Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 136 Bilag 1
Offentligt
1856692_0001.png
-- AKT 331915 -- BILAG 1 -- [ Brugernes Førerhunde Ordning ] --
Brugernes FørerhundeOrdning
Transport,- Bygnings,- og Boligministeriet
BFO
Brordrupvej 2
Kamstrup
4000 Roskilde
CVR Nr. 34012237
Tlf. 24 20 37 20
www.foererhund.dk
[email protected]
Vedr.: Høringssvar omkring udvidelse af individuel handicapkørsel.
I Brugernes Førerhunde Ordning, glæder vi os over at der nu fremsættes lovforslag, om at
inkludere blinde og stærkt svagsynede i den individuelle handicapkørsel.
Vi ser det som en anerkendelse af, at også blinde og stærkt svagsynede har store
udfordringer med at benytte offentlig transport, og vi er derfor som udgangspunkt meget
positive overfor det foreliggende forslag.
Vi skal dog udtrykke vores ønske om, at det i den endelige lovtekst præciseres, at landets
førerhundebrugere naturligvis kan medtage deres førerhunde på turene, ligesom andre
kan medtage deres kørestole eller andre hjælpemidler. Vi ønsker, at det i lighed med loven
om taxakørsel, også i denne lovtekst fremgår tydeligt, at førerhunde er velkomne, også
selvom der er andre passagerer i bilen på samme tid, således at landets
førerhundebrugere ikke vil opleve, at de alligevel ikke kan komme med på en bestilt tur.
Endvidere vil vi gerne opfordre politikerne til at åbne op for at blinde og svagsynede med
en visus fra 6/18, der er grænsen for at modtage hjælp fra det offentlige, og til den i
lovforslaget nævnte visus på 6/60 også kan få mulighed for at søge om bevilling af
individuel handicapkørsel, udfra en konkret vurdering af deres synsnedsættelses
betydning for deres evner til at færdes. Dette for at sikre at også mennesker med
øjensygdomme der ikke rammer centralsynet, som f.eks. sygdomme Retinitis Pigmentosa
(RP) men stadig har store udfordringer pga. et yderst begrænset synsfelt, vil kunne få
mulighed for få bevilget individuel handicapkørsel.
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0002.png
Brugernes FørerhundeOrdning
Brugernes Førerhunde Ordning har d. 25 januar 2018 mulighed for i samarbejde med
firmaet Ballast CPH at tilbyde interesserede deltagere at prøve forskellige briller der
begrænser synet i forskellig grad. Vi vil gerne opfordre så mange som muligt til at deltage,
da vi tror på, at det vil kunne skabe en bredere forståelse af, hvor meget man reelt kan se
ved forskellige visusgrader.
Vi ser frem til at følge det videre arbejde med den individuelle handicapkørsel.
Med Venlig Hilsen
Bestyrelsen I Brugernes Førerhunde Ordning.
19/12-2017
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0003.png
-- AKT 332178 -- BILAG 1 -- [ VS Høring - Udkast
--
lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - … --
331915
2
Danske Regioner ]
til
Til:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Kristian Bach Thomsen ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain
([email protected])
Fra:
Henrik Severin Hansen ([email protected])
Titel:
VS: Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Sendt:
22-12-2017 12:57:12
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovforslag vedr. ændring af lov om trafikselskaber § 11 (Udvidelse af individuel
handicapkørsel).pdf; signaturbevis.txt; signaturbevis.txt;
Danske Regioner har ingen faglige som økonomiske bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Severin Hansen
Chefrådgiver
Center for Vækst, Erhverv og Regional Udvikling
(VERU)
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 82 57
M
21 15 29 33
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til:
[email protected]
www.regioner.dk
Fra:
TRM Kristian Bach Thomsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. december 2017 12:32
Cc:
TRM Merete Rønmos Houmann <[email protected]>; TRM Berit Gohr Kaptain <[email protected]>; 'Laura Brogaard Poulsen'
<[email protected]>; Vinoth Paramasamy <[email protected]>; 'Hanne Stig Andersen' <[email protected]>
Emne:
Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Lovforslaget skal udmønte satspuljeparternes aftale for 2018, hvor individuel handicapkørsel udvides til også at omfatte
blinde og stærkt svagsynede
Med venlig hilsen
Kristian Bach Thomsen
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Kollektiv Trafikkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 20697971
[email protected]
www.trm.dk
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0004.png
331915
3
DSB ] --
-- AKT 333222 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - … --
Til:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected]), TRM Kristian Bach Thomsen
([email protected])
DSB post ([email protected])
Cc:
Fra:
Isabella Leandri-Hansen [DSB] ([email protected])
Titel:
SV: Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Sendt:
03-01-2018 09:42:31
Kære Kristian,
Godt nytår.
Tak for høringsmuligheden. DSB har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen,
Isabella Leandri-Hansen
Direktionsassistent
Direktionssekretariatet, Telegade 2 B 2, 1, 2630 Taastrup,
Tlf. 24689692, E-mail
[email protected]
Fra:
TRM Kristian Bach Thomsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. december 2017 12:32
Cc:
TRM Merete Rønmos Houmann <[email protected]>; TRM Berit Gohr Kaptain <[email protected]>; 'Laura Brogaard Poulsen'
<[email protected]>; Vinoth Paramasamy <[email protected]>; 'Hanne Stig Andersen' <[email protected]>
Emne:
Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Lovforslaget skal udmønte satspuljeparternes aftale for 2018, hvor individuel handicapkørsel udvides til også at omfatte
blinde og stærkt svagsynede
Med venlig hilsen
Kristian Bach Thomsen
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Kollektiv Trafikkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 20697971
[email protected]
www.trm.dk
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0005.png
-- AKT 331915 -- BILAG 4 -- [ Nedtsatsyn.dk ] --
Nedsatsyn.dk
- vi ser dig
xx. xxx 201x
Høringssvar
Foreningen Nedsatsyn.dk har følgende kommentarer til ændring af lov om ændring af lov
om trafikselskaber (Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede).
Som udgangspunkt er vi tilfredse med det nye tiltag og de muligheder det giver blinde og
svagsynede.
Men vi er ikke enige i målgruppen og den synsgrænse der er foreslået.
I punkt 2.1.2 nævnes at målgruppen er personer som ser mindre end 10% eller 6/60. Vi
mener, at grænsen skal være 33% eller 6/18, dette er definitionen på at have et
synshandicap.
33% eller 6/18 er i dag grænsen for at få hjælp i det offentlige system. Det betyder, at har
man brug for hjælpemidler, som fx en lup, blinde stok, kan dette ske, hvis man ser mindre
end 6/18. Derfor mener vi, det er helt oplagt at fastsætte grænsen ved 6/18.
Hvorvidt man kan få ordningen skal bero på en individuel vurdering. Det er nødvendigvis
ikke et tal der afgør om en person har svært ved at komme rundt. Der nævnes i
lovforslaget at folk med et bedre syn en 6/60 kan benytte offentlig transport. Vi mener ikke
man kan generalisere, der kan være stor forskel fra person til person, bopæl, andre
handicap ud over synshandicappet. Ved at ændre grænsen, vil lovforslaget også være til
gavn for en yngre gruppe, gruppen som ser mindre end 6/60 er fortrinsvis ældre borgere.
Vi håber, at synsgrænsen ændres til gavn for flere med et synshandicap. Nedsatsyn.dk
står naturligvis til rådighed, hvis der er behov for uddybelse af ovenstående.
Høringssvaret er udarbejdet af Nedsatsyn.dk’s bestyrelse.
Nedstående tekst er fra Socialstyrelsens hjemmeside.
”Om synshandicap i et socialt perspektiv”
Venlig hilsen
Søren Rasmussen
På vegne af Nedsatsyn.dks bestyrelse
www.nedsatsyn.dk
Facebook: Nedsatsyn.dk
[email protected]
CVR-nr. 38587869
Kontonr. 7171 1408345
Jyske Bank
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0006.png
Nedsatsyn.dk
- vi ser dig
www.nedsatsyn.dk
Facebook: Nedsatsyn.dk
[email protected]
CVR-nr. 38587869
Kontonr. 7171 1408345
Jyske Bank
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0007.png
-- AKT 331915 -- BILAG 5 -- [ Økonomi og Indenrigsministeriet ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Til: [email protected]
Cc: [email protected], [email protected]
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 6143
Doknr.
508689
Dato
04-01-2018
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselska-
ber (Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ved e-mail af 5. december 2017 anmo-
det Økonomi- og Indenrigsministeriet om eventuelle bemærkninger til den omhandle-
de høring.
Det meddeles herved, at Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke har bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Mads Holt
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0008.png
-- AKT 331915 -- BILAG 6 -- [ Danske Handicaporganisationer ] --
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected],
[email protected]
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 4. januar 2017
Sag 19-2017-00666 – Dok. 348577/mol_dh
Høringssvar: Udkast til lov om ændring af trafikselskaber
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
Vi synes, det er meget positivt, at målgruppen for individuel handicapkørsel nu udvides til
også at omfatte blinde, døvblinde og stærkt svagsynede. Vi vil samtidig gøre opmærksom
på, at der stadig findes grupper af mennesker med handicap bl.a. mennesker med
hjerneskade og udviklingshæmmede, der ikke kan benytte den kollektive transport. De er
ikke er dækket ind af de særlige løsninger, der findes på området på nuværende tidspunkt.
Vi mener, der i fremtiden også bør findes løsninger for disse grupper.
Helt overordnet ser udkastet godt ud, vi har to bemærkninger, vi vil bede jer tage med i
loven.
Forenkling af visitationsprocessen
Vi foreslår, at man benytter Dansk Blindesamfunds rejse- og ledsagerkort som gyldig
dokumentation for borgerens synsstatus ved visitationsprocessen. Dette vil kunne forenkle
visitationsprocessen for kommunerne, fordi den enkelte sagsbehandler ikke skal bruge tid på
at gennemlæse journaler fra øjenlægerne og efterfølgende vurdere, om brøken 1/36 eller
6/25 lever op til kriterierne. Det forarbejde har Dansk Blindesamfund allerede gjort. Dansk
Blindesamfund har mere end 100 års erfaring med at behandle øjenlægefaglige journaler og
alle tvivls- og grænsetilfælde sendes til vurdering på Rigshospitalets Øjenklinik
Dansk Blindesamfund udsteder deres særligt rejse- og ledsagerkort til alle danske borgere
med en synsrest på 10 % (6/60) eller 10 graders indskrænkning i synsfelt eller det, der
svarer til disse kategorier, uanset om borgerne er medlemmer af Dansk Blindesamfund eller
ej. For at få udstedt kortet skal man indsende øjenlægefaglig dokumentation for sit
synshandicap.
Kortet dokumenterer, at borgeren er blind eller stærkt svagsynet og anvendes allerede i dag
af forskellige myndigheder og (offentlige) virksomheder som gyldig dokumentation herfor,
fx ved:
Brug af ledsagerordningen hos DSB
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund • Foreningen Danske
DøvBlinde • Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Hals- og Mundhuleopererede • Danske Døves Landsforbund •
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed • Cystisk Fibrose Foreningen • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen • Dansk Cøliaki Forening
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0009.png
Køb af elektronisk rejsekort (type handicap) og lokal/regional kollektiv trafik, som
trafikselskaberne i øvrigt forestår
Fritagelse for medielicens mv.
Vi mener derfor, kortet vil være velegnet som gyldig dokumentation for borgerens
synsstatus.
Præcision af målgruppen
Vi mener desuden, at man i lovbemærkningerne bør præcisere, at man skal se mindre end
10 % eller have en synsfeltsindskrænkning, der svarer til at man er stærkt svagsynet eller
blind for at være omfattet af ordningen., jf. WHO’s definitioner samt den danske sociale
klassifikation for synshandicap. Vi foreslår følgende kriterier i lovbemærkningerne:
Synsnedsættelse på 6/60 eller derunder eller svarende dertil
Synsfeltindskrænkning på 10 grader eller derunder
Synsfeltindskrænkning på 20 grader eller derunder kombineret med synsnedsættelse
på 6/18 eller derunder
Synsfeltindskrænkning på 20 grader eller derunder kombineret med natteblindhed og
høretab
De første tre kategorier svarer til social blindhed i den danske klassifikation af
synsnedsættelse. Det er de kriterier, der gør sig gældende for udstedelse af kort fra Dansk
Blindesamfund. Den sidste kategori kan dokumenteres lægefagligt ud fra klassifikationer,
der er faglige standarder for, herunder WHO klassifikationer.
Den sidste kategori foreslås, da den omfatter en ganske lille gruppe døvblinde (anslået under
50 personer), som ikke lever op til synskriterierne i de første grupper, men som stadig har
behov for individuel kørselsordning på grund af deres dobbelte sansetab (på både syn og
hørelse) samt natteblindhed, der gør det meget vanskeligt at orientere sig og færdes i
trafikken.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0010.png
-- AKT 331915 -- BILAG 7 -- [ Trafikselskaberne i Danmark (TiD) ] --
Til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høringssvar: Udvidelse af individuel handicapkørsel
Høringssvar
Det følgende er Trafikselskaberne i Danmarks (TiD) bemærkninger til
21. december 2017
udkast til lov om trafikselskaber indeholdende udvidelse af individuel
Morten Brønnum Andersen
handicapkørsel som følge af satspuljeaftale 2018.
Telefon: 2320 6131
[email protected]
Generelle bemærkninger
Trafikselskaberne bakker op om, at der med forslaget etableres en
permanent ordning, hvor blinde og stærkt svagsynede på 18 år og
derover omfattes af den eksisterende individuelle handicapbefordring
i regi af trafikselskaberne. En sådan løsning vil være at foretrække frem for en
løsning med tidsmæssig afgrænset finansiering og/eller etablering af parallelle
kørselsordninger.
Trafikselskabernes velfungerende produktionsapparat
Der er tale om en model, der bygger oven på forsøgsordningen, der blev eva-
lueret i rapporten ”Blinde og svagtseende i den individuelle kollektive handi-
capkørsel – evaluering af et forsøg” fra Transportministeriet februar 2010.
Evalueringen af projektet viste stor tilfredshed blandt deltagerne. I evaluerin-
gen svarede 90 pct., at kørselsordningen bidrog til bedre livskvalitet og tilsva-
rende, at de blev mindre afhængige af andre. Pilotprojektet blev gennemført i
samarbejde med Movia, og projektet viste, at trafikselskaberne har en velfun-
gerende ramme via Flextrafik til håndtering af den forslåede udvidelse af indi-
viduel handicapbefordring.
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Evalueringen stillede bl.a. følgende spørgsmål: Er produktionsapparatet vel-
egnet? Forsøget blev gennemført ved at give nye brugere adgang til det kend-
te produktionsapparat via Movia’s Flextrafik. Det fremgår af evalueringen
(s.46), at ”forsøget rent praktisk er forløbet problemfrit”.
Konklusionen forventes ikke at være en anden, når der med lovforslaget er
lagt op til at gøre ordningen permanent og landsdækkende.
Vedr. afsatte midler og DUT kompensation
Trafikselskaberne henviser til KL angående spørgsmålet om udmåling af kom-
pensationen.
Vedr. visitering via kommunerne
I pilotprojektet skete visiteringen via Dansk Blindesamfund og ikke gennem
kommunerne, som der er lagt op til med indeværende lovforslag.
Trafikselskaberne bakker op om modellen foreslået i lovforslaget – herunder at
visitering sker via:
Kommunerne, hvilket sikrer, at der bliver tale om en kommunal opgave, der
kan løses via trafikselskaberne
Henvisning til en objektiv norm (synsstyrke på 10 pct. eller mindre).
Information om ordningen til kommunerne
Trafikselskaberne har modtaget de første henvendelser fra kommuner angå-
ende udvidelsen af den individuelle handicapbefordring. Når lovforslaget er
vedtaget, vil TiD tage initiativ til, at der sker en orientering af kommunerne om
ordningens ikrafttræden, vilkår vedr. visitering, finansiering mv.
Med venlig hilsen
Morten Brønnum Andersen
Trafikselskaberne i Danmark
Side 2 af 2
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0012.png
-- AKT 331915 -- BILAG 8 -- [ Dansk Erhverv ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
4. januar 2018
Høringssvar til høring over udkast til lov om ændring af lov om trafiksel-
skaber
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 5. december 2017 vedrørende ovennævnte og
har ingen særlige bemærkninger her.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur
J nr. 2017-6465
[email protected]
JHS/KKR
Side 1/1
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0013.png
-- AKT 331915 -- BILAG 9 -- [ Dansk Blindesamfund ] --
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected],
[email protected]
[email protected]
Dansk Blindesamfund
Landsforening af blinde
og svagsynede i Danmark
Taastrup, 4. januar 2018
Dansk Blindesamfunds bemærkninger til Høring over udkast til lov om ændring af lov om
trafikselskaber
Tak for det tilsendte forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber. Vi er naturligvis yderst tilfredse med,
at blinde og stærkt svagsynede borgere nu bliver omfattet af den individelle handicapkørsel, da det har været
en mærkesag for os gennem en årrække.
Grundlæggende synes vi også, at forslaget ser rigtigt fornuftigt ud. Vi har dog to forslag, der omhandler dels en
forenkling af visitationen og dels en præcisering af målgruppen – jf. bemærkningerne til lovforslaget.
Forenkling af visitationsprocessen
Dansk Blindesamfund udsteder et særligt rejse- og ledsagerkort til
alle
danske borgere med en synsrest på 10
% (6/60) eller derunder uanset om de er medlemmer af Dansk Blindesamfund eller ej. For at få udstedt kortet
skal
man indsende øjenlægefaglig dokumentation for sit synshandicap.
Dette kort dokumenterer, at borgeren er blind eller stærkt svagsynet og anvendes allerede i dag af forskellige
myndigheder og (offentlige) virksomheder som gyldig dokumentation herfor, fx ved:
Brug af ledsagerordningen hos DSB
Køb af elektronisk rejsekort (type handicap) og lokal/regional kollektiv trafik, som trafikselskaberne i
øvrigt forestår
Fritagelse for medielicens mv.
Ved at anvende dette kort som gyldig dokumentation for borgerens synsstatus, vil man kunne forenkle
visitationsprocessen for kommunerne, idet den enkelte sagsbehandler ikke skal bruge tid på at gennemlæse
journaler fra øjenlægerne og efterfølgende vurdere om brøken 1/36 eller 6/25 lever op til kriterierne. Det
forarbejde har vi allerede gjort. Vi har i Dansk Blindesamfund mere end 100 års erfaring med at behandle
øjenlægefaglige journaler og alle tvivls- og grænsetilfælde sendes til vurdering på Rigshospitalets Øjenklinik.
Blekinge Boulevard 2 – 2630 Taastrup – Telefon 38 14 88 44
Fax 38 14 88 00 – CVR 18 20 39 28 – Reg.nr. 2191 Kontonr. 8195604437
E-mail [email protected] – Internet www.blind.dk
Protektor: Alexandra, grevinde af Frederiksborg
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0014.png
Præcision af målgruppen
For at undgå misforståelser bør det i bemærkningerne præciseres, at man skal se 6/60 (10 % eller mindre) eller
have en synsfeltindskrænkning, der gør at man ser mindre end 10 % jf. WHO’s definitioner samt den danske
sociale klassifikation for synshandicap.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til undertegnede på
telefon 23 40 92 18 eller e-mail
[email protected]
Med venlige hilsner
John Heilbrunn
Næstformand
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0015.png
-- AKT 331915 -- BILAG 10 -- [ Danske Busvognmænd ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiks Holms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Dato 04-01-2018
Deres ref. J.nr. 2017-6465
Vores ref. l-61/mb
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Generelle betragtninger:
Danske Busvognmænd bifalder lovændringen, der kun er en logisk udvidelse af den
eksisterende ordning, idet svagtseende og blinde ligesom mennesker med (andre) fysiske
handicap naturligvis er hæmmede i trafikken.
Danske Busvognmænd mener, at særligt buschauffører er godt uddannede og dermed rustet til
at håndtere befordringen af svagseende og blinde i trafikken. Såfremt myndigheder og
køberne af befordringen (kommuner/trafikselskaber) finder det nødvendigt at indføre
yderligere uddannelse/udbudskrav i forbindelse med den pågældende befordring af
svagtseende og blinde, skal Danske Busvognmænd på det kraftigste opfordre til, at disse
kompetencekrav indarbejdes i den eksisterende, lovpligtige uddannelse for buschauffører (og
chauffører mere generelt) jf. Busloven BEK nr. 1372.
Uddannelse i befordring af svagtseende og blinde indgår allerede i varierende grad i den
nuværende kvalifikations- og efteruddannelse for buschauffører (Befordring af handicappede i
ordinær rutetrafik, Befordring af bevægelseshæmmede, Introduktion til offentlig servicetrafik,
Befordring af sygdoms- og alderssvækkede passagerer, Befordring af fysisk handicappede
passagerer).
Såfremt lovforslagets udvidelse bevirker, at der indføres nye krav eller
udbudskrav til
chaufførernes kompetencer og uddannelse, er det kun fornuftigt, at disse tænkes sammen
med beskrivelserne for den allerede eksisterende, lovpligtige kvalifikations- og efteruddannelse
jf. Busloven BEK nr. 1372.
Danske Busvognmænd deltager naturligvis gerne i udveksling af erfaringer og ideer med
uddannelsesbranchen, kommuner, trafikselskaber og myndigheder om, hvorledes chaufførerne
fremadrettet kan yde den rette service til blinde og svagtseende i den individuelle
handicapkørsel.
Danske Busvognmænd har ingen specifikke bemærkninger til lovteksten.
Vi står naturligvis til rådighed for spørgsmål.
Med venlig hilsen
Michael Branner Jespersen
Chefkonsulent
[email protected],
tlf. 61333320
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0016.png
-- AKT 333336 -- BILAG 1 --
--
VS Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - … --
331915
11
[
[ Forbrugerrådet Tænk ] --
Til:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected]), TRM Kristian Bach Thomsen
([email protected])
Pia Saxild ([email protected]), Helen Amundsen ([email protected]), Vagn Jelsøe ([email protected])
Cc:
Fra:
Helen Amundsen ([email protected])
Titel:
VS: Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Sendt:
03-01-2018 12:15:02
Forbrugerrådet Tænk har modtaget Transport-, Bygnings- og Boligministeriets brev af 5. december 2018, J.nr. 2017-6465
vedr. udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel – satspuljeaftale 2018). Forbrugerrådet
Tænk kan fuldt ud støtte de foreslåede ændringer.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør / Deputy Executive Director
T +45 7741 7720 / M +45 2280 6106 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Helen Amundsen
Seniorrådgiver/Senior Technical Adviser
T +45 7741 7732 / M +45 2715 7431
Fra:
TRM Kristian Bach Thomsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. december 2017 12:32
Cc:
TRM Merete Rønmos Houmann; TRM Berit Gohr Kaptain; 'Laura Brogaard Poulsen'; Vinoth Paramasamy; 'Hanne Stig
Andersen'
Emne:
Høring - Udkast til lov om trafikselskaber (udvidelse af individuel handicapkørsel - satspuljeaftale 2018)
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Lovforslaget skal udmønte satspuljeparternes aftale for 2018, hvor individuel handicapkørsel udvides til også at omfatte
blinde og stærkt svagsynede
Med venlig hilsen
Kristian Bach Thomsen
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Kollektiv Trafikkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 20697971
[email protected]
www.trm.dk
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0017.png
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected], [email protected]
Økonomisk høringssvar vedr. udvidelse af individuel handicap-
kørsel til også at omfatte blinde og stærkt svagsynede
KL har den 5. december 2017 modtaget udkast til ændring af lov om tra-
fikselskaber for udvidelsen af individuel handicapkørsel i økonomisk hø-
ring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i det økonomiske hø-
ringsbrev, at det er ministeriets vurdering, at udvidelsen af ordningen for
individuel handicapkørsel til også at omfatte blinde og stærkt svagsynede
vil medføre en samlet udgift for kommunerne på ca. 33 mio. kr. årligt.
Dette idet kommunerne kompenseres med midler fra de seneste to sats-
puljeaftaler via bloktilskuddet, dels via allerede afsatte midler fra satspul-
jeaftalen for 2017 samt yderligere midler fra satspuljeaftalen 2018, i alt
115,8 mio. kr. (2018-PL) dækkende perioden fra lovens ikrafttrædelse 1.
juli 2018 til og med 2021. Kompensationen fortsætter via bloktilskuddet i
årene herefter med 33 mio. kr. årligt.
KL har i forlængelse af det økonomiske høringsbrev anmodet Transport -,
Bygnings- og Boligministeriet om de beregningstekniske forudsætninger
for de anførte forventede årlige merudgifter for kommunerne på 33 mio.
kr., der følger af udvidelsen af den pågældende kørselsordning. KL tager
udgangspunkt i det modtagne beregningsnotat samt notatet ”Blinde og
svagtseende i den individuelle handicapkørsel – Evaluering af forsøg”
(februar 2010)
1
omhandlende det bagvedliggende pilotforsøg i 2009 samt
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens rapport ”Handicapstatistik 2015” i nær-
værende høringssvar.
KL skal til høringsbrevet bemærke, at det af ministeriet anslåede udgifts-
skøn efter KL’s opfattelse ligger væsentligt under de reelle forventede år-
lige udgifter relateret til inkludering af blinde og stærkt svagsynede i den
individuelle handicapkørsel. Dette idet KL anerkender den anvendte be-
regningsmetode, men må præcisere og opdaterer en række af de an-
vendte beregningstekniske forudsætninger. Disse og deres økonomiske
betydning gennemgås nedenfor.
Dato: 9. januar 2018
Sags ID: SAG-2018-00184
Dok. ID: 2470321
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3959
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
1
https://www.trm.dk/-/media/files/publication/2010/blinde-og-svagtseende-i-den-individu-
elle-handicapk/blinde-og-svagtseende-i-den-individuelle-handicapkoersel.pdf
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0018.png
Population
Til bestemmelse af størrelsen på målgruppen af blinde og stærkt svagsy-
nede borgere refererer ministeriet til Dansk Blindesamfund (DBS). DBS
henviser til WHO, der estimerer, at 1 pct. af befolkningen i industrialise-
rede lande er blinde eller svagsynede, hvilket ifølge DBS svarer til ca.
55.000 borgere i Danmark. Af disse borgere vurderer DBS, at halvdelen
”[…] antageligt over 25.000 […]”
2
har en synsnedsættelse til 1/10 af nor-
malsynet eller derunder, hvilket er det objektive kriterie, der definerer
gruppen blinde og stærkt svagsynede. Ministeriet bruger dette antal,
25.000, i dets beregninger, selvom det ikke svarer til halvdelen af den
estimerede gruppe på 55.000 borgere og DBS af samme årsag selv vur-
derer, at der er
over
25.000 i målgruppen. Det er KL’s opfattelse, at man
derfor rettelig bør anvende antallet 27.500, svarende til halvdelen af de
estimerede 55.000 borgere og 0,5 procent af befolkningen.
KL bemærker i forlængelse heraf, at de estimerede 1 procent af den dan-
ske befolkning, 55.000, er baseret på et ikke-opdateret befolkningstal. I
starten af 4. kvartal 2017 var befolkningstallet således 5.778.570
3
. An-
vendes dette befolkningstal samt en relativ størrelse på målgruppen på
0,5 pct. af befolkningen i beregningerne, estimeres ca. 29.000 borgere at
være i den relevante målgruppe af blinde eller stærkt svagsynede.
Anvendes disse to præciserede/opdaterede forudsætninger i beregnin-
gen af det forventede årlige udgiftsskøn fås 43.0 mio. kr. og dermed et 29
procent højere årligt udgiftsskøn end de 33 mio. kr., anført af ministeriet i
høringsbrevet.
Udnyttelsesgrad
Til bestemmelse af den forventede udnyttelsesgrad tager ministeriet ud-
gangspunkt i rapporten omhandlende pilotprojektet i år 2009. I projektet
var udnyttelsesgraden 13 pct. Ministeriet angiver en højere forventet ud-
nyttelsesgrad på 25 pct. for en permanent ordning. Dette begrundes sær-
ligt med, at der i målgruppen givetvis vil være større kendskab til en per-
manent ordning samt at en permanent ordning givetvis vil være mere at-
traktiv for berettigede brugere. Dette vil samlet set resulterer i en bredere
efterspørgsel og dermed udnyttelsesgrad end den erfaret i pilotprojektet.
KL er enig i forventningen om en højere udnyttelsesgrad for en perma-
nent ordning. Efter KL’s opfattelse er der dog en reel sandsynlighed for,
at udnyttelsesgraden kan forventes højere end 25 pct. som anført af mini-
steriet. Af pilotprojektrapporten fremgår det, at 33 procent af de ad-
spurgte borgere, der var berettigede til ordningen, men som valgte ikke at
tilmeldte sig pilotprojektet, finder det
’sandsynligt’
eller
’meget sandsyn-
ligt’,
at de vil benytte sig af ordningen, hvis den gøres permanent. Som et
delresultat konkluderer rapporten, at tilslutningen i antal brugere vil være
50 pct. højere end i pilotprojektet, hvis det alene antages, at de brugere,
der svarede
’meget sandsynligt’
faktisk vælger at gøre brug af ordningen.
Om det er tilfældet, er naturligvis svært at forudse, men mønsteret peger
2
Dato: 9. januar 2018
Sags ID: SAG-2018-00184
Dok. ID: 2470321
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3959
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
Dansk Blindesamfund:
https://blind.dk/maerkesager/tilgaengelighed/tilgaengelighed-for-
blinde-og-svagsynede-tibs/3-synshandicap-forudsaetninger-og-vilkar/copy_of_at-vaere-
blind-eller-staerkt-svagsynet1
3
Danmarks Statistik, Tabel
’FOLK1A’
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856692_0019.png
i retning af, at de 25 pct. kan være vel lavt sat, så den reelle udnyttelses-
grad og de årlige udgifter er højere end anslået af ministeriet. KL foreslår
derfor, at beregningerne af det årlige udgiftsskøn tager udgangspunkt i
en forventet udnyttelsesgrad på 30 pct., hvilket isoleret set medfører et
forventet årligt udgiftsskøn, der er 20 pct. højere end det af ministeriet
anførte.
Pris
Til bestemmelse af den forventede gennemsnitspris pr. tur anvender mi-
nisteriet 237 kr., svarende til det landsgennemsnitlige tilskud pr. tur op-
gjort i ”Handicapstatistik 2015”. KL bemærker her, at ministeriet således
ikke lægger den noget højere gennemsnitlige pris på 300. kr. fra pilotpro-
jektet til grund for den beregningstekniske pris pr. tur. Dette idet ministe-
riet vurderer, at den gennemsnitlige pris fra Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsens handicapstatistik er mere dækkende for en landsdækkende og
varig ordning. Dette til trods for, at det af pilotprojektet fremgår, at for-
søgspersonerne i den nye målgruppe har længere og hyppigere ture end
eksisterende brugere: 36 km mod 28 km. Længere og hyppigere ture ta-
ler for, at den nye målgruppe har et dyrere brugsmønster end de eksiste-
rende brugere. Dette peger på, at de reelle udgifter forbundet med inklu-
dering af disse borgere i den eksisterende kørselsordning er højere end
de af ministeriet anførte.
KL ønsker at gå i dialog med ministeriet omkring ovenstående punkter,
der hver for sig og kombineret medfører årlige merudgifter for kommu-
nerne betydeligt over de 33 mio. kr. anført af ministeriet.
Dato: 9. januar 2018
Sags ID: SAG-2018-00184
Dok. ID: 2470321
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3959
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Søren Bo Peterson