Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 150 Bilag 1
Offentligt
1858911_0001.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 1 -- [ Datatilsynet ] --
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
13-12-2017
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om udstedelse af NemID
med offentlig digital signatur til fysiske personer
Ved e-mail af 1. december 2017 har Digitaliseringsstyrelsen anmodet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Datatilsynet skal generelt understrege, at behandling af personoplysninger
skal ske under behørig iagttagelse af persondatalovens
1
og sikkerhedsbe-
kendtgørelsens
2
regler.
Datatilsynet kan navnlig pege på nedenstående regler i persondataloven:
Grundbetingelserne i persondatalovens § 5 om god databehandlings-
skik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og sletning
Behandlingsbetingelserne i persondatalovens § 6 om almindelige per-
sonoplysninger, §§ 7 og 8 om følsomme personoplysninger samt § 11
om personnumre
Reglerne om de registrerede personers rettigheder i kapitel 8-10, her-
under den dataansvarliges oplysningspligt ved indsamling og modta-
gelse af oplysninger, samt den registreredes ret til indsigt i oplysnin-
ger, som behandles om den pågældende
Reglerne om datasikkerhed i §§ 41 og 42, herunder kravet om fornød-
ne sikkerhedsforanstaltninger, skriftlige databehandleraftaler og kon-
trol med databehandlerne
Reglerne om anmeldelse til og tilladelse/udtalelse fra Datatilsynet i
kapitel 12 og 13 samt reglerne om tilladelse fra Datatilsynet i bl.a. §
10, stk. 3 og § 27, stk. 4.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0807
Dok.nr. 455458
Sagsbehandler
Amanda Lærke Vad
Direkte 3319 3221
Udkastet giver herudover ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til konkrete
bemærkninger.
1
2
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
2
Med venlig hilsen
Amanda Lærke Vad
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0003.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 2 -- [ Institut for menneskerettigheder ] --
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Danmark
[email protected]
Kopi til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325769
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/02643-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
UDSTEDELSE AF NEMID MED OFFENTLIG DIGITAL
SIGNATUR TIL FYSISKE PERSONER
Digitaliseringsstyrelsen har ved e-mail af 1. december 2017 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer.
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
20. DECEMBER 2017
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0004.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 3 -- [ LOS de private sociale tilbud ] --
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Aarhus den 3. Januar 2018
Høringssvar til forslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur
til fysiske personer
LOS – De private sociale tilbud takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslag
til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer.
LOS finder det positivt at der sikres klar lovgivning i forbindelse med administrering og
udstedelse af NemID.
Ifølge forslaget, og den nuværende praksis, kan fysiske personer, der er fyldt 15 år, som har
et personnummer og kan legitimere sig fyldestgørende, anmode om at få udstedt NemID.
LOS medlemmer oplever ofte udfordringer med borgere, der på grund af deres psykiske eller
fysiske væsentligt nedsatte funktionsevne har vanskeligt ved at administrere brugen af
NemID.
Det er oplyst via Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, at man i disse tilfælde kan anvende
en fuldmagtsløsning, hvor der anvendes en fuldmagt udstedt af de forskellige instanser. Da
det af sikkerhedsmæssige årsager ikke er muligt at oprette en generel fuldmagt, kan denne
løsning kun anvendes, såfremt instanserne tilbyder en sådan løsning.
Samme proces gør sig gældende, hvis en borger er underlagt værgemål. Her kan værgen via
sit eget NemID logge på instansernes selvbetjeningsløsninger, såfremt instanserne tilbyder
denne servise. Det fremgår af Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, at ikke alle instanser har
denne service tilknyttet.
Med venlig hilsen
Karina Hjermitslev
Juridisk konsulent
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0005.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 4 -- [ IT-politisk forening ] --
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Sendt per email til
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 3. januar 2018
Høringssvar vedr. forslag til lov om
udstedelse af NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer
IT-Politisk Forening støtter, at udstedelse af den offentlige
digitale signatur (NemID) bliver reguleret ved lov.
Lovforslaget dækker imidlertid alene den situation, hvor en
borger får afvist sit ønske om at få udstedt en offentlig
digital signatur. Der er andre aspekter af udstedelsen og
brugen af den offentlige signatur, som bør reguleres ved
lov. Det gælder ikke mindst behandlingen af
personoplysninger i forbindelse med udstedelsen og
brugen af den offentlige digitale signatur. Det nuværende
behandlingsgrundlag er samtykke, hvilket er meget
problematisk, fordi dette samtykke næppe kan siges at
være frit afgivet. Kravene til et gyldigt samtykke skærpes
med databeskyttelsesforordningen fra 25. maj 2018.
Samtykke som behandlingsgrundlag for
personoplysninger i den offentlige digitale signatur
I forbindelse med borgerens brug af NemID, skal borgeren
afgive samtykke til behandling af personoplysninger på en
række vilkår fastsat af virksomheden Nets DanID A/S. Da
der her er tale om en behandling af personoplysninger
finder reglerne i persondataloven, og fra den 25. maj 2018
databeskyttelsesforordningen (EU) 2016/679, anvendelse.
Det fremgår af forordningens artikel 4, nr. 11, at et
samtykke skal være en
frivillig,
specifik, informeret og
utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede. Kravet
1
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0006.png
om ”frivillighed” indikerer, at der skal foreligge et reelt
valg.
I forordningens præambelbetragtning nr. 43 understreges
det, at samtykke ikke bør udgøre et gyldigt
behandlingsgrundlag i et specifikt tilfælde, hvis der er en
klar skævhed mellem den registrerede og den
dataansvarlige, navnlig hvis den dataansvarlige er en
offentlig myndighed. I dette tilfælde er Nets DanID A/S
ganske vist en privat virksomhed, men varetager som
eneste udbyder opgaven med at administrere den
offentlige digitale signatur (NemID).
Det fremgår af artikel 29-gruppens vejledning om
samtykke (WP187), at et samtykke ikke vil være gyldigt
hvis:
-
Der ikke er tale om en reel valgmulighed for de
registrerede.
-
De registrerede føler sig presset til at acceptere
fastsatte vilkår.
-
Hvis manglende afgivelse af samtykke medfører
væsentlige negative konsekvenser for de
registrerede. Hvis de negative konsekvenser
underminerer de registreredes frie valg, vil
samtykket ikke anses for at være afgivet frivilligt.
1
Da der på en lang række offentlige serviceområder er
indført obligatorisk digital selvbetjening, vil de negative
konsekvenser for borgerne ved ikke at acceptere vilkårene
fastsat af Nets DanID A/S være så væsentlige, at de
generelt må antages at underminere de registreredes frie
valg.
Den manglende mulighed for borgeren til at trække sit
samtykke tilbage, uden at miste adgangen til at modtage
og tilgå vigtige meddelelser og offentlige services,
medfører ligeledes et væsentlig pres på borgeren til at
acceptere NemID’s betingelser og vilkår.
Samtykket, der afgives i forbindelse med oprettelsen af
den offentlige digitale signatur, må derfor efter IT-Politisk
Forenings opfattelse anses for værende ugyldigt.
1WP187, s. 12
2
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0007.png
Udtalelse fra Artikel 29-gruppen som samtykke som
behandlingsgrundlag for e-government løsning
Det nedenstående eksempel er fra Artikel 29-gruppens
vejledning om samtykke efter de nugældende regler. Som
det fremgår kan samtykke ikke udgøre det relevante
behandlingsgrundlag. Grundlaget bør i stedet være en lov.
Det understreges tillige, at det er vigtigt at der i dette
lovgrundlag er fastsat passende sikkerhedsforanstaltninger
for at beskytte den registrerede.
“Example: e-government New ID cards with
electronic functionalities embedded in a chip are
being developed in Member States. It may not be
compulsory to activate the electronic services of the
card. But without activation, the user could be
prevented from accessing certain administrative
services, which would otherwise become very
difficult to reach (transfer of some services on-line,
reduction of office opening hours). Consent cannot
be claimed to be the legitimate ground to justify the
processing. In this case the law organising the
development of e-services, together with all the
appropriate safeguards, should be the relevant
ground”.
2
Anbefaling
IT-Politisk Forening vil derfor anbefale, at lovforslaget
udvides, så det tillige regulerer behandlingen af
personoplysninger ved udstedelse af NemID (som offentlig
digital signatur) og brug af NemID i forbindelse med
offentlig digital selvbetjening, og at NemID-løsningen om
nødvendigt ændres, således at den tekniske indretning
opfylder de garantier for beskyttelse af den registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen, som dette lovgrundlag
fastsætter.
2WP187, s. 16.
3
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0008.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 5 -- [ Advokatrådet ] --
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0009.png
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0010.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 6 -- [ Folketingets Ombudsmand ] --
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0011.png
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0012.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 7 -- [ Lagmandens Kontor Færøernes Landsstyre ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Julie Caroline Preuthun ([email protected])
Katrine Neregaard Rasmussen ([email protected])
Vs: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre til lovforslag om NemID
29-01-2018 15:16:27
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Neregaard Rasmussen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), Fíggjarmálaráðið ([email protected])
Nella Festirstein ([email protected])
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre til lovforslag om NemID
13-12-2017 18:15:51
Til Digitaliseringsstyrelsen
Kære Katrine
Efter vores samtale har vi på Lagmandens Kontor drøftet jeres spørgsmål om territorialbestemmelsen i lovforslaget, og
vores høringssvar er følgende:
Som bekendt er lovgivningsmagten for Færøerne delt mellem danske og færøske myndigheder i henhold til
hjemmestyreloven og overtagelsesloven. De fleste sagsområder er i dag overgået til færøske myndigheder. Generelt
indsættes der derfor i rigslove, som hovedregel, en passus om at ”denne lov gælder ikke for Færøerne”, men i tilfælde
hvor sagsområdet henhører til fællesanliggender, der varetages af rigsmyndighederne, indsættes der en hjemmel til at
ikraftsætte loven med kgl. anordning.
Metoden, der anvendes til at afgøre, om der skal lovgives ved lagtingslov eller rigslov, er at slå op i
overtagelsesloven,
§ 1,
stk. 2, eller
kompetencelagtingsloven,
ligeledes § 1, stk. 2. Falder området i lovforslaget under et af de sagsområder, der
er opremset i disse paragraffer i overtagelsesloven eller kompetencelagtingsloven, skal der indsættes en
anordningshjemmel. I andre tilfælde skal der blot anføres, at loven ikke gælder for Færøerne.
I overtagelseslovens § 1, stk. 2 nævnes sagsområderne: Statsforfatningen, statsborgerskab, højesteret, udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik og valuta- og pengepolitik.
I kompetencelagtingslovens § 1, stk. 2 er disse områder nævnt:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
Advokatvirksomhed.
Den industrielle ejendomsret.
Finansieringsinstitutter og tilsyn med sådanne.
Folkeforsikring.
Geodæsi.
Kriminalforsorg.
Luftfart.
Pas.
Politiet og anklagemyndigheden samt de hertil knyttede dele af strafferetsplejen.
Retsplejen, herunder oprettelse af domstole.
Sundhedsvæsen, Lægevæsen, Jordemoder​væsen, Hospitalsvæsen.
Særforsorg.
Søret, sø opmærkning og fyrvæsen.
Udlændingeområdet og grænsekontrollen.
Man skal derfor vurdere, om indholdet i
forslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske
personer
kan henføres under noget af de opremsede emner. Det mener vi, at man næppe kan i dette tilfælde. Med en
anstrengt fortolkning kan man måske bestemme sig for, at loven skal gælde i forbindelse med personidenfikation på et af
de nævnte sagsområder og ikke generelt på Færøerne.
Efter vores opfattelse henhører indholdet i lovforslaget naturligt til sagsområdet folkeregister, personregistrering og
datalovgivning, som er et særanliggende. Dette er også anerkent i cpr loven, som udtrykkelig nævner, at den ikke gælder
for Færøerne, da sagsområdet er overtaget. På Færøerne er der også igangsat et større projekt om oprettelse af en færøsk
digital identifikation af personer, “Talgildu Føroyar”, hvor man netop agter at udarbejde et forslag til lagtingslov om
emnet.
Der er dog således, at færinger, der har bopæl på Færøerne, og som ikke har et cpr nr., ofte kan have behov for at få
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0013.png
udstedt en NemID, når de af forskellige årsager skal opholde sig i kortere eller længere tid i Danmark, fx. i forbindelse med
studiestart, arbejde, hospitalsophold både som patient eller pårørende, ferie o.lign. Det kan også være nødvendigt med
en NemID for via internettet at få adgang til at søge og se oplysinger i databaser i Danmark fx. at se i ens sygejournal e.
lign. Det ville være ønskeligt med en ordning, hvor ministeren havde hjemmel til at indgå en aftale og/eller at fastsætte
regler om udstedelse af en NemID til færinger, der har bopæl på Færøerne, og at kravet om cpr. nr. i denne forbindelse
kan fraviges. I dag er der kun færinger, som på et tidspunkt har haft bopæl i Danmark – ofte i forbindelse med uddannelse
– der har et cpr.nr. Ellers har alle personer med bopæl på Færøerne et persontal – p-tal – som er det færøske cpr.nr.
Vi foreslår derfor, at § 6 affattes således:
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne (og Grønland).
Stk. 2.
Efter aftale med Færøernes Landsstyre kan Ministeren for offentlig innovation bestemme, at NemID kan udstedes
til personer bosiddende på Færøerne, og at kravet om identifikation af personen med cpr. nummer i den forbindelse kan
fraviges.
Stk. 3.
(Affattelse mht. til ikrafttrædelse for Grønland i overensstemmelse med Grønlands selvstyrets ønsker)”
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0014.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 8 -- [ Departementet for Udannelse, Kultur, Forskning og Kirke, Grønland ] --
Ilinniartitaanermut, Kultureqarnermut, Ilisimatusarnermut Ilageeqarnermullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Att. Katrine Nedergaard Rasmussen
e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
31-01-2018
Sagsnr. 2017 - 27730
Dok. nr. 7181893
Postboks 1029
3900 Nuuk
Tlf: +299 34 50 00
Fax:+299 32 20 73
Email: [email protected]
www.nanoq.gl
Anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om udstedelse af NemID med of-
fentlig digital signatur til fysiske personer
Digitaliseringsstyrelsen i Grønland (DIG-GL) fik den 14. december 2017 en henvendel-
se fra Digitaliseringsstyrelsen i Danmark (DIG-DK) om, at regeringen i Folketingets for-
årssamling vil fremsætte et forslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer.
Lovforslaget blev den 18. december 2017 gennem Rigsombudsmanden i Grønland
sendt til høring i Grønlands Selvstyre.
Det digitale område henhører ressortmæssigt under Departementet for Uddannelse,
Kultur, Forskning og Kirke (IKIIN).
IKIIN anmodede DIG-GL, som er en styrelse under departementet, om at vurdere for-
slaget. På baggrund heraf og efter konsultation herom med departementet meddelte
DIG-GL den 20. december 2017 DIG-DK, at Grønland ønsker, at forslag til lov om ud-
stedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer skal indeholde en
anordningsmulighed for Grønland.
Det blev i den forbindelse anført, at det væsentligste ønske fra Grønlands side er at sik-
re, at borgere folkeregistreret i Grønland fortsat kan få udstedt et. Nem ID i den kommu-
ne, som de er folkeregistreret i. Det blev samtidig anført, at der et ønske om, at anord-
ningen kan træde i kraft samtidig med loven for at sikre, at der ikke sker et brud i udste-
delsen af NemID.
Det blev afslutningsvis anført, at DIG-DK i januar 2018 vil få en mere officiel henvendel-
se om anordningsønsket. Nærværende skrivelse er således udtryk for dette.
Som tidligere meddelt skal det herved bekræftes, at IKIIN ønsker, at loven kan sættes i
kraft for Grønland ved en anordning, og at dette kan ske samtidig med lovens ikrafttræ-
den.
Begrundelsen herfor er, at både Danmark og Grønland har fælles folkeregistrering. På
den baggrund benytter Grønland ligesom Danmark personnumre og NemID som grund-
1/2
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
lag for digital selvbetjening, herunder også for digital post.
Grønlandske kommuner udsteder ligesom danske kommuner NemID til borgerne. I
modsætning til danske kommuner er det nuværende aftalegrundlag for Grønland base-
ret på en privatretlig aftale via Grønlands Repræsentation i København som aftalepart
med NETS. Dette er begrundet i, at grønlandske kommuner hidtil ikke har haft mulighed
for få tildelt et cvr-nummer. Dette er dog ændret pr. 1. januar 2018.
Da det er ønskeligt, at de grønlandske kommuner fortsat skal kunne udstede NemID til
fysiske personer, som er folkeregistreret i Grønland, ønskes Anordningen ikraftsat for
Grønland på samme dato, som loven træder i kraft.
Det er væsentligt, at de grønlandske kommuner ikke på grund af lovforslagets vedtagel-
se i Folketinget risikerer at blive udsat for en periode, hvori de ikke kan udstede NemID
til fysiske personer folkeregistreret i Grønland.
For at dette kan nås skal forslaget til anordning behandles på Inatsisartuts forårssamling
2018, der starter den 6. april 2018. Sidste frist for indlevering af forslag hertil er fredag
den 2. marts 2018. Forud skal indgå en offentlig høringsperiode.
Forslaget er ikke forhåndsanmeldt og vil derfor skulle efteranmeldes. Henset til sagens
hastende karakter, forventes det, at den grønlandske regering (Naalakkersuisut) i for-
bindelse med efteranmeldelsen vil søge Formandskabet for Inatsisartut om dispensation
fra afleveringsfristen, således at der gives den fornødne tid til udarbejdelse af anord-
ningsforslaget, tilhørende resumé, beslutningsforslag (hvorved anordningsforslaget fore-
lægges for det grønlandske parlament, Inatsisartut, til udtalelse) og oversættelse af ma-
terialet.
Departementet skal derfor foreslå et møde snarligst muligt, hvor der drøftes og fastlæg-
ges en tidsplan for det videre arbejde.
Inussiarnersumik inuulluaqqusilluta
Med venlig hilsen
Claus Kleemann
2/2
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0016.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 9 -- [ Departementet for Udannelse, Kultur, Forskning og Kirke, Grønland 2 ] --
Naalakkersuisut
Government of Greenland
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark
Høringssvarets fremsendes til
[email protected]
og cc til
[email protected]
Brevdato: 15. februar 2018
Sags nr. 2018 - 4434
Akt. nr. 7306749
Postboks 1078
3900 Nuuk
Tel. (+299) 34 50 00
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Høringssvar til forslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer og til virksomheders medarbejdere
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke har modtaget ovennævnte
lovforslag til høring. Departementet har i den forbindelse anmodet
Digitaliseringsstyrelsen, som er en underliggende styrelse under departementet, om at
besvare høringen på departementets vegne.
Grønlands Selvstyre er enig i lovforslagets formål og hensigt. Nemlig at tydeliggøre
borgernes og virksomhedernes retsstilling, herunder klagemulighed ved at fastslå ved
lov, at det er en myndighedsopgave og et myndighedsansvar at sikre udstedelsen af
NemID til både borgere og virksomheder.
I bemærkninger til lovforslaget beskrives den danske udvikling for brug af NemID.
Grønland er i fuld gang med samme udvikling. Offentlig digital post forventes fuld
implementeret i 2019.
Grønlandske offentlige myndigheder har ligesom danske offentlige myndigheder fokus
på, hvordan der skabes administrative lettelser for erhvervslivet og borgere igennem
anvendelse af digitale løsninger. Herunder at benytte NemID for fysiske personer og
virksomheder.
Grønlandske kommuner udsteder ligesom danske kommuner NemID til borgerne. I
modsætning til danske kommuner er det nuværende aftalegrundlag for Grønland
baseret på en privatretlig aftale via Grønlands Repræsentation i København som
aftalepart med Nets DanID A/S. Dette er begrundet i, at grønlandske kommuner hidtil
ikke har haft mulighed for få tildelt et cvr-nummer. Dette er ændret pr. 1. januar 2018
efter at Grønland og Danmark har fået fælles selskabsregistrering.
Det er væsentligt, at de grønlandske kommuner ikke på grund af lovforslagets
vedtagelse i Folketinget risikerer at blive udsat for en periode, hvori de ikke kan
udstede NemID til fysiske personer folkeregistreret i Grønland, det samme gælder
ligeledes for de grønlandske virksomheders brug af NemID for virksomheder.
1
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
Da det er ønskeligt, at de grønlandske kommuner fortsat skal kunne udstede NemID til
fysiske personer, som er folkeregistreret i Grønland, ønskes en anordningen for denne
lov ikraftsat for Grønland på samme dato, som loven træder i kraft.
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke, hvorunder det digitale
område ressortmæssigt henhører, har allerede efter første høringsrunde anmodet
Digitaliseringsstyrelsen i Danmark herom.
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Erik Frydensberg-Holm (Digitaliseringsstyrelsen)
Toqq/direkte 346407
[email protected]
2
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0018.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 10 -- [ Finanstilsynet ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Julie Caroline Preuthun ([email protected]), DIGST Center for infrastruktur ([email protected])
Ministerbetjening (FT ([email protected])
Finanstilsynet - Ministerbetjening ([email protected])
SV: Ny høring over lovforslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til
virksomheders medarbejdere
Sendt:
13-02-2018 14:13:17
Bilag:
smime.p7s;
Kære Julie Preuthun
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Morten Koppel
Ministerbetjening
Juridisk kontor
______________________________________________​​____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 44
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Fra:
Julie Caroline Preuthun [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. februar 2018 13:48
Emne:
Ny høring over lovforslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til
virksomheders medarbejdere (DIGST Id nr.: 1250699)
Til organisationer og myndigheder
Hermed fremsendes høring over lovforslag til lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og
virksomheders medarbejdere.
Lovforslaget har været i høring i fra den 1. december 2017 til den 4. januar 2018 i en tidligere version. Lovforslaget sendes i
ny høring, da høringen og det videre arbejde har givet anledning til en række mere indholdsmæssige ændringer:
Lovforslaget omfatter nu også udstedelse af NemID til virksomheders medarbejdere, jf. § 1, stk. 1 og § 4, stk. 2. Det
betyder, at retstillingen også for virksomheder fastslås.
·
Bestemmelsen i § 2 justeres, så det fastslås, at kompetencen til at træffe afgørelse om at udstede NemID kan
delegeres til juridiske enheder (registreringsenheder).
·
Der er indføjet en bestemmelse (§ 3), der fastslår, at forvaltningsloven og offentlighedsloven finder anvendelse på
afgørelser truffet af den udpegede private virksomhed og af registreringsenhederne.
·
Det er indsat (§ 7), at loven ikke er gældende for Grønland og Færøerne, men at den ved kongelig anordning helt
eller delvist kan sættes i kraft for Grønland.
·
Dokumenterne er tilgængelige på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/61532
Eventuelle bemærkninger modtages
senest tirsdag den 20. februar 2018 klokken 12
og sendes til Julie Preuthun,
[email protected] og cc [email protected].
Med venlig hilsen
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0019.png
Med venlig hilsen
Julie Caroline Preuthun
Specialkonsulent
Tlf. 25 37 00 92 | Mobil 25370092
[email protected]
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
www.digst.dk
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858911_0020.png
-- AKT 1256875 -- BILAG 11 -- [ Datatilsynet 2 ] --
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected],
[email protected], [email protected]
13. februar 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-112-0858
Dok.nr. 462628
Sagsbehandler
Sara Koch Jørgensen
Direkte 3319 3291
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om udstedelse af NemID
med offentlig digital signatur til fysiske personer og virksomheders med-
arbejdere
1.
Ved e-mail af 9. februar 2018 har Digitaliseringsstyrelsen anmodet om at
modtage Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
2.
Lovforslaget indeholder umiddelbart en bestemmelse der indebærer en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for behandling af personoplys-
ninger.
Datatilsynet skal for god ordens skyld bemærke, at tilsynet forventer at blive
hørt forud for udstedelse af en eventuel bekendtgørelse, som indebærer en
behandling af personoplysninger, jf. persondatalovens § 57.
Kopi af dette brev er sendt til orientering til Justitsministeriets Lovafdeling og
Databeskyttelseskontor.
Med venlig hilsen
Sara Koch Jørgensen