Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 134 Bilag 14
Offentligt
1901645_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMHE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1601466
Dok. nr.: 620505
Dato: 26-05-2018
Ændringsforslag til L 134 efter betænkning
Af
sundhedsministeren
tiltrådt af <>
Ændringsforslag
Til § 17
1)
I
stk. 1, nr. 3,
i dsættes efter ”§ , stk. ”: ”og ”.
[Bødestraf ved manglende opfyldelse af krav om hygiejnekursus]
Til § 18
2)
I
stk. 1
i
dsættes efter ”de
[Konsekvensrettelse]
. juli
”: ”,
jf. dog stk. 2”.
3)
Som
stk. 2
indsættes:
”Stk.
2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 7, stk. 2.”
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Udskudt ikrafttræden af krav om hygiejnekursus]
Til § 19
4)
Som
stk. 2-5
indsættes:
”Stk.
2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af stk. 1, skal opfylde
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9 senest den 1. januar 2020.
Stk. 3.
Lovens kapitel 4-6 gælder i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2019 ikke for registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. december 2018 har
meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, §
8, stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra 1. januar 2019 til 31.
december 2019 et vejledningsbesøg hos registrerede tatoveringssteder, der er
omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31.
december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
L 134 - 2017-18 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den, der er omfattet af stk. 1,
til dækning af styrelsens udgifter til vejledningsordningen og til
vejledningsbesøget nævnt i stk. 4, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest
den 31. december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet
opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.”
[Vejledningsbesøg hos tatovørsteder omfattet af overgangsordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse gøres det strafbart at overtræde lovforslagets § 7, stk.
2, om at tatovører ansat på eller tilknyttet et registreret tatoveringssted skal have
gennemført et hygiejnekursus for at tatovere i erhvervsmæssigt øjemed.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at det i lovforslagets § 18, stk. 2,
foreslås at bemyndige sundheds- og ældreministeren til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovforslagets § 7, stk. 2.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 7, stk. 2, stilles der krav om, at tatovører ansat hos eller tilknyttet et
registreret tatoveringssted skal have gennemført et hygiejnekursus for at tatovere i
erhvervsmæssigt øjemed.
Hygiejnekurset er endnu ikke udviklet. Med lovforslagets § 7, stk. 3, lægges der op til, at
Statens Serum Institut skal fastsætte regler om krav til længden og indholdet af
hygiejnekurset. Desuden vil branchen skulle inddrages i forbindelse med reglernes
udformning.
For at sikre, at der er tid til, at der kan ske en tilstrækkelig inddragelse af branchen i
forbindelse med reglernes udformning, og for at sikre, at der efterfølgende er tid til at
udvikle, tilrettelægge og gennemføre kurset foreslås det, at sundheds- og ældreministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2. Der sigtes mod at lade
bestemmelsen træde i kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 4
Det foreslås, at registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen,
senest den 1. januar 2020 skal opfylde kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, hvorefter
tatoveringsstedet bl.a. skal sikre forsvarlige infektionshygiejniske forhold på
tatoveringsstedet, § 8, stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet skal udlevere skriftlig
information om tatovering til forbrugerne og § 9, hvorefter tatoveringsstedet skal sikre
sporbarhed af tatoveringsfarver. Ejere af tatoveringssteder, der ikke har frameldt sig
overgangsordningen inden den 1. januar 2020, vil derfor blive afkrævet et gebyr på 5.776
kr., jf. lovforslagets § 16, stk. 1.
Side 2
L 134 - 2017-18 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Der vil ikke være noget til hinder for, at kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9
efterleves inden 1. januar 2020, hvor overgangsordningen udløber. Men med den
foreslåede ordning sikres det, at de, der udfører tatovering i dag i overensstemmelse med
gældende lovgivning, har tid til at indrette sig på de ændrede forhold.
Det foreslås samtidig at fastsætte, af lovforslagets kapitel 4 om Sikkerhedsstyrelsens tilsyn
med tatoveringssteder, kapitel 5 om klageadgang og kapitel 6 om gebyrer, ikke skal gælde
for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen. Såfremt tatoveringsstedets
ejer senest den 31. december 2018 måtte meddele Sikkerhedsstyrelsen, at
tatoveringsstedet allerede opfylder kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9 vil
tatoveringsstedet dog
på linje med tatoveringssteder, der først har påbegyndt deres
virksomhed efter den 1. juli 2018, og derfor ikke er omfattet af overgangsordningen - være
omfattet af det foreslåede kapitel 4-
og de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning.
Sikkerhedsstyrelsen vil for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen i
perioden 1. januar til 31. december 2019 foretage et
vejledningsbesøg, hvor der orienteres om, at tatoveringsstedet skal leve op til lovens krav
om hygiejne, forbrugerinformation og sikring af sporbarhed af tatoveringsfarver, jf.
lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9, senest den 1. januar 2020.
Sikkerhedsstyrelsen vil aflægge ét vejledningsbesøg hos tatoveringssteder, der er omfattet
af overgangsordningen, i perioden 1. januar til 31. december 2019, og opkræver et gebyr
herfor. Gebyret er 1.200 kr. uanset tidspunktet for registreringen. Der foretages ikke
tilbagebetaling, hvis tatoveringsstedet lukker inden overgangsperiodens udløb eller inden,
der er gennemført vejledende besøg. Der foretages ligeledes ikke tilbagebetaling, såfremt
det for Sikkerhedsstyrelsen ikke er muligt at gennemføre det vejledende besøg. Fx fordi
det efter gentagende forsøg ikke har været muligt at komme i kontakt med ejeren at
tatoveringsstedet og aftale tidspunkt for besøget, eller hvis ejeren gentagende gange ikke
er mødt op til et aftalt tidspunkt for et vedledningsbesøg. .
Det forventet, at ca. 500 eksisterende tatoveringssteder vil registrere sig i
overgangsperioden, hvilket medfører et samlet ressourceforbrug og provenu i
Sikkerhedsstyrelsen på 0,6 mio. kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, vil, som anført ovenfor, i
perioden fra den 1. juli 2018 til 31. december 2018 kunne vælge mellem at tilmelde sig til
de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning eller den vejledende besøgsordning.
Af Sikkerhedsstyrelsens oversigt over registrerede tatoveringssteder, der offentliggøres
efter den foreslåede § 4, stk. 4, vil der derfor blive sondret mellem tatoveringssteder, der
er o fattet af de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning og tatoveringssteder, der er
modtager vejledning fra Sikkerhedsstyrelsen.
Side 3