Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 136 Bilag 1
Offentligt
1856691_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
18. janauar 2018
2017-6465
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om trafikselskaber (Individuel handicapkørsel til
blinde og stærkt svagsynede)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 5. december 2017 en ræk-
ke myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over ud-
kast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber. Høringsfristen ud-
løb den 4. januar 2018.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Brugernes Førerhunde Ordning, Dansk Blindesamfund, Danske Bus-
vognmænd, Danske Handicaporganisationer (DH), Foreningen Nedsatsyn.dk,
Forbrugerrådet Tænk, KL og Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Dansk Erhverv, Danske Regioner, DSB, og Økonomi- og Inden-
rigsministeriet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva, BAT, Bus- og Togsam-
arbejdet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri (DI), Dansk Taxiråd, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, Fyn-
bus, HK Trafik og Jernbane, Midttrafik, Movia, Nordjyllands Trafikselskab,
Passagerpulsen, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sam-
menslutning af Danske Småøer, Sydtrafik og Trafikforbundet.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856691_0002.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
Generelt positive tilkendegivelser
Brugernes Førerhunde Ordning, Dansk Blindesamfund, Danske Busvogn-
mænd, DH, Forbrugerrådet Tænk, Nedsatsyn.dk og TiD udtrykker generel til-
fredshed med forslaget.
Økonomisk høringssvar fra KL
KL har fremsendt økonomisk høringssvar. Høringssvaret er i proces i ministe-
riet.
Præcisering af definitionen af blinde og stærkt svagsynede perso-
ner.
Brugernes Førerhundeordning, Dansk Blindesamfund, DH og Nedsatsyn.dk
anfører, at der er et behov for at præcisere definitionen af blinde og stærkt
svagsynede.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet anerkender ønsket om en præcise-
ring af målgruppen. Lovteksten er ændret, så den imødekommer ønsket om
præcisering af målgruppen. Det fremgår nu, at målgruppen for udvidelsen er
personer med en synsstyrke på 10 pct. (6/60) eller mindre samt personer med
komplikationer – fx synsfeltsindskrænkning – der gør, at man ser mindre end
10 pct. Der er alene tale om en præcisering, og ikke en ændring af målgrup-
pen ift. høringsudkastet.
Udvidelse af målgruppen
Brugernes Førerhunde Ordning, og Nedsatsyn.dk og DH anfører, at målgrup-
pen for individuel handicapkørsel bør udvides udover det i lovforslaget anførte.
Brugernes Førerhunde Ordning anfører, at der for blinde og svagsynede med
en visus på 6/18 bør være mulighed for at søge om bevilling af individuel han-
dicapkørsel ud fra en konkret vurdering af deres synsnedsættelses betydning
for deres evner til at færdes.
Nedsatsyn.dk anfører, at målgruppen skal udvides til at omfatte alle personer
med en synsgrænse på 33 % eller 6/18. Nedsatsyn.dk anfører desuden, at vur-
deringen bør bero på en individuel vurdering.
DH anfører, at personer, der har en synsindskrænkning på 20 grader eller der-
under kombineret med natteblindhed og høretab skal inkluderes i målgruppen.
Side 2/3
L 136 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1856691_0003.png
Side 3/3
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at den anvendte
afgræsning af blinde og stærkt svagsynede tager udgangspunkt i den politi-
ske aftale om udvidelse af ordningen. Aftaleparterne har taget udgangspunkt
i den danske klassifikation af målgruppen. Der er således tale om en aner-
kendt definition af målgruppen af blinde og stærkt svagsynede.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at der med hørings-
svarenes forslag er tale om en udvidelse af målgruppen i forhold til den politi-
ske aftale. Da der er tale om minimumsregulering kan kommunerne vælge at
bevilge individuel handicapkørsel til flere end lovkravet angiver.
Der er på baggrund af ovenstående ikke foretaget ændringer i lovforslaget.
Visitationsproces
Dansk Blindesamfund og DH anfører, at Dansk Blindesamfunds rejse- og led-
sagerkort kan anvendes som gyldig dokumentation for borgerenes synsstatus.
Det anføres, at dette vil forenkle visitationsprocessen for kommunerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at visitationen fore-
går via den enkelte kommune. Det står dog kommunerne frit for at benytte
Dansk Blindesamfunds rejse- og ledsagerkort som gyldig dokumentation for,
at en ansøger er blind eller stærkt svagsynet og dermed berettiget til at benyt-
te ordningen. Dette forudsætter naturligvis, at Dansk Blindesamfunds defini-
tion af blindhed og stærkt svagsynethed er og forbliver enslydende med defi-
nitionen i denne lov.
Der er på baggrund af ovenstående ikke foretaget ændringer i lovforslaget.
Medtagning af førerhunde
Brugernes Førerhunde Ordning anfører, at det bør præciseres i lovteksten, at
førerhundebrugere har ret til at medtage førerhunde, når de anvender den in-
dividuelle handicapkørselsordning.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet bemærkningerne i
lovforslaget således, at det præciseres, at førerhundebrugere har ret til at
medtage en førerhund, når førerhundebrugere anvender den individuelle
handicapkørselsordning.