Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 141 Bilag 15
Offentligt
Vedrørende L. 141: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Smidigere regler for
bibeskæftigelse og frivilligt arbejde for udenlandske arbejdstagere)
I Udlændinge- og Integrationsministeriets svar på spm. nr. 6 af 19. marts 2018 fremgår det
bl.a., at en undtagelse for visse brancher fra retten til bibeskæftigelse uden ansøgning om
arbejdstilladelse, af ministeriet vurderes at være i strid med EMRK - med mindre undtagelsen
forfølger et legitimt formål som f.eks. kan være at sikre det danske arbejdsmarked mod social
dumping.
I ministeriets svar på spm. nr. 18 opfordrer ministeriet til, at forslagsstillerne indsender
oplysninger, der peger på forhold, der underbygger forslagsstillernes formål med
ændringsforslaget, som undtager beskæftigede på boreplatforme, boreskibe eller anden
sammenlignelig flytbar arbejdsplads fra retten til bibeskæftigelse uden ansøgning om
arbejdstilladelse og selvstændig virksomhed.
3F vil på den baggrund gøre forslagsstillerne og ministeriet opmærksom på følgende:
3F har i vores høringssvar tilkendegivet at 3F ikke kan støtte forslaget om fritagelse for
arbejdstilladelse til bibeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed for
tredjeverdensborgere inden for de brancher 3F dækker. Inden for 3Fs områder oplever vi
massiv social dumping, hvilket også er veldokumenteret i samtlige afrapporteringer fra
myndighedsindsatsen mod social dumping og utallige fagretlige sager. Lovforslaget åbner op
for mere social dumping på 3Fs områder, og det sker samtidig med at bevillingerne til
myndighedsindsatsen mod social dumping er faldet siden 2015, og hvor der er massiv
usikkerhed om bevillingerne i de kommende år. Det er stærkt problematisk.
For så vidt angår offshore området vil vi henvise til, at offshore området er udpeget som en
risikobranche i den seneste myndighedsafrapportering om social dumping.
Derudover bemærkes det, at alt arbejde, som foregår til vands, i praksis er umuligt at
kontrollere. Der vil kun være tale om skrivebordskontrol fra myndighedernes side, der umuligt
kan afsløre svindel med det antal timer, der bibeskæftiges
eller om f.eks. arbejdsmiljølovens
regler efterleves.
Flere store, danske operatører arbejder med offshore under DIS-ordningen i henhold til DIS-
lovens §4, hvor også tredjeverdensborgere er beskæftiget inden for bl.a. 3Fs områder. Det
fremgår bl.a. af DIS-loven (§10 stk. 2), at kollektive overenskomster, der er indgået af en
dansk faglig organisation, kun kan omfatte personer, som har bopæl i Danmark. Det er
ligeledes en betingelse for at kunne anvende DIS-ordningen, at løn m.v. er fastsat under
hensyn til skattefritagelsen (nettolønsordningen). Det vil sige, at tredjeverdens borgere, der
arbejder på DIS-ordningen, ikke med den nuværende retstilstand arbejder under dansk
overenskomst, og faglige organisationer er spillet af banen
også i forhold til at organisere
disse lønmodtagere.
Det er vores indtryk, at mange af de skibe, der i dag sejler på DIS-ordningen under dansk flag
og bl.a. betjener boreplatforme og havvindmøllerne, har udenlandsk arbejdskraft ansat.
Lovforslaget åbner en ladeport for spekulation i bl.a. selskabskonstruktioner og
jobformidlingskarruseller, der ´tilbyder´ bibeskæftigelse inden for hovederhvervet til 3.
verdensborgere
enten til vands eller når man er på land. Forudsætningen for, at en
tredjeverdens borger får jobbet i Danmark, kan i fremtiden meget vel blive, at man også tager
bibeskæftigelse i et ukontrollerbart omfang. Ellers mister man jobbet.
L 141 - 2017-18 - Bilag 15: Henvendelse fra 3F vedr. boreplatforme
1894274_0002.png
Der er med andre ord gode rammevilkår for systematisk social dumping for arbejde der
udføres til vands.
Muligheden for misbrug ved, at tredjeverdens borgere kan starte selvstændig
enkeltmandsvirksomhed, er reelle: der kan blive tale om falske soloselvstændige, der i
realiteten er i et ansættelsesforhold til en anden dansk arbejdsgiver, hvormed man undgår
dansk skattebetaling, og hvor man kan arbejde alt det man vil til en meget lille pris.
I skrivende stund behandler Folketinget lovforslag 174, hvormed DIS-ordningen udvides til
også at omfatte offshore-specialskibe og konstruktionsskibe, der f.eks. anvendes til bygning af
vindmølleparker og nedtagning af olieinstallationer inden for det danske søterritorium. Et
flertal i Folketinget og ministeren har tilkendegivet, at udvidelsen af DIS-ordningen sker på
baggrund af en overenskomstaftale mellem arbejdsmarkedets parter, hvor DIS-
kontaktudvalget skal finde en løsning, som sikrer danske arbejdsvilkår på de skibe, der bliver
omfattet af udvidelsen af DIS-ordningen. Ministeren forventer at fremlægge et forslag herom
for Folketinget til efteråret.
Endvidere har Erhvervsministeren søgt at få den maritime montørordning ind under
ovennævnte udvidelse af DIS-ordningen, men det har EU foreløbigt skudt til hjørne.
Sluttelig vil vi gøre opmærksom på, at praksis er, at der ikke føres nogen myndighedskontrol
med DIS-ordningen i forhold til udlændingelovens bestemmelser om max. antal anløb ved
danske havne. Det er os bekendt alene 3F som - i den udstrækning det er os muligt - fører
kontrol hermed, og som har foretaget politianmeldelser for brud på udlændingelovens
bestemmelser.
At der foregår social dumping ´til vands´ vidner en nylig dom fra Odense byret samt nogle
forlig om, til hvilke der indsættes link nedenfor:
Rederi får millionbøde for brug af illegal arbejdskraft:
https://fagbladet3f.dk/node/47812
Monsterbøde på 780.000 for illegale sømænd
https://fagbladet3f.dk/nyheder/fagligt/03c544257f52450e81df005433f15655-20131111-
monsterboede-paa-780000-for-illegale-soemaend
Filippinere får 5.000 om måneden hos Maersk i Nakskov
https://fagbladet3f.dk/nyheder/fagligt/7acbaf04371c4dd18ce3763934593457-20131004-
filippinere-faar-5000-om-maaneden-hos-maersk-i-nakskov
Med venlig hilsen for
Henning Overgaard og Søren Heisel
Forbundssekretærer i 3F
/ Torben Bechsgaard