Til lovforslag nr.
L 138
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, pensionsbeskatningsloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Skærpede krav til optjening af folkepension og førtidspension, hurtigere udbetaling af tillæg for opsat pension m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2018 og var til
1. behandling den 22. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 20.
november 2017 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 67. Den 7. februar 2018 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Bo Brandt.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) ind-
stiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at lovfor-
slaget er et forslag, der vil gøre mange kommende pensioni-
ster fattigere og gøre flygtninge, der overgår til førtidspen-
sion, meget fattige. Til gengæld vil de lidt mere velstillede
pensionister få ekstra fordele.
Enhedslisten mener, at det er urimeligt at skærpe bopæls-
kravet, og EL mangler en saglig begrundelse for, at det skal
gøres. Det nuværende bopælskrav på 40 år for fuld folke-
pension og firefemtedelskravet for fuld førtidspension er al-
lerede svært at opfylde for mange kommende pensionister,
og når kravet så bliver skærpet til et nitiendedelskrav, vil der
være endnu flere, der ikke kan opnå ret til fuld pension.
Resultatet af lovændringen vil være, at flere pensionister
vil blive mere fattige og kommunerne vil få øget administra-
tion med at behandle ansøgninger om personlige tillæg til
folkepension og supplerende kontanthjælp til førtidspension.
Forslaget om, at flygtninges bopæl i oprindelseslandet ik-
ke længere kan sidestilles med bopæl i Danmark ved bereg-
ning af førtidspension, er et uanstændigt forslag, som Folke-
tinget ikke kan være bekendt at vedtage. Det kan kun beteg-
nes som en hetz mod flygtningene i Danmark og skal ses
som et signal om, at man ikke ønsker flygtninge i Danmark.
Man kalder det harmonisering, men de øvrige borgere,
som ikke kan få fuld pension på grund af bopælskravet, har
selv valgt enten at bosætte sig i udlandet i en årrække eller
at rejse til Danmark. Flygtninge har ikke haft dette valg,
men for at overleve har de været tvunget til at flygte fra krig
og terror. Det var for at sikre flygtninge social tryghed på li-
ge fod med Danmarks øvrige indbyggere, at man i sin tid
vedtog reglen om, at flygtninges bopælstid i hjemlandet tæl-
ler som bopæl i Danmark.
AX021361