Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 138 Bilag 1
Offentligt
1853883_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Januar 2018
J.nr. 17/12635
SYD
Lovforslag om ændring af lov om social pension, lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension, pensionsbe-
skatningsloven og lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område (Skærpede krav til optje-
ning af folkepension og førtidspension, hurtigere ud-
betaling af tillæg for opsat pension m.v.)
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
som regerin-
gen (Venstre, Det konservative Folkeparti og Liberal Alliance) har indgået med
Dansk Folkeparti den 20. juni 2017. I lovforslaget indgår desuden mindre ændrin-
ger i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og en præcisering i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område.
Formål
Lovforslaget indeholder tre hovedelementer:
1. Skærpede optjeningskrav
Optjeningskravet skærpes for ret til fuld førtidspension, fuld folkepension og den
supplerende pensionsydelse, så man fremover skal have boet her i riget i 9/10 (mod
i dag 4/5) af optjeningsperioden mellem det fyldte 15. år og tidspunktet for tilken-
delse af førtidspension eller folkepensionsalderen. Med forslaget sikres der bedre
sammenhæng mellem kravene til optjening af ret til fuld pension og forlængelsen
af optjeningsperioden i takt med den stigende folkepensionsalder.
2. Harmonisering af reglerne for flygtninges optjening af ret til førtidspension
Reglerne for opgørelse af bopælstid for flygtninge ved tilkendelse af førtidspension
bliver de samme som for danskere og andre udlændinge i Danmark. Det sker ved at
ophæve særreglen, hvorefter flygtninge får sidestillet bopælsår fra oprindelseslan-
det mv. ved opgørelse af optjent ret til førtidspension. Indtil bopælskravet på 3 år er
opfyldt, vil flygtninge som andre have mulighed for at søge om integrationsydelse
efter lov om aktiv socialpolitik.
3. Hurtigere udbetaling af tillæg for opsat pension
Det vil fremover være muligt for borgere, der udskyder overgangen til pension, at
vælge mellem tre ordninger om udbetaling af tillæg for opsat pension:
a) Livsvarigt månedligt tillæg til grundbeløb og pensionstillæg (gældende ordning)
b) Et højere månedligt tillæg i 10 år til grundbeløb og pensionstillæg
c) Et engangstillæg for det opsatte grundbeløb og et højere månedligt tillæg i 10 år
til pensionstillæg.
L 138 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Ad 1.
Borgere, der ikke allerede er tilkendt folkepension eller førtidspension ved
lovens ikrafttræden den 1. juli 2018, og borgere, der når folkepensionsalderen efter
den 1. juli 2025.
Ad 2.
De ændrede regler gælder for flygtninge, for hvem der påbegyndes en sag om
førtidspension fra og med den 1. juli 2018. Dog gælder en særlig overgangsordning
for flygtninge, som er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, som er indrejst i Danmark før 1. september 2015 og som når folkepensionsalde-
ren før 1. januar 2021. Denne persongruppe er omfattet af de hidtil gældende reg-
ler.
Ad 3.
Borgere, der har opsat eller opsætter pensionen efter lovens ikrafttræden den
1. juli 2018. De nye muligheder for hurtigere udbetaling gælder perioder efter lo-
vens ikrafttræden, hvori pensionen har været opsat.
De sekundære målgrupper
Udbetaling Danmark
Kommunerne
Samlet vurdering
Det vurderes, at lovforslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser, da forsla-
get i forhold til målgrupperne er kønsneutralt.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2