Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 151 Bilag 1
Offentligt
1859419_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
12. januar 2018
J.nr.:
LJ/30748-001
Juridisk Assistent:
Lise Jakobsen/mr
Direkte:
96 10 11 62
[email protected]
Sag 2017-46081 – Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af fiskeriloven
Dette høringssvar vedrører alene forslag om ændring af fiskerilovens § 15 om ret til genregistrering
som erhvervsfisker.
Jeg har som advokat med speciale i fiskeriets retsforhold i forskellige sammenhænge over de sidste år
rådgivet i situationer, hvor muligheden for genregistrering som erhvervsfisker har været relevant, lige-
som jeg aktuelt er advokat for klienter, hvor en ændring som foreslået vil kunne have stor betydning.
Ingen af disse klienter ønsker dog deres sager eller forhold beskrevet i et høringssvar som offentliggø-
res.
Dette høringssvar afgives derfor på mine egne vegne og beskriver alene generelt en række problem-
stillinger ved denne del af det påtænkte lovforslag.
Det er min opfattelse, at gennemførelse af lovforslagets pkt. 7 om en ny § 15 som foreslået, vil få en
række utilsigtede konsekvenser for mange reelt aktive erhvervsfiskere. Hertil kommer, at det vil væ-
sentligt at medtage overgangsbestemmelser ved ændring af fiskerilovens § 15.
Det er angiveligt en væsentlig del af formålet med den foreslåede ændring, at stoppe hvad nogle be-
tragter som et hul i lovgivningen, idet man med de nu gældende regler, har kunnet forestiller sig situa-
tioner, hvor en registreret erhvervsfisker får frataget sin status, hvorefter vedkommende dagen efter
kan lade sig genregistrere alene under forudsætning af at vedkommende fremadrettet for det kom-
mende år opfylder kravene for at være registreret. I bemærkningerne til forslaget beskrevet ved, at
man ”dermed praktisk talt kan få en chance til”.
Jeg kan tilslutte mig, at det er meget uhensigtsmæssigt, at registrerede erhvervsfiskere der ikke opfyl-
der reglerne og endog måske ligefrem får frataget registreringen efter at fiskerikontrollen har konsta-
teret, at man ikke opfylder de opstillede beskæftigelses- og/eller indtægtskrav, uden videre kan lade
sig registrere igen.
Advokatpartnerselskabet Kirk Larsen & Ascanius ▪ Dalgasgade 21, 2 ▪ DK-7400 Herning
Tlf. +45 70226660 ▪ Fax +45 75454636 ▪ www.kirklarsen.dk ▪ CVR.NR. 33646925 ▪ Bank 4394-4640 092688
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859419_0002.png
Særligt når henses til den meget forstærkede kontrolindsats på netop dette område, som beskrevet i
den politiske aftale af 16. nov. 2017 pkt. 9, vil det umiddelbart være relevant også at tilpasse reglen
for adgang til genregistrering.
Forståelse af ” dokumentere, indenfor de seneste 5 år”
På baggrund det oprindelige formål med reglen i fiskerilovens § 15, har denne hidtil været administre-
ret således, at man har kunnet opnå registrering, hvis man i blot èn 12-måneders periode indenfor de
sidste 5 år har opfyldt betingelserne for registrering. Dette fremgår også af kommentar hos Karnov.
Denne nuværende praksis giver en retstilstand, hvorefter man ikke behøver at følge reglen i fiskerilo-
vens § 14, stk.2 om forudanmeldelse og et års registrering med B-status, hvis man ansøger
efter
at
man faktisk har opfyldt betingelserne i et år og kan dokumentere dette. Da der ikke er tilknyttet særli-
ge rettigheder eller fordele til registrering med B-status, fremstår denne ordning som overflødig.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til forslaget, at denne praksis ikke skulle gælde uændret frem-
over.
Begrænsningen af adgangen til genregistrering for tidligere registrerede
Da man heldigvis fortsat anerkender, at der bør være en særlig mulighed for genregistrering for fiskere
som tidligere har været registrerede, har man i forslaget opstillet en helt ny regel, hvorefter mulighe-
den for genregistrering alene gælder for de ” der i mindst 1 år har frasagt sig A-status”.
Af bemærkningerne fremgår yderligere, at fiskeren ”aktivt” skal afmelde status som erhvervsfisker.
Denne afmelding resulterer så i registrering af en ”orlov” på mindst 1 år og altså kun i den situation, en
adgang til senere genregistrering i 5 år fra denne ”frasigelse”.
Der vil ikke være grund til at framelde sig for en længere periode end 1 år, da muligheden for genregi-
strering under alle omstændigheder kun gælder i 5 år fra tidspunktet, hvor man melder sig fra.
En sådan frameldelse eller orlov, indebærer at man i orlovsperioden ikke kan eje fiskefartøj eller fiske-
rettigheder. Der gives således ikke mulighed for at en erhvervsfisker som ejer sådanne rettigheder i en
periode kan tage orlov og opgive indtægter og beskæftigelse med fiskeri – og fortsat eje fartøj og ret-
tigheder med henblik på senere aktivt at træde ind i driften igen. Brug af betegnelsen orlov er efter min
opfattelse af den grund misvisende.
Ordningen synes således, at være rettet mod registrerede fiskere som sælger deres virksomhed og
ønsker mulighed for senere at købe en ny. Dette uden, at de forinden først skal opfylde kravene til
registrering i et år før de kan købe nyt fartøj med rettigheder.
2
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859419_0003.png
Problem ved begrænsning af adgang til genregistrering ved samtidig ændring af regler og skærpelse
af kontrolindsats.
Som forslaget er formuleret, er det kun i den helt specifikt beskrevne situation, at der gives adgang til
genregistrering. Der angives ikke ”lignende situationer” eller mulighed for at søge dispensation, lige-
som der ikke gives Fiskeristyrelsen mulighed for at genregistrere efter vurdering eller skøn.
I den politiske aftale af 16. november 2017 pkt. 9, er beskrevet en endog meget betydelig øget indsats
for kontrol af om kravene for opnåelse og opretholdelse af erhvervsfiskerstatus overholdes. Der opret-
tes et særligt rejsehold og der er en forventning om at der specifikt for A-status skal kontrolleres mel-
lem 100-150 registrerede erhvervsfiskere årligt.
Det må endvidere tages i betragtning, at regelsættet for opfyldelse af beskæftigelses og indkomstkrav,
er meget kompliceret og svært håndterligt i praksis. Det er således min oplevelse fra de få sager, hvor
disse regler har været anvendt administrativt, at der kan være meget betydelige forskelle på hvad fi-
skere og embedsmænd opfatter som beskæftigelse og indkomst relateret til erhvervsmæssigt fiskeri.
Ved den betydelige kontrolindsats der nu iværksættes gennem et nyt team bestående af formentlig nye
folk med ”specialkompetencer”, må der forventes at opstå et betydeligt antal sager, hvor der vil kunne
være tvivl og uenighed om hvorvidt reglerne er overholdt. Alt afhængigt af i hvilket omfang de præcise
og detaljerede administrative fortolkninger meldes klart ud og varsles i god tid, frygter jeg at mange
registrerede erhvervsfiskere vil komme i klemme på rent tekniske fejl og manglende kendskab til de-
taljer, vedrørende eksempelvis hvilke indkomster der kan medregnes som hidrørende fra erhvervs-
mæssigt fiskeri.
Det er min opfattelse, at det særligt er ejerne af de mindste fiskefartøjer der er i risiko for at komme i
klemme. Dette da de har lavere indtægt fra fiskeri og oftest andre indtægter og anden beskæftigelse,
ligesom forhold som sygdom, havari, udsving i fiskerimuligheder m.v. i højere grad slår igennem her.
Hertil kommer, at de mindste fartøjsejere typisk har dårligere eller ingen adgang til relevant rådgiv-
ning.
Ovenstående synspunkter, kan også kort formuleres således, at det i praksis vil være således, at det
netop er når der iværksættes en så betydelig og omfattende ny kontrol af A-status, samtidigt med at
reglerne skærpes, at der er der brug for en vid adgang til genregistrering af tidligere registrerede.
Uheldig retstilstand ved ønske om at få prøvet administrative afgørelser om A-status
Når den øgede kontrolindsat iværksættes og de enkelte fartøjsejere skal redegøre detaljeret for kon-
krete forhold, vil der kunne opstå en uheldig retstilstand, hvis de der trækker sig frivilligt ved orlovs-
ordningen opnår mulighed for genregistrering, mens de der ikke vil acceptere administrative afgørelser
og måske taber sager herom ved afgørelse for klageinstans eller domstole, ikke har denne mulighed
for genregistrering. Fiskerne vil kunne føle sig presset til ”aktivt” at søge orlov og afhænde fartøjet for
derved at bibeholde muligheden for at blive genregistreret uden videre efter 1 år, frem for at risikere
en egentlig ”frakendelse” af erhvervsstatus og dermed udelukkelse på et helt andet plan.
3
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859419_0004.png
Dette skal også ses i lyset af, at reglerne for registrering skærpes således, at genregistrering uden
beskæftigelse fysisk ombord vil være muligt alene efter en aktivt anmeldt orlov, men ellers ikke.
Øvrige tilfælde hvor orlov ikke er en relevant løsning
Der vil herudover kunne tænkes at være tilfælde, hvor registrerede fiskere i øvrigt mister grundlag for
at bibeholde erhvervsfiskerstatus og hvor en dispensationsmulighed eller særlig tilladelse vil være rele-
vant.
Som eksempel kan nævnes tvist mellem flere ejere af et fartøj som resulterer i at en eller flere medeje-
re over en længere periode udelukkes fra deltagelse i fiskeriet indtil tvisten er afgjort. Noget sådant vil
typisk fører til at betingelserne for opretholdelse af erhvervsfiskerstatus ikke kan overholdes.
I en sådan situation – og formentlig mange andre – er orlovsløsningen ikke en anvendelig mulighed, da
den indebærer at fiskeren må sælge sin andel af et fartøj, hvilket kan have stor betydning i en tvist og i
øvrigt skattemæssige konsekvenser.
Kravet om minimum et års frameldelse
Kravet om, at en aktiv egen frameldelse skal gælde for minimum i ét år, kan få meget uheldige følger i
de umiddelbart påtænkte situationer, hvor en fartøjsejer sælger sit fartøj og ønsker senere at erhverve
et nyt.
For mange rederier er der tale om meget betydelige værdier og store erhvervsvirksomheder. Som for
det øvrige erhvervsliv, vil der løbende være tilfælde, hvor det kan være relevant at sælge for senere at
købe igen. Der kan også være tilfælde, hvor en ældre fisker sælger sin virksomhed og der opstår en
situation, hvor en del af provenuet kan geninvesteres i forbindelse med et generationsskifte eller blot
et nyt spændende projekt som man lokalt ønsker at støtte op om ved at genindtræde i fiskeriet som
aktiv deltager.
Kravet om 1 års frameldelse, betyder at den aktive erhvervsfisker som har solgt og frameldt sig, er
udelukket fra at slå til straks hvis sådanne nye muligheder opstår. I praksis vil mange ved et salg af
virksomhed formentlig vælge at lade sig registrere med orlov, da de ikke kan vide på forhånd hvor
hurtigt de kan komme ind i erhvervet igen ved køb af andet fartøj.
Behov for overgangsregler
For de tidligere registrerede erhvervsfiskere som har ophørt med eller vil ophøre med at være registre-
rede med erhvervsfiskerstatus, inden lovændringen træder i kraft (1. juli 2018), har der ikke været
mulighed for at vælge en særlig frivillig registrering som efter det nye regelsæt. Derfor bør overgangs-
regler beskrive, at disse fiskere fortsat har adgang til genregistrering i en periode på 5 år på de hidtil
gældende vilkår og altså uanset årsagen til ophør med registrering.
***
4
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859419_0005.png
Afslutningsvis skal bemærkes, at jeg grundet den korte høringsperiode hen over årsskiftet, desværre
ikke har haft mulighed for at drøfte mine bekymringer og bemærkninger med fiskeriets organisationer
(DFPO og DPPO), ligesom disse begge først modtager kopi heraf i dag.
Med venlig hilsen
Morten Rosendahl
[email protected]
Direkte nr. 96 10 11 61
5