Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 143 Bilag 1
Offentligt
1854543_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
15. november 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0790
Dok.nr. 451160
Sagsbehandler
Signe Vestergård
Abildskov
Direkte 3319 3212
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om krav til sikkerheden
for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren – Sund-
heds- og Ældreministeriets sagsnr.: 1706260
Ved e-mail af 18. oktober 2017 har Sundheds- og Ældreministeriet anmodet
om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Det fremgår af ministeriets høringsbrev, at lovforslaget inden for sundheds-
sektoren implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen (herefter
”NIS-direktivet”).
1. Anvendelsesområde
Det fremgår af udkastets § 1, at loven gælder for operatører, der leverer væ-
sentlige tjenester inden for sundhedssektoren med henblik på at sikre et højt
sikkerhedsniveau i disses net- og informationssystemer.
Det følgende fremgår bl.a. af bemærkningerne til udkastets § 1:
”Ved
net- og informationssystemer
forstås enten a) et elektronisk kommunika-
tionsnet som defineret i telelovens § 2, nr. 4, dvs. et elektronisk kommunikati-
onsnet i form af en radiofrekvens- eller kabelbaseret teleinfrastruktur, der an-
vendes til formidling af elektroniske kommunikationstjenester, b) enhver an-
ordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller beslægtede anordninger,
hvoraf en eller flere ved hjælp af et program udfører automatisk behandling af
digitale data, eller c) digitale data, som lagres, behandles, fremfindes eller over-
føres ved brug af elementer i førnævnte punkt a) og b) med henblik på deres
drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse. Definitionen af net- og informati-
onssystemer bygger på NIS-direktivets artikel 4, nr. 1.”
Datatilsynet henviser til, at persondataloven
1
ifølge lovens § 1, stk. 1, bl.a.
gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages
ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0002.png
2
Datatilsynet skal i øvrigt gøre opmærksom på, at databeskyttelsesforordnin-
gen
2
finder anvendelse fra den 25. maj 2018, og at persondataloven samtidig
ophæves. Databeskyttelsesforordningen finder anvendelse på behandling af
personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk da-
tabehandling, og på anden ikkeautomatisk behandling af personoplysninger,
der er eller vil blive indeholdt i et register.
På den baggrund skal Datatilsynet bemærke, at hvis der behandles personop-
lysninger i net- og informationssystemerne, som er omfattet af udkastet, skal
den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger i
øvrigt iagttages. Datatilsynet kan til orientering oplyse, at personoplysninger
er enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk
person, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 1.
2. Sikkerhedskrav
Det fremgår af udkastets § 3, at operatører af væsentlige tjenester skal træffe
passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for
at sikre et højt sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer, som an-
vendes til deres aktiviteter og med disse foranstaltninger opretholde et sikker-
hedsniveau, der står i forhold til risikoen.
Datatilsynet bemærker, at hvis der behandles personoplysninger i net- og in-
formationssystemer følger det ligeledes af persondatalovens § 41, stk. 3, at
den dataansvarlige skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikker-
hedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres,
fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kend-
skab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven. Tilsvarende gælder
for databehandlere.
Der gælder ligeledes en forpligtelse efter databeskyttelsesforordningens arti-
kel 32 til at gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici under hensyntagen
til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne og den på-
gældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risici-
ene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og
frihedsrettigheder.
3. Underretning om hændelser
Det følger bl.a. af udkastets § 4, at operatører af væsentlige tjenester hurtigst
muligt skal underrette Sundhedsdatastyrelsen om hændelser, der har væsentli-
ge konsekvenser for kontinuiteten af de tjenester, som de leverer.
Det følgende fremgår til udkastets § 2, stk. 1:
”Ved
hændelse
forstås enhver begivenhed, der har en egentlig negativ indvirk-
ning på sikkerheden i net- og informationssystemer. Definitionen af hændelse
bygger på NIS-direktivets artikel 4, nr. 7. I vurderingen af, hvorvidt en hændel-
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0003.png
3
se har væsentlig forstyrrende virkning, skal en række faktorer indgå, som f.eks.
det antal brugere, der er afhængige af tjenesten til private eller erhvervsmæssi-
ge formål samt hændelsens betydning for patientsikkerheden. Til eksempel kan
antallet af patienter under operatørens virke pr. år inddrages i vurderingen af,
hvorvidt en hændelse har væsentlig forstyrrende virkning. I vurderingen af en
hændelses omfang og varighed på økonomiske og samfundsmæssige aktiviteter
eller den offentlige sikkerhed, vil ligeledes kunne indgå, hvor lang tid, der
skønnes at ville gå, før afbrydelsen af tjenesten vil have negative konsekven-
ser.”
Datatilsynet skal herefter gøre opmærksom på, at der også i databeskyt-
telsesforordningens artikel 33 er regler om anmeldelse af brud på per-
sondatasikkerhed. Disse sikkerhedsbrud skal anmeldes til Datatilsynet
uden unødig forsinkelse og om muligt senest 72 timer, efter at den data-
ansvarlige er blevet bekendt med bruddet på persondatasikkerhed.
3
Det fremgår af NIS-direktivets artikel 8, stk. 6, at de kompetente myn-
digheder – Sundhedsdatastyrelsen i sundhedssektoren – og det centrale
kontaktpunkt konsulterer og samarbejder, hvor det er passende og i
henhold til national ret, med de relevante nationale retshåndhævende
myndigheder og de nationale databeskyttelsesmyndigheder.
Datatilsynet går således ud fra, at et sådan samarbejde med Datatilsynet
kan bliver relevant i forbindelse med en underretning til Sundhedsdata-
styrelsen af en hændelse.
4. Offentliggørelse af hændelser
Det fremgår af udkastets § 4, stk. 5, at Sundhedsdatastyrelsen efter hø-
ring af den underrettende operatør kan oplyse offentligheden om kon-
krete hændelser, hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for
at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastets § 4, stk. 5, at offentliggø-
relse skal ske efter høring af operatøren, og Sundhedsdatastyrelsen skal
foretage en afvejning af offentlighedens interesse i at blive informeret
om de pågældende trusler over for operatørens interesse i ikke at lide
kommerciel skade.
Det står ikke Datatilsynet klart, i hvilket omfang der i de omtalte oplys-
ninger til offentligheden vil kunne indgå personoplysninger.
Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse, at enhver form for informati-
on om en identificeret eller identificerbar fysisk person er personoplys-
ninger, jf. persondatalovens § 3, nr. 1.
3
Det følger af § 27 i L 68 Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, at Datatilsynet i overensstemmelse med databeskyttelses-
forordningens kaptiel VI-VII fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af databeskyt-
telsesloven, databeskyttelsesforordningen og anden lovgivning, som ligger inden for databe-
skyttelsesforordningens rammer for særregler om behandling af personoplysninger, jf. dog
lovens kapitel 11.
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0004.png
4
Oplysninger vedrørende enkeltmandsejede virksomheder anses for per-
sonoplysninger omfattet af persondataloven.
Det fremgår af udkastets § 8, at det bl.a. er strafbart ikke at efterkomme
kravene i udkastets § 3, stk. 1 og 2, om sikkerhedskrav.
Efter persondatalovens § 8, stk. 2, må oplysninger om strafbare forhold
som udgangspunkt ikke videregives (herunder offentliggøres). Der kan
imidlertid alene ske videregivelse af oplysninger om strafbare forhold,
såfremt én af betingelserne i lovens § 8, stk. 2, nr. 1-4, er opfyldt.
I den forbindelse finder Datatilsynet anledning til at bemærke, at udval-
get om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater mv.
i sin betænkning
4
har anført, at der efter udvalgets opfattelse kun i
sjældne tilfælde bør indføres ordninger med systematisk offentliggørel-
se vedrørende fysiske personer af oplysninger omfattet af persondatalo-
vens § 8 (betænkningens kapitel 4, punkt 3).
Det følger endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 10, at be-
handling af personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertræ-
delser eller tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger på grundlag af artikel
6, stk. 1, kun må foretages under kontrol af en offentlig myndighed,
eller hvis behandling har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret, som giver passende garantier for registreredes rettigheder
og frihedsrettigheder.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at det er anført i Betænkning
om Databeskyttelsesforordningen (2016/679) og de retlige rammer for
dansk lovgivning, at det må antages umiddelbart at være muligt at vide-
reføre de særlige regler i gældende ret for offentlige myndigheders be-
handling og videregivelse af oplysninger om strafbare forhold efter per-
sondatalovens § 8, stk. 1-3, på baggrund af forordningens artikel 6, stk.
1, litra e, jf. artikel 6, stk. 2 og 3 (betænkningens punkt 3.10.4.).
I forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplys-
ninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter ”databe-
skyttelsesloven”)
5
er der også lagt op til, at § 8, stk. 1-3 videreføres fra
den 25. maj 2018, når persondataloven ophæves.
Sundhedsdatastyrelsen må således sikre sig, at sådanne oplysninger ikke
i strid med persondataloven, databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven offentliggøres i medfør af udkastets § 4, stk. 5.
4
Betænkning nr. 1516 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgø-
relser mv.
5
L 68 Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
5
5. Afsluttende bemærkninger
For så vidt angår bemyndigelsesbestemmelserne i udkastet til lovforsla-
gets § 2, stk. 4, § 3, stk. 3, § 4, stk. 6, og § 6, stk. 4, skal Datatilsynet for
god ordens skyld henlede opmærksomheden på persondatalovens § 57.
Det følger heraf, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet i
forbindelse med udfærdigelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lig-
nende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af pri-
vatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger.
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriet, Lovafdelin-
gen, til orientering.
Med venlig hilsen
Signe Vestergård Abildskov
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0006.png
From:
Chilli Fredslund
Sent:
Tue, 14 Nov 2017 13:37:46 +0100
To:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet;Anne-Sofie Duelund Lassesen
Subject:
Sv: HØRING: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og
informationssystemer i sundhedssektoren (F2 DP Id nr.: 1585286)
Til rette vedkommende.
Dansk Psykolog Forening har ikke som udgangspunkt kommentarer til lovforslaget, men understreger at vi
på baggrund af psykologers håndtering af persondata og personfølsomme data i sine virksomheder,
er optaget af, at net- og informationssikkerheden på sundhedsområdet holder et så højt niveau som muligt.
I lyset af, at operatører i dag ikke er underlagt retlig regulering i forhold til net- og informationssikkerhed, og i
lyset af at sundhedssektoren i høj grad er afhængig af velfungerende og sikre systemer, ser Dansk Psykolog
Forening derfor positivt på lovforslaget.
Med venlig hilsen
Chilli Fredslund
-- Studentermedhjælper --
Stockholmsgade 27 | 2100 København Ø |
[email protected]
|
Web:
www.dp.dk
|www.psykologeridanmark.dk |www.facebook.com/DanskPsykologForening.dk
Til:
'[email protected]' ([email protected]), [email protected]
([email protected]), PLO ([email protected]), Lægeforeningen (DADL) ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Region Hovedstaden ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Radiograf Rådet
([email protected] ([email protected]), YL ([email protected]), Tandlægeforeningen (TF)
([email protected]), Sundhedsstyrelsen ([email protected]), Sundhedsstyrelsen
([email protected]), DP ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), jordemoderforeningen.dk
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), SIS Institutpostkasse ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Lægemiddelstyrelsen DKMA
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), Datatilsynet ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Danske Regioner (DR) ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]'
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0007.png
([email protected]), Ansatte Tandlægers Organisation ([email protected]
([email protected]), 3F ([email protected] ([email protected]), ddd ([email protected]), Foreningen af Speciallæger
([email protected]), DKF og Kiropraktoren ([email protected]), DOFT
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), FaKD
([email protected]), Aarhus Universitet ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Fra:
Maja Holm Andreasen ([email protected])
Titel:
HØRING: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer i
sundhedssektoren
Sendt
18-10-2017 22:34:20
:
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for
net- og informationssystemer i sundhedssektoren.
Med venlig hilsen
Maja Holm Andreasen
Fuldmægtig, Sundhedsøkonomi
Mail:
[email protected]
Telefon: 72 26 94 23
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0008.png
From:
Pia Saxild
Sent:
Wed, 15 Nov 2017 15:17:46 +0100
To:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Cc:
Anne-Sofie Duelund Lassesen
Subject:
SV: HØRING: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og
informationssystemer i sundhedssektoren
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde os til udkast til
lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer i sundhedssektoren. Forbrugerrådet
Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
Med venlig hilsen
Sine Jensen
Seniorrådgiver, sundhedspolitik
Forbrugerrådet Tænk
T +45 7741 7737 / [email protected] /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Vær med i kampen. Bevar forbrugernes stemme. Skriv under
her.
Fra:
Maja Holm Andreasen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. oktober 2017 22:34
Til:
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; Forbrugerrådet Tænk Hoeringer; '[email protected]'; 'web@tf-
tandskade.dk'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; Lægemiddelstyrelsen
DKMA; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse;
'[email protected]'; SIS Institutpostkasse; Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse;
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'
Emne:
HØRING: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer i
sundhedssektoren
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0009.png
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og
informationssystemer i sundhedssektoren.
Med venlig hilsen
Maja Holm Andreasen
Fuldmægtig, Sundhedsøkonomi
Mail:
[email protected]
Telefon: 72 26 94 23
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0010.png
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0011.png
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0012.png
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0013.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt per email til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 15. november 2017
Høringssvar vedr. forslag til lov om krav
til sikkerhed for net- og
informationssystemer inden for
sundhedssektoren
Regeringen har valgt at gennemføre NIS-direktivet med
sektorspecifikke love, hvor en eksisterende institution
under det pågældende ministerium får tilsynsopgaven som
kompetent myndighed. For Sundheds- og
Ældreministeriets område får Sundhedsdatastyrelsen
denne opgave.
NIS-direktivets artikel 8, stk. 1 overlader det til
medlemsstaterne at fastsætte, om der skal være en eller
flere kompetente myndigheder. En kompetent myndighed
for hvert ministeriums område er som sådan inden for
rammerne af artikel 8, stk. 1. Hvis der kommer 4-5
kompetente myndigheder i Danmark (jf. sektoropdelingen i
bilag II i NIS-direktivet), kan tilsynsressourcerne blive
spredt mere end godt er, og synergieffekter mellem
forskellige tilsynsområder kan blive vanskelige at udnytte.
Et væsentligt element i NIS-direktivet er at
medlemsstaterne skal vedtage en samlet national strategi
for sikkerheden i net- og informationssystemer, og der skal
være en effektiv informationsudveksling på tværs af
sektorer på nationalt plan samt mellem EU-landene på
internationalt plan. De tværgående opgaver vil blive
varetaget af de(n) danske CSIRT-enhed(er) og det centrale
kontaktpunkt, jf. NIS-direktivet. De organisatoriske rammer
for disse enheder er ikke omtalt i lovforslaget, men det
1
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
fremgår af Forsvarsministeriets lovudkast vedrørende ”Lov
om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører
af væsentlige internetudvekslingspunkter m.v.” at Center
for Cybersikkerhed skal have disse roller (som eneste
danske CSIRT og det centrale kontaktpunkt).
Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets
Efterretningstjeneste, som generelt opererer under andre
rammebetingelser end civile myndigheder, for eksempel
med betydelige undtagelser fra offentlighedsloven,
forvaltningsloven og persondataloven. IT-Politisk
Foreninger finder det meget betænkeligt, at Center for
Cybersikkerhed via gennemførelsen af NIS-direktivet får en
så betydelig rolle i forhold til cybersikkerheden i den
offentlige og private sektor. Af principielle årsager mener
vi, at de(n) danske CSIRT(er) og det centrale kontaktpunkt
bør være civile myndigheder.
Det gælder ikke mindst i de situationer, hvor det kan blive
nødvendigt at behandle personoplysninger i forbindelse
med underretning af den kompetente myndighed om
hændelser, jf. NIS-direktivets artikel 14, stk. 3. Dette punkt
uddybes nedenfor.
Bemærkninger til lovforslagets paragraffer
Lovforslaget følger strukturen og terminologien i NIS-
direktivet i forhold til operatører af væsentlige tjenester.
Visse bestemmelser skal dog fastsættes i bekendtgørelser,
eksempelvis definitionen af ”væsentligt forstyrrende
virkning”, der skal være inden for rammerne af NIS-
direktivets artikel 6. De specielle bemærkninger til
lovforslagets § 2 henviser til NIS-direktivet på dette punkt.
Af hensyn til retssikkerheden for offentlige og private
enheder (herunder fysiske personer), som kan blive
udpeget som operatør af væsentlige tjenester mod deres
vilje med deraf følgende uønskede administrative byrder,
vil IT-Politisk Forening anbefale, at kriterierne for
”væsentligt forstyrrende virkning” skrives direkte ind i
lovforslaget, så vidt muligt med en stillingtagen til hvilke
sektorspecifikke forhold der kan være relevante på
Sundheds- og Ældreministeriets område, jf. NIS-direktivets
artikel 6, stk. 2.
2
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Ifølge § 8, stk. 2 i lovforslaget udestår stillingtagen til
sanktionsspørgsmålet i forhold til offentlige myndigheder.
IT-Politisk Forening skal hertil bemærke, at det efter NIS-
direktivets artikel 21 er et krav, at sanktioner skal være
effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have
afskrækkende virkning. Der er ikke nogen mulighed for at
gøre undtagelser i forhold til offentlige myndigheder på
dette punkt.
Behandling af personoplysninger i forbindelse med
underretning om hændelser
Lovforlagets § 4, stk. 1, jf. NIS-direktivets artikel 14, stk. 3,
fastsætter en pligt til hurtigt at underrette
Sundhedsdatastyrelsen (den kompetente myndighed) om
hændelser, der har væsentlig betydning for kontinuiteten
af de leverede tjenester. Underretningen skal indeholde
oplysninger, som gør det muligt for Sundhedsdatastyrelsen
at klarlægge eventuelle grænseoverskridende
konsekvenser af hændelsen.
I nogle tilfælde vil de nødvendige oplysninger i forbindelse
med underretningen om en hændelse indeholde
personoplysninger. Det kunne være IP-adresser, men også
oplysninger fra et IT-systems databaser, som er forsøgt
hacket (exfiltreret) og måske optræder i logfiler. Dette
spørgsmål omtales ikke i lovforslagets bemærkninger. Der
er således ingen overvejelser om hjemmel i
persondataloven til videregivelse af disse
personoplysninger og hvordan eventuelle videregivne
personoplysninger skal behandles af
Sundhedsdatastyrelsen.
Efter IT-Politisk Forenings opfattelse bør der fastsættes
lovregler (eventuelt i bekendtgørelsesform), som
begrænser behandlingen af personoplysninger til det
strengt nødvendige for at klarlægge omfanget af
hændelsen og dens eventuelle grænseoverskridende
konsekvenser. Der bør desuden være et eksplicit krav om
at disse personoplysninger skal slettes eller anonymiseres
hurtigst muligt.
Efter lovforslaget skal der alene ske underretning til den
kompetente myndighed (Sundhedsdatastyrelsen). Når der
ikke sker underretning af CSIRT'en i forbindelse med en
3
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
hændelse, kræver NIS-direktivets artikel 10, stk. 2, at
CSIRT'en skal have adgang til oplysninger om hændelser,
der er underrettet af operatører af væsentlige tjenester.
Denne adgang vil potentielt indebære en yderligere
videregivelse af personoplysninger, i det tilfælde fra
Sundhedsdatastyrelsen til Center for Cybersikkerhed.
NIS-direktivets artikel 2, stk. 1 kræver, at behandling af
personoplysninger i henhold til direktivet sker i
overensstemmelse med direktiv 95/46/EF, og fra 25. maj
2018 databeskyttelsesforordningen (EU) 2016/679. Ifølge
den nuværende persondatalov, og det forslag til ny
databeskyttelseslov som Justitsministeren har fremsat 25.
oktober 2017 (L 68), er Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) undtaget fra de EU-retlige regler om databeskyttelse.
Undtagelsen er for FE som institution, og vil derfor også
gælde, når FE udøver aktiviteter inden for EU-retten,
eksempelvis cybersikkerhedsopgaver i forbindelse med
NIS-direktivet.
Hvis den fuldstændige undtagelse fra databeskyttelses-
forordningen opretholdes for Center for Cybersikkerhed
(under FE), vil det efter IT-Politisk Forenings opfattelse ikke
være muligt at gennemføre NIS-direktivet på en korrekt
måde. Beskyttelsen af personoplysninger i den danske
gennemførelse af direktivet vil ikke kunne leve op til kravet
i NIS-direktivets artikel 2 (samt artikel 8 i Charter om
Grundlæggende Rettigheder).
4
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0017.png
Høringssvar
Høring over udkast til forslag til lov om krav til sikkerhed for net- og
informationssystemer inden for sundhedssektoren
Lægeforeningen finder det betænkeligt, at det ikke fremgår af lovforslaget
præcist, hvilke typer af systemer lovforslaget omhandler.
Lægeforeningens svar bygger på en forventning om, at loven ikke medfører
administrative eller økonomiske byrder for vores medlemmer.
Lægeforeningen lægger vægt på at undgå en dobbeltrolle for Sundhedsdata-
styrelsen og imødeser, at en anden myndighed tillægges opgaven med at
føre tilsyn.
Lægeforeningen har lagt til grund for dette høringssvar, at vores medlem-
mer ikke bliver pålagt nye administrative eller økonomiske byrder som følge
af loven, hverken direkte fx ved at medlemmer skal indberette oplysninger
til de centrale myndigheder, de ikke indberetter i dag, eller indirekte ved at
enkeltmedlemmers it-operatører skal indberette oplysninger de ikke indbe-
retter i dag til de centrale myndigheder.
Lægeforeningen finder det uklart, hvilke systemer loven omfatter og efterly-
ser eksempler på konkrete systemer inden for de tre kategorier opregnet i
bemærkningerne til § 1, der er omfattet af lovforslaget hhv. ikke er omfat-
tet. En sådan oversigt kunne angive eksempler og give en bedre forståelse
af omfanget af loven. Vi finder det
hensigtsmæssigt, at systemkategorierne
uddybes i den kommende bekendtgørelse til loven.
Endvidere er begrebet
”operatør”, der anvendes i lovforslaget, ikke nærmere defineret.
Endelig finder vi det betænkeligt, at Sundhedsdatastyrelsen, der driver
mange af sundhedsvæsenets it-systemer, kunne risikere at skulle have en
dobbeltrolle og både skal være ansvarlig for systemernes sikkerhed (som
operatør) og skal føre tilsyn med systemernes sikkerhed. Tilsynet med sik-
kerheden af Sundhedsdatastyrelsens systemer bør således ligge hos en an-
den myndighed, eksempelvis Datatilsynet eller Digitaliseringsstyrelsen.
Tlf.: 3544 8500
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
Domus Medica
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Jr. 2017-7927
Den 14. november 2017
Sundhedspolitik & Koordinering
Med venlig hilsen
Andreas Rudkjøbing
Formand for Lægeforeningen
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0018.png
Regionshuset
Viborg
Regionssekretariatet
Skottenborg 26
Postboks 21
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
[email protected]
www.rm.dk
Region Midtjylland bemærkninger til udkast til forslag til lov om krav
til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for
sundhedssektoren
Region Midtjylland har fra Sundheds- og Ældreministeriet modtaget
anmodning om bemærkninger til ovenstående lovforslag.
Regionen er opmærksom på, at lovforslaget er en udmøntning af
NIS-direktivet.
Indledningsvis bemærkes, at regionen finder lovudkastet svært
læseligt. Et konkret eksempel herpå er, at lovforslaget anvender
begreber, som ikke forklares i bemærkningerne, f.eks.
operatører
af
væsentlige tjenester (overskrift i lovforslagets kapitel 2) og
udbydere
af digitale tjenester (§ 4, stk. 3). Regionen savner, at
bemærkningerne indeholder et afsnit, som nærmere forklarer og
definerer begreberne. Det ville være ønskeligt, om man i den
forbindelse kobler til Databeskyttelsesforordningen.
Regionen savner en begrundelse for, at Sundhedsdatastyrelsen skal
fungere som tilsynsmyndighed på området. I dag fungerer
Datatilsynet og Rigsrevisionen som tilsynsmyndigheder på området,
med lidt forskellige fokusområder. Vi ser gerne, at bemærkningerne
forholder sig til, hvorfor man introducerer endnu en tilsynsmyndighed
på området.
Afslutningsvis undrer regionen sig over, at lovforslaget i § 8, stk. 2
endnu ikke er medtaget. Vi forventer, at udkastet til bestemmelsen
skal lægge sig om af Databeskyttelsesloven, idet grundlaget for
sanktioner vel er det samme her?
Dato 14-11-2017
Sagsbehandler Tina Leutholtz
[email protected]
Tel. +4520330891
Sagsnr. 1-10-70-102-17
Side 1
/ 14.11.2017
MGW og TLE
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0019.png
Afdeling:
Informationssikkerhed
Journal nr.: 46/775
Dato:
15. november 2017
Udarbejdet af: Morten Kjeldgaard og Troels
Hjortebjerg Pedersen
E-mail:
[email protected]
/
[email protected]
Telefon:
2046 0747 / 4022 0253
Att.: Sundheds- og Ældreministeriet
Høringssvar fra Region Syddanmark
Vedr. høring over udkast til forslag til lov om krav til sikkerhed
for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren
Generelle bemærkninger:
Region Syddanmark vurderer, at der i udformningen af lovforslaget er flere steder med
sammenfald eller tæt på enslydende indhold sammenlignet med Persondataforordningen
(GDPR) omkring informationssikkerhedsbrud.
Det er Region Syddanmarks antagelse, at for de it-systemer, hvor man ifølge lovforslaget får
rollen som operatør, vil regionen i praksis skulle rapportere, dokumentere mv. for det samme
system til to forskellige myndigheder. Det være sig Datatilsynet og Sundhedsdatastyrelsen.
Region Syddanmark vurderer dette som værende uhensigtsmæssigt.
Det bør præciseres, om de generelle krav GDPR stiller til rapportering mv. til Datatilsynet, på
de områder som er omfattet af nærværende lovforslag, hermed overgår til
Sundhedsdatastyrelsen, eller om der vil være krav om parallel rapportering mv. til to
myndigheder.
Såfremt man ønsker, at der skal være parallel rapportering og dokumentation, er det
væsentligt at dette udføres på en måde, hvor form og indhold følger den samme struktur. Det
gælder særligt for nedenstående forhold.
Krav til dokumentation og tilsyn:
Af lovforslaget fremgår, at Sundhedsdatastyrelsen kan efterspørge dokumentation mv. for de
i Region Syddanmark udarbejdede sikkerhedspolitikker på området
1
.
Region Syddanmark antager, at den dokumentation som kan forlanges udleveret, vil være at
betragte som enslydende med dokumentationskravene fra GDPR i både form og indhold.
Region Syddanmark anfører, at det vil være uhensigtsmæssigt, såfremt der vil blive stillet
krav til forskellige måder at dokumentere og rapportere på inden for samme område.
Væsentlige hændelser:
Af lovforslaget fremgår, at operatører skal underrette Sundhedsdatastyrelsen om hændelser,
der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af tjenester
2
.
Region Syddanmark antager, at ”væsentlige hændelser” vil blive defineret på samme måde
nationalt. Og dermed være enslydende for alle myndigheder som arbejder med området.
1
2
§ 6., stk. 1.-4.
§ 4., stk. 1.
Side 1/2
L 143 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1854543_0020.png
Region Syddanmark anfører, at såfremt definition af ”væsentlige hændelser” og beslægtede
begreber ikke sker på nationalt niveau, vil der være risiko for forskellige krav til rapportering
af væsentlige hændelser, alt efter den myndighed der skal rapporteres til. Herunder
rapportering af væsentlige hændelser i det samme it-system.
Efter Region Syddanmarks opfattelse vil dette være uhensigtsmæssigt.
Side 2/2