Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 134 Bilag 15
Offentligt
1902236_0001.png
Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2017-18
Ændringsforslag stillet den 28. maj 2018 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til tatoveringslov
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
Af
sundhedsministeren:
Til § 17
10)
I
stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 7, stk. 1«: »og 2«.
[Bødestraf ved manglende opfyldelse af krav om hygiejne-
kursus]
Til § 18
11)
I
stk. 1
indsættes efter »den 1. juli 2018«: », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Udskudt ikrafttræden af krav om hygiejnekursus]
Til § 19
13)
Som
stk. 2-5
indsættes:
»Stk. 2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af
stk. 1, skal opfylde kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9
senest den 1. januar 2020.
Stk. 3.
Kapitel 4-6 gælder i perioden fra den 1. januar
2019 til den 31. december 2019 ikke for registrerede tatove-
ringssteder, der er omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af ta-
toveringsstedet senest den 31. december 2018 har meddelt
Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i
§ 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2019 et vejledningsbesøg
hos registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. de-
cember 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatove-
ringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den,
der er omfattet af stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
vejledningsordningen og til vejledningsbesøget nævnt i stk.
4, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. de-
cember 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatove-
ringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.«
[Vejledningsbesøg hos tatovørsteder omfattet af overgangs-
ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 10
Med den foreslåede bestemmelse gøres det strafbart at
overtræde lovforslagets § 7, stk. 2, der foreslås indsat ved
ændringsforslag nr. 5 i Sundheds- og Ældreudvalgets be-
tænkning over lovforslaget, om, at tatovører ansat på eller
tilknyttet et registreret tatoveringssted skal have gennemført
et hygiejnekursus for at tatovere i erhvervsmæssigt øjemed.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at det
i lovforslagets § 18, stk. 2, foreslås at bemyndige sundheds-
ministeren til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af
lovforslagets § 7, stk. 2.
Til nr. 12
Efter lovforslagets § 7, stk. 2, stilles der krav om, at tato-
vører ansat hos eller tilknyttet et registreret tatoveringssted
skal have gennemført et hygiejnekursus for at tatovere i er-
hvervsmæssigt øjemed.
Hygiejnekurset er endnu ikke udviklet. Med lovforslagets
§ 7, stk. 3, lægges der op til, at Statens Serum Institut skal
fastsætte regler om krav til længden og indholdet af hygiej-
nekurset. Desuden vil branchen skulle inddrages i forbindel-
se med reglernes udformning.
For at sikre, at der er tid til, at der kan ske en tilstrække-
lig inddragelse af branchen i forbindelse med reglernes ud-
formning, og for at sikre, at der efterfølgende er tid til at ud-
AX021721
L 134 - 2017-18 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling
1902236_0002.png
2
vikle, tilrettelægge og gennemføre kurset, foreslås det, at
sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2. Der sigtes mod at lade bestem-
melsen træde i kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 13
Det foreslås, at registrerede tatoveringssteder, der er om-
fattet af overgangsordningen, senest den 1. januar 2020 skal
opfylde kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, hvorefter tatove-
ringsstedet bl.a. skal sikre forsvarlige infektionshygiejniske
forhold på tatoveringsstedet, § 8, stk. 1, hvorefter tatove-
ringsstedet skal udlevere skriftlig information om tatovering
til forbrugerne, og § 9, hvorefter tatoveringsstedet skal sikre
sporbarhed af tatoveringsfarver. Ejere af tatoveringssteder,
der ikke har frameldt sig overgangsordningen inden den 1.
januar 2020, vil derfor blive afkrævet et gebyr på 5.776 kr.,
jf. lovforslagets § 16, stk. 1.
Der vil ikke være noget til hinder for, at kravene i lovfor-
slagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9 efterleves inden den 1.
januar 2020, hvor overgangsordningen udløber. Men med
den foreslåede ordning sikres det, at de, der udfører tatove-
ring i dag i overensstemmelse med gældende lovgivning,
har tid til at indrette sig på de ændrede forhold.
Det foreslås samtidig at fastsætte, af lovforslagets kapitel
4 om Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med tatoveringssteder, ka-
pitel 5 om klageadgang og kapitel 6 om gebyrer, ikke skal
gælde for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsord-
ningen. Såfremt tatoveringsstedets ejer senest den 31. de-
cember 2018 måtte meddele Sikkerhedsstyrelsen, at tatove-
ringsstedet allerede opfylder kravene i lovforslagets § 7, stk.
1, § 8, stk. 1, og § 9, vil tatoveringsstedet dog – på linje med
tatoveringssteder, der først har påbegyndt deres virksomhed
efter den 1. juli 2018 og derfor ikke er omfattet af over-
gangsordningen – være omfattet af det foreslåede kapitel 4-6
og den fulde registrerings- og tilsynsordning.
Sikkerhedsstyrelsen vil for tatoveringssteder, der er om-
fattet af overgangsordningen i perioden fra den 1. januar til
den 31. december 2019, foretage et vejledningsbesøg, hvor
der orienteres om, at tatoveringsstedet skal leve op til lovens
krav om hygiejne, forbrugerinformation og sikring af spor-
barhed af tatoveringsfarver, jf. lovforslagets § 7, stk. 1, § 8,
stk. 1, og § 9, senest den 1. januar 2020.
Sikkerhedsstyrelsen vil aflægge ét vejledningsbesøg hos
tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, i
perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019 og op-
kræver et gebyr herfor. Gebyret er 1.200 kr. uanset tids-
punktet for registreringen. Der foretages ikke tilbagebeta-
ling, hvis tatoveringsstedet lukker inden overgangsperiodens
udløb eller inden, der er gennemført vejledende besøg. Der
foretages ligeledes ikke tilbagebetaling, såfremt det for Sik-
kerhedsstyrelsen ikke er muligt at gennemføre det vejleden-
de besøg, f.eks. fordi det efter gentagende forsøg ikke har
været muligt at komme i kontakt med ejeren af tatoverings-
stedet og aftale tidspunkt for besøget, eller hvis ejeren gen-
tagne gange ikke er mødt op til et aftalt tidspunkt for et ved-
ledningsbesøg.
Det forventes, at ca. 500 eksisterende tatoveringssteder
vil registrere sig i overgangsperioden, hvilket medfører et
samlet ressourceforbrug og provenu i Sikkerhedsstyrelsen
på 0,6 mio. kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordnin-
gen, vil som anført ovenfor i perioden fra den 1. juli 2018 til
den 31. december 2018 kunne vælge mellem at tilmelde sig
til den fulde registrerings- og tilsynsordning eller den vejle-
dende besøgsordning.
Af Sikkerhedsstyrelsens oversigt over registrerede tato-
veringssteder, der offentliggøres efter den foreslåede § 4,
stk. 4, vil der derfor blive sondret mellem tatoveringssteder,
der er omfattet af den fulde registrerings- og tilsynsordning,
og tatoveringssteder, der modtager vejledning fra Sikker-
hedsstyrelsen.
Ændringsforslag nr. 13 erstatter ministerens ændringsfor-
slag nr. 9 stillet i Sundheds- og Ældreudvalgets betænkning
over lovforslaget afgivet den 24. maj 2018.