Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 151 Bilag 1
Offentligt
1859418_0001.png
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
Høringsnotat
2017-46081/3006272
Fiskeripolitisk
(FPK)
Kontor 04-02-2018
Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til lovforslag
om ændring af fiskeriloven
(Opfølgning på ”Fiskeripakken”,
Bierhvervsfiskernævnets sammensætning og forenklinger)
Udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven har været i offentlig
høring fra den 12. december 2017 til den 12. januar 2018.
”Fiskeripakken”, jf. ”Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for
dansk fiskeri”, som blev afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget, den 7.
december 2016, og tiltrådt af regeringen, er baggrund for forslaget om, at
”frivillige foreninger” i begrænset omfang skal kunne drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri med henblik på at skabe opmærksomhed omkring
det lokale kystfiskeri.
Som led i den politiske aftale mellem Folketingets partier af 16. november
2017 om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri er det endvidere
besluttet at stramme bestemmelserne i fiskeriloven om muligheden for at
blive genregistreret som erhvervsfisker således, at reglen kun finder
anvendelse på fiskere, der aktivt i en periode frasiger sig A-status for at
kunne blive genregistreret senere.
Herudover blev det aftalt at stramme fiskeriloven således, at en hel eller
delvis overtagelse af fiskeribedrift ved arv eller ved hensidden i uskiftet bo
kun kan ske til en efterlevende ægtefælle, en samlever gennem mindst to
år eller børn i første led.
Ud over enkelte forenklinger indeholder lovforslaget endvidere et forslag
om opdatering af lovbestemmelsen om Bierhvervsfiskernævnets
sammensætning, således at denne kan tilpasses med udviklingen gennem
tiden og dermed repræsentere aktuelle interesseorganisationer.
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859418_0002.png
2
Lovforslaget har været til høring hos følgende organisationer:
3F-Transportgruppen,
Advokatsamfundet,
Arbejdsbevægelsens
Erhvervsråd,
Atlantic
Shipping,
Brancheforeningen
Dansk
Skaldyrsopdræt, Danish Seafood Association, Danmarks Fiskehandlere,
Danmarks
Fiskeriforening
Producentorganisation,
Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskeriforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fritidsfiskerforbund,
Dansk
Kystfiskerforbund,
Dansk
Kystfiskerforening, Dansk Åleproducentforening, Danske Havne,
Danske Speditører, Den Danske Dommerforening, DI Fødevarer, DI
Handel, DTU Aqua, Greenpeace, Ferskvandsfiskerforeningen for
Danmark,
Fiskeindustriens
Arbejdsgiverforening,
Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Foreningen af Fiskeauktioner og Samlercentraler i
Danmark, Foreningen Muslingeerhvervet, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri, FSR – danske revisorer, Landbrug og Fødevarer, Levende
Hav, Marine Ingredients Denmark, NOAHs Sekretariat, OCEANA,
WWF.
Nedenfor følger resumé af høringssvarene samt Udenrigsministeriets
kommentarer hertil anført i kursiv.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har med henvisning til lovforslagets
bemærkninger foreslået nogle præciseringer til de nævnte krav om bl.a.
sundhedsbevis, søsikkerhedskursus og sønæringsbevis. Desuden
fremhæves, at der ud over tekniske regler for fiskefartøjers bygning og
udstyr også gælder en række bestemmelser om arbejdsmiljø, som også vil
gælde for frivillige foreningsfartøjer. Det anbefales tillige, at det i
bemærkningerne nævnes, at frivillige foreningsfartøjer er forpligtede til at
overholde reglerne om havnekendingsnummer. Endeligt foreslås, at der i
bemærkningerne nævnes, at ministerens godkendelse af frivillige
foreningsfartøjer forudsætter, at foreningen forinden dokumenterer, at
søsikkerhedskrav, som administreres af Søfartsstyrelsen, er opfyldt.
Udenrigsministeriet skal til det ovenfor anførte bemærke, at de foreslåede tilføjelser til
beskrivelse af gældende ret imødekommes, men at beskrivelsen af gældende krav i
henhold til øvrig lovgivning ikke kan være udtømmende. Udenrigsministeriet kan
desuden bemærke, at forslaget vedrører frivillige kystfiskerforeningers mulighed for at
drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, hvor det fartøj, der ønskes anvendt til det
erhvervsmæssige fiskeri, i forvejen kan være omfattet af gældende arbejdsmiljøkrav.
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859418_0003.png
3
Advokat Morten Rosendahl (Advokatfirmaet Kirk Larsen og Ascanius)
finder vedrørende forslaget om ændringen af lovens § 15 om muligheden
for genregistrering, at den foreslåede bestemmelse vil få en række
utilsigtede konsekvenser for mange reelt aktive erhvervsfiskere. Der
henvises til baggrunden for ændringsforslaget, som han er enig i, idet der
er tale om situationer, hvor en registreret erhvervsfisker får frataget sin
status, hvorefter vedkommende dagen efter kan lade sig genregistrere
alene under forudsætning af, at vedkommende fremadrettet for det
kommende år opfylder kravene for at være registreret. Hidtil havde
genregistrering kunnet ske, hvis man blot i en 12 måneders periode inden
for de sidste 5 år havde opfyldt betingelserne i et år og kan dokumentere
det.
Advokat Morten Rosendahl peger på, at den foreslåede ny formulering af
bestemmelsen medfører, at det er uhensigtsmæssigt, at en aktiv frasigelse
af A-status i bemærkningerne til lovforslaget betegnes ”orlov”, hvilket han
finder misvisende, da en frasigelse samtidig indebærer, at vedkommende
ikke kan eje et fiskerfartøj med tilhørende rettigheder.
Udenrigsministeriet kan hertil oplyse, at formuleringen i lovforslagets bemærkninger
tilpasses, således at der bliver tale om ”frasigelse af A-status” i en periode på maksimalt
5 år.
Advokat Morten Rosendahl peger desuden på, at begrænsningen af
adgangen til genregistrering ved en samtidig skærpelse af kontrolindsatsen
som følge af den politiske aftale af 16. november 2017 og et i praksis
kompliceret regelsæt om beskæftigelses- og indkomstkrav vil medføre, at
mange registrerede erhvervsfiskere vil komme i klemme. Han mener, at
det i særlig grad vil ramme ejerne af de mindste fiskefartøjer, der ofte har
bibeskæftigelse ved siden af fiskeriet, og hvor forhold som sygdom, havari
og udsving i fiskerimuligheder i højere grad slår igennem hos denne
gruppe.
Udenrigsministeriet ser dette som en konsekvens af, at der er truffet en bred politisk
aftale om at skærpe erhvervsfiskerkravene og kontrollen heraf, men kan samtidig
henvise til, at fiskerilovens § 21 indeholder hjemmel til ud fra særlige sociale og
helbredsmæssige hensyn at dispensere fra betingelserne for at blive registreret som
erhvervsfisker med A-status efter lovens § 14.
Advokat Morten Rosendahl beskriver en række situationer, som han
betragter som en uheldig retstilstand i situationer, hvor administrative
afgørelser om A-status er underkastet en prøvelse, og en fisker mister sin
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
4
A-status ved afgørelse for klageinstans eller domstole og ikke har denne
mulighed for genregistrering.
Udenrigsministeriet kan henvise til, at den politiske aftale mellem Folketingets partier
af 16. november 2017 indeholder målsætningen om en skærpelse af såvel kravene for
at blive registreret som erhvervsfisker som en samtidig skærpelse af kontrolindsatsen.
En fisker, der bliver kontrolleret og ikke lever op til gældende krav, vil således blive
omfattet af denne stramning, mens en fisker, der ikke lever op til kravene, men selv
aktivt frasiger sig denne registrering i en periode får muligheden for under visse
betingelser at kunne blive genregistreret. Udenrigsministeriet finder, at den politiske
aftales hensigt dermed er opnået.
Advokat Morten Rosendahl beskriver øvrige tilfælde, hvor han ikke finder,
at orlov (frasigelse af A-status) er en relevant løsning. Han nævner
eksempelvis tilfælde, hvor en eller flere medejere over en længere periode
udelukkes fra deltagelse i fiskeriet indtil en tvist er afgjort, hvilket kan
medføre, at opretholdelsen af erhvervsfiskerstatus ikke kan opretholdes.
Orlov (frasigelse af A-status) ville indebære, at fiskeren må sælge sin andel
af et fartøj.
Udenrigsministeriet kan henvise til, at det brede politiske ønske om stramning af
muligheden for at blive genregistreret udtrykkeligt forudsætter, at fiskere har været uden
for erhvervet, altså med en frasigelse af registreringen af A-status i en periode for således
at skabe en meget enkel regulering med en klar skærpelse for øje.
Advokat Morten Rosendahl peger på, at kravet om frameldelse af A-status
skal gælde i mindst 1 år efter hans vurdering kan få meget uheldige følger
i situationer, hvor en fartøjsejer sælger sit fartøj og senere ønsker at
erhverve et nyt, eller hvor en ældre fisker sælger sin virksomhed, hvor en
del af provenuet kan geninvesteres i forbindelse med eksempelvis et
generationsskifte. Han peger således på, at 1 års frameldelse i disse
situationer udelukker fra at reagere med meget kort frist, hvis nye
muligheder opstår.
Udenrigsministeriet finder, at de påtænkte opstramninger som følge af den politiske
aftale indebærer, at genregistrering kun finder anvendelse på fiskere, der har været uden
for erhvervet i en periode. Samtidig vil situationer ved køb og salg af fartøjer indebære
en lang række øvrige risici, herunder af økonomisk art, hvor den nugældende
uhensigtsmæssige retstilstand har medført fordele i disse situationer, fordi der i dag er en
meget åben adgang for genregistrering. Udenrigsministeriet finder ikke, at disse fordele
kan legitimere, at reglerne ikke strammes i overensstemmelse med den politiske aftale.
Dog vil ovennævnte synspunkt kunne imødekommes ved, at den foreslåede
minimumsperiode på 1 år halveres til 6 måneder.
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859418_0005.png
5
Advokat Morten Rosendahl finder, at der, når den foreslåede ændring
træder i kraft den 1. juli 2018, vil være behov for overgangsregler for
tidligere registrerede erhvervsfiskere.
Udenrigsministeriet lægger til grund, at den foreslåede bestemmelse må fortolkes således,
at muligheden for at frasige sig A-status vil gælde fra ikrafttrædelsestidspunktet for
registrerede erhvervsfiskere, der inden for de seneste 5 år har opfyldt
erhvervsfiskerkravene. Dette præciseres i lovforslaget.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) har påpeget,
at den foreslåede skærpelse af kravene for genregistrering som
erhvervsfisker med A-status, kan medføre nogle utilsigtede følger for
erhvervsfiskere, der i en periode uforskyldt ikke kan opfylde de
almindelige betingelser for at opretholde registrering som erhvervsfisker
med A-status. DFPO opfordrer derfor til, at der i lovgivningen tages højde
for situationer i forbindelse med udefrakommende ændringer i fiskeriet
eller fartøjsudskiftning, hvor kravet om aktiv frasigelse af A-status ikke
gælder. Desuden opfordrer DFPO til, at der som en forudsætning for
tildeling af fiskerirettigheder til frivillige foreningsfartøjer stilles som krav,
at tildelingen ud fra en myndighedsvurdering ikke vil medføre
konkurrenceforvridning i erhvervet.
Udenrigsministeriet skal til det ovenfor anførte bemærke, at synspunktet vedrørende
betingelserne for genregistrering imødekommes i forslaget ved at forkorte
minimumsperioden for aktivt at kunne frasige sig A-status fra 12 til 6 måneder, men
at betingelserne i øvrigt fastholdes. Vedrørende opfordringen om, at tildeling af
fiskerirettigheder til frivillige foreningsfartøjer gøres betinget af, at denne ikke vurderes
at være konkurrenceforvridende bemærkes, at størrelsen af de tildelte fiskerirettigheder
svarende til en landingsværdi på maksimalt 50.000 kr. årligt ikke vurderes at være
konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige fiskerierhverv. Endvidere er det forudsat,
at foreningernes drift ikke er med indtjening for øje, men at formålet skal være at oplyse
om et lokalt kystfiskeri. Også på denne baggrund vurderes, at tildelingen ikke vil være
konkurrenceforvridende.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) har påpeget, at den
foreslåede skærpelse af kravene for genregistrering som erhvervsfisker
med A-status i fiskerilovens § 15 kan resultere i tab af A-status i situationer,
hvor dette ikke er selvforskyldt, og at tabet af A-status i disse situationer
vil udgøre et betydeligt indgreb i fiskernes erhvervsgrundlag og økonomi.
DPPO opfordrer derfor til, at der i forslaget indføres
undtagelsesbestemmelser vedrørende situationer med sygdom,
fartøjsudskiftning og svigtende fiskeri.
L 151 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1859418_0006.png
6
Udenrigsministeriet skal til det ovenfor anførte bemærke, at kritikken vedrørende
skærpelserne delvis imødekommes i forslaget ved at forkorte minimumsperioden for
aktivt at kunne frasige sig A-status fra 12 til 6 måneder. Dermed vurderes, at evt.
negative konsekvenser for erhvervslivet, som ændringsforslaget i undtagelsestilfælde måtte
medføre, bliver begrænsede. Samtidig er det også Udenrigsministeriets vurdering, at den
politisk ønskede stramning ikke har til hensigt, at der skal tages højde for, om tab af
A-status er selvforskyldt eller ej, men at betingelserne for opretholdelsen af A-status blot
skal være opfyldt.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) påpeger endvidere,
at indsnævringen af kredsen af arveberettigede i forhold til bestående
fiskeribedrift i den foreslåede ændring af fiskerilovens § 22, vil
vanskeliggøre generationsskifter i fiskeribedrifter, hvilket man finder er i
modstrid med sektorens ambition om at tiltrække unge til erhvervet.
Udenrigsministeriet skal til det ovenfor anførte bemærke, at efterlevende ægtefælle,
samlever, samt børn fortsat vil kunne overtage en bestående fiskeribedrift ved arv.
Tilladelsen til overtagelse er tænkt som en undtagelse gennem tidsbegrænset tilladelse,
indtil vedkommende er i stand til at opfylde kravene, eller fiskeribedriften overdrages til
tredjemand, som opfylder betingelserne. Det vurderes derfor ikke, at forslaget om
ændring af § 22 vil udgøre en hindring for at tiltrække unge mennesker til erhvervet.
Udenrigsministeriet kan desuden henvise til den politiske aftale af 16. november 2017,
hvorefter der ved generationsskifte ikke skal gælde undtagelser.