Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 141 Bilag 5
Offentligt
1865655_0001.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Bilag 1
vedr L 141
8. marts 2018
Til Udvalget om Udlændinge og Integration!
Vi vil gerne belægge vores høringssvar på L141 med et konkret eksempel på, hvor meget det kan skade en
udenlandsk musiker, at få en plet på sin straffeattest. Rachel Bullen, der rejste tilbage til Australien efter en
bødestraf i Danmark efter 6 år i Esbjerg, vil ifølge artiklen i Politiken have problemer med at få plads i et
orkester. Det er bl.a. pga. pletten på strafattesten , at det ikke er sikkert, at hun vil kunne indrejse i de
lande, et orkester skal optræde i. Hun havde ingen formodning om at noget af det hun gjorde var kriminelt.
Artiklen er vedhæftet som Bilag 2, og kan også ses her: https://politiken.dk/indland/art6367339/
Vi er glade for, at loven bliver ændret nu, men synes også, at de, som loven har gjort uret, skal have
oprejsning igen.
Derfor vil vi fastholde vores opfordring til amnesti til de få udlændinge i indland og udland, der allerede er
blevet dømt for brud på den hidtidige lovgivning. End ikke Folketingets skatteudvalg, som nok burde vide
noget om ulovligt og lovligt arbejde, havde fattet lovens mening. Amnestien bør omfatte både
arbejdstagerne og arbejdsgiverne.
Vi vil samtidig fastholde at vi er imod at bruge tid og penge på øget registersammenkøring og kontrol.
Udlændinge, der opholder sig i landet lovligt, er i forvejen så gennemkontrollerede og overvågede fra vugge
til grav, m.h.p. om de gør noget, der kan medføre straf eller udvisning. Den øgede overvågning vil koste
SIRI ekstra administration og arbejdsgiverne ekstra bureaukrati og gebyrer for at checke om de
udenlandske arbejdstageres bijobs nu har sammenhæng eller ej med hovedbeskæftigelsen, og om
arbejdstageren holder sig under de 12 timer i gennemsnit om ugen. Så længe folk har lovligt arbejde og
ophold i landet, kan vi ikke se noget formål med at regulere og kontrollere deres bibeskæftigelse så
detaljeret.
For SOS Racisme,
Anne Nielsen,
Næstformand
L 141 - 2017-18 - Bilag 5: Henvendelse af 8/3-18 fra SOS Racisme
Uddrag af Høringsnotatet:
SOS Racisme ønsker amnesti for de udlændinge, der allerede er blevet tiltalt eller straffet for at have
arbejdet for en anden arbejdsgiver end den arbejdsgiver, som opholds- og arbejdstilladelsen er
stedfæstet til.
SOS Racisme præciserer, at der herved menes amnestien i form af eftergivelse af straf med
tilbagebetaling af eventuel bøde samt evt. erstatning for svie og tort og ærekrænkelse, og at dette også bør
gælde de udlændinge, der allerede har forladt Danmark pga. at de føler sig uretfærdigt behandlet og føler
de er blevet gjort kriminelle, og finder, at de er blevet voldsomt diskrimineret af en lovparagraf, der ikke
nødvendigvis har været fortolket for dem i forbindelse med, at de har modtaget deres arbejds- og
opholdstilladelse.
SOS Racisme anfører i forlængelse heraf, at der også bør gælde amnesti for bødestraffene til de berørte
arbejdsgivere, bl.a. for at krav om straffrihed i forbindelse med tildeling af offentlige midler eller
puljemidler for disse arbejdsgivere, hvad enten det er firmaer, organisationer eller institutioner som
Folketinget, der har modtaget en sådan dom, ikke bør hindres af en sådan ulovlig handling, som ikke
engang de folkevalgte lovgivere har vidst var ulovlig. SOS Racisme anfører endvidere, at det må være muligt
for myndigheder eller domstole at gennemse de nævnte afgørelser i retterne og give amnesti, idet loven
ikke oprindelig var tiltænkt at straffe de berørte grupper, som jo har lovligt ophold, og at de dømte ikke
reelt har vidst, at arbejdstilladelsen til en stedfæstet arbejdsgiver betød, at de slet ikke måtte udføre andet
arbejde, lønnet eller ulønnet, som fx. at holde et oplæg om skatteunddragelse for et Folketingsudvalg, eller
deltage i en koncert med et andet orkester, end det, de var ansat i.
SOS Racisme anfører, at nogle af de nævnte lovovertrædende udlændinge allerede er udrejst af Danmark,
da de har følt sig dårlig behandlet ved at blive kriminaliseret og straffet for noget, de ikke reelt har opfattet
som ulovligt eller kriminelt, og ved at de har fået udskudt muligheden for permanent ophold. SOS Racisme
henviser derfor til, at udlændingemyndighederne bør finde de udrejste udlændinge og meddele dem
amnesti for straffen, tilbagebetale bøden/bøderne, en erstatning for tort og svie, og igen give dem
mulighed for at søge opholds- og arbejdstilladelse, og se bort fra det mellemliggende ophold i udlandet i
forbindelse med en evt. kommende ansøgning om permanent ophold i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det af bemærkningerne til lovforslagets § 2
(side 16) fremgår, at straffen i sager, som på lovens ikrafttrædelsestidspunkt ikke er endeligt afgjort, skal
fastsættes efter retningslinjerne i dette lovforslag. Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf
for handlinger, som er foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres efter de nye
regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de tidligere regler.