MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2018
2018-1324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 135 - Forslag til lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer i transportsektoren, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes konkretisere med eksempler, hvilke data det forventes, at
operatører af væsentlige transporttjenester vil skulle indberette til ministeren
og Center for Cybersikkerhed i tilfælde af en såkaldt hændelse.
Svar:
Der er ved at blive etableret én fælles digital løsning for indberetning af sikker-
hedshændelser til offentlige myndigheder på Virk.dk. Løsningen skal gøre det
nemt og enkelt for virksomheder og myndigheder at indberette it-
sikkerhedshændelser. Underretninger af hændelser efter lov om sikkerhed i
net- og informationssystemer i transportsektoren forventes at skulle indberet-
tes via denne løsning.
Da der er tale om et område i konstant udvikling, vil det ikke være menings-
fyldt at lave en udtømmende regulering af underretningens form og indhold i
loven.
Jeg kan oplyse, at indholdskrav til underretningen bl.a. forventes at omhandle
kontaktoplysninger på underretter og oplysninger om hændelsen. Herunder
forventes underretningen at skulle indeholde oplysninger om hændelsens år-
sag, varighed og omfang i forhold til berørte personer og geografisk område,
sandsynlige konsekvenser af hændelsen, operatørens håndtering af hændelsen
samt om hændelsen forventes at være grænseoverskridende.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen