MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2018
2018-1324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L135 – Forslag til lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer i transportsektoren, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S), Kim Christiansen (DF),
Henning Hyllested (EL), Andreas Steenberg (RV), Karsten Hønge (SF) og Ro-
ger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes uddybe baggrunden for vurderingen af, at lovforslaget kun vil
få mindre økonomiske og administrative konsekvenser for de berørte offentlige
og private operatører af væsentlige transporttjenester. Dette da det ikke umid-
delbart ses at fremgå af høringssvar eller høringsnotat, hvordan eksempelvis
Københavns Lufthavn, DSB, Banedanmark eller Naviair vurderer lovforslagets
konsekvenser.
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at de nævnte operatører alle har været hørt
over lovforslaget.
Det er min forventning, at der alene vil blive udpeget nogle ganske få private og
offentlige aktører, som alle vil være karakteriseret ved at være særdeles store
operatører, der alle leverer en unik tjeneste inden for hver deres område, som
er afhængige af IT-systemer og som har en transportmæssig kritisk og national
betydning for hvert deres område.
Kravet om, at en operatør af væsentlige transporttjenester skal være certificeret
i henhold til en internationalt anerkendt standard, skønnes afhængigt af certifi-
ceringsparatheden hos den enkelte operatør at udgøre op til 200.000 kr. i di-
rekte engangsomkostninger og 40.000-100.000 kr. i direkte årlige vedligehol-
delsesomkostninger til selve certificeringen. Hvis der er tale om en operatør,
der ikke er certificeringsparat, og som har brug for at gennemføre tilpasninger
af net- og informationssystemer m.m., vil omkostningerne for den enkelte ope-
ratør kunne være større, afhængigt af hvor meget der udestår for operatøren for
at kunne opnå den efterspurgte certificering.