Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 145 , L 145 A , L 145 B
Offentligt
1866527_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 til L 145 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6 til L 145:
Vil ministeren oversende ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks
internationale forpligtelser, herunder særligt FN’s handicapkonvention, og den
foreslåede regel om, at asylansøgere med behandlingsdomme, anbringelses-
domme og forvaringsdomme skal afskæres fra visse former for indkvartering og
fra adgang til arbejdsmarkedet?
Svar:
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den foreslåede
skærpelse af reglerne om straffrihed som betingelse for asylansøgeres private
indkvartering, indkvartering i egenfinansieret bolig og adgang til arbejdsmarkedet
er i overensstemmelse med Danmarks internatio
ale forpligtelser, heru der FN’s
konvention om rettigheder for personer med handicap af 13. december 2006
FN’s Ha di apko ve tio .
Det følger af artikel 1 i FN’s Ha di apko ve tio , at perso er ed ha di ap ifølge
konventionen omfatter personer, der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel
eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan
hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.
Af artikel 5, stk. 1 og 2, følger det, at deltagerstaterne anerkender, at alle er lige
for loven, og at alle uden nogen form for diskrimination har ret til lige beskyttelse
og til at drage samme nytte af loven, samt at deltagerstaterne skal forbyde enhver
diskrimination på grund af handicap og skal sikre personer med handicap lige og
effektiv retlig beskyttelse mod diskrimination af enhver grund.
Det foreslås med lovforslaget, at personer, der frifindes for straf i medfør af straf-
felovens § 16, men som idømmes andre retsfølger i medfør af straffelovens kapi-
tel 9, udelukkes fra at arbejde og bo uden for asylcentrene.
12. marts 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 3402
378031
Side
1/2
L 145b - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks internationale forpligtelser, herunder særligt FN’s handicapkonvention, til udlændinge- og integrationsministeren
Der vil således ikke være tale o , at perso er o fattet af ha di ap egre et i FN’s
Handicapkonvention, udelukkes fra ordningen om arbejde og bolig uden for asyl-
centrene på grund af deres handicap, men på grund af kriminalitet, som de er
dømt for.
Efter Udlændinge-
og I tegratio s i isteriets opfattelse, er FN’s ha di apko -
vention således ikke til hinder for, at en asylansøger med et handicap omfattet af
FN’s ha di apko ve tio s ha di apbegreb
nægtes f.eks. privat indkvartering un-
der henvisning til, at den pågældende er idømt en frihedsstraf eller en anden rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, idet konsekvensen
vil skulle være den samme for en asylansøger, der idømmes en tilsvarende fri-
hedsstraf eller retsfølge, e so ikke lider af et ha di ap o fattet af FN’s ha -
dicapkonventions handicapbegreb.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2