Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 145 Bilag 7, L 145 A Bilag 7, L 145 B Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. april 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5. Alternativets medlemmer af udvalget har stillet et
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2018 og var til
1. behandling den 21. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte‐
grationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. oktober 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del - bilag 4. Den 8. februar 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til udlændinge- og inte‐
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Udtalelse fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud‐
valget oplyst følgende: »Punkt 2.5.2 i de almindelige be‐
mærkninger i forslaget (Udlændinge- og Integrationsmini‐
steriets overvejelser) indeholder desværre en faktuel fejl.
Det fremgår således af punkt 2.5.2 i de almindelige bemærk‐
ninger:
»Udlændingemyndighederne har endvidere vejledt gene‐
relt om Ouhrami-dommens konsekvenser og myndigheder‐
nes opfølgning herpå på udlændingemyndighedernes hjem‐
meside www.nyidanmark.dk. Endvidere er ambassaderne
orienteret herom med henblik på, at den ændrede beregning
af indrejseforbuds varighed kan indgå i ambassadernes be‐
handling af visumsager m.v., og således at ambassaderne
kan vejlede herom i relevant omfang, herunder navnlig vej‐
lede evt. berørte udlændinge, der henvender sig til ambassa‐
derne.«
Udlændingemyndighederne har rettelig først vejledt om
Ouhrami-dommens konsekvenser den 26. februar 2018 på
baggrund af et brev fra Udlændinge- og Integrationsministe‐
riet herom af 23. februar 2018.
Bemærkningerne bør således rettelig være (ændring ind‐
sat med kursiv):
»Udlændingemyndighederne har
den 26. februar 2018
vejledt generelt om Ouhrami-dommens konsekvenser og
myndighedernes opfølgning herpå på udlændingemyndighe‐
dernes hjemmeside www.nyidanmark.dk. Endvidere er am‐
bassaderne blevet orienteret herom med henblik på, at den
ændrede beregning af indrejseforbuds varighed kan indgå i
ambassadernes behandling af visumsager mv., og således at
ambassaderne kan vejlede herom i relevant omfang, herun‐
der navnlig vejlede evt. berørte udlændinge, der henvender
sig til ambassaderne.«
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten
ligeledes ved breve af 23. februar 2018 har modtaget Justits‐
DokumentId
Journalnummer