Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
19. marts 2018
Svar på Social- Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 3 af
14. marts 2018 til L 150 stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL)
Spørgsmål nr. 4
Vil ministeren oplyse, om der findes en vejledning til institutioner, retshjælpere,
bisiddere, mentorer m.fl., om hvordan de skal håndtere det, når en borger (f.eks.
en hjemløs borger) beder om hjælp i forhold til NemID, f.eks. at man godt kan
tilbyde et aflåst skab, som borgeren selv har nøgle til, og hvor borgeren kan gem-
me sit NemID nøglekort og kode, men at medarbejderen ikke må kunne åbne det
alene, ligesom det skal være borgeren selv, der logger sig ind på netbank mv. med
sit NemID.
Svar på spørgsmål nr. 4
Der findes ikke en konkret, særskilt vejledning til institutioner, retshjælpere, bisid-
dere, mentorer m.fl. om de adspurgte forhold. Det anbefales, i sådanne tilfælde, at
kontakte kommunens borgerservice, som kan vejlede i forbindelse med udstedelse
og anvendelse af NemID. Hvis det vurderes, at en borger ikke er i stand til f.eks.
at huske koden til NemID eller håndtere nøglekortet, kan det være en mulighed,
at borgeren kan blive betjent ved personlig henvendelse i kommunens borgerser-
vice.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk