Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146 Bilag 11
Offentligt
.
TIL SUNDHEDS- OG ÆLDREUDVALGET
Henvendelse vedrørende mørklægning af et manglende patientsamtykke i L146, Forslag til Lov
om ændring af sundhedsloven (Organiseringen i Sundheds- og Ældreministeriet, oprettelse af
Nationalt Genom Center m.v.).
Patientdataforeningen tillader at henvende sig vedrørende Nationalt Genom Center og et
manglende patientsamtykke. I Patientdataforeningen har vi længe bekymret os over diskrepans
mellem Sundhedsministeriets udlægning af “genomloven” versus den konkrete lovtekst og
vurderinger fra ledende uafhængige juridiske eksperter.
Gentagne gange har vi måttet konstatere, at ministeriets fremlægning af loven er endog meget
langt fra den egentlige lovtekst. Vi undrer os over, hvordan det i et fungerende demokrati kan
forekomme, at man er nødsaget til at nærlæse en lovtekst, fremfor at kunne lytte til ministeriets
udlægninger, for at forstå hvad der lovgives om.
Patientdataforeningen har på baggrund af ovenstående søgt aktindsigt i nedenstående
dokumenter omkring det manglende samtykke (1):
”Jeg vil gerne bede om aktindsigt i alle dokumenter, der vedrører tilblivelsen af
sundhedsministeriets hjemmesidedokument “Myter og Sandheder om Nationalt Genom
Center”.
Jeg vil gerne bede om aktindsigt i alle dokumenter, der omtaler at der ikke er samtykke til
videregivelse af genetiske oplysninger til et Nationalt Genom Center.
Jeg vil gerne bede om aktindsigt i alle dokumenter, der vedrører, at det skulle være
uhensigtsmæssigt, at indføre et samtykke til videregivelse af genetiske oplysninger til et
Nationalt Genom Center.”
Patientdataforeningen er imidlertid blevet nægtet indsigt i størstedelen af de fremsøgte
dokumenter. Vi finder en sådan mørklægning bekymrende.
Forløbet vidner om et demokratisk underskud, hvor Sundhedsministeriet ønsker fuld
gennemsigtighed i den danske befolknings mest private oplysninger på fremsøgbart DNA-niveau,
men til gengæld ikke ønsker indsigt i grundlaget for egne beslutninger om en national
genomdatabase, der er underlagt en ny styrelse direkte under Sundhedsministeriet.
Baggrund
Nærværende lovforslag om at etablere en national fællesdatabase over den danske befolknings
arvemasse beriget med de registeroplysninger, som ministeren måtte finde nødvendige, har stor
samfundsmæssig betydning og interesse. Lovforslaget indebærer, at danskerne kommer til at stille
deres gener til rådighed for en lang række forskellige formål, og dette uden at kunne få indsigt i
grundlaget for den politiske beslutning, der netop nu skal træffes.
Den debat der har været rejst om lovforslaget, dokumenterer et behov for indsigt i
1
København 11. april 2018.
L 146 - 2017-18 - Bilag 11: Henvendelse af 11/4-18 fra Patientdataforeningen
.
embedsmandsværkets styring af den politiske beslutningsproces. Sundhedsministeren har ved
flere lejligheder udtalt sig i strid med flere af landets førende sundhedsjurister om indholdet i det
fremsatte lovforslag, og kan på den baggrund have bidraget med misinformation i den offentlige
debat.
De hensyn, der tjener til en hemmeligholdelse af den interne beslutningsproces, kan ikke samtidig
tjene som begrundelse for at hemmeligholde styringen af den demokratiske proces, der som
udgangspunkt skal være åben og transparent. De råd og den vejledning ministeren får om
håndteringen og kommunikationen af lovforslaget til Folketinget og offentligheden bør derfor
være synlig for Folketingets medlemmer og ikke mindst for de borgere, der i fremtiden ikke kan
fravælge registrering i den fælles nationale genomdatabase.
Usaglig forvaltning
Den 23. februar 2018 anmoder Patientdataforeningen Sundhedsministeriet om aktindsigt i
dokumenter vedrørende National Genom Center og det manglende patientsamtykke (1). Efter
flere udsættelser og henvendelser til Ombudsmanden får Patientdataforeningen endelig svar på
anmodning den 6. april (2).
Det fremgår af svaret, at der er foretaget en søgning i ministeriets journalsystem, og at der på den
baggrund er identificeret en række dokumenter (2, 3, 4), der vedrører det manglende samtykke.
Der gives dog afslag på aktindsigt i langt de fleste af dokumenterne.
Den 8. april klager Patientdataforeningen til Sundhedsministeriet (5) over den tid, der er medgået
til at træffe beslutning om aktindsigt. Dette særlig henset til, at sagsidentifikationen har været
problemløs og meget lidt ressourcekrævende og står i et misforhold til den politiske interesse, der
ellers har været om sagen.
Endvidere klager foreningen over afslaget på aktindsigt. Der er i afgørelsen ikke angivet en
selvstændig begrundelse for de hensyn, der ligger til grund for afslaget, men alene en henvisning
til, at dokumenterne anses som interne, at der ikke er ekstraheringspligtige oplysninger og at der
er taget hensyn til princippet om meroffentlighed i bedømmelsen. Der er i afgørelsen ikke
foretaget en konkret vurdering af, hvorvidt betingelserne for at give afslag på aktindsigt er opfyldt,
og det er ud fra afslagets generelle karakter ikke muligt at foretage en sådan bedømmelse.
Det er på den baggrund Patientdataforeningens opfattelse, at afslaget ikke opfylder
Forvaltningslovens krav til begrundelse og derfor ikke opfylder krav til saglighed i forvaltning. Det
skal samtidig bemærkes, at flere af de omtalte dokumenter omhandler faktuelle oplysninger, samt
at de undtagne dokumenter ikke indeholder oplysninger, der i øvrigt er tavshedsbelagte af hensyn
til enkeltpersoners ret til fortrolighed om deres private forhold.
Kort sagt, Sundhedsministeriet ønsker fuld gennemsigtighed i den danske befolknings mest private
oplysninger på fremsøgbart DNA-niveau, men ønsker til gengæld ingen indsigt i grundlaget for
egne beslutninger om en fælles national genomdatabase.
Tidslinje vedrørende Nationalt Genom Center og det manglende samtykke
16.10.17
Høringsfrist, en lang række høringsparter problematiserer det manglende samtykke.
Der er i lovforslaget siden ikke indført samtykke til overdragelse at genetiske
oplysninger udledt af biologisk materiale til en national fællesdatabase hvor genomer
kan beriges med registerdata og stilles til rådighed for en lang række formål (6, 7).
2
L 146 - 2017-18 - Bilag 11: Henvendelse af 11/4-18 fra Patientdataforeningen
.
09.02.18
22.02.18
23.02.18
23.02.18
14.03.18
21.03.18
06.04.18
08.04.18
MVH
Formand for Patientdataforeningen, Thomas Birk Kristiansen
Høringsnotat, her kan man læse, at der ikke er mulighed for at fravælge registrering i
den fælles nationale genomdatabase, fordi den mulighed er uhensigtsmæssig (8).
I P1 Orientering kan man høre Sundhedsministeren sige, at genetiske oplysninger kun
kan komme til genom centeret via samtykke. Ministeren insisterer flere gange på, at
der er samtykke, selvom journalisten med henvisning til loven kan dokumentere, at der
ikke er samtykke til videregivelse af genetiske oplysninger til et National Genom center
(9).
I P1 Orientering kan man høre, at Sundhedsministeren tager fejl, når hun siger, at
oplysninger til genom centeret kun kan komme til via samtykke. Sundhedsjurist Kent
Kristensen fra Syddansk Universitet mener ikke, at det ministerens udlægning er
korrekt (10).
Patientdataforeningen søger aktindsigt vedrørende det manglende samtykke (1).
I P1 Orientering bekræfter juraprofessorer Mette Hartlev og juraprofessor Helle
Bødker Madsen, som begge er eksperter i sundhedsret, at Ellen Trane Nørby har
uret, når hun insisterer på, at der er samtykke til Nationalt Genom Center (11).
Åbent brev fra 13. organisationer, blandt andet om det manglende patientsamtykke
til at indgå i den fælles nationale genomdatabase under Nationalt Genom Center
(12), sendes til Sundhedsministeren, medunderskriver er bl.a. Advokatsamfundet.
Patientdataforeningen får afslag på aktindsigt i en række dokumenter vedrørende
Nationalt Genom Center uden samtykke (2).
Patientdataforeningen klager over usagligt afslag på aktindsigt og at det har taget så
lang tid.
3
L 146 - 2017-18 - Bilag 11: Henvendelse af 11/4-18 fra Patientdataforeningen
1879570_0004.png
.
Bilag
1.
https://www.dropbox.com/s/wtdl5r0xyc5zjfl/BILAG%201%20Anmodning%20om%20aktindsi
gt%20vedr%C3%B8rende%20et%20Nationalt%20Genom%20Center%20uden%20samtykke.p
df?dl=0
2.
https://www.dropbox.com/s/uwypkcq0wfysrli/BILAG%202%20Afg%C3%B8relse%20p%C3%
A5%20aktindsigt.pdf?dl=0
3.
https://www.dropbox.com/s/626r8gkiw7nx1kf/BILAG%203%20Bilag%201%29%20Aktliste.p
df?dl=0
4.
https://www.dropbox.com/s/4i308o37fez9p2m/BILAG%204%20Bilag%202%29%20Akter%2
0til%20udlevering.pdf?dl=0
5.
https://www.dropbox.com/s/1jf8xsmbtdidzrk/BILAG%205%20Klager%20over%20afslag%20
p%C3%A5%20aktindsigt.pdf?dl=0
6.
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L146/bilag/1/1855804.pdf
7.
https://politiken.dk/viden/Viden/art6355314/Kritik-Dna-projekt-er-højrisikabelt-for-hele-
den-danske-befolkning
8.
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L146/bilag/1/1855803.pdf
9.
https://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2018-02-22#!00:33:36
10.
https://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2018-02-23#!01:25:59
11.
https://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2018-03-14#!00:31:45
12.
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L146/bilag/8/1873747.pdf
4