Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 151 Bilag 8
Offentligt
1884256_0001.png
17. april 2018
Han Herred Havbådes foreningsfartøjers og medlemmers mulighed
for at drive erhvervsfiskeri efter gældende søssikker-
hedsbestemmelser
Som opfølgning på en drøftelse mellem fiskeri- og ligestillingsministeren,
fiskeriordførerne og repræsentanter for kystfiskerforeninger den 4. april
2018 vedrørende lovforslag L 151 blev det aftalt, at Søfartsstyrelsen til
illustration af de krav, der gælder på området, skulle sammenholde et
antal foreningsfartøjer og foreningsmedlemmers kompetencer med de
lovkrav, som gælder i forhold til erhvervsfiskeri. Der gælder således, at
overgangen fra fritidsfiskeri til udøvelse af erhvervsfiskeri, som lov-
forslag L 151 muliggør, indebærer, at kravene til erhvervsfiskeri i medfør
af lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning skal efterleves.
Vurderingen af de pågældende fartøjers og personers opfyldelse af gæl-
dende krav er foretaget på baggrund af oplysninger modtaget fra Han
Herred Havbåde.
Søfartsstyrelsen står til rådighed for vejledning af Han Herred Havbåde
og tilsvarende foreninger om muligheden for, at foreningers fartøjer og
medlemmer kan bringes til at opfylde søfartslovgivningens krav til er-
hvervsfiskeri.
Krav til fartøjer
Foreningen har givet oplysninger om tre fiskefartøjer: ELBO, der er et
mindre fartøj og behandles særskilt, samt NORDVEST og JAMMER-
BUGT, der er større fiskerfartøjer og behandles samlet.
Alle tre fartøjer vil være at betragte som erhvervsfartøjer, og de vil derfor
skulle registreres i Søfartsstyrelsens skibsregister. Der er på nuværende
tidspunkt et krav om betaling af et gebyr for registrering af skibe i skibs-
registret, men ved et lovforslag, der er under behandling i Folketinget,
forslås afgiften fjernet, så skibene kan registreres uden yderligere gebyr.
Det sker med tilbagevirkende kraft gældende fra 1. januar 2018. Der beta-
les årsafgift til skibsregisteret, hvis størrelse afhænger af skibets brutto-
tonnage.
Fartøjet ELBO har et såkaldt dimensionstal på under 20. Det betyder, at
fartøjet ikke skal synes og forventes at kunne godkendes til erhvervsfi-
skeri uden større ændringer til konstruktion og udstyr. Der vil dog være
generelle krav til fartøjets udrustning så som redningsudstyr.
For så vidt angår de to største fartøjer NORDVEST og JAMMERBUGT,
har de en størrelse, der gør, at de skal synes for at kunne blive godkendt
til erhvervsfiskeri. For præcist at kunne beskrive, hvilke krav der stilles til
fartøjernes bygning og udstyr, kræves følgende:
Vores reference:
Sag nr. 2018012311
Maritim regulering og jura
/map
SØFARTSSTYRELSEN
Fjordvænget 30
4220 Korsør
Tlf.
Fax
+45 72196000
+45 72196001
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
[email protected]
www.soefartsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 151 - 2017-18 - Bilag 8: Søfartsstyrelsens notat om kystforeningsskibe, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1884256_0002.png
Da kravene til skibet er bestemt af skibes størrelse, er der krav om
en autoriseret opmåling af fartøjerne. Foreligger den ikke, skal der
foretages en opmåling for at kunne fastlægge det konkrete regel-
grundlag, der gælder for fartøjerne.
Der skal udføres en stabilitetsundersøgelse af et autoriseret firma
og en måling af støjniveauer af hensyn til arbejdsmiljøet.
På baggrund af opmålingen kan det fastslås, hvilke krav det kon-
krete skib skal leve op til. Herefter kan Søfartsstyrelsen gennem-
føre et syn. Prisen på et syn er 850 kr. i timen. Det vurderes at
ville tage ca. 3-4 timer. Ved synet undersøges fartøjets konstrukti-
on, stabilitet, maskineri, arrangementer og materialer, herunder
ydersiden af skibsskroget.
På baggrund af synet meddeles, hvad det konkrete fartøj eventuelt
mangler for at kunne opfylde de gældende krav. Når det ved syn
er konstateret, at fartøjet opfylder de gældende krav, kan det få en
tilladelse til at sejle som erhvervsfiskerfartøj.
Det er Søfartsstyrelsens vurdering, at begge fartøjer kan få en tilladelse til
at sejle som erhvervsfiskerfartøj, men der vil være en vis mængde arbejde
og omkostninger forbundet hermed for foreningen.
Krav til personer, der skal føre fartøjerne
For at føre et erhvervsfiskerfartøj er der krav om et sønæringsbevis.
Der er oplyst om tre personer som mulige skippere af fartøjerne. En per-
son har erfaring som fører af erhvervsfiskerfartøjer og behandles særskilt.
To personer har ikke tidligere erhvervserfaring som fører af erhvervsfi-
skerfartøjer og behandles samlet.
Den person, som tidligere har været fiskeskipper på større fartøjer, vil
antagelig være kvalificeret til at føre de angivne fartøjer. Det kræver ud-
stedelse af bevis. For at få det udstedt skal vedkommende kontakte Sø-
fartsstyrelsen og oplyse om sin sejltid på fiskefartøjer samt eventuelt an-
den relevant beskæftigelse. Søfartsstyrelsen vil i den forbindelse gerne
vejlede om ansøgningsprocessen. Søfartsstyrelsen vil på baggrund af op-
lysningerne træffe afgørelse om, hvorvidt der kan udstedes bevis. Udste-
delse af et bevis koster ca. 500 kr.
For så vidt angår de to personer, der ikke har tidligere erhvervserfaring
som førere af erhvervsfiskerfartøjer, er udgangspunktet, at man skal have
praktisk erfaring og uddannelse som forudsætning for at kunne få udstedt
sønæringsbevis som skipper.
Med hensyn til den praktiske erfaring er det et krav, at man som fører af
erhvervsfiskerfartøjer har erfaring med praktisk arbejde på et erhvervsfi-
skerfartøj. De pågældende vil som udgangspunkt ikke opfylde det krav,
L 151 - 2017-18 - Bilag 8: Søfartsstyrelsens notat om kystforeningsskibe, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1884256_0003.png
men vil formentlig kunne optjene den krævede fartstid på foreningens
skibe.
I forhold til uddannelseskravene kan der foretages en meritvurdering for
at fastlægge hvilke uddannelseskrav, der skal opfyldes. Ved denne vurde-
ring tages der højde for deres erfaring med fiskeri og sejlads, og eventuelt
hvilke uddannelser og kurser inden for fiskeri de allerede har gennemført.
Vurderingen foretages af Fiskeriskolen i Thyborøn, som er godkendt til at
foretage sådanne vurderinger.
Uddannelseskravene vil fx kunne omfatte kurser svarende til det grund-
læggende sikkerhedskursus for erhvervsfiskere samt kurser for førere af
erhvervsfiskefartøjer. Supplerende kurser udbydes mod betaling. Pris og
udbyder vil afhænge af den nødvendige uddannelses sammensætning, og
kan ikke fastsættes nærmere på nuværende tidspunkt.
Herudover er der i nogle tilfælde krav om radiobevis. Alle tre har radio-
bevis. Om det er tilstrækkeligt afhænger af det enkelte fartøjs radioudstyr
og sejladsområde, dvs. at det er fartøjets udstyr, som bestemmer hvilket
bevis føreren skal have.
Desuden kræves det, at alle førere af erhvervsfiskerfartøjer skal have et
sundhedsbevis for søfarende og fiskere, som opnås ved en lægeundersø-
gelse hos en søfartslæge. Prisen for en lægeundersøgelse er på ca. 700 kr.
Det vurderes samlet, at et af de tre medlemmer af foreningen vil kunne
opfylde de gældende kompetencekrav til førere af erhvervsfiskerfartøjer.
To af de tre medlemmer vil skulle gennemføre supplerende uddannelse.
Konklusion
Lov om sikkerhed til søs og lov om skibes besætning stiller en række
krav til erhvervsfiskeri. Kravene gælder uanset, om erhvervsfiskeriet
gennemføres i regi af en forening eller ej.
Som det fremgår ovenfor, giver de gældende regler mulighed for, at eksi-
sterende kystfiskerfartøjer og besætninger vil kunne godkendes til er-
hvervssejlads. Der kan dog være tale om supplerende krav, der stilles til
det enkelte fartøj eller den enkelte person. Dette vil bero på en konkret
bedømmelse.