Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 150 Bilag 1
Offentligt
1858910_0001.png
16. februar 2018
Kommenteret høringsnotat
Høringsnotat med kommentarer vedrørende forslag til lov om
udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske
personer og til medarbejdere i juridiske enheder
Indledning
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 1. december 2017 til den 4.
januar 2018. Lovforslag, høringsbrev og høringslisten er offentliggjort på
Høringsportalen.dk.
Finansministeriet kan henvise til høringssvarene for en fuldstændig gengivelse af
synspunkter indgivet under høringen. De væsentligste bemærkninger fra de hørte
eksterne parter gennemgås og kommenteres nedenfor.
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
lovforslaget: Lagmandens kontor, Færøerne, Departementet for Uddannelse,
Kultur, Forskning og Kirke i Grønland, LOS
de private sociale tilbud, IT-
Politisk forening og Advokatrådet
Følgende eksterne høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
udkastet til lovforslaget: Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, og
Folketingets Ombudsmand.
Efter høringen har det videre arbejde med lovforslaget givet anledning til både at
foretage indholdsmæssige ændringer samt foretage konsekvensrettelser og
justeringer af lovteknisk og korrekturmæssig karakter.
Der er blandt andet tale om følgende ændringer:
Lovforslaget er ændret til også at omfatte udstedelsen af NemID til
virksomheders medarbejdere, jf. § 1, stk. 1 og § 4, stk. 2.
Der er indføjet en bestemmelse (§ 2), der fastslår, at kompetencen til at udstede
NemID til fysiske personer ved fysisk fremmøde kan delegeres til juridiske
enheder (registreringsenheder).
Der er indføjet en bestemmelse (§ 3), der fastslår, at forvaltningsloven og
offentlighedsloven finder anvendelse på afgørelser truffet af den udpegede
private virksomhed og af registreringsenhederne.
På den baggrund har lovforslaget været i høring igen i perioden fra den 9. februar
til den 16. februar.
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858910_0002.png
Side 2 af 5
Følgende eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger: Departementet for
Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke i Grønland. Bemærkningerne svarer til
de fremsendte i første høring, hvorfor Finansministeriet henviser til nedenstående
kommentarer til bemærkningerne.
Følgende eksterne høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
udkastet til lovforslaget: Datatilsynet, Finansrådet.
Finansministeriet kan henvise til høringssvarene for en fuldstændig gengivelse af
synspunkter indgivet under høringen. Høringssvarene har ikke givet anledning til
ændringer af lovforslaget, og der henvises i øvrigt til nedenstående kommentarer
til bemærkningerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Lagmandens Kontor, Færøerne
Lagmandens Kontor vurderer, at sagsområdet er overgået til færøerne, og at der
således ikke er tale om et fællesanliggende, der varetages af rigsmyndighederne.
Derfor bør lovforslaget ikke gælde for Færøerne.
Lagmandens Kontor bemærker, at der er færinger med bopæl på Færøerne, som i
dag ikke har et personnummer, men som af forskellige årsager kan have behov for
at få udstedt NemID.
Lagmandens Kontor foreslår derfor, at der indsættes en hjemmel til, at ministeren
for offentlig innovation efter aftale med Færøernes Landsstyre kan bestemme, at
NemID kan udstedes til personer bosiddende på Færøerne, og at kravet om
identifikation med personnummer i den forbindelse kan fraviges.
Kommentar
Finansministeriet har noteret sig, at Lagmandens Kontor oplyser, at der er tale om
et sagsområde, der ikke hører til fællesanliggender, som varetages af
rigsmyndighederne. Sagsområdet anses derfor som overgået til færøerne, hvorfor
loven ikke skal gælde på Færøerne.
For så vidt angår ønsket om, at der tilvejebringes hjemmel til, at kravet om
personnummer i forbindelse med udstedelse af NemID kan fraviges, kan det
oplyses, at det som nævnt i lovbemærkningerne ikke er hensigten med loven at
ændre den eksisterende praksis for udstedelse af NemID, hvorefter det er en
forudsætning for at få udstedt NemID, at vedkommende har et personnummer.
NemID-løsningen er baseret på personnumre med henblik på at sikre entydig
identifikation af personer i den digitale forvaltning. Langt de fleste offentlige
systemer er i dag baseret på entydig identifikation via personnumre. Det vil kræve
ændringer af såvel NemID-løsningen som alle offentlige løsninger, hvis NemID
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858910_0003.png
Side 3 af 5
skulle udstedes til personer uden personnummer. Det vil derfor være forbundet
med betydelige økonomiske omkostninger at bryde med denne praksis. Krav om
personnummer er således en identifikations- og systemmæssig forudsætning for
den eksisterende NemID-løsning og vil derfor ikke kunne fraviges.
For så vidt angår tildeling af personnummer kan det oplyses, at reglerne herfor er
fastlagt i CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017 af lov om Det
Centrale Personregister), der hører under Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at efter CPR-loven tildeles
personnumre ved folkeregistrering (bopælsregistrering) her i landet på grund af
fødsel eller tilflytning fra udlandet. Herudover kan visse danske myndigheder
tildele såkaldte administrative personnumre til brug for myndighedens
sagsbehandling, f.eks. af SKAT. Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at
folkeregistrering på Færøerne er et færøsk særanliggende, således at CPR-loven
ikke kan sættes i kraft for Færøerne. Færøerne har deres eget
folkeregistreringssystem.
For så vidt angår selve adgangen til at få udstedt NemID på Færøerne kan det
oplyses, at dette ønske er indgået i arbejdet med grænsehindringer inden for
rigsfællesskabet, og at det daværende Social- og Indenrigsministerium i den
forbindelse forestod et arbejde bl.a. med at udrede mulighederne for et oprette en
såkaldt registreringsenhed på Færøerne, der kan udstede NemID til personer med
et dansk administrativt personnummer.
Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyser i den forbindelse, at det daværende
Social- og Indenrigsministerium den 15. september 2016 sendte et brev til
Landsstyreområdet for Sundhed og Indenlandsanliggender, hvori der bl.a. er
foreslået en løsningsmodel for at tilvejebringe adgang til udstedelse af NemID på
Færøerne til de færinger, der har fået tildelt et dansk administrativt personnummer
af en dansk myndighed til brug for myndighedens varetagelse af myndighedens
sagsbehandling. Der er foreslået en løsningsmodel, hvor Færøerne - i lighed med
den model for udstedelse af NemID, der er tilvejebragt i Grønland - varetager
opgaven med at udstede NemID på Færøerne, og hvor medarbejdere i et antal
færøerske kommuner får til opgave at udstede NemID. Økonomi- og
Indenrigsministeriet oplyser, at det i oktober 2017 ift. arbejdet med
grænsehindringer indenfor rigsfællesskabet er blevet oplyst fra Færøerne, at der
fortsat pågår overvejelser på Færøerne om den foreslåede løsningsmodel.
Udstedelse af NemID til færinger baseret på OCES-personcertifikatpolitikken vil
foregå på samme måde som i dag. Hvis en færing har et administrativt
personnummer, kan NemID alene blive udstedt ved personligt fremmøde hos en
registreringsenhed. Færøerne kan, såfremt de ønsker det, indgå aftale med Nets
DanID A/S om at etablere registreringsenheder til udstedelse af NemID på
Færøerne.
Lovforslaget vil blive ændret, så det fremgår, at loven ikke gælder for Færøerne.
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858910_0004.png
Side 4 af 5
2.2 , Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke i Grønland
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke i Grønland ønsker, at
lovforslaget skal indeholde en anordningsmulighed for Grønland, og at loven kan
sættes i kraft i Grønland samtidig med lovens ikrafttrædelse.
Kommentar
Finansministeriet har noteret sig, at Departementet for Uddannelse, Kultur,
Forskning og Kirke i Grønland ønsker, at lovforslaget skal indeholde en
anordningsmulighed for Grønland
Det er som nævnt i lovbemærkningerne ikke hensigten med loven at ændre den
eksisterende praksis for udstedelse af NemID. Den hidtidige aftalebaserede tilgang
for udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer
(NemID) i Grønland baseret på OCES-personcertifikatpolitikken vil derfor
fortsat være gældende.
Lovforslaget vil blive ændret, så det fremgår, at loven ikke gælder for Grønland,
men at loven vil kunne sættes i kraft i Grønland ved kongelig anordning.
2.3 Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at afgørelser om at afslå at udstede eller genåbne
NemID, eller spærre NemID må betragtes som ganske indgribende afgørelser,
hvorfor afgørelser herom ud fra proportionalitetshensyn må have undtagelsens
karakter. Advokatrådet påpeger, at der gælder en særlig vejledningspligt, som bl.a
indebærer, at forvaltningsmyndigheder må sikre sig, at de er i stand til at forstå, og
blive forstået af udlændinge, hvorfor advokatrådet mener, at det er problematisk
at der i lovforslaget står, at der
kan meddeles afslag “af sproglige eller
forståelsesmæssige årsager”.
Kommentar
Finansministeriet skal bemærke, at lovforslaget ikke ændrer på forvaltningsloven
og de forvaltningsretlige principper, herunder på vejledningspligten. Det er
desuden ikke hensigten med lovforslaget at ændre de gældende krav til udstedelse
af NemID. Kravene til udstedelse af NemID fremgår i dag af certifikatpolitikken
for OCES-personcertifikater og NemID-reglerne. Finansministeriet bemærker
desuden, at såfremt en borger får afslag på udstedelse af NemID, skal borgeren
betjenes på anden vis af fx kommunen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
2.4. IT-politisk forening
IT-Politisk forening bemærker, at borgeren skal afgive samtykke til behandling af
personoplysninger i forbindelse med udstedelse af NemID, og sætter spørgsmål
ved frivilligheden i afgivelsen af dette samtykke, da NemID benyttes til en lang
række obligatoriske selvbetjeningsløsninger.
L 150 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for offentlig innovation
1858910_0005.png
Side 5 af 5
IT-Politisk forening anbefaler, at lovforslaget udvides, så det regulerer
behandlingen af personoplysninger ved udstedelse af NemID og brug af NemID i
forbindelse med offentlig digital selvbetjening, og at NemID løsningen opfylder
garantier for beskyttelse af den registreredes rettigheder i overensstemmelse med
Databeskyttelsesforordningen.
Kommentar
Lovforslaget har netop til hensigt at skabe klare lovgivningsmæssige rammer for
ansvar og rettigheder i forhold til NemID, fordi NemID har fået en betydelig
udbredelse blandt andet via de obligatoriske selvbetjeningsløsniger.
Behandlingen af personoplysninger i forbindelse med udstedelsen og anvendelsen
af NemID skal overholde det gældende persondataretlige lovgrundlag, herunder
databeskyttelsesforordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
2.5 LOS
De private sociale tilbud
LOS bemærker, at deres medlemmer ofte oplever udfordringer med borgere, der
på grund af deres psykiske eller fysiske væsentligt nedsatte funktionsevne har
vanskeligt ved at administrere brugen af NemID. Herudover henviser LOS til, at
både fuldmagtsløsning og brug af værgemål kun løser udfordringen, såfremt de
enkelte myndigheder tilbyder en sådan løsning.
Kommentar
Finansministeriet anerkender, at det kun er muligt at anvende fuldmagtsløsning og
værgemål, såfremt dette tilbydes af den enkelte løsning. Det er ikke en del af
lovforslaget at regulere myndighedernes anvendelse af en fuldmagtsløsning og
håndtering af værgemål.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.