Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 135
Offentligt
1863788_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2018
2018-1324
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L135 – Forslag til lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer i transportsektoren, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes uddybe, hvorfor der med lovforslaget lægges op til, at hæn-
delser kan deles/offentliggøres, hvis særlige omstændigheder er tilstede, i ste-
det for at gøre det til en pligt at dele/offentliggøre hændelser medmindre særli-
ge omstændigheder er tilstede?
Svar:
Som transport-, bygnings- og boligminister har jeg eller de myndigheder, jeg
bemyndiger hertil, mulighed for at oplyse offentligheden om konkrete hændel-
ser, hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en
hændelse eller håndtere en igangværende hændelse. Dette er en implemente-
ring af NIS-direktivets artikel 14, stk. 6, der lyder således:
”Efter høring af den underrettende operatør af væsentlige tjene-
ster kan den kompetente myndighed eller CSIRT'en oplyse of-
fentligheden om konkrete hændelser, hvis offentlighedens kend-
skab hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller
håndtere en igangværende hændelse.”
Med lovforslaget indføres således en ordning for offentliggørelse af oplysninger
om konkrete hændelser på myndighedernes eget initiativ.
Denne ordning skal ikke forveksles med adgangen til aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens regler, som selvfølgelig også gælder her. Myndighedernes
mulighed for at offentliggøre hændelser på eget initiativ omhandler således
ikke offentlighedens ret til indsigt efter offentlighedsloven, men en ekstra
hjemmel til myndighederne til at offentliggøre oplysninger, hvis myndigheder-
ne finder det nødvendigt.
Jeg anser det for vigtigt, at der er mulighed for at give offentligheden kendskab
til konkrete hændelser, såfremt kendskabet er nødvendigt for at forebygge en
L 135 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor der med lovforslaget lægges op til, at hændelser kan deles/offentliggøres, hvis særlige omstændigheder er tilstede, i stedet for at gøre det til en pligt at dele/offentliggøre hændelser medmindre særlige omstændigheder er tilstede, til transport-, bygnings- og boligministeren
1863788_0002.png
hændelse eller håndtere en igangværende hændelse, og jeg vil derfor også for-
valte loven derefter. Oplysninger om konkrete hændelser kan i nogle tilfælde
være meget værdifulde for den brede offentlighed og for andre virksomheder
med net- og informationssystemer.
Offentliggørelse af oplysninger om konkrete hændelser vil alene kunne ske ef-
ter høring af den operatør, der har foretaget underretningen.
Offentliggørelse forudsætter en afvejning af på den ene side offentlighedens
interesse i at blive informeret om de trusler mv., som en hændelse udgør, og på
den anden side hensynet til, om operatøren ved offentliggørelse vil lide eksem-
pelvis omdømmemæssig og/eller kommerciel skade. I vurderingen af, om op-
lysninger om konkrete hændelser skal offentliggøres, er det vigtigt at være op-
mærksom på et eventuelt behov for at holde oplysninger om net- og informati-
onssystemers sårbarhed over for f.eks. cyberangreb fortrolige.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen