Skatteudvalget 2017-18
L 14 Bilag 1
Offentligt
1797732_0001.png
4. oktober 2017
J.nr. 2017-3261
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Skatteindberetningslov.
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatsamfundet har ingen
bemærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
ATP
ATP bemærker, at henvisningen i
lovforslagets § 36, stk. 1, til § 9 i
bekendtgørelse nr. 662 af 14. au-
gust 1997 om statshusmandsbrug
m.m. og jordrente er udgået. I
lovbemærkningerne er forslaget
om at lade henvisningen udgå
begrundet i, at bekendtgørelsen
er ophævet.
ATP oplyser, at reglerne i be-
kendtgørelse nr. 662 af 14. august
1997 fortsat er gældende for den
fordringsmasse, der bestod ved
bekendtgørelsens ophævelse pr.
1. oktober 2016, jf. bekendtgørel-
se nr. 1176 af 22. september
2016, § 1, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 3.
På den baggrund er det ATPs
opfattelse, at der i skatteindbe-
retningslovens § 36, stk. 1 fortsat
bør være en henvisning til § 9 i
bekendtgørelse nr. 662 af 14. au-
gust 1997, evt. jf. bekendtgørelse
nr. 1176 af 22. september 2016, §
1, stk. 3.
Lovforslaget er tilrettet på det-
te punkt.
DA
DA har oplyst, at sagen falder
uden for deres virkefelt, hvorfor
DA ikke ønsker at afgive be-
mærkninger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
Side 2 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningsloven.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Dansk Industri
At have velfungerende og klare
regler har meget stor betydning
for virksomhederne. DI ser der-
for overordnet særdeles positivt
på ambitionen om gennemgri-
bende at modernisere en gammel
central lov som skattekontrollo-
ven i et forløb hvor eksperter og
eksterne interessenter har været
inddraget. DI kvitterer for et vel-
fungerende og konstruktivt for-
løb vedrørende det lovforbere-
dende arbejde.
DI ser positivt på opdelingen af
skattekontrolloven i en ny skat-
tekontrollov og en selvstændig
skatteindberetningslov om tred-
jemands indberetningspligter
med henblik på at gøre reglerne
mere overskuelige. DI har ikke
særlige bemærkninger vedrøren-
de forslaget til skatteindberet-
ningslov
Danske Rederier
Danske Rederier har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Datatilsynet
Datatilsynet understreger gene-
relt, at behandling af personop-
lysninger skal ske under behørig
iagttagelse af persondatalovens
Der er opmærksomhed på at
iagttage disse regler.
Side 3 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og sikkerhedsbekendtgørelsens
regler.
Datatilsynet forudsætter, at tilsy-
net vil blive hørt over evt. be-
kendtgørelser, der skal udstedes i
medfør af loven, i det omfang
disse har betydning for beskyttel-
se af privatlivet i forbindelse med
behandling af personoplysninger.
Det kan bekræftes.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ingen
bemærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Finans Danmark
I relation til rentenydelseskapital
bemærker Finans Danmark, at
der kan være tale om såvel flere
kapitalejere som flere rentenyde-
re. Lovforslagets § 12, 14 og 18
bør derfor formuleres i overens-
stemmelse hermed.
Finans Danmark finder det hen-
sigtsmæssigt, hvis der i forbindel-
se med indberetningen skal angi-
ves en procentuel ejerandel (for
kapitalejere), samt hvor stor en
procentuel andel af ren-
ter/udbytter, hver rentenyder
modtager.
Endelig finder Finans Danmark
det hensigtsmæssigt, at der kan
ændres ejere- og rentenyderandel,
hvis der sker ændringer heraf i
Det er korrekt, at der kan være
såvel flere kapitalejere som fle-
re rentenydere, og lovforslaget
er rettet til på dette punkt.
Ønsket om yderligere indbe-
retning er imødekommet, og
lovforslaget er rettet til på dette
punkt.
Det kan tiltrædes, at det vil væ-
re hensigtsmæssigt, at der kan
ændres ejere- og rentenyderan-
del, hvis der sker ændringer
heraf i løbet af et indkomstår.
Side 4 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
løbet af et indkomstår.
Eventuelle regler herom er af
teknisk karakter og vurderes at
høre hjemme i en bekendtgø-
relse snarere end i loven.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension støtter, at
der sker en opdeling af indberet-
nings- og kontrolbestemmelser i
to separate love.
Forsikring & Pension antager, at
loven vil blive efterfulgt af revi-
derede bekendtgørelser og op-
fordrer til, at høringsprocessen
for så vidt disse bliver gennem-
ført med høj grad af inddragelse
af de indberetningspligtige og til-
strækkeligt lange høringsfrister.
I relation til § 9 påpeger Forsik-
ring & Pension, at der er tale om
pligt til at påtegne og dermed ik-
ke er tale om en indberetnings-
pligt.
Ved lovforslaget ophæves regler-
ne om påtegning af forsikrings-
kontrakter i skattekontrollovens
§ 8 B, stk. 4.
Forsikring & Pension ser gerne,
at § 2, stk. 2, i den eksisterende
bekendtgørelse om beskatning af
pensionsordninger udgår.
Forsikring & Pension noterer, at
identifikationsoplysninger efter
lovforslagets § 52 om en forsikret
kan gives til den indberetnings-
pligtige, kan gives til den indbe-
retningspligtige af en anden end
den forsikrede.
Der er ikke aktuelle planer om
at ændre bekendtgørelse om
beskatning af pensionsordnin-
ger, således at § 2, stk. 2, udgår.
Det kan bekræftes, at Forsik-
ring & Pensions fortolkning er
korrekt.
Det er korrekt, at der vil blive
udstedt nye bekendtgørelser.
Dette vil ske med inddragelse
af de indberetningspligtiges or-
ganisationer via høring med til-
strækkeligt lange høringsfrister.
Side 5 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension henviser
til, at den information som sel-
skaberne får fra arbejdsgiverne
ikke er tilstrækkelig til at opfylde
indberetningspligten efter lov-
forslagets § 22, hvor navnlig også
TIN-numre skal indberettes for
konti med tilknytning til udlan-
det.
Forsikring & Pension tolker lov-
forslagets § 52 således, at det er
tilstrækkeligt, at oplysninger om
den forsikredes identitet (herun-
der et evt. cpr-nr.), er oplyst til
selskabet. Når dette krav er op-
fyldt kan forsikrings- eller pensi-
onsordning oprettes
Forsikring & Pension bemærker,
at det ikke er til hinder for opret-
telse af en pensionsordning, som
den ansatte har krav på efter sin
ansættelsesaftale, men en pro-
blemstilling, som må løses efter
indgåelse af aftalen.
Forsikring & Pension ønsker
Skatteministeriets bekræftelse
heraf.
FSR
FSR har ikke afgivet bemærknin-
ger til skatteindberetningsloven.
FTF
FTF har ingen bemærkninger til
skatteindberetningsloven.
Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen
Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har ingen bemærkninger til
skatteindberetningsloven.
Side 6 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer
Landbrug og Fødevarer har ikke
afgivet bemærkninger til skatte-
indberetningsloven.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Rigsadvokaten
Det fremgår af lovudkastets § 58,
at bestemmelsen omfatter for-
hold, der resulterer i en for lav
skatteansættelse. Det fremgår
samtidig af de specielle bemærk-
ninger til bestemmelsen, at den
viderefører den gældende skatte-
kontrollovs § 14, stk. 1 og 2. Det
bemærkes, at det i den gældende
skattekontrollovs § 14, så vidt ses
ikke er et krav, at urigtige og vild-
ledende oplysninger rent faktisk
har resulteret i en for lav skatte-
ansættelse, således at der i givet
fald allerede kan straffes for
fuldbyrdet overtrædelse af be-
stemmelsen, allerede, når de urig-
tige oplysninger er afgivet.
Det fremgår af bemærkninger-
ne i afsnit 3.10.1, side 49, om
gældende ret, at forsæt til und-
dragelse ikke nævnes i § 14,
stk. 1, men henvisningen til
skattekontrollovens § 13 må
anvendes som fortolkningsbi-
drag, idet kun forsæt til und-
dragelse udløser fængselsstraf.
Der findes ingen nyere rets-
praksis, men skattekontrollo-
vens § 14, stk. 1, har tidligere
været anvendt til at straffe ar-
bejdsgiverens mangelfulde op-
lysninger om udbetaling af
indkomst, der skulle svares A-
skat af. Dette straffes i dag ef-
ter kildeskattelovens § 74, stk.
1. Bestemmelsen har således
kun været anvendt i situatio-
ner, hvor der er konstateret en
for lav skatteansættelse. Dette
er uddybet i lovforslagets be-
mærkninger.
Lovforslaget er ændret, således
at § 62 alene er en videreførel-
se af den gældende skattekon-
trollovs § 19, stk. 2, hvorefter
ransagning i sager om overtræ-
delse af bestemmelserne i den-
ne lov kan ske i overensstem-
Efter lovudkastets § 62 kan poli-
tiet bl.a. yde bistand til editions-
pålæg mv., og det fremgår af lov-
udkastets bemærkninger, at be-
stemmelsen viderefører den gæl-
dende § 19, stk. 2, i skattekon-
trolloven. Denne bestemmelse
Side 7 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ses imidlertid ikke at nævnte edi-
tionspålæg. Det bemærkes, at
SKAT antagelig selv i en række
tilfælde vil kunne indhente rele-
vante oplysninger efter de oplys-
ningsforpligtelser, der gælder i
skattelovgivningen, således at
muligheden for at anmode om
politiets bistand til edition ikke
vil være relevant.
De specielle bemærkninger til
lovudkastets § 62 angiver, at det
gældende sanktionsniveau for
overtrædelse af skattekontrollo-
vens § 13 videreføres. Det be-
mærkes, at gengivelse af strafni-
veauet så vidt ses ikke fuldt sva-
rer til det, der er anført i SKATs
juridiske vejledning om bødefast-
sættelse ved henholdsvis forsæt-
lige og groft uagtsomme over-
trædelser (vejledningens pkt.
A.C.3.5.2.1).
melse med retsplejelovens reg-
ler om ransagning i sager, som
efter loven kan medføre fri-
hedsstraf.
Der tilføjes et afsnit med ud-
dybning af kriterier for bøde-
beregningen.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har ikke afgivet
bemærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
SEGES
SEGES bemærker, at det er posi-
tivt, at indberetningspligterne ud-
skilles til en særskilt lov, da det
vil medføre større overskuelighed
for de indberetningspligtige.
SEGES bemærker, at flere be-
stemmelser fra bekendtgørelsen
flyttes over i lovteksten. Efter
SEGES opfattelse bør også ISO
valutakoden skrives ind i lovtek-
sten.
Oplysning om, hvorledes iden-
tifikation skal gives, vurderes at
være en teknisk udmøntning,
som bedst reguleres i bekendt-
gørelsesform.
Side 8 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter lovforslaget videreføres
indberetningspligten vedrørende
rentetilskrivningsdatoen ikke,
med den begrundelse at oplys-
ningen ikke er relevant for
SKAT. SEGES bemærker, at
rentetilskrivningsdatoen må an-
ses for relevant, når der er tale
om periodisering efter virksom-
hedsskattelovens § 6, stk. 2, og
ved forskudt indkomstår.
Rentetilskrivningsdatoen har
efter praksis ikke hidtil har væ-
ret indberettet. Oplysningen
har alene betydning for dem,
der måtte have forskudt ind-
komstår, men indberetnings-
pligten kan ikke begrænses til
de tilfælde. Der er derfor ikke
tilstrækkelige tungtvejende
hensyn, som kan begrunde en
sådan udvidelse af erhvervsli-
vets byrder, der vil være for-
bundet med en sådan indbe-
retningspligt.
En række af de gældende be-
stemmelser i skattekontrollo-
ven indeholder en angivelse af,
hvilke identifikationsoplysnin-
ger, indberetningen skal inde-
holde. Denne metode videre-
føres ikke, da disse regler om
identifikationsoplysninger er-
stattes af lovforslagets § 52 og
regler udstedt i medfør af lov-
forslagets § 52, stk. 3. Dette
sikrer større ensartethed i lo-
ven.
Det bemærkes, at lovforslagets
§ 42 skal ses i sammenhæng
med ligningslovens § 29, hvor-
efter det fælles skatteregnskab
skal anvendes af den skatte-
pligtige ved indkomstopgørel-
sen, når der er flere end 10 eje-
re.
En tilsvarende regel gælder ik-
ke, når der er færre end 10 eje-
re.
Der er således ikke samme be-
grundelse for at indføre en så-
SEGES bemærker, at det tidlige-
re var præciseret i lovteksten,
hvilke identitetsoplysninger, der
skal indberettes for en gavegiver.
Efter lovforslaget vil disse oplys-
ninger fremover fremgå af be-
kendtgørelsen, hvilket ikke synes
i overensstemmelsen med rege-
ringens ønske om retssikkerhed.
SEGES bemærker, at der er ind-
sat en bestemmelse om indberet-
ning af oplysninger for virksom-
heder med flere end 10 ejere,
hvor nogle af ejerne ikke deltager
i driften af virksomheden i væ-
sentligt omfang. SEGES henviser
samtidigt til, at der ved lov nr.
682 fra juni 2017 blev indført
kildeartsbegrænsning af under-
skud af fysiske personers investe-
ringer i visse anpartsprojekter.
SEGES foreslår på den bag-
grund, at der indsættes en be-
Side 9 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stemmelse om, hvilke oplysnin-
ger, der skal indberettes for virk-
somheder med indtil 10 ejere,
hvor nogle af ejerne ikke deltager
i driften af virksomheden i væ-
sentligt omfang.
SEGES finder, at der i bemærk-
ningerne bør gives eksempler på
situationer, hvor tvangsbøder ik-
ke står i misforhold til undladel-
sen.
dan indberetningsregel, når der
er færre end 10 ejere.
En tvangsbøde er ikke en straf,
men anvendes alene til at frem-
tvinge oplysninger fra den
skattepligtige eller tredjemand,
som de efter loven har pligt til
at give.
Forvaltningsloven og retssik-
kerhedsloven indeholder en
række generelle forvaltnings-
processuelle regler, der gælder
generelt for forvaltningsmyn-
dighederne. Hovedparten af de
formelle regler skal ses som en
garanti for, at der bliver truffet
en lovlig og rigtig afgørelse, og
de formelle regler tilgodeser
borgernes retssikkerhed. Hver-
ken forvaltningsloven eller
retssikkerhedsloven indeholder
regler om virkningen af eller
sanktioner ved manglende
overholdelse af formelle regler.
Konsekvenserne af en mang-
lende overholdelse af de for-
melle regler er reguleret af en
omfattende retspraksis samt af
udtalelser fra Folketingets
Ombudsmand. Det ligger uden
for dette lovforslags rammer at
regulere spørgsmålet om kon-
sekvenser for gyldigheden af
en afgørelse som følge af for-
valtningsretlige mangler.
En indberetningsbekendtgørel-
se vil indeholde mere detalje-
SEGES henviser til, at det af
bemærkningerne fremgår, at en
afgørelse om tvangsbøder skal
begrundes. I den forbindelse øn-
sker SEGES oplyst, hvilke op-
lysninger, begrundelsen skal in-
deholde for at den er tilstrække-
lig, herunder hvad konsekvensen
af en utilstrækkelig begrundelse
er.
SEGES ønsker, at Skatteministe-
riet bekræfter, at en afgørelse om
pålæg af tvangsbøder skal ud-
formes i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 24, herunder
at afgørelsen vil være ugyldig,
hvis begrundelsen ikke opfylder
betingelserne i forvaltningslovens
§ 24.
Efter forslagets § 59, stk. 2 kan
der udfærdiges straffebestemmel-
ser ved bekendtgørelse. Ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt
finder SEGES, at straffebe-
stemmelser bør vedtages af Fol-
ketinget og indgå i lovteksten.
Side 10 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rede retningslinjer for opfyldel-
se af indberetningspligterne.
Der vil ikke være tale om nye
strafbare forhold men alene en
præcisering af, hvad der er
strafbart.
SEGES finder endvidere, at bø-
destørrelser bør fremgå af loven,
hvorved det vil kræve en lovæn-
dring at ændre bødestørrelserne.
SEGES bemærker, at bøderne
gradueres efter antal ansatte i
virksomheden. Det kan efter
SEGES opfattelse være en beko-
stelig affære at foretage en fejl-
indberetning. Derfor henviser
SEGES til, at der bør være und-
tagelsesbestemmelse, hvor indbe-
retninger, som skyldes systemfejl
eller tastefejl, som på initiativ af
den indberetningspligtige korri-
geres, ikke medfører bøde.
SEGES henviser til, at det i rela-
tion til lovforslagets § 61, stk. 3,
bør præciseres, at en genoptagel-
sesanmodning fra en indberet-
ningspligtig, der har vedtaget et
bødeforlæg, skal behandles af en
ny sagsbehandler, ligesom der
bør fastlægges helt klare regler
for sagsbehandling af genopta-
gelsesanmodninger fra en indbe-
retningspligtig i straffesager.
Angivelse af bødestørrelse i en
lovbestemmelse er ikke i over-
ensstemmelse med udformning
af straffebestemmelser.
En fejlindberetning, som alene
skyldes tastefejl eller systemfejl,
og som korrigeres af den ind-
beretningspligtige, vil ikke være
strafbar, da der i sådanne til-
fælde ikke er tale om grov
uagtsomhed. Dette fremgår af
lovforslagets bemærkninger.
Genoptagelse af en afsluttet
bødesag vil være den absolutte
undtagelse. Såfremt den indbe-
retningspligtige er uenig i
grundlaget og begrundelsen for
en bøde, vil sagen skulle ind-
bringes for domstolene.
Opstår der helt undtagelsesvist
en genoptagelsessag, fx fordi
den fortolkning af gældende
ret, bødeforlægget er givet ud
fra, underkendes af domstole-
ne i en anden sag, vil det skulle
afgøres efter de almindelige
habilitetsregler, hvem der vil
kunne behandle sagen. Der er
ikke behov for særlige sagsbe-
handlingsregler for disse situa-
Side 11 af 12
L 14 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797732_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tioner.
Skattefaglig Forening
Skattefaglig Forening har ingen
bemærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til skatteindberet-
ningsloven.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger til skatteindberetningslo-
ven.
Side 12 af 12