Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146 Bilag 14
Offentligt
1884101_0001.png
Odense, 19. april 2018
Sundhedsministeriet
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby
Sundheds- og ældreudvalget
Lov om Nationalt Genom Center
Patientforeningen Danmark er stærkt bekymrede over indsamlingen og opbevaring af
oplysningerne om borgernes arvemasse i et Nationalt Genom Center. Patientforeningen
Danmark er på den baggrund medunderskriver på det åbne brev fra de 13 organisationer
om Nationalt Genom Center og har samtid rejst flere spørgsmål til ministeren. Vi takker for
ministerens svar.
Vi tager i Patientforeningen Danmark den folkelige bekymring om Nationalt Genom Center
alvorligt. Ministeren svar har desværre ikke afhjulpet vores bekymring. Vi har forståelse
for, at ministeren ikke har haft lejlighed til at besvare alle foreningens spørgsmål inden for
den tid der har været til rådighed. Patienters ret til at blive inddraget i beslutninger om
behandling og brug af deres helbredsoplysninger ligger os meget på sinde og
Patientforeningen Danmark arbejder på, at dette bør være en helt naturlig del af det
danske sundhedsvæsen. Vi håber derfor ministeren vil finde lejlighed til at præcisere
svarene på nogle af de spørgsmål vi har stillet.
Spørgsmål:
1. Ministeren bedes svare på, om patienter efter det fremsatte lovforslag giver
særskilt samtykke til, at data videregives og opbevares i genom databasen i
Nationalt Genom Center.
Ministeren anfører i sit svar til Patientforeningen Danmark, at patienter ikke
uforvarende får deres oplysninger overført til Nationalt Genom Center.
Ministeren krydshenviser derudover til svar på spm. 16 og 23.
Det er som svar på spm. 16 anført, at: »fsva. en patients samtykke til behandling vil
Nationalt Genom Center skulle overholde de gældende regler herom i sundhedsloven.«
L 146 - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 19/4-18 fra Patientforeningen Danmark
Det er som svar på spm. 23 anført at »sundhedsministeren kan fastsætte
regler, der forpligter de nævnte aktører til at videregive genetiske oplysninger til
Nationalt Genom Center uden yderligere samtykke fra patienten.«
Ministeren anfører derudover som svar på spm. 54 at »patienten forud for samtykket får
information om opbevaringen af de genetiske oplysninger i Nationalt Genom Center og
patientens selvbestemmelsesret over genetiske oplysninger….«
Vi er i Patientforeningen Danmark usikker på, om der er samtykke til at videregive og
opbevare oplysninger i Nationalt Genom Center. Usikkerheden skyldes, at samtykke til
behandling er blandet sammen med samtykke til videregivelse, at ministeren i interview
på DR P1 Orientering formulerer sig anderledes mere klart og at ministeren i DR
Deadline 14. marts 22.30, at også andre jurister uden for ministerierne er enige med
ministeren i, at der er samtykke til at videregive og opbevare oplysninger i den
nationale genom database.
2.
Ministeren bedes svare på, om patienter kan samtykke til behandling, men
fravælge deling af data til genom databasen i Nationalt Genom Center.
Det er Patientforeningens Danmarks opfattelse, at sundhedslovens regler om
videregivelse af oplysninger til andre formål end behandling sikrer patienter en bedre
beskyttelse, end den beskyttelse patienter er sikret med lovforslaget. Det er
Patientforeningen Danmarks opfattelse, at videregivelsen af data til Nationalt Genom
Center bør bero på et samtykke og at et behandlingssamtykke ikke kan udstrækkes til
også at omfatte videregivelse og opbevaring af oplysninger.
Ministeren henviser til svar på spm. 10,16 og 30.
Det er som svar på spm. 10 anført at »patienten kan frabede sig, at vedkommendes
genetiske oplysninger behandles til andre formål end behandling af den pågældende og
formål, der har en umiddelbar tilknytning hertil.«
Det er som svar på spm. 16 anført »fsva. en patients samtykke til behandling vil Nationalt
Genom Center skulle overholde de gældende regler herom i sundhedsloven.«
3. Ministreren bedes svare på, om det er muligt at understøtte forskningen i
personlig medicin uden samtidig at tillade behandling af genetiske oplysninger
til brug for de øvrige formål, der er opregnet i lovforslaget.
Det er Patientforeningens Danmarks opfattelse, at formålsbeskrivelserne er mere
vidtgående end nødvendigt.
Det er som svar på spm. 30 anført at oplysninger »kun må behandles, hvis det er
nødvendigt med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk
L 146 - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 19/4-18 fra Patientforeningen Danmark
diagnose, sygepleje, patientbehandling eller forvaltning af læge- og sundhedstjeneste,
og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren,
der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, eller hvis behandlingen alene sker
med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af undersøgelserne.«
4. Ministeren bedes svar på, om der er et delt eller fælles dataansvar og i givet fald
hvordan dataansvaret er fordelt.
Ministeren bedes videre svare på, om den del af oplysninger som Nationalt
Genom Center er dataansvarlig for, er omfattet af sundhedslovens regler om
videregivelse af helbredsoplysninger til andre formål end behandling.
Vi er i Patientforeningen Danmark usikker på om der er et delt dataansvar mellem
patientens bopælsregion og Nationalt Genom Center eller om Nationalt Genom Center
alene er dataansvarlig.
5. Ministeren bedes svare på, om de indsamlede data både i den kliniske og den
forskningsmæsssige del af den nationale genomdatabase vil kunne samkøres
med diagnoser registreret i Landpatientregister, IQ-undersøgelser fra militæret,
resultater fra børns trivselsundersøgelser, skatteindkomst, brug af sociale
ydelser, billeder taget fra folks færden i offentligheden (genkendelsesbilleder fra
trafikken) mm. til brug for sundhedsfremme forebyggelse og forvaltning af læge-
og sundhedstjenester.
Det fremgår af ministerens svar, at ministerens bemyndigelse til at pålægge
myndigheder og sundhedspersoner en indberetningspligt omhandler genetiske
oplysninger og helbredsoplysninger.
Patientforeningen Danmark er særligt bekymrede over anvendelse af oplysninger, der
ikke direkte er rettet med behandlingen af den enkelte patient. Det gælder brugen af
genetiske oplysninger i forbindelse med sundhedsfremme og forebyggelse, forvaltning
af læge- og sundhedstjenester, klage- og erstatningssager og politiets opklaring af
lovovertrædelser.
6. Ministeren bedes svare på, om det er muligt at fremfinde patienter med risiko for
at udvikle bestemte sygdomme og med en bestemt DNA-profil og om lovforslaget
giver mulighed for at tage kontakt til patienter eller slægtninge til patienter
registreret i den Nationale Genom Database med henblik på forebyggende
sygdomsbekæmpelse og forvaltning af læge- og sundhedstjenester.
Det fremgår af ministerens svar at lovforslaget er mere restriktivt, end de regler der
gælder for behandlingen af oplysninger i lokalt regi og at oplysninger, der tilgår Nationalt
L 146 - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 19/4-18 fra Patientforeningen Danmark
Genom Center, kun må behandles, herunder videregives, til de formål der følger af den
foreslåede formålsbegrænsningsbestemmelse i § 223 b.
Ministeren henviser endvidere til svar på spm. 30 hvoraf det fremgår, at oplysningerne
»kun må behandles, hvis det er nødvendigt med henblik på forebyggende
sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje, patientbehandling eller
forvaltning af læge- og sundhedstjenester…« og samme sted at oplysninger ikke kan
behandles med henblik på at »retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares«
medmindre det sker »til brug for behandling af klage- og erstatningssager« eller til brug
for politiets opklaring af lovovertrædelser med »retskendelse.
Vi er i Patientforeningen Danmark usikre på ministerens svar. Usikkerheden skyldes, at
det flere steder i ministerens svar er anført, at de foreslåede regler er mere restriktive
end de nugældende regler i sundhedsloven. Det er Patientforeningens Danmarks
opfattelse, at formålsbestemmelserne som opregnet i lovforslaget tillader behandling af
oplysninger til flere forskellig rettede formål end de nugældende regler i sundhedsloven.
Det er videre Patientforeningens Danmarks opfattelse af lovforslaget tillader end større
personkreds adgang til oplysninger end de nugældende regler i sundhedsloven.
7. Vil ministeren svare på, om der potentielt kan indgå registerdata i det Nationale
Genom Centers genomdatabase også for den del af befolkning, som ikke bidrager
med genetiske oplysninger udledt af biologisk materiale.
Ministeren anfører i sit svar, at i første omgang vil regionerne, sundhedspersoner og
centrale myndigheder blive forpligtet til at videregive oplysninger om helbredsmæssige
forhold og genetiske oplysninger.
Ministeren henviser derudover til svar på spm. 23 hvoraf det fremgår at »Nationalt
Genom Center kun vil kunne pålægge aktører at videregive genetiske oplysninger fra
henholdsvis patienter og forsøgspersoner, der har samtykket til at få foretaget en
genetisk analyse« og samme sted »sundhedsministeren kunne fastsætte regler om, at
der påhviler visse aktører en pligt til at give Nationalt Genom Center genetiske
oplysninger, som er udledt af biologisk materiale efter oprettelsen af Nationalt Genom
Center, og oplysninger om helbredsmæssige forhold, i det omfang oplysningerne er
nødvendige for gennemførelsen af centerets opgaver.«
Vi er i Patientforeningen Danmark usikre på ministerens svar og om der kan indgå
registerdata for den del af befolkningen, der ikke bidrager med genetiske oplysninger.
L 146 - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 19/4-18 fra Patientforeningen Danmark
Med venlig hilsen
Anette Ulstrup
Formand, Patientforeningen Danmark