Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 140 Bilag 1
Offentligt
1853927_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og integrationsloven
(Opholdstilladelse ved pensionering til tidligere ansatte ved herværende internationale
organisationer m.v.)
7. februar 2018
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 8. december 2017 til den 5. januar 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralor-
ganisation, Amnesty International, Beskæftigelsesrådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danish Biometrics, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Missionsråd, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske
Advokater, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, De Danske Sprogcentre,
Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale Handicapråd, DI,
DIGNITY-Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racedis-
krimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabssty-
relsen, EUROFISH, European Communications Office (ECO), European Environment Agency
(EEA), European Investment Bank, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, For-
eningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Global Biodiversity Informa-
tion Facility (GBIF), Handels, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Indvandrer-
medicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Men-
neskerettigheder, International Community/Erhverv Aarhus, International Council for the
Exploration of the Sea (ICES), International Organization for Migration (IOM), Kirkernes
Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kulturministeriets Rektor-
kollegiu KUR , Kvi fo, La dsfore i ge ”Et bar To forældre”, La dsfore i ge Adopti-
on & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrise-
centre (LOKK), Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfol-
keligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Parliamentary Assembly of the
Organization for Security and Cooperation in Europe, Plums Fond for fred, økologi og bæ-
redygtighed (tidligere Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsad-
vokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om
Børnekonventionen, samtlige byretter, SOS mod Racisme, Uddannelsesforbundet, Uddan-
nelsesstyrelsen, Udlændingenævnet, UNHCR, United Nations Childrens Fund (UNICEF),
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2017 - 11935
357331
Side
1/5
L 140 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
United Nations Development Programme (UNDP), United Nations Environment Program-
me (CTCN), United Nations Office for Project Services (UNOPS), United Nations Population
Fund (UNFPA), United Nations Women, Work-live-stay southern Denmark, World Food
Programme (WFP), World Health Organization (WHO), Ægteskab uden grænser, Ældresa-
gen og 3 F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Danes Worldwide, Danske Universiteter, Den Katolske Kirke i Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter, Ud-
lændingenævnet, Vestre Landsret, Østre Landsret, Ældresagen samt UNDP, der har svaret
på vegne af organisationerne i FN-byen.
Danes Worldwide, Danske Universiteter, Den Katolske Kirke i Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Institut for Menneskerettigheder, Landsorganisationen i Danmark,
Rådet for Etniske Minoriteter, Udlændingenævnet, Vestre Landsret, Østre Landsret, Æl-
dresagen har oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrø-
rer lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministeriet
kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssvarene,
som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger
Retspolitisk Forening
finder, at de forslåede betingelser for ret til ophold mv. er et omfat-
tende regelkompleks, der i høj grad er af skønsmæssigt karakter, og at der derfor ikke kan
siges at være udtryk for et nogenlunde klart retskrav på fortsat ophold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der i dag efter praksis kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til en udlænding, der har
haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, på baggrund af den pågælden-
des forudgående ophold her i landet og den tilknytning, som den pågældende har opnået
til Danmark. Det beror på en konkret vurdering, om der er grundlag for at meddele op-
holdstilladelse. Der henvises til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
Med lovforslaget tydeliggøres retsstillingen for udlændinge, der meddeles opholdstilladel-
se efter udlændingelovens § 47, stk. 1, og som ønsker at blive i Danmark ved pensionering.
Det foreslås således, at udlændinge, der har været ansat ved en international organisation,
EU-institution eller lignende her i landet og har haft opholdstilladelse efter udlændingelo-
Side
2/5
L 140 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
vens § 47, stk. 1, får mulighed for at opnå opholdstilladelse efter en ny bestemmelse i ud-
lændingeloven, hvis en række nærmere angivne betingelser er opfyldt. Disse betingelser
fremgår af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 q.
2.2. Personkredsen
Retspolitisk Forening
finder, at ret til fortsat ophold efter pensionering/fratræden kan
udstrækkes til andre større organisationer, institutioner, selskaber m.fl., der også har
udlændinge ansat i længere årrækker. Foreningen finder, at forskelsbehandlingen kan
siges at være udtryk for en diskrimination over for disse andre pensionister mv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at den foreslåede ordning
omhandler personer, der har været ansat ved herværende internationale organisationer
m.v., og haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1. Som det fremgår af
lovforslagets afsnit 1, skal lovforslaget ses i lyset af en stigende interesse fra de internatio-
nale organisationer mv. for ansattes mulighed for at fortsætte deres ophold i Danmark ved
pensionering. Dette gør sig særligt gældende efter FN-byens åbning i København i 2013.
Med lovforslaget sikres det, at Danmark er et attraktivt land for internationale organisati-
oner mv., og at incitamentet for internationale organisationer mv. til at etablere sig i
Danmark bibeholdes. Regeringen finder det derfor vigtigt, at der skabes klarhed over den-
ne persongruppes retsstilling, når ansættelsen ophører ved pensionering.
Som det også fremgår af afsnit 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er en opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, begrænset til ansættelsesforholdets varighed
ved den internationale organisation m.v. og kan ikke gøres tidsubegrænset. Disse udlæn-
dinge er ikke omfattet af bestemmelsen i udlændingelovens § 11 om tidsubegrænset op-
holdstilladelse, jf.
afsnit 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, og kan således ikke
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter denne bestemmelse således som andre ud-
lændinge, herunder udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a om
opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse, har mulighed for.
UNDP på vegne af FN-organisationerne
finder, at den foreslåede aldersgrænse bør sættes
ned således, at lovforslaget ligeledes omfatter udlændinge, der går tidligt på pension.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med den fore-
slåede nye opholdsordning ikke er, at udlændinge ansat ved en herværende international
organisation, EU-institution eller lignende, som vælger at gå på pension i en tidlig alder,
skal kunne få opholdstilladelse efter den foreslåede nye ordning. Omvendt skal en udlæn-
ding, der som følge af ansættelsesstedets fastsatte pensionsalder kan gå på pension som
f.eks. 65-årig, heller ikke kunne opnå opholdstilladelse efter den foreslåede nye ordning,
når den pågældende er f.eks. 60 år. Formålet med den foreslåede nye ordning er at sikre,
at udlændinge, der når en vis alder og pensioneres og derfor ikke længere har et opholds-
grundlag, under visse betingelser har mulighed for at blive i Danmark. Der henvises til
afsnit 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.3. Kravet om 12 års uafbrudt ophold i Danmark
UNDP på vegne af FN-organisationerne
rejser det spørgsmål, hvordan kravet om 12 års
ophold er blevet fastsat, og om der gælder en tilsvarende regel i andre EU-lande. Endvide-
Side
3/5
L 140 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
re anføres det, at der kan være ansatte, der tager en kortvarig opgave eller lignende (f.eks.
en nødsituation), der varer nogle måneder, og det ønskes oplyst, om et sådant ophold i
udlandet kan afbryde perioden på 12 års ophold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at længden af opholdet i
Danmark i dag indgår som et moment i den skønsmæssige afvejning af, om en udlænding,
der har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, kan meddeles opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
Det foreslås, at det er en betingelse for at meddele opholdstilladelse efter den foreslåede
nye bestemmelse i udlændingelovens § 9 q, stk. 1, at udlændingen har opholdt sig lovligt i
Danmark i de sidste 12 år. Ved at fastsætte et præcist krav til varigheden af opholdet i
Danmark, skabes der større klarhed over denne persongruppes retsstilling, når ansættel-
sen ophører ved pensionering. Det er vurderingen, at det er rimelig at stille krav om et
ophold af mindst 12 års varighed, således at det sikres, at de udlændinge, der kan få op-
holdstilladelse efter den foreslåede ordning, har haft et forholdsvist langvarigt ophold her i
landet og derved generelt set også har opnået en større tilknytning her til landet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at den foreslåede ord-
ning retter sig mod udlændinge, der har været i Danmark i mange år med en opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, og som går på pension. Ministeriet er ikke be-
kendt med, om der er lignende ordninger i andre EU-lande.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endelig bemærke, at kortvarige udlandsop-
hold ikke vil afbryde kravet om en uafbrudt periode på 12 års ophold her i landet. Der hen-
vises i øvrigt til afsnit 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.4. Økonomisk sikkerhedsstillelse
Kommunernes Landsforening
tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af lov-
forslaget, idet kommunerne får en ny opgave som følge af forslaget om økonomisk sikker-
hedsstillelse. Kommuners Landsforening imødeser en høring af den bekendtgørelse, der
skal udstedes, og lægger vægt på, at der ikke indføres et nyt administrativt regelsæt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil henvise til lovforslagets afsnit 2.3.5. Det
fremgår heraf, at det foreslås at fastsætte regler om økonomisk sikkerhedsstillelse svaren-
de til de regler, der gælder for ægtefællesammenførte.
Det
foreslås ved L 95 (Forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægte-
fællesammenføringssager samt ophævelse af den særlige lette adgang til domstolsprøvel-
se i sager om familiesammenføring med børn)), fremsat den 15. november 2017, at den
økonomiske sikkerhed, der som udgangspunkt skal stilles i forbindelse med en ansøgning
om ægtefællesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, skal stilles i en perio-
de på 10 år, jf. udlændingelovens § 9, stk. 4. Forslaget indebærer, at der fremover ikke
stilles krav om forlængelse af en tidligere stillet sikkerhed eller en ny sikkerhed, selvom
udlændingen ikke måtte have opnået tidsubegrænset opholdstilladelse efter 10 års ophold.
Det indgår i nærværende lovforslag, at den økonomiske sikkerhed efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 q, stk. 6, ligeledes skal stilles i en periode på 10 år.
Side
4/5
L 140 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår også af lovforslaget, at § 9 q, stk. 6, skal administreres på samme måde som
udlændingelovens § 9, stk. 4, med den foreslåede ændring.
Hvis forslaget vedtages, vil der blive udstedt en bekendtgørelse om økonomisk sikkerheds-
stillelse efter udlændingelovens § 9 q, stk. 6, jf. den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
i lovforslagets § 9 q, stk. 14. KL vil blive hørt over et udkast til bekendtgørelse.
2.5. EU-borgere
UNDP på vegne af FN-organisationerne
rejser det spørgsmål, om EU-borgere, der har
været registreret i Udenrigsministeriets protokol med en opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 47, stk. 1, ved pensionering får et EU-opholdsdokument ved Statsforvaltnin-
gen, og har ret til ophold uden andre betingelser end dem, Statsforvaltningen måtte stille.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan hertil oplyse, at udlændinge, der er omfattet
af EU-reglerne om fri bevægelighed, kan søge om et EU-opholdsdokument ved Statsfor-
valtningen. Der udstedes registreringsbeviser til EU-borgere, der har ret til ophold efter
reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/38/EF af 29. april 2004 om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på med-
lemsstaternes område (EU-Opholdsdirektivet). Lovforslaget ændrer ikke herved.
2.6. Skatteretlige spørgsmål m.v.
UNDP på vegne af FN-organisationerne
har stillet spørgsmål vedrørende skattemæssige
forhold for udlændinge, der omfattet af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at formålet med lov-
forslaget er at skabe klarhed over retsstillingen for udlændinge, der har været ansat ved en
international organisation m.v., og som ønsker at blive i Danmark, når de pensioneres.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om en ny opholdsordning for sådanne udlændinge
samt evt. medfølgende familie. Lovforslaget vedrører ikke spørgsmål om skattemæssige
forhold, og spørgsmål vedrørende skat henhører under Skatteministeriet.
3. Lovforslaget
Der er foretaget lovtekniske og redaktionelle justeringer og ændringer i forhold til det
udkast til lovforslag, der blev sendt i høring.
Endvidere er der indsat forslag til en ny bestemmelse i udlændingelovens § 9 q, stk. 13,
hvorefter udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlæn-
dingelovens § 9 q, stk. 1, kan udføre ulønnet frivilligt arbejde, jf. lovforslagets § 1, nr. 18.
Endelig er der indsat et afsnit om Danmarks forpligtelser efter Associeringsaftalen med
Tyrkiet mv. (afsnit 3.8.2), afsnit om de økonomiske og administrative konsekvenser (afsnit
8 og 10) og et afsnit forholdet til EU-retten (afsnit 12).
Side
5/5