummer på nuværende og forhenværende ejere og varige brugere af køretøjet
samt oplysninger om årsag til forsikringsophør. Den foreslåede bestemmelse i
§ 106, stk. 7, indeholder derfor hjemmel til, at der kan fastsættes bestemmelser
om, at disse oplysninger skal videregives fra forsikringsselskaberne til SKAT
og DFIM. De oplysninger, som vil være omfattet af DFIM´s terminaladgang
til Køretøjsregisteret, og som der med lovforslagets § 2 skabes mulighed for at
fastsætte regler om, vil være de samme oplysninger, som forsikringsselska-
berne skal videregive til SKAT og DFIM. Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet har præciseret dette i lovforslagets bemærkninger til § 2, nr. 2.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker endvidere, at Forsikring
& Pension fortsat vil kunne yde tilskud til trafiksikkerhedsfremmende formål.
For så vidt angår Forsikring & Pension og DFIM´s opfordring til at overveje
mulighederne for at begrænse en borgers mulighed for at afmelde eget køretøj
via SKAT uden oplysninger om ny ejer, bemærker Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at dette vedrører administration af Køretøjsregisteret samt
tekniske løsninger knyttet op til dette register. Da spørgsmålet ikke er direkte
forbundet med den nødvendige administration af den foreslåede dagsgebyr-
ordning, skal Transport-, Bygnings- og Boligministeriet henvise DFIM til at
drøfte dette spørgsmål med Skatteministeriet.
Dansk Bilbrancheråd, FDM og ITD forholder sig som udgangspunkt positive
over for lovforslaget og bakker op herom.
De pågældende høringsparter anfører dog, at lovforslagets bestemmelse i § 106,
stk. 6, hvorefter ansvarsforsikring ikke kan tegnes, før skyldige dagsgebyrer er
betalt, kan give anledning til tvivl. Høringsparterne anfører, at det alene bør
Side 5/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0006.png
være den skyldige forsikringstager, der er afskåret fra at tegne ansvarsforsik-
ring, før pålagte dagsgebyrer er betalt. Hvis bestemmelsen skal forstås således,
at den også gælder nye ejer af køretøjet, kan det skabe unødige problemer for
en ny ejer i de mange tilfælde, hvor biler købes brugt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal henvise til ministeriets be-
mærkninger til Forsikring & Pension og DFIM´s høringssvar vedrørende det-
te spørgsmål.
Rigsadvokaten bemærker, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det
sideløbende med lovforslagets mulighed for pålæggelse af dagsgebyrer, fortsat i
medfør af færdselslovens gældende regler skal være strafbart ikke at efterleve
forsikringspligten. Rigsadvokaten finder, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis
lovforslagets bemærkninger forholder sig nærmere til princippet ”ne bis in
idem” og praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol herom.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at der i dansk ret gæl-
der et almindeligt princip om, at der ikke kan rejses tiltale og afsiges straffe-
dom i en sag, der allerede har været til strafferetlig pådømmelse ved en dansk
domstol. Princippet følger endvidere af artikel 4 i 7. tillægsprotokol til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, der udgør en del af dansk ret.
Princippet benævnes på latin ”ne bis in idem” (ikke to gange en sag om det
samme).
Lovforslagets regler giver en privat garantifond (DFIM) mulighed at opkræve
et dagligt gebyr, indtil ansvarsforsikring tegnes. Dagsgebyret kan sammen-
lignes med et rykkergebyr på det formueretlige område, uden at der dog er
tale om et rykkergebyr, som er omfattet af rentelovens bestemmelser om ryk-
kergebyrer. Der er således ikke tale om en strafferetlig sanktion, ligesom
dagsgebyret efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse ikke
kan sidestilles med en strafferetlig sanktion med den konsekvens, at de fore-
slåede regler indebærer en tilsidesættelse af princippet ”ne bis in idem”. På
den baggrund fremgår det af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, at der ikke er tale om en strafferetlig sanktion, og at færdselslovens
strafbestemmelse i § 118, stk. 1, nr. 1, vedrørende overtrædelse af § 105, stk. 1,
1 pkt. (forsikringspligt), opretholdes.
Rådet for Sikker Trafik finder lovforslaget relevant og finder i overensstemmel-
se med lovforslaget, at det ikke er rimeligt, at de uforsikrede ejere/brugere ikke
betaler for de skader, som forvolder. Rådet støtter derfor lovforslaget.
Rådet foreslår, at der – i stedet for administrative regler om nedadgående regu-
lering af dagsgebyrets størrelse i tilfælde af overskud – til lovforslaget knyttes
et vilkår om, at midler fra et eventuelt overskud hos DFIM kan anvendes til
trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, herunder adfærdsregulerende
kampagner. Dermed vil de bilister, der udviser høj grad af ansvarsløshed ved
ikke at tegne ansvarsforsikring, bidrage til en generel højnelse af trafiksikker-
Side 6/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0007.png
heden gennem muligheden for i videre omfang at kunne arbejde målrettet med
det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder i lighed med Rådet for Sik-
ker Trafik, at det forebyggende trafiksikkerhedsfremmende arbejde er vigtigt,
og at kampagner og lignende tiltag er et medvirkende bidrag til større færd-
selssikkerhed. Af samme årsag tildeles Rådet for Sikker Trafik også årligt
statslige midler over finansloven.
Det er ikke ministeriets forventning, at den foreslåede ordning kommer til at
generere et overskud. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at indbetalte dagsgebyrer
også vil skulle anvendes til at dække DFIM´s erstatningsudbetalinger for
ukendte køretøjer. Formålet med ordningen er at skabe en mere rimelig fi-
nansiering af DFIM´s erstatningsudbetalinger, som kommer de lovlydige
forsikringstagere til gode, og at ejere/varige brugere motiveres til tegning af
ansvarsforsikring. Samtidig bør dagsgebyret være proportionalt og ikke hø-
jere end nødvendigt. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor,
at dagsgebyrets størrelse også skal kunne reguleres i nedadgående retning,
hvis det måtte vise sig, at ordningen over tid genererer et overskud. Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet skal i øvrigt henvise til ministeriets be-
mærkninger til Forsikring & Pension og DFIM´s høringssvar vedrørende
DFIM´s nuværende tilskud til trafiksikkerhedsfremmende formål.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at forsikringsaftalelovens § 14 skal fortolkes
indskrænkende i relation til de foreslåede dagsgebyrer således, at 3 måneders
fristen ikke gælder for betaling af dagsgebyrer, dvs. at forbrugeren ikke skal
kunne pålægges dagsgebyrer lige så længe som de særlig undskyldende om-
stændigheder foreligger.
Endvidere bemærkes, at Forbrugerrådet Tænk er usikker på, om lovforslaget
stiller krav om, at de personer, der pålægges gebyret, dagligt orienteres herom.
Forbrugerrådet Tænk anser det for vigtigt, at forbrugerne løbende orienteres
om pålæggelse af dagsgebyrerne, og at DFIM forpligtes til at orientere på flere
platforme således, at det ikke kommer en forbruger til skade, at vedkommende
er fraflyttet sin bopælsadresse midlertidigt.
Endelig finder Forbrugerrådet Tænk, at den årlige ”indtægt” fra dagsgebyrer
samlet set skal komme forsikringstagerne til gode i form af lavere præmier og
ikke blot de enkelte forsikringsselskaber.
For så vidt angår forsikringsaftalelovens § 14 bemærker Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet, at det følger af bestemmelsen, at hvis ophør af en
forsikringsaftale skyldes manglende betaling af præmie, og den manglende
betaling skyldes særligt undskyldende omstændigheder, så kan forsikringsaf-
talen bringes til at løbe på ny, hvis præmie samt eventuelle renter og omkost-
ninger betales straks ved betalingshindringens ophør, dog således at betalin-
gen skal ske senest 3 måneder efter udløbet af opsigelsesfristen for forsik-
ringsaftalen. Bestemmelsen regulerer således ikke, i hvilke tilfælde betaling af
Side 7/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0008.png
forsikringspræmie kan undlades, men omhandler et særligt tilfælde, hvor en
ophørt forsikringsaftale kan bringes til at løbe på ny og fristen herfor. Et kø-
retøj, for hvilket ansvarsforsikringen er ophørt på grund af manglende beta-
ling efter reglerne i forsikringsaftalelovens §§ 12 og 13, vil derfor være at be-
tragte som uforsikret i perioden indtil betaling sker – også selvom forsik-
ringsaftalen bringes til at løbe på ny efter reglen i forsikringsaftalelovens §
14. Da køretøjet således er at betragte som uforsikret, finder Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet, at dagsgebyrer i medfør af de foreslåede regler i
færdselslovens § 106, stk. 4-7, skal kunne pålægges.
For så vidt angår orientering om pålæggelse af dagsgebyret bemærker
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at det fremgår direkte af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at meddelelse i henhold til den nye be-
stemmelse i § 106, stk. 5, 2. pkt. (meddelelse om risiko for pålæggelse af dags-
gebyrer, og at disse er tillagt udpantningsret), kun skal fremsendes én gang.
Det fremgår ligeledes, at der således ikke skal fremsendes en meddelelse for
hver dag dagsgebyret kan pålægges. Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riet finder, at omkostningerne til administration af ordningen skal begrænses
mest muligt således, at det sikres, at det overskydende beløb er tilstrækkeligt
til dækning af DFIM´s erstatningsudbetalinger. Det må i sidste ende forventes
også at komme de lovlydige forsikringstagere til gode i form af lavere præmi-
er. Hertil kommer, at dagsgebyrerne først kan pålægges fra det tidspunkt,
hvor køretøjet i henhold til forsikringsaftalelovens regler anses for uforsikret
– dvs. 8 uger efter selskabets fremsendelse af påkrav om betaling – og kun
efter at forsikringsaftalen er blevet opsagt, og forsikringstageren har modta-
get skriftlig meddelelse om risikoen for pålæggelse af dagsgebyrer. Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor ikke anledning til at foreta-
ge ændringer i den foreslåede § 106, stk. 5, 2. pkt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker endvidere, at ministeriet
i samarbejde med DFIM har meddelt Finansministeriet, at DFIM ønskes op-
taget på listen over private afsendere af digital post i forbindelse med den
næste udbudsrunde af den digitale postløsning. Derudover forventes DFIM i
øvrigt at anvende digitale kommunikationsformer i det omfang, som det er
muligt.
For så vidt angår anvendelse af de pålagte dagsgebyrer, forventer Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet, at den foreslåede finansieringsmodel af
DFIM på sigt vil komme forsikringstagerne til gode i form af lavere præmier.
Ministeriet finder dog ikke, at der bør foretages en direkte regulering af pri-
serne for forsikring på det private forsikringsmarked.
DTL – Danske Vognmænd anfører, at man er positiv overfor lovforslaget. DTL
– Danske Vognmænd finder dog, at også udenlandske indregistrerede, uforsik-
rede køretøjer bør omfattes af de foreslåede regler om dagsgebyrer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at udenlandske køretø-
jer, der forvolder skader i Danmark, er omfattet af den såkaldte Grønkorts-
Side 8/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0009.png
ordning. Hvis det udenlandske køretøj er uforsikret, betyder det, at skadelidte
umiddelbart kan få erstatning gennem DFIM, men at DFIM kan sende reg-
ningen videre til den tilsvarende garantifond i det land, hvor køretøjet er
hjemmehørende. DFIM oppebærer derfor ikke de endelige udgifter til erstat-
ningsudbetalinger for skader forvoldt af udenlandske, uforsikrede køretøjer,
hvilket også betyder, at sådanne erstatningsudbetalinger ikke belaster danske
forsikringstagere.
Da et af hovedformålene med den foreslåede dagsgebyrordning er en ny fi-
nansieringsmodel for DFIM´s udgifter, bør ordningen ikke omfatte udenland-
ske uforsikrede køretøjer, da DFIM netop ikke oppebærer de endelige udgifter
for skader forvoldt af udenlandske, uforsikrede køretøjer. Hertil kommer, at
ordningens praktiske administration forudsætter, at forsikringsselskaber og
SKAT pligtmæssigt skal videregive en række oplysninger om uforsikrede kø-
retøjer til DFIM. Danmark kan ikke via dansk lovgivning pålægge udenland-
ske forsikringsselskaber og andre landes centrale køretøjsregistreringsmyn-
digheder en pligt til at videregive oplysninger til DFIM.
Danske Motorcyklister anfører, at det ikke fremgår af lovforslaget, om betaling
af pålagte dagsgebyrer først anses for sket, når betalingen er registreret på
DFIM´s bankkonto. Dette kan have betydning for, hvornår der på ny kan teg-
nes ansvarsforsikring efter den foreslåede bestemmelse i § 106, stk. 6.
Endvidere bemærkes, at ikke-registreringspligtige køretøjer ikke er udstyret
med nummerplader, hvorfor manglende betaling af ansvarsforsikringspræmie
ikke kan medføre fjernelse af nummerplader. Danske Motorcyklister anfører
tillige i denne sammenhæng, at lovforslaget synes at forudsætte, at ikke-
registreringspligtige køretøjer registreres et andet sted end i Køretøjsregisteret,
men at det ikke fremgår, hvem der foretager denne registrering.
For så vidt angår tidspunktet for, hvornår betaling af pålagte dagsgebyrer
kan anses for at være sket, bemærker Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riet, at det for så vidt angår betaling af forsikringspræmie følger af forsik-
ringsaftalelovens § 15, stk. 1, at indbetaling til et pengeinstitut her i riget,
bortset fra Grønland, til befordring til betalingsstedet er rettidig, når den sker
inden for fristerne efter §§ 12-14. Det betyder, at betaling af forsikringspræ-
mie anses for at være sket på tidspunktet for debitering og bogføring på beta-
lerens konto, uanset om beløbet først bogføres/registreres på modtagerens
konto på et senere tidspunkt. Dette vil efter Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets opfattelse også skulle være tilfældet for betaling af pålagte dags-
gebyrer i henhold til den foreslåede ordning. Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet vil præcisere det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Med hensyn til ikke-registreringspligtige køretøjer er det korrekt, at num-
merplader ikke kan fjernes af politiet, idet disse køretøjer ikke er udstyret med
nummerplader. Lovforslagets bemærkninger vedrørende politiets nummer-
pladefjernelse – der med lovforslaget vil bestå uændret – relaterer sig derfor
af naturlige årsager alene til registreringspligtige køretøjer.
Side 9/10
L 152 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1866020_0010.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker endvidere, at de ikke-
registreringspligtige køretøjer forholdsmæssigt ikke udgør en stor mængde.
Eksempler på ikke-registreringspligtige køretøjer er lille knallert af ældre
dato (erhvervet som fabriksny før den 1. juli 2006) og visse landbrugsmaski-
ner og motorredskaber/arbejdsmaskiner. For landbrugsmaskiner og motor-
redskaber/arbejdsmaskiner vil der tillige alene være forsikringspligt i det
omfang disse benyttes på vej og lignende, der er omfattet af færdselslovens
anvendelsesområde. De ikke-registreringspligtige køretøjer er ikke underlagt
en central registrering, og det vil derfor i forbindelse med fastsættelse af de
nærmere regler om ordningens administration i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 106, stk. 7, blive overvejet nærmere, hvordan
ordningen skal administreres for disse køretøjer.
Side 10/10