Til lovforslag nr.
L 136
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 5. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2018 og var til
1. behandling den 22. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 5. december 2017 dette udkast til udvalget, jf.
TRU alm. del – bilag 74. Den 14. februar 2018 sendte trans-
port-, bygnings- og boligministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og bo-
ligministeren og dennes svar herpå, er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstilling og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at Socialdemokratiet og Dansk Folke-
parti længe har kæmpet for, at blinde og svagsynede skulle
indgå i den individuelle handicapkørsel. Det lykkedes med
satspuljeaftalen for 2018 at finde en permanent løsning.
Med dette lovforslag udvides den individuelle handicap-
kørsel efter § 11 i lov om trafikselskaber, som i dag kun om-
fatter svært bevægelseshæmmede, til også at omfatte blinde
og stærkt svagsynede. Det er en stor sejr for blinde og svag-
synede.
I Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har vi undret os
over, at nogle af de mennesker, som har svært ved at begå
sig med offentlig transport, f.eks. ved ikke kunne finde bus-
stoppestedet og lign., ikke har været inkluderet i den indivi-
duelle kørselsordning, og at det kun er svært bevægelses-
hæmmede, som har haft et retskrav på at benytte trafiksel-
skabernes ordning for individuel handicapkørsel.
Kommunerne har kunnet vælge at tilbyde blinde og svag-
synede at deltage i ordningen, men der har været frit valg for
kommunerne, altså en »kan«-bestemmelse, og det har med-
ført forskelsbehandling. Man har som blind eller svagsynet
været afhængig af, hvilken kommune man har boet i. Det
har også medført en stor skævhed i forhold til forskellige
serviceniveauer og forskelsbehandling af blinde og svagsy-
nede.
Ordningen giver mulighed for mindst 104 ture årligt fra
gadedør til gadedør for visiterede borgere, og det gælder pri-
mært kørsel til fritidsaktiviteter eller øvrige formål, der ikke
er dækket af andre kørselsordninger. Med initiativet udvides
målgruppen, så blinde og stærkt svagsynede i hele landet får
adgang til individuel handicapkørsel på lige fod med den
nuværende målgruppe.
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti støtter lovforsla-
get.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get. Der henvises til ordførertalen fra 1. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
AX021324