Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146 Bilag 8
Offentligt
1873747_0001.png
København den 21. marts 2018.
Sundhedsministeriet
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby
cc. Departementschef Per Okkels
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets IT-ordførere
Åbent brev vedrørende et Nationalt Genom Center
Nationalt Genom Center er del af en ambitiøs dansk strategi omkring personlig medicin
i
og vækst.
ii iii
Den 9. februar 2018 blev den lov, der skal regulere Nationalt Genom Center, præsenteret
iv
.
Nationalt Genom Center har mange formål, herunder
forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk
diagnose, sygepleje, patientbehandling og forvaltning af læge- og sundhedstjenester. Det er indlysende, at
en
lov om stærkt følsomme genetiske oplysninger med mangfoldige formål bør gå langt for at balancere
hensynet til borgerrettigheder, sikkerhed og velbefindende overfor de samfundsmæssige og videnskabelige
interesser, som ellers kan berettige gennemførsel af projektet omkring Nationalt Genom Center.
Et godt projekt med behov for samtykke, sikkerhed og gennemsigtighed
Personlig medicin har stort potentiale til fundamentalt at ændre måden, vi behandler og tænker sygdom
på. Dansk sundhedsvidenskabelig forskning og industri ligger i top, og vi vil alle nyde godt af, at vi holder
den position. Vores henvendelse bør derfor ikke ses som en grundlæggende kritik af hverken personlig
medicin eller et Nationalt Genom Center, men derimod som en kritik af den lov, som netop nu
lovbehandles, der ikke sikrer samtykke, sikkerhed og gennemsigtighed.
Projektet tager derved ikke tilstrækkeligt hensyn til danske borgeres ret til privatlivsbeskyttelse og
velbefindende. Begge hensyn er fundamentale for den berømmede danske tillidsfuldhed. Af
Sundhedsministeriets hjemmeside “Myter og Sandheder om Nationalt Genom Center”
v
kunne det fremstå,
som om der er samtykke i forbindelse med Nationalt Genom Center, men af side 18 i bemærkninger til
loven fremgår det, at
”Sundhedsministeren
kan fastsætte regler, der forpligter de nævnte aktører til at videregive
genetiske oplysninger og oplysninger om helbredsmæssige forhold til Nationalt Genom
Center uden samtykke fra patienter.”
Vi vil derfor gerne understrege, at der må være en række nødvendige krav til et Nationalt Genom Center:
Samtykke: Danskerne bør sikres retten til et informeret samtykke, inden følsomme genetiske
oplysninger videregives til Nationalt Genom Center, hvor de genetiske oplysninger kan beriges med
data fra de danske registre. Et samtykke bør gives på grundlag af oplysninger om, hvad der lagres,
om data kan forbindes tilbage til personen, og til hvilke formål data må anvendes. Ændres der i
nogle af disse, er samtykket ikke længere gyldigt.
Sikkerhed: Genetiske data i Nationalt Genom Center bør lagres sikkert og fuldt ud anonymt.
vi
L 146 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 21/3-18 fra 13 organisationer
1873747_0002.png
Genetiske oplysninger tilknyttet CPR-nummer udgør en stor sikkerhedsmæssig IT-risiko. Det gælder
også, når oplysningerne er pseudonymiseret.
Gennemsigtighed: Danskerne fortjener fuld gennemsigtighed med
alle
de formål, der er tiltænkt et
Nationalt Genom Center både de kommercielle formål og myndigheders. Ændres eller udvides
formålet med Nationalt Genom Center eller anvendelsen af dette, vil samtykke givet under punkt 1
stadig kun være gyldigt i forhold til, hvad det oprindelige tilsagn er givet til. Ved ændringer i, hvad
der lagres, om data kan forbindes tilbage til personen eller om brug af data til nye formål, skal der
indhentes nyt tilsagn efter oplysning om ændringerne.
Der er efter fremsættelse af lovforslaget opstået tvivl om muligheden for, at politiet kan få adgang
til oplysningerne i Nationalt Genom Center. Under 1. behandlingen af lovforslaget afviste
ministeren, at dette var tilfældet, men efterfølgende har flere eksperter, herunder Rigspolitiet
oplyst, at politiet med en dommerkendelse vil få adgang efter retsplejelovens regler. Det er vigtigt,
at også dette spørgsmål bliver meget grundigt behandlet af Folketinget inden centeret oprettes.
Det vil således være stærkt undergravende for borgernes tillid til personlig medicin og forskning i
genetiske oplysninger, hvis Nationalt Genom Center i realiteten kan bruges som et søgbart DNA-
profil-register af politiet.
Den videre proces
Af de grunde, vi har peget på ovenfor, er det åbenbart, at det fremsatte lovforslag ikke er et betryggende
grundlag for en politisk beslutning i Folketinget om etablering af Nationalt Genom Center. Vi må derfor
opfordre sundhedsministeren til at trække lovforslaget og lade et sagkyndigt udvalg forberede et
dækkende og fyldestgørende beslutningsgrundlag
før
der lovgives. Vi stiller os naturligvis meget gerne til
rådighed for et sådan udvalgsarbejde.
Spørgsmål til brevet kan rettes til nedenstående organisationer, f.eks. via Thomas Birk Kristiansen, formand
Patientdataforeningen på mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Thomas Birk Kristiansen, formand Patientdataforeningen
Torben Jensen, generalsekretær Advokatsamfundet
Thomas Damkjær Petersen, formand Ingeniørforeningen, IDA
Eva Secher Mathiasen, formand Dansk Psykolog Forening
Anette Ulstrup, formand Patientforeningen Danmark
Lillian Bondo, formand Jordemoderforeningen
Birgitte Kofod Olsen, DataEthics
Anja Philip, formand Forbrugerrådet Tænk
Henning Mortensen, formand Rådet for Digital Sikkerhed
Anders Beich, Dansk Selskab for Almen Medicin, DSMA
Trine Christensen, generalsekretær Amnesty International Danmark
Niels Bertelsen, formand PROSA
Jesper Lund, formand IT-Politisk Forening
L 146 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 21/3-18 fra 13 organisationer
1873747_0003.png
Patientdataforeningen
i
http://www.sum.dk/~/media/Filer%20-%20Publikationer_i_pdf/2016/Personlig-medicin-dec-2016/National-strategi-for-Personlig-
Medicin.pdf
ii
http://www.regioner.dk/media/3759/270916-startwithdenmark2016-fullreport.pdf
iii
https://www.version2.dk/artikel/kontroversielt-forslag-sundhedsdata-staten-vil-give-dine-data-mediko-giganter-1084158
http://www.ft.dk/ripdf/samling/20171/lovforslag/l146/20171_l146_som_fremsat.pdf
https://sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Medicin/2017/December/Myter-og-sandheder-om-NGC.aspx
https://www.itpol.dk/hoeringssvar/nationalt-genom-center
iv
v
vi