Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2017-18
Ændringsforslag stillet den 28. maj 2018 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til tatoveringslov
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
Af
sundhedsministeren:
Til § 17
10)
I
stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 7, stk. 1«: »og 2«.
[Bødestraf ved manglende opfyldelse af krav om hygiejne-
kursus]
Til § 18
11)
I
stk. 1
indsættes efter »den 1. juli 2018«: », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Udskudt ikrafttræden af krav om hygiejnekursus]
Til § 19
13)
Som
stk. 2-5
indsættes:
»Stk. 2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af
stk. 1, skal opfylde kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9
senest den 1. januar 2020.
Stk. 3.
Kapitel 4-6 gælder i perioden fra den 1. januar
2019 til den 31. december 2019 ikke for registrerede tatove-
ringssteder, der er omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af ta-
toveringsstedet senest den 31. december 2018 har meddelt
Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i
§ 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2019 et vejledningsbesøg
hos registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. de-
cember 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatove-
ringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den,
der er omfattet af stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
vejledningsordningen og til vejledningsbesøget nævnt i stk.
4, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. de-
cember 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatove-
ringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.«
[Vejledningsbesøg hos tatovørsteder omfattet af overgangs-
ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 10
Med den foreslåede bestemmelse gøres det strafbart at
overtræde lovforslagets § 7, stk. 2, der foreslås indsat ved
ændringsforslag nr. 5 i Sundheds- og Ældreudvalgets be-
tænkning over lovforslaget, om, at tatovører ansat på eller
tilknyttet et registreret tatoveringssted skal have gennemført
et hygiejnekursus for at tatovere i erhvervsmæssigt øjemed.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at det
i lovforslagets § 18, stk. 2, foreslås at bemyndige sundheds-
ministeren til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af
lovforslagets § 7, stk. 2.
Til nr. 12
Efter lovforslagets § 7, stk. 2, stilles der krav om, at tato-
vører ansat hos eller tilknyttet et registreret tatoveringssted
skal have gennemført et hygiejnekursus for at tatovere i er-
hvervsmæssigt øjemed.
Hygiejnekurset er endnu ikke udviklet. Med lovforslagets
§ 7, stk. 3, lægges der op til, at Statens Serum Institut skal
fastsætte regler om krav til længden og indholdet af hygiej-
nekurset. Desuden vil branchen skulle inddrages i forbindel-
se med reglernes udformning.
For at sikre, at der er tid til, at der kan ske en tilstrække-
lig inddragelse af branchen i forbindelse med reglernes ud-
formning, og for at sikre, at der efterfølgende er tid til at ud-
AX021721