Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 135 Bilag 1
Offentligt
1855839_0001.png
Bredgade 23, 2. tv
1260 København K
Telefon 7211 8100
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.: specialkonsulent Gry Høirup
Ref Eva Fiil Nielsen
[email protected]
Dir 61710706
www.danskehavne.dk
2. Januar 2018
Høringssvar vedr. udkast til forslag til Lov om
sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren
Med henvisning til høringsbrev af 29. november 2017 vedr. udkast til
implementering af direktiv 2016/1148 (NIS-direktivet), har Danske Havne
følgende kommentarer.
Helt overordnet kan Danske Havne tilslutte sig bemærkningerne i Danske
Rederiers høringssvar af den 22. december 2017 vedr. udkast til lovforslag om
sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren.
Af høringsbrevet fremgår det, at Regeringen påtænker at implementere NIS-
direktivet sektorvist med det formål at varetage sektorspecifikke forhold, for
derved at opnå den bedst mulige beskyttelse af net- og informationssystemer og
samtidig sikre, at erhvervslivet ikke pålægges unødvendige byrder.
Danske Havne bifalder særligt hensynet om ikke at pålægge erhvervet
unødvendige byrder. På havneområdet beder vi derfor om, at man særligt
observerer NIS-direktivets præambel pkt. 10, hvoraf det fremgår, at der allerede
eksisterer obligatoriske sikkerhedsforanstaltninger indenfor søfartssektoren og
herunder bl.a. for havne og havnefaciliteter.
Danske Havne anser derfor ikke at implementering af NIS-direktivet kræver
indførsel af nye indberetnings- eller kontrolforanstaltninger for havne.
Med venlig hilsen,
Eva Fiil Nielsen
PA/Policy Advisor
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0002.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att.: specialkonsulent Gry Høirup
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt via e-mail:
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og
informationssystemer i transportsektoren
Der henvises til høringsbrev af 29. november 2017 vedr. udkast til
lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren, journal nummer: 2017-4685.
Vi noterer os, at der med lovforslaget sker en implementering af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen (NIS-direktivet) for
transportsektoren.
Indledningsvis finder vi, at det er vigtigt, at der med den sektorspecifikke
implementering sikres at de respektive myndigheder koordinerer evt.
relationer til andre sektorer, således at eksempelvis krav til rapportering
ikke fører til krav om dobbeltrapportering og unødige byrder for
erhvervslivet.
Vi har noteret os, at søfart er nævnt som mulig enheder i NIS-direktivets
bilag 2. Det er imidlertid vores vurdering, at relationen til skibsfarten
(national færgefart) og skibenes interaktion med danske havne ikke vil
være at betragte som en væsentlig transporttjeneste i direktivets
forstand. Desuden mener vi, at færgerne og havnene allerede er
omfattet af
lex specialis
hvad angår sikring, bl.a. ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004 af 31. marts 2004
om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter, med de dertil hørende
rapporteringskrav.
22. december 2017
Sagsnummer:
EMN-2016-00289
1/2
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0003.png
Derfor er der efter vores opfattelse ikke behov for at udpege national
færgefart og danske havne som operatører af væsentlige
transporttjenester omfattet af direktivet.
Med venlig hilsen
Morten Glamsø
Chefkonsulent
2/2
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0004.png
TRM Gry Høirup
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Johan Nielsen <[email protected]>
5. januar 2018 10:03
TRM Gry Høirup
TRM Janette Nowak-Zorde; Henrik Severin Hansen; Birgitte Nymark
Svar på Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren
signaturbevis.txt
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att. TRM Gry Høirup <[email protected]>
Kopi:
[email protected]
Vedr. Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
Danske Regioner skal under henvisning til høringssvaret fra TID (Trafikselskaberne i Danmark) anmode om at få
ovennævnte lovforslag i DUT høring, idet svaret fra TiD antyder, at lovforslaget kan have betydelige økonomiske
konsekvenser for regionerne. Danske Regioner skal samtidig anmode ministeriet om at foretage en vurdering af de
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Med venlig hilsen
Johan Nielsen
Seniorkonsulent
Center for Vækst, Erhverv og Regional Udvikling
(VERU)
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T 35 29 81 74
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
Fra:
TRM Gry Høirup [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. november 2017 15:38
Cc:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Dansk Jernbaneforbund <[email protected]>; Post <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Emne:
Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren.
1
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0005.png
Udover forslag til ny lov sendes høringsbrev.
Høringsfristen er
tirsdag den 2. januar 2018, kl.10.00.
Høringssvar til forslag til ny lov kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Bemærkninger og spørgsmål til lovforslaget bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Link til høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/61332
Venlig hilsen
Thea Bang Schou Jensen
Stud.jur
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon: +45 72 26 71 46
[email protected]
www.trm.dk
2
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0006.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
CC:
[email protected]
2. januar 2018
Vedrørende udkast til lovforslag om sikkerhed i net- og informationssy-
stemer i transportsektoren – ministeriets j.nr. 2017-4685
Ved brev af 29. november 2017 har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
anmodet om Datatilsynets bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet forudsætter, at persondataloven
1
og regler udstedt i medfør heraf,
herunder sikkerhedsbekendtgørelsen
2
, vil blive iagttaget i forbindelse med de
behandlinger af personoplysninger, der eventuelt vil ske som følge af lovfors-
lagets bestemmelser.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at databeskyttel-
sesforordningen
3
får virkning fra 25. maj 2018, og at persondataloven samti-
dig ophæves.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Makar Holst
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0805
Dok.nr. 457034
Sagsbehandler
Makar Juhl Holst
Direkte 3319 3236
1
2
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0007.png
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0008.png



































�½






L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0009.png











�½






�½




�½
�½



�½
�½
�½










L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0010.png







�½
�½


�½







�½





�½





�½

�½

�½
 

�½


L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0011.png
�½

�½




�½

�½�½

�½�½


�½�½
�½�½�½
�½�½
�½

�½
�½

�½

�½�½














�½


L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0012.png



































�½

�½�½

�½�½

L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0013.png

�½�½
�½�½

�½�½

�½�½
 
�½�½

�½�½











L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0014.png
TRM Gry Høirup
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
ES-DAA <[email protected]>
29. december 2017 10:42
Mail TRM; TRM Gry Høirup
TRM Thea Bang Schou Jensen; TRM Janette Nowak-Zorde; ES-DAA
Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren: ES 306-17
ES 306-17
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring om
forslag til Lov om
sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren.
ES vurderer ikke, at ES medlemmer udpeges som de mest samfundskritiske operatører indenfor luftfart. Det noteres
imidlertid, at der i kapitel 4 "Underretning og videregivelse af oplysninger" anføres, at transporttjenester på frivillig
basis kan foretage underretning om en hændelse, som vil kunne få væsentlige forstyrrende virkninger for leveringen
af den nævnte transporttjeneste. Til en sådan frivillig indberetning vil det være hensigtsmæssigt, at der findes et
bekendtgjort link eller tilsvarende, hvor man kan foretage denne indberetning.
ES har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of EASA GA.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
1
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0015.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5775
[email protected]
MENNESKERET.DK
Att. Specialkonsulent Gry Høirup, [email protected]
Kopi til [email protected]
DOK. NR. 17/02666-2
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
SIKKERHED I NET- OG INFORMATIONSSYSTEMER I
TRANSPORTSEKTOREN (NIS-DIREKTIVET)
Institut for Menneskerettigheder er blevet opmærksom på, at
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sendt et udkast til et
lovforslag om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren i høring.
Udkastet til lovforslag er et af flere forslag, der gennemfører det
såkaldte NIS-direktiv (direktiv 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net-
og informationssystemer i hele Unionen). Udkastet gennemfører
således direktivet på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område,
samtidig med at andre udkast til lovforslag er udarbejdet på andre
ministerområder.
Instituttet har en bemærkning vedrørende videregivelse af oplysninger
til det nationale centrale kontaktpunkt (udkastets kapitel 4).
Det nationale kontaktpunkt i Danmark – en såkaldt ”CSIRT” (Computer
Security Incident Response Team – forventes at blive Center for
Cybersikkerhed, som er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, så
vidt instituttet forstår via et udkast til lovforslag, der skal gennemføre
NIS-direktivet på Forsvarsministeriets område.
CSIRT’en skal efter direktivet blandt andet monitorere og håndtere IT-
sikkerhedshændelser på nationalt plan, iværksætte tidlig varsling om
risici og hændelser og deltage i et CSIRT-netværk i EU.
I 2014, da lovforslaget til lov om Center for Cybersikkerhed (lov nr. 713
af 25. juni 2014) var i høring, bemærkede instituttet det problematiske
i, at en række nationale IT-sikkerhedsopgaver, som hidtil havde ligget i
civilt regi, blev forankret i Forsvarets Efterretningstjeneste. Forsvarets
Efterretningstjeneste er som udgangspunkt undtaget fra
offentlighedslovens og persondatalovens anvendelsesområde og fra
4. JANUAR 2018
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
centrale dele af forvaltningsloven (aktindsigt, partshøring,
begrundelse).
Med nærværende udkast til lovforslag fastsættes, at offentlige og
private operatører af væsentlige transporttjenester, herunder inden for
lufttransport, jernbanetransport, søfart og vejtransport, hurtigst muligt
skal underrette blandt andet det nationale centrale kontaktpunkt om
hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de
væsentlige transporttjenester, som de leverer (§ 5).
En hændelse er en negativ indvirkning på sikkerheden i de net- og
informationssystemer, der er af afgørende betydning for leveringen af
den væsentlige transporttjeneste (§ 2, nr. 5).
For alle operatører af transporttjenester er der endvidere adgang til på
frivillig basis at underrette ministeren om hændelser, der har
væsentlige konsekvenser for udøvelsen af transporttjenesterne (§ 6, jf.
§ 1, stk. 2). Ifølge bemærkningerne til § 6 kan frivillig underretning dog
også ske til det nationale kontaktpunkt, så der ser ud til at være en
inkonsistens i formuleringen af selve bestemmelsen og
bemærkningerne.
Det nationale kontaktpunkt kan, i det omfang det er nødvendigt for
dets funktion, videreformidle oplysninger om hændelser til nationale
kontaktpunkter i andre medlemsstater (§ 8).
I takt med at NIS-direktivet bliver gennemført i lovgivning vedrørende
en række samfundssektorer, herunder transportsektoren med dette
udkast, vil stadig flere oplysninger blive udvekslet med det nationale
kontaktpunkt, forventeligt i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Instituttet har ikke indsigt i, i hvilket omfang de relevante net- og
informationssystemer i transportsektoren behandler
personoplysninger. I det omfang, der behandles personoplysninger,
følger det af NIS-direktivets artikel 2, stk. 1, at behandling af
personoplysninger i henhold til direktivet sker i overensstemmelse med
EU's databeskyttelsesdirektiv. Fra 25. maj 2018 vil det i stedet være
EU’s databeskyttelsesforordning, der finder anvendelse.
Forsvarets Efterretningstjeneste er imidlertid som nævnt generelt
undtaget fra den gældende persondatalov og det for nyligt fremsatte
forslag til en ny databeskyttelseslov (L 68). De gængse regler for
databeskyttelse gælder således ikke for Forsvarets
Efterretningstjeneste.
Med den forventede etablering af det nationale kontaktpunkt som en
del af Forsvarets Efterretningstjeneste, vil det nationale kontaktpunkt
derfor være generelt undtaget fra den EU-retlige ramme for
databeskyttelse, som NIS-direktivets artikel 2 kræver overholdelse af.
2/3
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Lovudkastet bør redegøre for disse forhold, herunder for hvordan
udkastet forholder sig til reglerne for databeskyttelse.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at ministeriet
præciserer i lovforslaget, hvorledes beskyttelsen af
personoplysninger i den danske gennemførelse af NIS-direktivet kan
leve op til kravet i direktivets artikel 2 (samt artikel 8 i EU’s charter
om grundlæggende rettigheder).
Instituttet ønsker i den forbindelse endnu en gang at fremhæve det
principielt problematiske i, at centrale, civile samfundsstrukturer i
Danmark skal varetages af Forsvarets Efterretningstjeneste med de
begrænsninger, det giver i forhold til indsigt og databeskyttelseskrav.
Instituttet kan i den forbindelse henvise til sit høringssvar af 4. marts
2014 til lovforslaget til lov om Center for Cybersikkerhed, der
vedlægges.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2017-4685.
Med venlig hilsen
Lise Garkier Hendriksen
CHEFKONSULENT
3/3
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0018.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt per email til
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 1. januar 2018
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om
sikkerhed i net- og informationssystemer
i transportsektoren
Regeringen har valgt at gennemføre NIS-direktivet med
sektorspecifikke love, hvor en eksisterende institution
under det pågældende ministerium får tilsynsopgaven som
kompetent myndighed.
NIS-direktivets artikel 8, stk. 1 overlader det til
medlemsstaterne at fastsætte, om der skal være en eller
flere kompetente myndigheder. En kompetent myndighed
for hvert ministeriums område er som sådan inden for
rammerne af artikel 8, stk. 1. Hvis der kommer 4-5
kompetente myndigheder i Danmark (jf. sektoropdelingen i
bilag II i NIS-direktivet), kan tilsynsressourcerne blive
spredt mere end godt er, og synergieffekter mellem
forskellige tilsynsområder kan blive vanskelige at udnytte.
Et væsentligt element i NIS-direktivet er at
medlemsstaterne skal vedtage en samlet national strategi
for sikkerheden i net- og informationssystemer, og der skal
være en effektiv informationsudveksling på tværs af
sektorer på nationalt plan samt mellem EU-landene på
internationalt plan. De tværgående opgaver vil blive
varetaget af de(n) danske CSIRT-enhed(er) og det centrale
kontaktpunkt, jf. NIS-direktivet. Ansvaret for disse
funktioner er ikke omtalt i lovforslagets bemærkninger,
men ifølge de øvrige lovudkast om gennemførelse af NIS-
direktivet (fra Sundheds- og Ældreministeriet,
Erhvervsministeriet og Forsvarsministeriet) er det
regeringens hensigt, at Center for Cybersikkerhed skal
1
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
udføre opgaverne som CSIRT og centralt kontaktpunkt.
Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets
Efterretningstjeneste, som generelt opererer under andre
rammebetingelser end civile myndigheder, for eksempel
med betydelige undtagelser fra offentlighedsloven,
forvaltningsloven og persondataloven. IT-Politisk
Foreninger finder det meget betænkeligt, at Center for
Cybersikkerhed via gennemførelsen af NIS-direktivet får en
så betydelig rolle i forhold til cybersikkerheden i den
offentlige og private sektor i Danmark. Af principielle
årsager mener vi, at de(n) danske CSIRT(er) og det
centrale kontaktpunkt bør være civile myndigheder.
Det gælder ikke mindst i de situationer, hvor det kan blive
nødvendigt at behandle personoplysninger i forbindelse
med underretning af den kompetente myndighed om
hændelser, jf. NIS-direktivets artikel 14, stk. 3. Dette punkt
uddybes nedenfor.
Behandling af personoplysninger i forbindelse med
underretning om hændelser
Lovforlagets § 5, stk. 1, jf. NIS-direktivets artikel 14, stk. 3,
fastsætter en pligt til hurtigst muligt at underrette den
kompetente myndighed (Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet) og det Nationale Centrale Kontaktpunkt
om hændelser, der har væsentlig betydning for
kontinuiteten af de leverede tjenester. Efter regeringens
overordnede plan for gennemførelse af NIS-direktivet vil
det Nationale Centrale Kontaktpunkt være en institution
under Forsvarets Efterretningstjeneste (Center for
Cybersikkerhed).
NIS-direktivets artikel 14, stk. 3 kræver underretning af
enten den kompetente myndighed eller en CSIRT enhed
(der i den danske gennemførelse af NIS-direktivet vil være
sammenfaldende med det Nationale Centrale
Kontaktpunkt). Lovforslagets § 5, stk. 1 fastsætter således
en underretningspligt over for to forskellige offentlige
myndigheder, hvilket kan være mere administrativt
byrdefyldt for de udpegede operatører af væsentlige
transporttjenester.
I nogle tilfælde vil de nødvendige oplysninger i forbindelse
2
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
med underretningen om en hændelse indeholde
personoplysninger. Det kunne være IP-adresser, men også
oplysninger fra et IT-systems databaser, som er forsøgt
hacket (exfiltreret) og måske optræder i logfiler. Dette
spørgsmål omtales ikke i lovforslagets bemærkninger. Efter
IT-Politisk Forenings opfattelse bør der fastsættes lovregler
(eventuelt i bekendtgørelsesform), som begrænser
behandlingen af personoplysninger til det strengt
nødvendige for at klarlægge omfanget af hændelsen og
dens eventuelle grænseoverskridende konsekvenser. Der
bør desuden være et eksplicit krav om at disse
personoplysninger skal slettes eller anonymiseres hurtigst
muligt.
NIS-direktivets artikel 2, stk. 1 kræver, at behandling af
personoplysninger i henhold til direktivet sker i
overensstemmelse med direktiv 95/46/EF, og fra 25. maj
2018 databeskyttelsesforordningen (EU) 2016/679. Ifølge
den nuværende persondatalov, og det forslag til ny
databeskyttelseslov som Justitsministeren har fremsat 25.
oktober 2017 (L 68), er Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) undtaget fra de EU-retlige regler om databeskyttelse.
Undtagelsen er for FE som institution, og vil derfor også
gælde, når FE udøver aktiviteter inden for EU-retten,
eksempelvis cybersikkerhedsopgaver i forbindelse med
NIS-direktivet.
Hvis den fuldstændige undtagelse fra databeskyttelses-
forordningen opretholdes for Center for Cybersikkerhed
(under FE), vil det efter IT-Politisk Forenings opfattelse ikke
være muligt at gennemføre NIS-direktivet på en korrekt
måde. Beskyttelsen af personoplysninger i den danske
gennemførelse af direktivet vil ikke kunne leve op til kravet
i NIS-direktivets artikel 2 (samt artikel 8 i Charter om
Grundlæggende Rettigheder).
3
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0021.png
TRM Gry Høirup
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Hoeringer <[email protected]>
2. januar 2018 15:14
TRM Gry Høirup
TRM Janette Nowak-Zorde
VS: Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren
Høringsbrev NIS.pdf; NIS udkast til lovforslag.pdf; Høringsliste NIS.pdf;
signaturbevis.txt; signaturbevis.txt
Til rette vedkommende
Naviair skal hermed takke for høringen og konstatere, at vi ikke har bemærkninger til lovforslaget.
De bedste hilsner, Mona
Fra:
Naviair Naviair
Sendt:
29. november 2017 14:37
Til:
Hoeringer <[email protected]>
Emne:
VS: Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
Fra:
TRM Thea Bang Schou Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. november 2017 14:20
Emne:
Høring vedr. forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren.
Udover forslag til ny lov sendes høringsbrev.
Høringsfristen er
tirsdag den 2. januar 2018, kl.10.00.
Høringssvar til forslag til ny lov kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Bemærkninger og spørgsmål til lovforslaget bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Link til høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/61332
Venlig hilsen
Thea Bang Schou Jensen
Stud.jur
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon: +45 72 26 71 46
[email protected]
www.trm.dk
1
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
2
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0023.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Gry Høirup
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Landgreven 4
1301 København K
Tlf.
33 92 84 00
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Høring af forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 29. november 2017 sendt
forslag til Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
i høring.
Rigsrevisionen har udelukkende gennemgået lovforslaget med henblik på
statslige revisions- og regnskabsforhold.
Lovforslaget indeholder ikke bestemmelser om statslige regnskabs- eller revi-
sionsforhold. Rigsrevisionen har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mads Mølgaard Nielsen
Fuldmægtig
21. december 2017
6. kontor
J.nr.: 44317
1/1
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0024.png
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0025.png
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0026.png
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0027.png
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855839_0028.png