Skatteudvalget 2017-18
L 148 Bilag 1
Offentligt
1858536_0001.png
21. februar 2018
J.nr. 2018-100
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om
Udbetaling Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyn-
dighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bemærker, at lovforslaget falder
uden for DA’s virkefelt, hvorfor
DA ikke har ønsket at afgive be-
mærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv (DE) oplyser ge-
nerelt at arbejde for en mindre og
mere effektiv offentlige sektor, og
at opgaver løses, hvor de løses
bedst og billigst. Der bør derfor i
lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige indsættes udtrykkelig
hjemmel til, at private virksomhe-
der kan bistå restanceinddrivelses-
myndigheden med inddrivelsen.
Ved at udbyde inddrivelsesopga-
ven på et marked med konkur-
rence mellem flere leverandører
vil det offentlige kunne opnå be-
tydelige effektivitetsgevinster, hin-
dre tab af skattekroner og bruge
de private leverandørers kompe-
tencer til at udvikle og forbedre
opgavevaretagelsen. Myndigheds-
aspektet bør derfor ikke hindre, at
inddrivelsesopgaven overlades til
private.
Endelig anfører DE, at Skattemi-
nisteriet bør overveje at lade pri-
vate virksomheder bistå restance-
inddrivelsesmyndigheden med
Som led i styrkelsen af inddrivelsen
af gæld over for skyldnere med
gæld til det offentlige er Skattemi-
nisteriet i dialog med advokat- og
inkassobrancheforeningerne samt
forsyningsselskaberne som opfølg-
ning på aftalen af 8. juni 2017 om
styrkelse af den offentlige gælds-
inddrivelse for at høre deres forslag
til, på hvilke områder parterne kan
og ønsker at bidrage til opgaveløs-
ningen og under hvilke betingelser.
Regeringen og aftalepartierne vil
følge op herpå i overensstemmelse
med aftalen.
Arbejdet med de retskraftvurderin-
ger, der vil skulle foretages for de
fordringer, der ikke foreslås afskre-
vet ekstraordinært, vurderes mest
Side 2 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vurderingen af de enkelte fordrin-
gers retskraft.
hensigtsmæssigt at kunne gennem-
føres af medarbejderne hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden. Rets-
kraftvurderingen (afdækningen af,
om fordringen er forældet) forud-
sætter endvidere i vidt omfang ad-
gang til og opslag i restanceinddri-
velsesmyndighedens gamle inddri-
velsessystemer og vil derfor ikke
kunne forestås alene af fordrings-
haverne eller private aktører.
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen be-
mærkninger.
Dansk InkassoBranche-
forening
Dansk InkassoBrancheforening
(DIB) udtrykker fuld forståelse
for intentionerne bag lovforslaget,
men finder, at afskrivninger, der
baseres på fordringsstørrelsen, be-
tyder, at visse offentlige fordrings-
havere vil blive uforholdsmæssigt
hårdt ramt. Parkeringsafgifter,
biblioteksgebyrer, kontrolafgifter i
forbindelse med offentlig trans-
port m.v. er typisk fordringer af
begrænset størrelse.
Det er korrekt, at afskrivningsmo-
dellen omfatter mindre gældsposter
på højst 7.500 kr. Valget er foreta-
get for at maksimere den restance-
masse, som efter gennemførelsen
af oprydningsopgaven vil skulle
forsøges inddrevet.
Tidsforbruget til en retskraftvurde-
ring er i princippet uafhængigt af
den enkelte fordrings størrelse.
Lønsomhedsbetragtninger gør der-
for, at en retskraftvurdering af en
lille fordring som udgangspunkt
ikke vil stå mål med udbyttet.
Afskrivningen er målrettet skyld-
nere med lavest indkomst og der-
for med de dårligste forudsætnin-
ger for nogensinde at kunne betale
deres gæld.
Hvis tvivlen om retskraften mere
specifikt vedrører en fordrings
mulige forældelse, vil fordringsha-
ver typisk i sit eget system besidde
oplysninger om forfaldsdatoen og
Den ekstraordinære afskrivning har
baggrund i, at der tvivl om gyldig-
heden af en stor mængde gældspo-
ster, der repræsenterer alle for-
Side 3 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
derfor kunne afklare, om de data,
restanceinddrivelsesmyndigheden
besidder, er korrekte, og derved –
efter anvendelse af en begrænset
mængde ressourcer – kunne af-
klare retskraften. Fordringshavere,
der har mange fordringer, der
som følge af deres beløbsstørrelse
vil blive afskrevet, bør have denne
mulighed for at afklare retskraf-
ten, hvilket desuden vil kunne
nedbringe antallet af afskrivnin-
ger.
dringstyper, da de f.eks. ikke er re-
gistreret med korrekte data, så det
ikke er muligt at se, om gældspo-
sterne er retskraftige eller foræl-
dede. I nogle tilfælde skyldes det
kvaliteten af de data, der er modta-
get fra de enkelte fordringshavere.
I andre tilfælde har EFI begået fejl
ved registreringen af fordringen.
Der kan også være tvivl om, hvor-
vidt et af restanceinddrivelsesmyn-
digheden gennemført inddrivelses-
skridt, f.eks. lønindeholdelse eller
modregning, reelt har afbrudt for-
ældelsen.
Det vil som udgangspunkt kræve
en vurdering af hver enkelt for-
dring, hvis det skal afklares, hvad
den nærmere årsag til den tvivl-
somme retskraft er.
Såfremt disse fordringer skulle gen-
nemgås manuelt, ville det pga. an-
tallet af fordringer for især restan-
ceinddrivelsesmyndigheden og i et
vist omfang for fordringshaverne
indebære et omfattende og ressour-
cekrævende arbejde, som ikke vil
stå mål med det inddrivelsespro-
venu, som ville kunne indhentes fra
de fordringer, der valideres som
retskraftige.
Det skyldes bl.a., at kursværdien af
fordringerne omfattet af den eks-
traordinære afskrivning allerede i
udgangspunktet er lav.
Retskraftvurderingen (afdækningen
af, om fordringen er forældet) for-
udsætter endvidere i vidt omfang
adgang til og opslag i restanceind-
Side 4 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
drivelsesmyndighedens gamle ind-
drivelsessystemer og vil derfor ikke
kunne forestås alene af fordrings-
haverne eller private aktører.
DIB bemærker om den del af lov-
forslaget, hvorefter en afskrivning
af en fordring på mellem 1.000 og
7.500 kr. alene vil kunne ske for
fysiske personer med en skatte-
pligtig indkomst på under 200.000
kr. for indkomståret 2017, alterna-
tivt 2016 eller 2015, at den skatte-
pligtige indkomst ofte vil kunne
være en fornuftig rettesnor for
skyldners betalingsevne, men at
øvrige formueforhold så vidt mu-
ligt bør medtages. En folkepensi-
onist med en skattepligtig ind-
komst på under 200.000 kr. kan
således godt have væsentlige vær-
dier. Hvis det er muligt at med-
tage formueoplysninger automa-
tisk, bør det derfor gøres.
Den ekstraordinære afskrivning ef-
ter den foreslåede model betyder,
at antallet af gældsposter til manuel
gennemgang bringes ned til et ni-
veau, der kan håndteres administra-
tivt og organisatorisk. Såfremt regi-
streret formue op til en given
grænse skulle anvendes som yderli-
gere kriterium for afskrivning, vil
det alt andet lige forøge antallet af
fordringer til manuel gennemgang
ud over det forudsatte niveau. Der-
til kommer, at formue ikke nød-
vendigvis er udtryk for øget beta-
lingsevne (”likviditet”) og slet ikke i
samme omfang som skattepligtig
indkomst. Endelig er der ved an-
vendelse af kriteriet skattepligtig
indkomst over 200.000 kr. i af-
skrivningsmodellen allerede indi-
rekte taget højde for formue, idet
der som hovedregel er en sammen-
hæng mellem formue i form af
f.eks. fast ejendom og skattepligtig
indkomst af en vis størrelse.
Endelig anbefaler DIB, at man
for ikke på ny i 2019 at skulle fo-
retage unødvendigt store afskriv-
ninger snarest får skabt de rigtige
lovgivningsmæssige rammer for
den offentlige opkrævning, som i
dag er omkostningstung for of-
fentlige virksomheder og derfor
er årsag til, at så mange sager må
sendes til restanceinddrivelses-
myndigheden. DIB’s erfaring er,
Som nævnt ovenfor i bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Dansk
Erhverv er Skatteministeriet i dia-
log med advokat- og inkassobran-
cheforeningerne samt forsynings-
selskaberne som opfølgning på af-
talen af 8. juni 2017 om styrkelse af
den offentlige gældsinddrivelse for
at høre deres forslag til, på hvilke
områder parterne kan og ønsker at
bidrage til opgaveløsningen og un-
der hvilke betingelser. Regeringen
Side 5 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at fordringerne mister en væsent-
lig del af deres værdi efter få må-
neder, hvorfor det er væsentligt
hurtigst muligt at etablere ram-
merne for en effektiv opkrævning.
og aftalepartierne vil følge op herpå
i overensstemmelse med aftalen.
DANVA
DANVA anfører, at det for vand-
sektoren er problematisk, at den
skal bære byrden for den hidtidige
mangelfulde inddrivelse gennem
SKAT og i forbindelse hermed
skal bidrage til socialpolitiske hen-
syn, mens den på den anden side
er underlagt en stram økonomisk
regulering og i den forbindelse
sammenlignes med kommercielle
virksomheder.
DANVA anfører, at man forven-
ter, at den kompensation, som de
af den påtænkte ekstraordinære
afskrivning berørte fordringsha-
vere kan forvente at modtage, bli-
ver genstand for forhandlinger
med fordringshaverne. Det un-
drer DANVA, at spørgsmålet om
kompensation ikke berøres i lov-
forslaget.
Det fremgår af den politiske aftale
om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, at aftalepartierne
er enige om at drøfte omfanget af
kompensation til de ikke-statslige
fordringshavere, herunder kommu-
ner og forsyningsselskaber, for for-
dringer, der afskrives ekstraordi-
nært. Regeringen og aftalepartierne
vil følge op herpå i overensstem-
melse med aftaleteksten.
Som det fremgår ovenfor af be-
mærkningerne til høringssvaret fra
Dansk InkassoBrancheforening,
har den ekstraordinære afskrivning
baggrund i, at der tvivl om gyldig-
heden af en stor mængde gældspo-
ster, der repræsenterer alle for-
dringstyper, da de f.eks. ikke er re-
gistreret med korrekte data, så det
ikke er muligt at se, om gældspo-
sterne er forældede (dvs. ikke læn-
gere retskraftige).
DANVA anfører endvidere, at de
fordringer, der påtænkes afskre-
vet, er fordringer, for hvilke en
maskinel retskraftvurdering ikke
er mulig, og fordringshaverne risi-
kerer derfor en afskrivning af
retskraftige fordringer, alene fordi
en maskinel retskraftvurdering
ikke er mulig. Derfor bør for-
dringshaverne som minimum hø-
res i forbindelse hermed.
Side 6 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det vil som udgangspunkt kræve
en vurdering af hver enkelt for-
dring, hvis det skal afklares, hvad
den nærmere årsag til den tvivl-
somme retskraft er, og så vil der al-
lerede være anvendt tid på en for-
dring, hvor udbyttet måske ikke
står mål med indsatsen, jf. ovenfor.
Og det er slet ikke givet, at for-
dringshaver vil kunne afklare rets-
kraften. Såfremt disse fordringer
skulle gennemgås manuelt, ville det
pga. antallet af fordringer indebære
et omfattende og ressourcekræ-
vende arbejde hos især restanceind-
drivelsesmyndigheden og i et vist
omfang hos fordringshaverne, hvil-
ket ikke vil stå mål med det inddri-
velsesprovenu, som ville kunne
indhentes fra de fordringer, der va-
lideres som retskraftige. Det skyl-
des bl.a., at kursværdien af fordrin-
gerne omfattet af den ekstraordi-
nære afskrivning allerede i udgangs-
punktet er lav.
Retskraftvurderingen (afdækningen
af, om fordringen er forældet) for-
udsætter endvidere i vidt omfang
adgang til og opslag i restanceind-
drivelsesmyndighedens gamle ind-
drivelsessystemer og vil derfor ikke
kunne forestås alene af fordrings-
haverne eller private aktører.
Det burde også være muligt for
fordringshaverne at tilbagekalde
retskraftige fordringer fra SKAT
med henblik på selv at forestå
inddrivelsen af disse. I den forbin-
delse bør der ifølge DANVA ses
på en ligestilling med anden inkas-
sation, herunder i forhold til an-
vendelsen af private inkassatorer
Det vil i den nuværende situation
være forbundet med store vanske-
ligheder at tilbagekalde fordringer
under inddrivelse med henblik på
iværksættelse af en alternativ inkas-
soproces udført af fordringshavere
eller private aktører.
Side 7 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og omkostningsdækning ved en
sådan anvendelse.
Der er fortsat er tvivl om gyldighe-
den af en stor mængde fordringer,
da de f.eks. ikke er registreret med
korrekte data. Som følge heraf kan
fordringerne være forældede (dvs.
at de ikke længere er retskraftige).
Yderligere er der i en del af den
samlede fordringsmasse identifice-
ret en række datafejl, som forhin-
drer, at der kan gennemføres aktiv
inddrivelse, før fejlene er udbedret.
Det betyder konkret, at disse for-
dringer ikke lovligt kan inddrives,
hverken af restanceinddrivelses-
myndigheden, fordringshaverne
selv eller private aktører, før der
igen er skabt sikkerhed for, at de
eksisterende fordringer er gyldige
og inddrivelsesparate. Når de eks-
traordinære afskrivninger er gen-
nemført, datakvaliteten er genop-
rettet, og det er fastslået, at de til-
bageværende fordringer er retskraf-
tige, inddrivelsesparate og konver-
teret til det nye inddrivelsessystem,
er denne risiko minimeret.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Dansk
Inkassobrancheforening, er valget
af modellen for afskrivningen fore-
taget for at maksimere den restan-
cemasse, som efter gennemførelsen
af oprydningsopgaven vil skulle
forsøges inddrevet.
Tidsforbruget til en retskraftvurde-
ring er i princippet uafhængigt af
den enkelte fordrings størrelse.
Lønsomhedsbetragtninger gør der-
for, at en retskraftvurdering af en
lille fordring som udgangspunkt
ikke vil stå mål med udbyttet.
DANVA bemærker, at vandsek-
toren som følge af de opstillede
kriterier for den påtænkte ekstra-
ordinære afskrivning ser ud til at
blive ramt urimeligt hårdt. Et af
DANVA’s medlemmer har oplyst
at have fordringer for ca. 8 mio.
kr. under inddrivelse hos SKAT,
hvoraf mere end halvdelen udgø-
res af fordringer på under 2.000
kr.
Side 8 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Afskrivningen er målrettet skyld-
nere med lavest indkomst og der-
for med de dårligste forudsætnin-
ger for nogensinde at kunne betale
deres gæld.
DANVA bemærker om den del af
lovforslaget, hvorefter en afskriv-
ning af en fordring på mellem
1.000 og 7.500 kr. alene vil kunne
ske for fysiske personer med en
skattepligtig indkomst på under
200.000 kr. for indkomståret
2017, alternativt 2016 eller 2015,
at det er fejlagtigt alene at se på
den skattepligtige indkomst for et
enkelt år frem for tillige at se på,
om skyldner ejer aktiver eller har
en fremtidig betalingsevne, f.eks.
fordi skyldner er en studerende.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne ovenfor til høringssvaret fra
Dansk InkassoBrancheforening,
betyder den ekstraordinære afskriv-
ning efter den foreslåede model, at
antallet af gældsposter til manuel
gennemgang bringes ned til et ni-
veau, der kan håndteres administra-
tivt og organisatorisk. Såfremt regi-
streret formue op til en given
grænse skulle anvendes som yderli-
gere kriterium for afskrivning, vil
det alt andet lige forøge antallet af
fordringer til manuel gennemgang
ud over det forudsatte niveau. Der-
til kommer, at formue ikke nød-
vendigvis er udtryk for øget beta-
lingsevne (”likviditet”) og slet ikke i
samme omfang som skattepligtig
indkomst. Endelig er der ved an-
vendelse af kriteriet skattepligtig
indkomst over 200.000 kr. i af-
skrivningsmodellen allerede indi-
rekte taget højde for formue, idet
der som hovedregel er en sammen-
hæng mellem formue i form af
f.eks. fast ejendom og skattepligtig
indkomst af en vis størrelse.
Afskrivningen er baseret på nogle
nødvendige valg for at skabe det
bedst mulige fundament for fremti-
dens gældsinddrivelse.
Afskrivningen skal sikre, at udgif-
terne til de såkaldte retskraftvurde-
ringer af fordringer med tvivlsom
retskraft står i et rimeligt forhold til
DANVA påpeger, at vandselska-
berne skal levere til alle, dvs. også
lavindkomstgrupper, hvorfor der
for sektoren må forventes afskriv-
ninger i stor udstrækning trods
indkomstkravet og afskrivnings-
loftet. For multiforsyningsselska-
berne vil der være fordringer, der
har fortrinsstilling og derfor
Side 9 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
burde kunne inddrives, hvis der
var inddrevet fra SKATs side.
Spildevandsforsyningsselskaberne
har aftagepligt og må derfor op-
kræve ekstra hos de øvrige kunder
for at dække tabet hos de kunder,
der ikke betaler, og i øvrigt fort-
sætte leveringen til dem, der ikke
betaler. Det kan derfor undre, at
det ikke vurderes at være stri-
dende mod retsfølelsen at afskrive
denne type fordringer.
de enkelte fordringers størrelse, og
at opgaven i praksis kan gennemfø-
res administrativt og organisatorisk.
Det er derfor besluttet at afskrive
en række mindre fordringer efter
en model, der dels tager hensyn til
skyldnernes betalingsevne, dels va-
retager hensynet til retsfølelsen, så-
ledes at f.eks. bøder og andre krav,
der hviler på strafbare handlinger,
ikke afskrives. Herudover kan næv-
nes fordringer, som allerede efter
gældende regler ikke må afskrives,
f.eks. private krav og udenlandske
fordringer.
Som det fremgår af den politiske
aftale om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, bilag 4, er der ud
over usikkerheden om retskraften
ved en del af gældsposterne identi-
ficeret en række andre fejl blandt
gældsposterne. En del af disse fejl
skyldes ikke problemer hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden. Der er
bl.a. tale om fejl, som skyldes syste-
matiske fejlindberetninger fra for-
dringshavernes side, hvor data som
f.eks. stiftelses- eller forældelses-
dato er fejlbehæftet, eller hvor
gældsposter og deres renter er
blandet sammen.
Fejlene betyder, at gældsposterne
ikke kan inddrives. Samtidig bety-
der fejlene, at gældsposterne ikke
kan konverteres til det nye gælds-
inddrivelsessystem. Det kan betyde,
at gældsposterne skal sendes retur
til fordringshaverne til berigtigelse
med risiko for – hvis det af tekni-
ske eller praktiske hensyn ikke er
Endelig protesterer DANVA
mod den foreslåede bemyndigelse
til skatteministeren til i en periode
på 5 år at kunne fastsætte regler
om, at der skal kunne ske afskriv-
ning af hele grupper af fordringer,
hvis de oplysninger, der er nød-
vendige for fordringernes inddri-
velse, enten mangler eller har
tvivlsom rigtighed, eller hvis der
foreligger andre særlige omstæn-
digheder. DANVA henviser til, at
denne afskrivning skal kunne ske,
uden at fordringshaverne skal ind-
drages, og at det af bemærknin-
gerne fremgår, at forslaget bl.a.
begrundes med muligheden for at
konvertere fordringerne til det ny
inddrivelsessystem. Forslaget in-
debærer ifølge DANVA, at for-
dringshaverne frit kan pålægges
byrden ved dataproblemer i det
nuværende system, selv om disse
bl.a. må tilskrives idriftsættelsen af
EFI uden tilstrækkelig kvalitets-
sikring og testning og uden efter-
Side 10 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
følgende opfølgning i form af vej-
ledning og dialog om indberetnin-
gerne og eventuelle udfordringer i
forhold til det ny inddrivelsessy-
stem.
muligt at berigtige fejlene – at for-
dringshaver må træffe beslutning
om afskrivning af gældsposterne.
Herudover vil der kunne ske af-
skrivning af grupper af gældspo-
ster, hvis der foreligger andre gan-
ske særlige grunde.
Det er således kun helt særlige til-
fælde, der kan begrunde sådanne
fremtidige afskrivninger.
Bestemmelsen vil komme til at
omfatte fordringer – nogle endda
med fortrinsstilling – som vil
kunne inddrives. Selskaber bør
derfor kunne tilbagekalde sådanne
fordringer for selv at forestå deres
inddrivelse, ligesom anvendelsen
af private inkassatorer og dækning
af omkostningerne herved bør
muliggøres.
Endelig gør DANVA opmærk-
som på, at der er behov for en af-
klaring af, hvorledes selskabernes
tab ved de ekstraordinære afskriv-
ninger håndteres i forhold til den
økonomiske regulering af selska-
berne.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om tilbagekaldelse af for-
dringer samt til kommentarerne til
Dansk Erhverv og Dansk Inkasso-
brancheforening.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om den politiske aftale om
styrkelse af den offentlige gælds-
inddrivelse og drøftelse af omfan-
get at kompensation til de ikke-
statslige fordringshavere, herunder
kommuner og forsyningsselskaber.
FDM
FDM har ingen bemærkninger.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
KL
KL anfører, at det er rimeligt, at
staten påtager sig hovedansvaret
for EFI'’s fejl og manglende ind-
drivelse, og at kommunerne skal
Det fremgår af den politiske aftale
om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, at aftalepartierne
er enige om at drøfte omfanget af
Side 11 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikres økonomisk kompensation
for de ekstraordinære afskrivnin-
ger, som der lægges op til nu og i
de kommende år, og at kursfast-
sættelsen af restancerne skal af-
spejle restanceinddrivelsesmyn-
dighedens ansvar.
kompensation til de ikke-statslige
fordringshavere, herunder kommu-
ner og forsyningsselskaber, for for-
dringer, der afskrives ekstraordi-
nært efter afskrivningsmodellen.
Regeringen og aftalepartierne vil
følge op herpå i overensstemmelse
med aftaleteksten.
Det er korrekt, at afskrivningsmo-
dellen omfatter mindre gældsposter
på højst 7.500 kr. Valget er foreta-
get for at maksimere den restance-
masse, som efter gennemførelsen
af oprydningsopgaven vil skulle
forsøges inddrevet.
Afskrivningen er målrettet skyld-
nere med lavest indkomst og der-
for med de dårligste forudsætnin-
ger for nogensinde at kunne betale
deres gæld.
Den endelige afgrænsning af de
gældsposter, som skal afskrives, er
endnu ikke foretaget, og dette kan
først kan ske, når Folketinget har
vedtaget nærværende lovforslag,
der skal give hjemmel til at gen-
nemføre den ekstraordinære af-
skrivning. Efter lovforslaget fast-
lægges den endelige afskrivnings-
population i september 2018, og
efterfølgende gennemføres selve
afskrivningen forventeligt inden
udgangen af 2018.
KL vurderer, at de ekstraordinære
afskrivninger af fordringer inde-
bærer risiko for betydelig skævhed
i fordelingen af tab på de forskel-
lige fordringshavere, og at kom-
munerne kan blive særligt ramt,
da kommunerne i udgangspunktet
tegner sig for en forholdsvis stor
andel af de mindre fordringer. KL
opfordrer til, at der hurtigst mu-
ligt udarbejdes en opgørelse til
kommunerne over, hvilke krav og
fordrings-typer der berøres af af-
skrivningen.
KL udtrykker bekymring for, at
der i de kommende år vil komme
yderligere afskrivninger med
endnu større økonomiske konse-
kvenser for kommunerne, ikke
mindst fordi skatteministeren kan
foretage sådanne afskrivninger
Som det fremgår af den politiske
aftale om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, bilag 4, er der ud
over usikkerheden om retskraften
ved en del af gældsposterne identi-
ficeret en række andre fejl blandt
gældsposterne. En del af disse fejl
Side 12 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indtil den 1. april 2023 uden vur-
dering af den enkelte fordring.
KL opfordrer derfor til, at kom-
munerne også fremadrettet sikres
kompensation ved afskrivninger.
Hvis kommunernes budgetusik-
kerhed ikke minimeres gennem
udsigt til en sådan kompensation,
kan det forudses, at kommunerne
vil blive mere tilbageholdende
med at fremsende krav til inddri-
velse, hvilket samfundsøkono-
misk ikke vil være optimalt.
skyldes ikke problemer hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden. Der er
bl.a. tale om fejl, som skyldes syste-
matiske fejlindberetninger fra for-
dringshavernes side, hvor data som
f.eks. stiftelses- eller forældelses-
dato er fejlbehæftet, eller hvor
gældsposter og deres renter er
blandet sammen.
Fejlene betyder, at gældsposterne
ikke kan inddrives. Samtidig bety-
der fejlene, at gældsposterne ikke
kan konverteres til det nye gælds-
inddrivelsessystem. Det kan betyde,
at gældsposterne skal sendes retur
til fordringshaverne til berigtigelse
med risiko for – hvis det af tekni-
ske eller praktiske hensyn ikke er
muligt at berigtige fejlene – at for-
dringshaver må træffe beslutning
om afskrivning af gældsposterne.
Herudover vil der kunne ske af-
skrivning af grupper af gældspo-
ster, hvis der foreligger andre gan-
ske særlige grunde.
Det er således kun helt særlige til-
fælde, der kan begrunde sådanne
fremtidige afskrivninger. Det er
ikke muligt på et så usikkert grund-
lag at vurdere, hvorvidt en kom-
pensation kan komme på tale.
KL anfører, at der i forbindelse
med oprydningsarbejdet efter
EFI/DMI pålægges kommunerne
ekstra administrative opgaver og
byrder i forbindelse med tilbages-
endelse af fordringer med henblik
på fejlretning. KL har på det nu-
værende grundlag ikke mulighed
for at vurdere den administrative
Det er korrekt, at det på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er muligt at
opgøre det samlede omfang af op-
rydningsopgaven med de reste-
rende kommunale fordringer efter
den ekstraordinære afskrivning og
onboardingen af kommunerne til
det nye inddrivelsessystem. Spørgs-
Side 13 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
byrde nærmere, men opfordrer til,
at der sikres gennemsigtighed,
særligt ved at man kan følge om-
fanget af sager, som tilbagesendes
til fordringshaverne.
målet om de administrative konse-
kvenser for kommunerne i den for-
bindelse må opgøres og rejses af
KL, når et sådant overblik er etab-
leret i forventeligt 2019, og som led
i de vanlige procedurer for for-
handling af kommunernes øko-
nomi.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte (RFSU)
opfordrer indledningsvist til, at
SKATs oprydningsopgave efter
det fejlbehæftede it-system for
inddrivelse, dvs. EFI, ikke må
ramme socialt skævt, så socialt
udsatte grupper kommer til at be-
tale en del af prisen for denne op-
rydning.
RFSU anfører dernæst, at forsla-
get om, at sager om eventuelle
ulovlige inddrivelser på under
3.000 kr. ikke genoptages, mens
borgere og virksomheder selv skal
ansøge om at få genoptaget sager
om eventuelle ulovlige inddrivel-
ser på over 3.000 kr., med stor
sandsynlighed ikke vil resultere i
sådanne genoptagelsesansøgnin-
ger fra socialt udsatte grupper,
fordi disse typisk ikke råder over
de personlige ressourcer, der kræ-
ves til at indhente den nødvendige
information om den enkeltes ret-
tigheder og efterfølgende ind-
sende en ansøgning. I forlængelse
heraf finder RFSU, at der er brug
for aktive tiltag, som fremmer so-
cialt udsattes muligheder for at
gøre brug af deres ret til at få gen-
optaget deres sag, f.eks. i form af
ekstrabevilling til udvalgte sociale
RFSU’s gengivelse af forslaget om
genoptagelse af sager om eventu-
elle ulovlige inddrivelser svarer ikke
til indholdet. Det forholder sig
tværtimod omvendt: Hvis det på
fordringen inddrevne beløb er min-
dre end 3.000 kr., forudsætter en
genoptagelse en ansøgning fra bor-
geren eller virksomheden. Udgør
det inddrevne beløb mindst 3.000
kr., genoptager restanceinddrivel-
sesmyndigheden sagen af egen
drift.
Som RFSU selv anfører, tilhører
socialt udsatte som oftest også lav-
indkomstgruppen, og det har der-
for formodningen imod sig, at soci-
alt udsatte i nævneværdigt omfang
har været underlagt aktiv inddri-
velse i EFI/DMI’s driftsperiode og
derfor har grundlag for at anmode
om genoptagelse.
Side 14 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hjælpeorganisationer og/eller bru-
gerorganisationer, som kan oplyse
socialt udsatte om deres rettighed
og bistå dem med en eventuel an-
søgning om genoptagelse.
RFSU finder det positivt, at den
foreslåede ekstraordinære afskriv-
ning af fordringer med tvivl om
retskraften – ”grå” fordringer –
bl.a. vil komme skyldnere med lav
indkomst og lav betalingsevne til
gode, og fremfører i forlængelse
heraf, at afskrivningsmuligheden
for personer med lav betalings-
evne bør gælde alle slags ”grå”
fordringer, herunder også bøder
og andre krav, der hviler på straf-
bare handlinger, og som i lov-
forslaget er foreslået undtaget
med henvisning til retsfølelsen.
RFSU har forståelse for dette
hensyn til retsfølelsen, men påpe-
ger, at også personer, som har be-
gået strafbare handlinger, kan eller
vil være socialt udsatte med lav el-
ler slet ingen betalingsevne.
Udgangspunktet for udvælgelsen af
de gældsposter (fordringstyper),
f.eks. bøder, der friholdes fra eks-
traordinær afskrivning, er, at de
bl.a. i særlig grad har betydning for
retsfølelsen. Der er således i denne
del af den samlede afskrivningsmo-
del i den politiske aftale ikke taget
hensyn til skyldnernes indkomst-
forhold eller øvrige forhold eller
gældsposternes værdi, men alene
karakteren af gældsposterne. Dette
hensyn vejer i denne særlige sam-
menhæng tungere end skyldnerens
forhold og indkomst, mens afskriv-
ningsmodellens øvrige elementer
netop tager væsentlige sociale og
økonomiske hensyn til skyldnerne.
SFR Skattefaglig For-
enings Skatteudvalg
SFR Skattefaglig Forenings Skat-
teudvalg har ingen bemærkninger.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark (UDK) be-
mærker om den foreslåede be-
stemmelse om genoptagelsen af
sager, hvor inddrivelsen kan have
været uretmæssig, at i det omfang
forslaget øger borgerne og virk-
somhedernes opmærksomhed om
muligheden for genoptagelse, må
det forventes at påføre fordrings-
haverne ekstra omkostninger til
Det er efter lovforslaget restance-
inddrivelsesmyndigheden, der skal
behandle alle genoptagelsessager,
dvs. både sager, der skal genopta-
ges af egen drift, og sager, hvor
borgere eller virksomheder anmo-
der om genoptagelse inden for den
fastsatte frist. Det er vurderingen,
at sagsbehandlingen, herunder rets-
kraftvurderingen af fordringerne,
Side 15 af 16
L 148 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra Skatteministeriet
1858536_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sagsbehandling, fordi restanceind-
drivelsesmyndigheden ved rets-
kraftvurderingen vurderer for-
dringshavernes sagsbehandling in-
den overdragelsen til restanceind-
drivelsesmyndigheden, herunder
den eventuelle forældelsesafbry-
delse, der er sket hos fordringsha-
ver.
UDK bemærker endelig, at forsla-
get om en bemyndigelse til skatte-
ministeren til at fastsætte regler
for yderligere ekstraordinær af-
skrivning af UDK forstås således,
at bemyndigelsen ikke omfatter de
krav, der beskrives i den foreslå-
ede bestemmelse i § 18 h, stk. 4, i
lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
kun undtagelsesvist vil nødvendig-
gøre involvering af fordringsha-
verne.
Den foreslåede bestemmelse i § 18
h, stk. 4, friholder fra den ekstraor-
dinære afskrivning af ”grå” fordrin-
ger en række fordringstyper, bl.a.
bøder og andre fordringer med en
straffemæssig baggrund, hvor det
for retsfølelsen kan virke stødende
med en afskrivning, og private un-
derholdsbidrag og udenlandske for-
dringer, som det allerede efter gæl-
dende regler ikke vil være muligt at
eftergive eller afskrive. Som be-
myndigelsesbestemmelsen i § 18 h,
stk. 10, er affattet, finder bestem-
melsen i stk. 4 ikke anvendelse ved
den afskrivning, der efter stk. 10
skal kunne fastsættes regler om.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 18
h, stk. 10, vil blive justeret i over-
ensstemmelse med UDK´s be-
mærkninger, så de pågældende for-
dringstyper også friholdes for af-
skrivning efter bestemmelsen.
Side 16 af 16