Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 135 Bilag 1
Offentligt
1855838_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDR. FORSLAG TIL LOV OM SIKKERHED I
NET- OG INFORMATIONSSYSTEMER I TRANSPORTSEKTOREN
Dato
J. nr.
8. februar 2018
2017-4685
I. Høringen
Udkast til forslag til lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i trans-
portsektoren har været sendt i høring fra onsdag den 29. november 2017 til
tirsdag den 2. januar 2018. Desuden har lovudkastet været i offentligt tilgænge-
ligt på høringsportalen (https://hoeringsportalen.dk/) i hele høringsperioden.
Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet har modtaget høringssvar fra:
Danske Havne, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, DB
Cargo Scandinavia A/S, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Færge Rederierne, Institut for Menneskerettigheder, IT-Politisk
Forening, Naviair, Rederiforeningen, Rigsrevisionen, Trafikselska-
berne og Øresundsbro Konsortiet.
DB Cargo Scandinavia A/S, Naviair
og
Rigsrevisionen
har meddelt, at
de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor er angivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriets bemærkninger til høringssvarene er an-
ført med
kursiv.
II. Høringssvar
1. Generelle bemærkninger
IT-Politisk Forening
vurderer, at den valgte sektoropdeling med flere kom-
petente myndigheder kan sprede tilsynsressourcerne mere, end hvad godt er,
og synergieffekterne mellem forskellige tilsynsmyndigheder kan blive vanskeli-
ge at udnytte.
Der er stor forskel på de sektorer, der er omfattet af direktivet. Målet med
sektoropdelingen er, at lovgivningen tilpasses den enkelte sektor for derved at
opnå den bedst mulige beskyttelse af net- og informationssystemer og samti-
dig sikre, at erhvervslivet ikke pålægges unødvendige byrder. Ved implemen-
teringen af NIS-direktivet videreføres sektoransvaret derfor, således at de
enkelte ressortmyndigheder inden for eget område har ansvaret for at fast-
satte og håndhæve reglerne om informationssikkerhed.
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0002.png
Side 2/9
2. Definitioner
DSB
anfører, at definitionerne i lovforslaget kunne være mere præcist formule-
ret, så bl.a. scopet for lovforslaget og afgrænsninger i forhold til systemer om-
fattet af lovforslaget tydeliggøres.
Lovforslagets definitioner bygger på de tilsvarende definitioner i NIS-
direktivets art. 4. Definitionerne skal læses i sammenhæng med de øvrige be-
stemmelser i lovforslaget.
Lovforslaget stiller alene krav om, at operatøren skal træffe foranstaltninger
for at styre risiciene for sikkerheden i net- og informationssystemer for så
vidt angår den del af en operatørs aktiviteter, hvor en hændelse vil få en væ-
sentlig forstyrrende virkning for leveringen af en transporttjeneste.
Lovforslaget giver hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler i en bekendtgørelse. De nærmere regler vil eksem-
pelvis være en tydeliggørelse af, hvad der kvalificeres som væsentlige tjene-
ster inden for dele af transportsektoren. Herudover vil der være nærmere
regler om de foranstaltninger, der skal træffes for at styre risiciene for sik-
kerheden i net- og informationssystemerne og for at forebygge og minimere
konsekvenserne af hændelser, der kan have negativ indvirkning på sikkerhe-
den i de anvendte net- og informationssystemer.
IT-Politisk Forening
bemærker, at ansvaret for de tværgående opgaver som
følge af NIS-direktivet ikke er omtalt i lovforslagets bemærkninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har præciseret i lovforslaget, at
underretningerne retteligt skal ske til den nationale it-beredskabsenhed, der
håndterer hændelser, og som har ansvaret for at sikre samarbejdet om sik-
kerheden i net- og informationssystemer i EU (CSIRT). Der er tilføjet en defi-
nition af CSIRT, og i bemærkningerne til definitionen fremgår det, at det i
Danmark er Center for Cybersikkerhed, der fremover forventes at varetage
funktionen som CSIRT.
3. Operatører af væsentlige tjenester
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
vurderer ikke, at deres medlem-
mer udpeges som de mest samfundskritiske operatører inden for luftfart.
Danske Rederier, Rederiforeningen
og
Færge Rederierne
vurderer, at
relationen til skibsfarten og skibenes interaktion med danske havne ikke vil
være at betragte som en væsentlig transporttjenste i direktivets forstand.
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0003.png
Trafikselskaberne i Danmark
påpeger, at der er ikke ubetydelige konse-
kvenser, herunder administrative og økonomiske byrder, ved at blive udpeget
som operatør af væsentlige tjenester, og opforderer ministeriet til at præcisere
yderligere, hvad der lægges vægt på i forbindelse med udpegningen af operatø-
rer.
Inden for transportsektoren er der meget forskelligartede operatører, og de
kriterier, der ligger til grund for, at en operatør bliver omfattet af reglerne,
kan ikke beskrives detaljeret, men vil bero på en konkret vurdering.
Lovforslaget omfatter alene de operatører, der af transport-, bygnings- og
boligministeren udpeges som operatører af væsentlige tjenester. Der træffes
en forvaltningsmæssig afgørelse herom senest den 9. november 2018, og li-
sten over udpegede operatører ajourføres mindst hvert andet år.
Operatørerne kan være både offentlige eller private enheder under transport-
, bygnings- og boligministerens ressort. Transport-, bygnings- og boligmini-
steren vil i forbindelse med udpegningen lægge vægt på, at operatøren leverer
en transporttjeneste, der er afhængig af net- og informationssystemer og er
væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og økonomiske
aktiviteter. Ydermere skal en given hændelse inden for net- og informations-
systemerne have væsentlige forstyrrende virkninger for leveringen af trans-
porttjenesten, førend operatøren vil blive betragtet som en operatør af væ-
sentlige tjenester i lovforslagets forstand.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en hændelse vil få væsentlige for-
styrrende virkninger. Transport-, bygnings- og boligministeren tager herun-
der hensyn til tværsektorielle forhold som antal af brugere, der er afhængig af
tjenesten, afhængighed i andre sektorer, konsekvenser, som hændelser kan
have med hensyn til omfang og varighed på samfundsmæssige aktiviteter,
den nævnte enheds markedsandel, den geografiske udbredelse, samt enhedens
betydning med henblik på at opretholde et tilstrækkeligt tjenesteniveau.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse om udpegningen af operatører af væsentlige transporttjene-
ster, herunder de kriterier der skal lægges vægt på ved udpegningen af opera-
tørerne.
Det er ministeriets forventning, at der vil være tale om enkelte private opera-
tører og en eller flere operatører, som er en del af den offentlige sektor, som
vil blive udpeget som operatører af væsentlige transporttjenester, og at de
alle karakteriseres ved at være særdeles store operatører, der har en domine-
rende status på hver deres område.
Trafikselskaberne i Danmark anser det endvidere for betænkeligt, at ministe-
rens adgang til at afskære klageadgangen over udpegning som operatør alene er
Side 3/9
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0004.png
begrundet i, at afgørelsen om udpegning vil være af udpræget teknisk karakter,
som forudsætter betydelig indsigt i området.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at det forudsætter en
særlig teknisk og faglig ekspertise inden for transportområdet at vurdere
hvilke operatører, der skal udpeges. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vareta-
ger allerede lignende opgaver på en række områder. En afskæring af klage-
adgangen over udpegning vil være i overensstemmelse med reglerne på lig-
nende sagsområder varetaget af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvor en
særlig teknisk og faglig ekspertise er påkrævet for at træffe afgørelse. Det
bemærkes, at de almindelige forvaltningsretlige regler om partshøring, be-
grundelse m.v. vil blive iagttaget ved udpegelsen af operatører omfattet af
lovforslaget.
Øresundsbro Konsortiet
fremfører, at såfremt Øresundsbron udpeges som
operatør af en væsentlig transporttjeneste, er det vigtigt, at selve udpegningen
samt de krav, der stilles i den forbindelse, er samordnet mellem Danmark og
Sverige.
Det er specificeret i bemærkningerne, at transport-, bygnings- og boligmini-
steren forud for en eventuel udpegning af en operatør, der leverer en grænse-
overskridende tjenesteydelse, vil indgå i dialog med de medlemslande, hvor
tjenesteydelsen leveres. Denne dialog skal hjælpe med at vurdere operatørens
kritiske karakter med hensyn til grænseoverskridende konsekvenser.
4. Certificering
DSB
anfører, at certificering forudsætter en præcis definition af, hvilke syste-
mer der er omfattet af loven, og som dermed kan blive omfattet af certifice-
ringskrav.
DSB
anfører endvidere, at bemyndigelsen til fastsættelse af krav til
certificering bør forelægges de berørte virksomheder i form af udkast til kon-
krete regler.
Med henvisning til lovforslagets § 4, stk. 3, bemyndiges transport-, bygnings-
og boligministeren til at fastsætte nærmere regler om foranstaltningerne til
at styre risiciene i net- og informationssystemer. Relevante operatører vil
blive inddraget i den videre proces med at fastsætte de nærmere regler.
DSB
anfører, at en revisorerklæring, der følger den internationale standard,
ISAE 3000 ”Andre erklæringsopgaver med sikkerhed end revision eller review
af historiske finansielle oplysninger”, med et scope vedr. systemsikkerhed i de
af loven omfattede togsystemer kunne være et alternativ til en certificering.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har noteret sig DSB’s forslag til
alternativ model. Forslaget om en certificeringsmodel bygger på en nærmere
vurdering af to modeller for implementering af lovforslaget:
Side 4/9
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0005.png
-
En statslig godkendelsesmodel, hvor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
efter delegation godkender operatørernes risikostyringsforanstalt-
ninger og fører tilsyn hermed.
En certificeringsmodel, hvor operatørerne bliver pålagt at blive certi-
ficeret efter en international anerkendt standard efter eget valg.
Side 5/9
-
I den statslige godkendelsesmodel udarbejder Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen sikkerhedskrav om foranstaltninger af teknisk og organisatorisk karak-
ter, som pålægges operatøren. Styrelsen skal godkende, at operatøren følger
de fastlagte krav, og styrelsen fører løbende tilsyn med, at kravene er over-
holdt.
En statslig godkendelsesmodel vil ikke rumme den samme fleksibilitet for ope-
ratørerne som certificeringsmodellen, hvor det er operatørerne der selv væl-
ger, hvilken standard de vil certificeres efter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører i dag ikke tilsyn med IT- og informati-
onssystemer hos operatørerne. Styrelsen råder derfor ikke over de ressourcer
og IT-kompetencer, der vurderes nødvendige for at kunne føre et effektivt
tilsyn med operatørernes efterlevelse af lovforslaget. Den statslige godkendel-
sesmodel forudsætter derfor, at styrelsen enten rekrutterer medarbejdere
med særlig kompetence til at håndtere meget specialiserede IT-
sikkerhedsopgaver eller køber denne kompetence hos eksterne konsulenter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelses- og tilsynsvirkomhed på
transportområdet er i dag i vid udstrækning brugerfinansieret i form af ge-
byrer eller afgifter. Ved en statslig godkendelsesmodel vil styrelsen skulle op-
kræve gebyrer fra operatørerne til dækning af udgifterne til såvel sagsbe-
handlingen i styrelsen som viderefakturering for eventuelle eksterne konsu-
lenter, som det skønnes nødvendigt at inddrage i vurderingen af efterlevelsen
af reglerne.
Ved certificeringsmodellen dokumenterer operatørerne efterlevelse af de sik-
kerhedskrav, som fastsættes i loven ved at lade sig certificere i overensstem-
melse med en internationalt anerkendt standard for styring af net- og infor-
mationssikkerhed.
Metoden med at basere sig på en international anerkendt standard inden for
net- og informationssikkerhed tager udgangspunkt i den enkelte institutions
risikoprofil og rummer mulighed for, at der implementeres netop de sikker-
hedsforanstaltninger og kontrolprocedurer, der er passende for den enkelte
operatør. Dermed sikres det, at de sikkerhedskrav, der stilles til de udpegede
operatører, er proportionale, og at operatøren ikke pålægges unødige foran-
staltninger, men alene skal gennemføre sikkerhedsforanstaltninger og kon-
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0006.png
trolprocedurer, der står i et passende forhold til den enkelte operatørs tjene-
ste.
Styrelsens tilsyn vil herefter bestå i løbende at verificere, at den enkelte udpe-
gede operatør opretholder sin certificering. Dertil kommer, at styrelsen vil
afholde de nødvendige møder med det certificerende organ. Det vil være det
certificerende organ, der med sin certificering af operaøren giver sikkerhed
for, at de nødvendige foranstaltninger til at forhindre, forebygge og håndtere
hændelser i operatørens udpegede net- og informationssystemer, er på plads.
De akkrediterede certificeringsorganer, der beskæftiger sig med certificering
efter en international anerkendt standard, har oparbejdet kompetencer på
netop dette område, og vil meget målrettet kunne vejlede de enkelte operatø-
rer i forhold til fx scopet for certificeringen, og gennemførelsen af de relevante
foranstaltninger. De certificerende organer vil – for at der skal være vished
om deres faglige kompetencer på området – af samme grund skulle have den
nødvendige akkreditering af et akkrediteringsorgan.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke på samme måde kunne skaffe den
nødvendige ekspertise, hvis reguleringen baseres på en godkendelsesmodel,
idet styrelsen ikke som godkendende myndighed har de samme muligheder
for at gå i dialog om scope, mulige tiltag mv. som et akkrediteret organ har.
På baggrund heraf vurderer Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at
den mest hensigtsmæssige model for implementeringen af lovforslaget vil
være at stille krav om certificering efter en international anerkendt standard.
Kravene vil blive fastlagt nærmere i en bekendtgørelse.
5. Underretning om hændelser
Danske Havne, Danske Rederier, Færge Rederierne
og
Rederifor-
eningen,
mener ikke, at implementeringen af NIS-direktivet kræver indførelse
af nye indberetnings- eller kontrolforanstaltninger for havne og havnefacilite-
ter, da der allerede eksisterer obligatoriske sikkerhedsforanstaltninger og rap-
porteringskrav inden for søfartssektoren, som må betragtes som lex specialis.
Regler om indberetning af hændelser inden for søfartssektoren, der mindst
svarer til de tilsvarende bestemmelser i NIS-direktivet, som implementeret
ved dette lovforslag, vil blive betragtet som lex specialis.
DSB
anfører i forhold til kravet om, at operatøren ”hurtigst muligt” skal fore-
tage underretning om hændelser, at de specielle bemærkninger til forståelsen
af ”hurtigst muligt”, jf. lovforslagets § 5, stk. 1, anerkendes, da formuleringen ”i
rette tid” er anvendt i de generelle bemærkninger, hvilket virker mere passen-
de.
Side 6/9
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0007.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at det i lovforslagets
beskrivelse af gældende ret er anført, at der på jernbaneområdet er krav om,
at data om ulykker og forløbere til ulykker skal indberettes i rette tid. Denne
formulering knytter sig således til beskrivelsen af gældende ret. Underretning
om hændelser omfattet af lovforslaget skal ske ”hurtigst muligt”. Det indebæ-
rer, at operatøren – dog under hensyn til arbejdet med at minimere konse-
kvenserne af hændelsen – skal underette myndighederne, så snart operatøren
har de nødvendige oplysninger til at vurdere hændelsens omfang, herunder
om der overhovedet er tale om en underretningspligtig hændelse.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
anfører, at det vil være hensigts-
mæssigt, at der offentliggøres et link eller tilsvarende, som kan benyttes til fri-
villig underretning om hændelser.
Danske Havne, Danske Rederier, Færge Rederierne, IT-Politisk
Forening
og
Rederiforeningen
fremfører, at det er vigtigt, at det med den
sektorspecifikke implementering sikres, at de respektive myndigheder koordi-
nerer eventuelle relationer til andre sektorer, således at kravet om underret-
ning af myndighederne ved hændelser ikke fører til krav om dobbeltunderret-
ning og unødige byrder for erhvervslivet.
Det forventes, at der oprettes én fælles digital indgang til indberetning af IT-
sikkerhedshændelser på Virk.dk. Formålet er at gøre det lettere for virksom-
heder og myndigheder at efterleve kravene om lovpligtig indberetning af IT-
sikkerhedshændelser. Det vil dermed kun være ét sted, at operatøren skal fo-
retage underretningen, som herefter sendes til både de relevante kompetente
myndigheder og CSIRT’en. Det forventes, at den fælles digital indgang på
Virk.dk også kan benyttes til frivillig underretning om IT-
sikkerhedshændelser.
6. Videregivelse af oplysninger og tavshedspligt
DSB
mener, at den særlige tavshedspligt i forslagets § 8 bør udvides til også at
omfatte oplysninger opnået i forbindelse med tilsyn.
Lovforslaget er blevet ændret på baggrund af de indkomne høringssvar og
indeholder i dets nuværende form ikke nogen bestemmelse om en særlig tavs-
hedspligt.
Dette skyldes for det første, at Forsvarsministeriets lovudkast vedrørende
internetudvekslingspunkter regulerer Center for Cybersikkerheds adgang til
at offentliggøre hændelser, herunder fra andre sektorer. Det vurderes fra
Forsvarsministeriets side ikke hensigtsmæssigt, at Center for Cybersikkerhed
pålægges tavshedspligt i den sektorspecifikke regulering.
Side 7/9
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0008.png
Dernæst er det Transport, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at man
ikke kan pålægge private operatører et strafansvar efter straffelovens § 152-
152 e.
Samlet set betyder dette, at tavshedspligten kun vil gælde for en del af de per-
soner der vil få adgang til oplysningerne. Det er derfor Transport, Bygnings-
og Boligministeriets vurdering, at tavshedspligten vil risikere at kunne med-
føre en forkert opfattelse om fortrolighed for de operatører der indberetter,
hvorfor ministeriet har besluttet at revidere lovteksten, så den følger den hø-
ringsmodel der fremgår af direktivets artikkel 14 stk. 6.
DSB
foreslår, at der stilles krav om, at kommunikation omkring fortrolige og
sensitive oplysninger krypteres.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet noterer sig forslaget og bemærker,
at de nærmere regler for kommunikationsmåden fastsættes på bekendtgørel-
sesniveau. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der vil kunne
fastsættes regler om, at underretningerne skal være digitale og foregå på en
given platform.
Dansk Institut for Menneskerettigheder
og
IT-Politisk Forening
an-
ser det for problematisk, at Center for Cybersikkerhed varetager rollen som
CSIRT og dermed modtager underretninger om hændelser, da Forsvarets Ef-
terretningstjeneste som udgangspunkt er undtaget fra offentlighedslovens an-
vendelsesområde og fra centrale dele af forvaltningsloven. Forsvarets Efterret-
ningstjeneste er endvidere generelt undtaget fra den gældende persondatalov
og det for nyligt fremsatte forslag til en ny databeskyttelseslov (L 68). Med den
forventede etablering af CSIRT som en del af Forsvarets Efterretningstjeneste
vil CSIRT derfor være generelt undtaget fra den EU-retlige ramme for databe-
skyttelse, som NIS-direktivets artikel 2 kræver overholdelse af.
Datatilsynet
forudsætter, at persondataloven og regler udstedt i medfør heraf
vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der
eventuelt vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser. Datatilsynet har end-
videre gjort opmærksom på, at databeskyttelsesforordningen får virkning fra
25. maj 2018, og at persondataloven samtidig ophæves.
IT-Politisk Forening
udtaler, at der bør fastsættes regler, som begrænser
behandlingen af personoplysninger til det strengt nødvendige for at klarlægge
omfanget af hændelsen og dens eventuelle grænseoverskridende konsekvenser.
Der bør desuden være et eksplicit krav om, at disse personoplysninger skal
slettes eller anonymiseres hurtigst muligt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har præciseret i bemærkningerne
til lovforslaget, at i tilfælde, hvor der er tale om behandling af personhenfør-
bare oplysninger, vil lovgivningen for databeskyttelse, jf. lov nr. 429 af 31.
Side 8/9
L 135 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1855838_0009.png
maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer samt
regler udstedt i medfør heraf, finde tilsvarende anvendelse. Reglerne i databe-
skyttelsesforordningen, jf. forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016, vil
finde anvendelse, når disse får virkning den 25. maj 2018.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nærværende lovforslag .
7. Økonomiske konsekvenser
Danske Regioner
anmoder under henvisning til høringssvaret fra Trafiksel-
skaberne i Danmark om at få lovforslaget i DUT høring, idet lovforslaget kan
have betydelige økonomiske konsekvenser for regionerne. Danske Regioner
anmoder om en vurdering af de økonomiske konsekvenser for regionerne.
Såfremt trafikselskaberne udpeges som operatører af væsentlige transport-
tjenester og underlægges krav om certificering, kan det ikke udelukkes, at der
vil skulle iværksættes en DUT-høring. En sådan vil i givet fald blive håndteret
behørigt.
Side 9/9